• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ser minst en varje dag! Eller ja, dom få dagarna jag behöver bil.

Men vem tusan säljer M2 såhär års? Känns som att jag kunde få ihop affären på min just för att den kom i oktober, iskallt då.

Lär vara rätt mycket bättre chanser när vårsolen kikar fram igen.
Så är det ju, inte många är sugna på att köpa en sportbil på hösten/vinter. Man får mycket bättre pris på våren.

Behöver inte vara så. När jag kollade var det tvärt om pga att utbudet var så mycket större på våren.
Så kan det vara också men min upplevelse är att just på sportbilar så brukar dem vara lite dyrare på våren. Att sälja en fin sportbil på hösten ger mig vibbar om att säljaren är lite desperado typ ”jag köpte en dyr sportbil på våren för att styla runt på sommaren men nu inser jag att jag egentligen inte har råd...”:)
Tittade just på blocket såg en M2:a -16 årsmodell hade haft 11 st ägare hittills.

Min erfarenhet är att det är nu man kan fynda och redan i februari börjar det dra iväg åt andra hållet.
Så kan det vara också men min upplevelse är att just på sportbilar så brukar dem vara lite dyrare på våren. Att sälja en fin sportbil på hösten ger mig vibbar om att säljaren är lite desperado typ ”jag köpte en dyr sportbil på våren för att styla runt på sommaren men nu inser jag att jag egentligen inte har råd...”:)
Tittade just på blocket såg en M2:a -16 årsmodell hade haft 11 st ägare hittills.
Beror såklart på modell och prisklass. Håller med principiellt men min verklighet såg annorlunda ut den hösten/våren/sommaren jag kollade.

Finns ingen entydig sanning om när entusiastbilar är billigare. Finns gott om folk som blir lite desperata på våren också eftersom de ställt in sig på att byta till annan bil och därmed måste bli av med sin innan "säsongen är förbi". På hösten finns också de som tror "får jag inte XXXXXkr (dyrt) så kan jag lika gärna sälja i vår istället när jag får bättre betalt".

Finns ingen entydig sanning om när entusiastbilar är billigare. Finns gott om folk som blir lite desperata på våren också eftersom de ställt in sig på att byta till annan bil och därmed måste bli av med sin innan "säsongen är förbi". På hösten finns också de som tror "får jag inte XXXXXkr (dyrt) så kan jag lika gärna sälja i vår istället när jag får bättre betalt".

Självklart finns det inget entydigt svar på frågan. Man utgår helt enkelt från sig själv och sina erfarenheter. För egen del så har jag ägt ganska många sportbilar. I princip alla har jag köpt när säsongen mer eller mindre varit över. Orsaken är att de kommit ner i pris då för att sen öka efter årsskiftet.

Tycker att M2 överlag verkar vara en vandringspokal, många bilar man sett åka in och ut på blocket.. (dvs med nya ägare på kort tid)
Samt som @par nämnde så finns det ju väldigt många till salu atm!
Undrar om köparna upplever den som en besvikelse?
Personligen blev jag inte jätteimpad när jag provkörde den..

Självklart finns det inget entydigt svar på frågan. Man utgår helt enkelt från sig själv och sina erfarenheter. För egen del så har jag ägt ganska många sportbilar. I princip alla har jag köpt när säsongen mer eller mindre varit över. Orsaken är att de kommit ner i pris då för att sen öka efter årsskiftet.

Jag hör också till kategorin "ägt ganska många sportbilar" och ska man ha "rätt" utrustning/bil, så vet även säljaren vad som är "rätt". De bilarna kostar lika mycket året om och säljs året om. Bilar med "fel" utrustning går upp på våren och ner på hösten. Dessa objekt fluktuerar ganska mycket i pris och kan stå osålda ganska länge.

Jag hör också till kategorin "ägt ganska många sportbilar" och ska man ha "rätt" utrustning/bil, så vet även säljaren vad som är "rätt". De bilarna kostar lika mycket året om och säljs året om. Bilar med "fel" utrustning går upp på våren och ner på hösten. Dessa objekt fluktuerar ganska mycket i pris och kan stå osålda ganska länge.

Det stämmer nog väldigt bra. Jag tillhör kategorin männniskor som har för lite pengar. Därmed har jag alltid varit tvungen att göra avkall på något t.ex. utrustning, kulör eller något annat. Kan nog inte dra mig till minnes att jag köpt en enda bil som varit exakt som jag vill ha den. Men hellre en ball bil där något saknas, t.ex. svart fastän jag vill ha vit, än ingen ball bil alls. :)

Spelar helt klart i olika ligor så trenderna kan ju skilja. Inte för att det egentligen spelar någon roll men där jag tittade och såg motsatta trend var med: första XKR, sl500 (r230), 645 och 996 (inte riktiga sportbilar men nära). Alla dessa i de lägre prissegmentet. När det låg många ute lade man sig lägst om man ville sälja, och de såldes. När det inte låg många ute till salu försvann några billiga men resten låg kvar länge. Kan vara fel analys och verklighetsuppfattning men det var så jag upplevde det då.

Tycker att M2 överlag verkar vara en vandringspokal, många bilar man sett åka in och ut på blocket.. (dvs med nya ägare på kort tid)
Samt som @par nämnde så finns det ju väldigt många till salu atm!
Undrar om köparna upplever den som en besvikelse?
Personligen blev jag inte jätteimpad när jag provkörde den..

Grym bil ju, men varken praktisk, bekväm eller billig. Jag älskar den!

Snacka inte ner den nu, tänkte byta så snart tanterna i BRF-styrelsen fattat att laddboxar vore en bra idé :D Så jäkla sugen på i3S. Aldrig varit så sugen på att halvera hästarna förut! Brukar inte gå åt det hållet effektmässigt, men fossilt som vardagsbil börjar kännas så 2017.

Så M2 är grym och borde kosta massa pengar ;)

Grym bil ju, men varken praktisk, bekväm eller billig. Jag älskar den!

Snacka inte ner den nu, tänkte byta så snart tanterna i BRF-styrelsen fattat att laddboxar vore en bra idé :D Så jäkla sugen på i3S. Aldrig varit så sugen på att halvera hästarna förut! Brukar inte gå åt det hållet effektmässigt, men fossilt som vardagsbil börjar kännas så 2017.

Så M2 är grym och borde kosta massa pengar ;)

Givetvis är såväl M2 som i3s helt fantastiska bilar i sina segment. :D

När jag köpte min M2 för ett drygt år sen upplevde jag att den var riktigt svår att få tag på. Månaden efter kom såklart facelift och en jävla massa bilar till handlarna. :rolleyes:

Jag provkörde en M2 i sommras, jag tyckte om den men var väl inte helt såld kanske. Fick en offert på en ny M2 competition med lite lull lull. Efter rabatt landade det på 690'. Det som verkligen satt kvar hos mig var att visst den var kul, men den var inte 690' kul. (jag inser att competition varianten är en värre version än den jag körde, men ändå).

Men jag tycker M2 bilarna har hållit värdet nästan oförskämt bra en längre tid, skulle de droppa lite i pris så vore den ju väldigt intressant.

Vintersulor på :)
346E7265-3A61-4E26-96A9-7D93E0F54CF8.jpeg
Och denna rackare ompysslad för vinterförvaring.
C36045FA-B996-4CF6-8D32-44B2AF34C10B.jpeg

Någon som sportat BMW M135i? Vad har ni för erfarenheter?
Har kört en en del. Tycker det är en grymt trevlig småbil - tyst, schysst inredningskvalité, bekväm, snabb, trevlig att köra etc. Det jag har haft att önska ur ett förarperspektiv är att den gärna skulle få vara hårdare/mer krängningsstyv i sportläget samt att den skulle ha behövt bättre styrkänsla. Den är helt död så det drar ner körglädjen/förtroendet en hel del tyvärr. Hade den bara varit hårdare samt haft bättre styrkänsla så hade den kunnat vara riktigt rolig att ta ut på en kurvig väg. Men hursomhelst är det en riktigt komplett vardagsbil enligt mig. xDrive och harman kardon är de tillbehören jag gärna skulle haft om jag skulle köpa en, iaf om det är en åretruntbil

Tillbaka
Topp