Byte till vintersulor, självklart nyttjar man en bruksbil året om!
![]()
Körde min 997 turbo året runt i tre år. Fungerade hur bra som helst och det är en härlig känsla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Byte till vintersulor, självklart nyttjar man en bruksbil året om!
![]()
Och något för våren
![]()
Nice!Jag har faktiskt också nytt beställt fälgar!
Byter inriktningen helt på min Tbird.
Nice!
Lite jobbigt att ha dem liggandes i ett halvår. Har inte öppnat dem än, har ingen aning om hur de ser ut irl
. Tyvärr ingen brons-färg, färgen är brushed titanium får se hur det lirar med det blå.
Låter som att det kan bli jäkligt snyggt.Nice!
Lite jobbigt att ha dem liggandes i ett halvår. Har inte öppnat dem än, har ingen aning om hur de ser ut irl
. Tyvärr ingen brons-färg, färgen är brushed titanium får se hur det lirar med det blå.
Fingers crossedLåter som att det kan bli jäkligt snyggt.
Coolt! Du kör på lite fina saker medan jag köper budget fälgar
Tror nog 1 av dina fälgar kostar lika mycket som alla 4 till min Tbird. Men den ska vara få Kina däck eftersom den bilen handlat enbart om 1 sak. Party.
Vad landar förmånsvärdet på?Var och provkörde en Cayman 718 igår. Underbar bil med riktig sportbils-känsla. Kan inte påstå att fyrcylindriga motorn störde mig, annorlunda men inte nödvändigtvis sämre.
Blir dock nyköp med spec jag väljer själv för att hålla nere förmånsvärdet. Är lite sugen på manuell låda också. Återstår bara att motivera ett köp för min förnuftiga sida av hjärncellerna. Alla tre protesterar. Hjälp mig
![]()
![]()
Lär vara närmare 10k med lite utrustning.Vad landar förmånsvärdet på?
I början på 2019När kommer 992 tro!?
Vad landar förmånsvärdet på?
Lär vara närmare 10k med lite utrustning.
Landar på 8500kr i min snål-spec. 0kr de månader bilen är avställd (5 månader per år) så det är dyrt men inte astronomiskt. Med nettolöneavdrag och lön under brytpunkten borde det motsvara 4250kr då det är mitt eget AB och pengarna bör i långa loppet gå att ta ut till ca 50% beskattning igen. Utslaget då runt 3000kr per månad sett över ett år.
På det här ca 4000kr bolags-pengar per månad för underhåll, skatt, försäkring och parkering. Värdeminskning kanske 5000kr (svårt att sia om). Har fått en ok rabatt och låtit bli för mycket extrautrustning så tror värdeminskningen inte blir värre än så.
Värderar jag bolagets pengar till 50% (lön under brytpunkten, utdelning eller 5:25) så blir totalkostnaden runt 7k per månad sett över ett år. Dyrt men genomförbart![]()
Jag betalar ju pengarna till mitt eget AB. Pengarna försvinner alltså inte utan landar i mitt helägda företag. Där kan de beskattas som vilken intäkt som helst och sedan tas ut igen vid senare tillfälle. Totala skatten är runt 50% beroende på hur de tas ut.Med nettolöneavdrag så är det den faktiska netto kostnaden som blir din privata kostnad Mao förmånsvärdet.
Med andra ord 8500/månad
Sen är du säker på att du får räkna med att du får ställa av den så att säga ur Skatteverkets sätt att se det?
Jag betalar ju pengarna till mitt eget AB. Pengarna försvinner alltså inte utan landar i mitt helägda företag. Där kan de beskattas som vilken intäkt som helst och sedan tas ut igen vid senare tillfälle. Totala skatten är runt 50% beroende på hur de tas ut.
Ja det får man.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.3/321425.html#h-Avstalld-bil
Får man fråga vad du får för rabatt? Går i samma tankar...Landar på 8500kr i min snål-spec. 0kr de månader bilen är avställd (5 månader per år) så det är dyrt men inte astronomiskt. Med nettolöneavdrag och lön under brytpunkten borde det motsvara 4250kr då det är mitt eget AB och pengarna bör i långa loppet gå att ta ut till ca 50% beskattning igen. Utslaget då runt 3000kr per månad sett över ett år.
