• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Inget fel på bilarna eller Saab i sig, men förstår jag det rätt - du ställer in 9-5:an för vintern? Varför isf? Känns som två bra bruksbilar båda två, inte så att den ena är en 911 direkt.

Han vill väl inte slita på 9-5:an i onödan med tanke på snö, salt och grus osv. Sen att det inte är en 911 har väl ingen betydelse. Upp till var och en att välja hur man vill vårda sina bilar.

Inget fel på bilarna eller Saab i sig, men förstår jag det rätt - du ställer in 9-5:an för vintern? Varför isf? Känns som två bra bruksbilar båda två, inte så att den ena är en 911 direkt.

Ja korrekt, ställer av 9-5:an. Helt klart gångbar som vardagsbil den med, men som bekant så tillverkar inte Saab bilar längre, och just denna modell tillverkades endast i 2 årsmodell med en totalproduktion på ca 12 000 bilar.
Detta i kombination med västkustens hårda vinterklimat gör att det känns värt att ställa av den.

En dussinbil som Porsche 911 är ju knappt värd att ställa av.

Ja korrekt, ställer av 9-5:an. Helt klart gångbar som vardagsbil den med, men som bekant så tillverkar inte Saab bilar längre, och just denna modell tillverkades endast i 2 årsmodell med en totalproduktion på ca 12 000 bilar.
Detta i kombination med västkustens hårda vinterklimat gör att det känns värt att ställa av den.

Hehe återkom när du lagt vantarna på en 9-7X eller en 9-5 kombi av sista karossvarianten.
Eller om tjugo år när sedan-9-5:an börjar ses som ett samlarobjekt. :)

Helt rätt att ställa av, och även om den inte är lika ovanlig som 9-7 eller 9-4 känns den betydligt mer spännande, mer ”äkta” Saab.

Fina ex är värda att spara!

9-4x är det som gäller, 400 producerade ;)
Kommer nog hålla fast i min 9-5:a. Köper väl en tredje bil i sinom tid. :rolleyes:
9-4x var helt klart den bästa Saaben de hann bygga. Den var dessutom betydligt mer förändrad mot sitt Cadillac-syskon än vad folk tror. Gick otroligt tyst och fint, Aeron hade kunnat hänga med idag utan att kännas så omodern. Kanske inte sugmotor V6 däremot..

Världen klarar sig bra utan Saab :woot:

Fann varför handbromsen itne fick godkänt på Kebaben när den besiktades.
Var metall mot metall och ett belägg som låg och skräpade där mitt-emellan någonstans :p
Så den fick nyrenoverad handbroms, nya bromsslangar, nya multiremmar, nya stalibisatorstag och "nya" vinterdäck.
Kan detta snälla vara nog mekat på Kebaben för 2017?

Var metall mot metall och ett belägg som låg och skräpade där mitt-emellan någonstans :p
Så den fick nyrenoverad handbroms, nya bromsslangar, nya multiremmar, nya stalibisatorstag och "nya" vinterdäck.
Klapperstagen går åt som smör på bmws framvagnar

Inte då. Ett av få intressanta bilmärken världen hade kvar.

Möjligt att denna blir min nya förmånsbil .. Tjejen inte lika övertygad dock.. Trots mitt tugg om det praktiska . En bebis och två hundar, finns inte direkt en personbil som klarar den problematiken..
IMG_20181018_120931.jpg

Möjligt att denna blir min nya förmånsbil .. Tjejen inte lika övertygad dock.. Trots mitt tugg om det praktiska . En bebis och två hundar, finns inte direkt en personbil som klarar den problematiken..
IMG_20181018_120931.jpg

Grattis!

Till bebis!

Bilen vettefasen - men jag är inte helt motvalls faktiskt, för att vara buss känns den som ett rimligt val...

IMG_20181018_120931.jpg

Om man nu prompt behöver ha buss är det ett riktigt potent val. Hyrde en sådan när vi skulle upp till Åre ett gäng. Bilen är så rejäl att vi kunde skjuta in skidorna under sätesraderna, lassa in allt jävelskap folk väljer att släpa med sig och ändå sitta riktigt gött. Rätt snygg också för att vara lite av en byggsläde/fast-pris-Arlanda-åkare

VW har ju även en Transporter tror jag det är med 5 sits sedan resten skåp, där kan du lasta in hur mycket som helst.
Har även värmeväxlare så man kan reglera tempen där i bak, rätt nice.
Nått sånt kommer inte på fråga. Dock är multivan en tänkbar kandidat, men då gillar jag nog mercan bättre till utseende och interiör. Folkan känns gammal och rätt tråkig.

IMG_20181018_120931.jpg
Vi bilade ner med en sån där hela vägen ner till Ungern i somras. Kanonbil! Fullastad med packning och alla säten fyllda gjorde den 200 knyck på autobahn :D

Varför ska du tvunget såga? Låt folk göra som dom vill med sina bilar...

Ska han köpa en Silvrig Passat med väghållning i klass med en F1-bil istället?
Klart man gör som man vill, bara nyfiken på varför en bruks-Saab inte får rulla hela året.

Gulligt av dig att ha kikat igenom min posthistorik men jag kör inte någon silvrig Passat. Vad nu det har med saken att göra. Alls.

Tillbaka
Topp