• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bra färgval! är svag för röda bilar :)

Vad listar en Cayman i grundpris?
Tänker hur mycket det skiljer jämfört med en M2

Cayman S från 650 brak. Ytterligare ett exempel på hur fel ute jag tycker att BMW är med M2 Competition och prishöjningen. Helt plötsligt finns så mycket annat inom räckhåll. M2 ska vara en bang for the bucks-räser.

De tester jag sett så jämför de M2 med Cayman S/GTS och de tycker BMW kommit ikapp med uppdateringarna som är gjorda. Du får dessutom användbara baksäten så helt fel ute kan de inte vara. Se så byt upp sig nu till en Comp :p

Cayman S från 650 brak. Ytterligare ett exempel på hur fel ute jag tycker att BMW är med M2 Competition och prishöjningen. Helt plötsligt finns så mycket annat inom räckhåll. M2 ska vara en bang for the bucks-räser.

De tester jag sett så jämför de M2 med Cayman S/GTS och de tycker BMW kommit ikapp med uppdateringarna som är gjorda. Du får dessutom användbara baksäten så helt fel ute kan de inte vara. Se så byt upp sig nu till en Comp :p

Haha, antagligen mest irriterad för att jag inte har råd ;) Men för den budgeten vore det nog roligare att åka Porsche, om inte annat rent känslomässigt.

Att köpa sommarbilen på firman och ställa av den på vintern är ju helt jävla fantastiskt, det hade jag inte tänkt på! Tack för tipset!
Haha jag tror att jag oavsiktligt kan ha halverat sveriges skatteintäkter idag. Typiskt :bag:

Haha, antagligen mest irriterad för att jag inte har råd ;) Men för den budgeten vore det nog roligare att åka Porsche, om inte annat rent känslomässigt.
Lite så resonerar jag. Känslan att åka Porsche är värd mycket och jag kommer ändå aldrig bli snabbast runt en bana oavsett bil. Samma att ta manuell låda istället för PDK - jag vill åka roligt, inte jaga varenda tiondel.

Jag betalar ju pengarna till mitt eget AB. Pengarna försvinner alltså inte utan landar i mitt helägda företag. Där kan de beskattas som vilken intäkt som helst och sedan tas ut igen vid senare tillfälle. Totala skatten är runt 50% beroende på hur de tas ut.

Ja det får man.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.3/321425.html#h-Avstalld-bil

Även om informationen inte har ändrats, hänvisar du till skatteregler för vad som gällde 2014.

Vad ligger förbrukningen på en modern fyrhjulsdriven 911 på? Tänker på C4, C42 och 4GTS.
Menar då i verkliga livet och inte Porsches siffror.
Kör du i sportläge i en storstad, typ Stockholm, så kan du räkna med 2.3-2.7/liter milen. Kör du i normalt läge hamnar du mer åt ~2 liter/milen.

På landsväg och motorväg får du ner förbrukningen ganska fort dock, inga problem att hålla den runt litern!

Även om informationen inte har ändrats, hänvisar du till skatteregler för vad som gällde 2014.
Och varför skulle det ändrats sedan 2014? De flesta lagar och prejudikat är betydligt äldre än så. Det här verkar vara vad som de facto gäller. Men återigen så kommer jag kolla upp det noga innan jag slår till och alla med liknande tankar bör göra samma sak. Lita inte på vad random kille på internet skriver ;)

Och varför skulle det ändrats sedan 2014? De flesta lagar och prejudikat är betydligt äldre än så. Det här verkar vara vad som de facto gäller. Men återigen så kommer jag kolla upp det noga innan jag slår till och alla med liknande tankar bör göra samma sak. Lita inte på vad random kille på internet skriver ;)
Jag vet inte sannolikheten för att lagar ändras, men jag vet att man bör kolla skatteverkets aktuella information och inte det som gällde för fyra år sedan!

• Like
Reactions: LS
Vad ligger förbrukningen på en modern fyrhjulsdriven 911 på? Tänker på C4, C42 och 4GTS.
Menar då i verkliga livet och inte Porsches siffror.

Jag har en 991.2 4GTS, kör jag runt i stan snittar den ca 1,5 liter milen. Motorväg får jag den inte att dricka under litern. Vet ej hur mycket du kommer köra på ett år, men jag har haft min i strax 1 år och kört ca 500 mil. Så soppaförbrukningen är jag inte superkänslig för då jag kör så lite. Förövrigt riktigt nöjd med bilen så om du tvekar, KÖP! :)

Man kan säkert räkna på olika sätt men det är vad jag kommer fram till.

Edit: var går brytpunkten enligt din mening?
Det är för enkelt att dra det vid en summa som du gör. Miljöbil? Då kan den kosta sjukt mycket mer.

I mitt fall. Dodge Challenger från 2018. Förmånsvärde netto vid 50 % är ungefär 4000 sek. Är bilen bara påställd sex månader om året är kostnaden för mig privat 24000.
För företaget är det sociala på 24000 vilket blir cirka 8000.
Jag kan dra halva momsen .

Eller i annat fall. Handpenning 100k privat och betala på lånet 5k varje månad, året om. 8k försäkring plus 5k i skatt.

Det är för enkelt att dra det vid en summa som du gör. Miljöbil? Då kan den kosta sjukt mycket mer.

I mitt fall. Dodge Challenger från 2018. Förmånsvärde netto vid 50 % är ungefär 4000 sek. Är bilen bara påställd sex månader om året är kostnaden för mig privat 24000.
För företaget är det sociala på 24000 vilket blir cirka 8000.
Jag kan dra halva momsen .

Eller i annat fall. Handpenning 100k privat och betala på lånet 5k varje månad, året om. 8k försäkring plus 5k i skatt.

Nu var det ett tag sedan jag räknade på det men i mitt fall tänkte jag köpa en M4 på företaget.

Då kan jag förstå att det inte är värt det!

Om jag minns rätt så blev det olönsamt för mig redan runt 450-500k. Men om man nu ska ställa av och hålla på så kan man säkert spara någon krona ytterligare. Där jag bor finns det gott om utrymme för att ta ut pärlan under årets kalla månader och ställa av och på är jag så sjukt trött på. Bara tanken att hålla på med det får mig att kräkas. När jag körde båge back in the days så höll jag på med det hela tiden. Jävla meck rent ut sagt. Men alla är vi olika. :)

Är lite smått på jakt efter en "hantverkarbil" för hemmabruk för att köra lite allsköns skit i. Helst då med V8 så man kan kombinera nytta med nöje. Men det verkar helt omöjligt. Vad är det för priser egentligen? Bilarna kan vara hur slitna som helst och ändå begärs oblygt 70k för fullständiga rosthögar. Bara att ge upp @Strindberg?
https://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_2500_6_5_Liters_diesel_v8_81913635.htm?ca=11&w=1
https://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Silverado_2500_6_5_V8_4WD_193hk_82263657.htm?aw=1

Tillbaka
Topp