På det här ca 4000kr bolags-pengar per månad för underhåll, skatt, försäkring och parkering. Värdeminskning kanske 5000kr (svårt att sia om). Har fått en ok rabatt och låtit bli för mycket extrautrustning så tror värdeminskningen inte blir värre än så.
Värderar jag bolagets pengar till 50% (lön under brytpunkten, utdelning eller 5:25) så blir totalkostnaden runt 7k per månad sett över ett år. Dyrt men genomförbart![]()
Det är väl inte så att du betalar bolaget direkt.
Din lönekostnad ökar och SGI vilket är det du kan tillgodoräkna dig det vid eventuell utdelning.
Men men jag låter det vara osagt. Vet iallafall fall hur min lönespec ser ut.
Bra att det är ok med skv i alla fall. Hoppas de inte ser olika på saker och ting.
Får man fråga vad du får för rabatt? Går i samma tankar...
Vad tänker du köra för utrustning? Sport chrono, PASM och sport exhaust är det enda i utrustningsväg som man behöver har jag förstått det som.
Fast nu blandar du ihop saker. Nettolöneavdrag är just för att inte påverka sgi. Jo jag betalar bolaget direkt med privata pengar. Hur de beskattats innan dess är ointressant.
https://drivkraft.ey.se/2018/05/31/betala-formansbil-via-brutto-eller-nettoavdrag/
Tycker skv är ganska tydliga i artikeln jag skickade att det är helt ok. Kommer såklart dubbelkolla med revisor och skv och i värsta fall får den gå som vinterbil också.
Kan PMa rabatt men det fick jag baserat på att det är företagsleasing. Privat är nog svårare
Av utrustningen du listar tog jag bara sport exhaust.
Pasm är säkert jättebra men jag provkörde utan och chassit är ruskigt bra avstämst från börjaren. Inte ens säljaren pushade speciellt för det utan tyckte det gick utmärkt utan.
Sport chrono erbjuder inte så mycket i kombination med manuell låda förutom den coola klockan. Och inte betalar man väl 25k bara för en klocka![]()
Tror bara vi missförstår varandra nu och menar samma sakDet är du som blandar ihop det, tror jag. Du tänker på vanlig bilförmån som inte ger SGI, nettolöneavdraget ger SGI.
Är det inte lite vettigt att öppna och kika in så det är inte är några transportskador/tillverkningfel? Kan bli klurigt att komma 6 månader senare och "de var trasiga redan i kartongen, jag lovar"Och något för våren
![]()
Tror bara vi missförstår varandra nu och menar samma sak
Nettolöneavdrag gör att hela bruttolönen räknas in i SGI. Bruttolöneavdrag påverkar SGI. Därför är nettoavdrag att föredra med eget AB. Se länken jag postade innan, de förklarar bättre än vad jag gör.
Förklara detta för mig om du orkar, hur lägger man upp en lönspec på bästa sätt om du tar förmånsbil i eget AB.
Jag tänker:
Månadslön 30 000 kr
Extra lön 5 000 kr
Skattepliktig lön 35 000 kr
Betalt för bilförmån - 5 000 kr
Skatt enligt tabell -xxxxx kr
Bra färgval! är svag för röda bilarVar och provkörde en Cayman 718 igår. Underbar bil med riktig sportbils-känsla. Kan inte påstå att fyrcylindriga motorn störde mig, annorlunda men inte nödvändigtvis sämre.
Blir dock nyköp med spec jag väljer själv för att hålla nere förmånsvärdet. Är lite sugen på manuell låda också. Återstår bara att motivera ett köp för min förnuftiga sida av hjärncellerna. Alla tre protesterar. Hjälp mig
![]()
![]()
Är det inte lite vettigt att öppna och kika in så det är inte är några transportskador/tillverkningfel? Kan bli klurigt att komma 6 månader senare och "de var trasiga redan i kartongen, jag lovar"![]()