• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Är lite smått på jakt efter en "hantverkarbil" för hemmabruk för att köra lite allsköns skit i. Helst då med V8 så man kan kombinera nytta med nöje. Men det verkar helt omöjligt. Vad är det för priser egentligen? Bilarna kan vara hur slitna som helst och ändå begärs oblygt 70k för fullständiga rosthögar. Bara att ge upp @Strindberg?
https://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_2500_6_5_Liters_diesel_v8_81913635.htm?ca=11&w=1
https://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Silverado_2500_6_5_V8_4WD_193hk_82263657.htm?aw=1
Ska du ha fullsize så är det orimligt dyrt, ja. Bensinarna är dock generellt billigare. Har du inte möjlighet till gratis diesel, eller älskar köl, så är det lika bra med bensin, de drar mer, men inte så värst. Blir kanske inte många mil på denna bilen?
Sedan ska du kolla skick, delar är snorbilligt så är någon konkret grej dålig, typ hjullager eller så, så är de billiga. @BadkarsPiraten kan sefan byta dem billigt åt dig.

Ni Stockholmare är ju dessutom galna, så titta lite längre bort, kanske?

Dessa två?
https://www.blocket.se/vi/82191572.htm

ttps://www.blocket.se/vi/82003335.htm (Fast det är nog bara V6).

Är lite smått på jakt efter en "hantverkarbil" för hemmabruk för att köra lite allsköns skit i. Helst då med V8 så man kan kombinera nytta med nöje. Men det verkar helt omöjligt. Vad är det för priser egentligen? Bilarna kan vara hur slitna som helst och ändå begärs oblygt 70k för fullständiga rosthögar. Bara att ge upp @Strindberg?
https://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_2500_6_5_Liters_diesel_v8_81913635.htm?ca=11&w=1
https://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Silverado_2500_6_5_V8_4WD_193hk_82263657.htm?aw=1
Amerikanska bilar i Sverige är lite som Rolex - allt är dyrt.
Men som @Strindberg påpekar är Stockholmspriser generellt kass, på alla bilar.

En annan som brukar bilen året runt.
Någon som har universallösningen skattemässigt om man ändå vill åka ståndsmässigt ;)
Kör Passat idag och är förvisso nöjd med den.
Köp en beggad Jaguar! Mycket underskattade bilar (= billigt = borde innebära mindre skatt för företagsbilar? Eller måste företagsbilen vara ny? Kan inte reglementet!) och j-vligt ståndsmässigt!
Det vanliga bemötandet när folk ser/hör att jag kör Jagga är att de blir imponerade (inte konstigt iofs, det är trots allt en tilltalande bil, åtminstone fram till 2007-ish) och många verkar tro att jag är miljonär...mycket mer ståndsmässigt än så kan det inte bli:)
ett-jpg.948715

Ska du ha fullsize så är det orimligt dyrt, ja. Bensinarna är dock generellt billigare. Har du inte möjlighet till gratis diesel, eller älskar köl, så är det lika bra med bensin, de drar mer, men inte så värst. Blir kanske inte många mil på denna bilen?
Sedan ska du kolla skick, delar är snorbilligt så är någon konkret grej dålig, typ hjullager eller så, så är de billiga. @BadkarsPiraten kan sefan byta dem billigt åt dig.

Ni Stockholmare är ju dessutom galna, så titta lite längre bort, kanske?

Dessa två?
https://www.blocket.se/vi/82191572.htm

ttps://www.blocket.se/vi/82003335.htm (Fast det är nog bara V6).
Egentligen ingen riktig anledning till diesel förutom att jag inbillat mig att de är väldigt driftssäkra något som uppskattas. Jag är inte helt ohändig men knappast bilmekaniker heller. Driftsekonomin är i princip ointressant. Bilen kommer användas försumbart mycket. Egentligen bara fram och tillbaka till brädgårdar och soptippar istället för att köra med släpvagn som blir så tröttsamt att hänga på och av hela tiden.

Nåt som verkar så märkligt för mig är att "normalskick" i detta segment inte verkar vara felfri bil utan rosthål, trasiga hjullager, trasiga elkomponenter, rost - det ska man bara räkna med. Har svårt att tycka det är rimligt när bilarna ändå kostar såpass mycket.

Det måste den inte men förmånsvärdet räknas alltid på nybil så det finns ingen logik i att köpa gamla bilar som företagare.
Ja, då finns det ingen anledning att satsa på snygg-jaggor!:(
Tur att man inte är företagare och måste hålla sig med Passater, Volvo v60:s, BMW:s ettserie, Hyundais i30, valfri Fiat eller andra tråkigheter!:p

Egentligen ingen riktig anledning till diesel förutom att jag inbillat mig att de är väldigt driftssäkra något som uppskattas. Jag är inte helt ohändig men knappast bilmekaniker heller. Driftsekonomin är i princip ointressant. Bilen kommer användas försumbart mycket. Egentligen bara fram och tillbaka till brädgårdar och soptippar istället för att köra med släpvagn som blir så tröttsamt att hänga på och av hela tiden.

Nåt som verkar så märkligt för mig är att "normalskick" i detta segment inte verkar vara felfri bil utan rosthål, trasiga hjullager, trasiga elkomponenter, rost - det ska man bara räkna med. Har svårt att tycka det är rimligt när bilarna ändå kostar såpass mycket.

Amerikanska bensin V8 är löjligt driftsäkra, om än ineffektiva. Rambyggen gör att karossrost inte är lika allvarligt som på en självbärande kaross, ska vara REJÄLT illa innan bilprovningen bryr sig. Hjullagerglapp på en cm i sidled var tydligen riktigt tight på den gamla fullsize-Broncon jag hade.

Rostskyddsgarantin på den var 6 mån(!), mot genomrostning, hittade gamla papprena i handskfacket. Garantin bestod i att man fick Ford Original ekonomiplåt :D
En svensksåld kan mycket väl ha extra rostskydd.. Men rostar gör dom ändå.

Cheva är sjukt överprisade I Sverige.
Köp likvärdig Ford istället för halva priset i h halva rosten.

Då min pappa är rätt bilintresserad tänkte jag och min bror ge honom en bilrelaterad födelsedagspresent. Vi hade tänkt något i stil med köra/åka med någon skoj bil på Monza för att kunna kombinera det med god mat och dryck i Milano. Någon som har gjort något liknande eller har några tips på hemsidor/länkar/företag som jag bör titta närmare på? Tanken är väl en heldag på Monza med lite olika "aktiviteter"

Köp en beggad Jaguar! Mycket underskattade bilar (= billigt = borde innebära mindre skatt för företagsbilar? Eller måste företagsbilen vara ny? Kan inte reglementet!) och j-vligt ståndsmässigt!
Det vanliga bemötandet när folk ser/hör att jag kör Jagga är att de blir imponerade (inte konstigt iofs, det är trots allt en tilltalande bil, åtminstone fram till 2007-ish) och många verkar tro att jag är miljonär...mycket mer ståndsmässigt än så kan det inte bli:)
ett-jpg.948715
En såndär har ju jag! Skön bil för vettiga pengar.

Köp nåt hållbart och pålitligt istället, brittiskt alltså. Tänker en Disco 2a med V8?

Det var tur att jag inte såg det hända

Någon som backat på med bilen krok, lämnade givetvis inte någon lapp. Dashcam nästa...

20181107_061428.jpg
20181107_061333.jpg

Vi får hoppas på det...

Beror lite på vilken kamera du har.
De jag kollat på börjar spela in när du kör. I parkerat läge så börjar de spela in om bilen rör sig/ eller vid rörelse framför kameran. Kamera finns även tillgängligt för bakrutan.

Jag hoppas att det var någon som inte märkte det, och inte smet. Stackare, så tokigtt när det händer!
Hur fungerar en dashcam? Igång 24/7?

Senast ändrad:
Vissa brittiska bilar är faktiskt inte SÅ dåliga, jag har haft flera Jaguar XJ och XF, de har fungerat helt utan anmärkning. Den enda nyare bil jag haft problem med är faktiskt en VW.

Men, absolut, Land Rover är det sämsta man kan äga om man är det minsta intresserad av att bilen ska vara pålitlig.

Nej jag vet, jag gillar brittiska bilar.
Men dom är ju tyvärr inte världens bästa. Jaguar XJ borde man ha... Hade säkert haft färre problem med det än med min BMW...

Kazz, men är väl som tur bara att trycka tillbaka plasten? Eller gick något sönder?

Oklart, clipsen är nog bara att trycka tillbaka men det kan ha spruckit i själva fronten bakom plåten har inte skruvat av plåthållaren än. Sen sitter det stötupptagare precis bakom där plåten sitter den kan ha fått sig en smäll med. Har inte sett att själva fronten som sådan har flyttat sig men risk finns att något pajat.....

En såndär har ju jag! Skön bil för vettiga pengar.
Kul att det finns fler med god smak här!:)
Jaguar XJ borde man ha... Hade säkert haft färre problem med det än med min BMW...
Bara köpa!:) Jag hade en X300 (till höger i bild) i nästan 14 år utan större problem. Den nya(re), X350 (till vänster i bild), har jag bara ägt i tre månader så för tidigt att uttala mig huruvida även denna kommer att göra ett försumbart intryck på ekonomin vad gäller oförutsedda utgifter. På plussidan jämfört med BMW (och andra tråk-tyskar;)) är att du dessutom får en snygg bil (förstår fortfarande inte varför BMW övergav dubbla runda strålkastare?!?!?) med tonvis med trä invändigt!:D
1-jpg.878071

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp