• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Kul att det finns fler med god smak här!:)

Bara köpa!:) Jag hade en X300 (till höger i bild) i nästan 14 år utan större problem. Den nya(re), X350 (till vänster i bild), har jag bara ägt i tre månader så för tidigt att uttala mig huruvida även denna kommer att göra ett försumbart intryck på ekonomin vad gäller oförutsedda utgifter. På plussidan jämfört med BMW (och andra tråk-tyskar;)) är att du dessutom får en snygg bil (förstår fortfarande inte varför BMW övergav dubbla runda strålkastare?!?!?) med tonvis med trä invändigt!:D
1-jpg.878071

Trevligt att du har använt dig av ett Fish-eye, eller är X350'n kraftigt "ramsné"
 
Trevligt att du har använt dig av ett Fish-eye, eller är X350'n kraftigt "ramsné"
He he, ja bilden ser ju onekligen lite märkligt ut.:) "Fish-eye" vet jag inte vad det är men det är möjligt att mobilkameran har en massa märkliga automatinställningar som jag inte förstår mig på.:confused:
Jag skyller det konstiga perspektivet på min ständiga oförmåga att förstå hur man ska lyckas ta bra bilder!;):snaphappy:
 
Kul att det finns fler med god smak här!:)

Bara köpa!:) Jag hade en X300 (till höger i bild) i nästan 14 år utan större problem. Den nya(re), X350 (till vänster i bild), har jag bara ägt i tre månader så för tidigt att uttala mig huruvida även denna kommer att göra ett försumbart intryck på ekonomin vad gäller oförutsedda utgifter. På plussidan jämfört med BMW (och andra tråk-tyskar;)) är att du dessutom får en snygg bil (förstår fortfarande inte varför BMW övergav dubbla runda strålkastare?!?!?) med tonvis med trä invändigt!:D
Alla bilar går ju sönder men jag har haft tre X350 och det har varit väldigt, väldigt få problem.

Körde en Mercedes S-klass innan och det var en bättre bil på de flesta sätt, framförallt var den mer modern och genomarbetad, men X350 är snyggare och håller bättre kvalitet. Mercedesen hade fler fel, och blev dessutom sliten både i lack och inredning trots att jag var försiktig med den.
 
Alla bilar går ju sönder men jag har haft tre X350 och det har varit väldigt, väldigt få problem.
Låter lovande. Jag ser fram mot många, många år med min XJR!:)
Körde en Mercedes S-klass innan och det var en bättre bil på de flesta sätt, framförallt var den mer modern och genomarbetad, men X350 är snyggare och håller bättre kvalitet. Mercedesen hade fler fel, och blev dessutom sliten både i lack och inredning trots att jag var försiktig med den.
På vilka sätt var Mercan bättre? Modern är för mig nästan aldrig något positivt när det gäller bilar! Den (Mercedesen) hade fler fel och hade sämre kvalitet än Jaguar? På vilket sätt var den mer genomarbetad?
Att Jaguar är snyggare "goes without saying"!:)
 
Låter lovande. Jag ser fram mot många, många år med min XJR!:)

På vilka sätt var Mercan bättre? Modern är för mig nästan aldrig något positivt när det gäller bilar! Den (Mercedesen) hade fler fel och hade sämre kvalitet än Jaguar? På vilket sätt var den mer genomarbetad?
Att Jaguar är snyggare "goes without saying"!:)
Mecan hade ett mycket mer modernt / snyggt instrumenthus som hade integrering med navigatorn på ett annat än Jaggan. Navigatorn var förresten också snyggare, och den hade en del funktioner som var bättre. Den justerade nackstödet automatiskt när man justerade stolens längplaceringni förhållande till ratten (snett, omtänksamt). Sminkspeglarna hade två glas, ett normalt och ett med förstoring.

Det låter töntigt men Mercan hade bättre belysning, inne i bilen alltså, och i bagaget.

Har du den där radiokontrollen bak i din XJR? Den är ju bara konstig! Om man inte har skärmarna förstås, då går den väl att använda.

Små detaljer som gjorde att den upplevdes som en bättre bil. Men jag föredrar Jaggan, pålitligare, snyggare och lika bekväm.
 
Mecan hade ett mycket mer modernt / snyggt instrumenthus som hade integrering med navigatorn på ett annat än Jaggan. Navigatorn var förresten också snyggare, och den hade en del funktioner som var bättre. Den justerade nackstödet automatiskt när man justerade stolens längplaceringni förhållande till ratten (snett, omtänksamt). Sminkspeglarna hade två glas, ett normalt och ett med förstoring.
Det låter töntigt men Mercan hade bättre belysning, inne i bilen alltså, och i bagaget.
Skärmen på Jaguaren hade jag gärna kunnat vara utan (Jag vill inte ha en datorskärm i en bil. Touchskärm är inte direkt det snyggaste man kan slänga in i en förarmiljö. På det sättet är jag väldigt konservativ). Navigationsystemet på min känns föråldrat, mobiltelefonen gör ett bättre jobb! Stolsinställningarna har jag inte inte testat till fullo ännu (jag har dock noterat att det finns sjukt mycket inställningar, och att man dessutom kan justera pedalställets placering, vilket verkar overkill med med tanke på att man kan justera stolen i hundratusentals olika ställningar!) Sminkspeglarnas och bagagebelysningens funktion är (och har alltid varit) en icke-fråga för mig!:D
Har du den där radiokontrollen bak i din XJR? Den är ju bara konstig! Om man inte har skärmarna förstås, då går den väl att använda.
Ingen aning vad du menar med radiokontrollen, så antagligen har jag inte denna.:confused:
Men jag föredrar Jaggan, pålitligare, snyggare och lika bekväm.
Dessutom sjukt mycket billigare än motsvarande bil från en tysk tillverkare (begagnad). Men det ska vi hålla tyst om så att inte fler upptäcker fördelarna med att köra Jaguar (vi vill ju inte att fler ska upptäcka detta och driva upp priserna!;))
 
Köpte en Dräger alkoholmätare idag. Sög i mig 50 cl 5.0% och väntade 30 min innan blås. 0.33 promille! Ögonöppnare att det blir rattfylla på EN öl!

Det jag konstaterade när jag köpte alkometer av den sorten man kan lita på, var att jag väntat längre än ”nödvändigt” dagen efter. Är tydligen laglig långt innan jag någonsin skulle få för mig att köra bil i vilket fall som helst. Tänk om det vore energi man brände i det tempot istället ;)
 
Låter lovande. Jag ser fram mot många, många år med min XJR!:)

På vilka sätt var Mercan bättre? Modern är för mig nästan aldrig något positivt när det gäller bilar! Den (Mercedesen) hade fler fel och hade sämre kvalitet än Jaguar? På vilket sätt var den mer genomarbetad?
Att Jaguar är snyggare "goes without saying"!:)
Älskar Jaguarer men interiört känns de väldigt föråldrade tyvärr. Den klassiska stilen med lite bättre knappar och skärmar hade varit guld.
 
Skärmen på Jaguaren hade jag gärna kunnat vara utan (Jag vill inte ha en datorskärm i en bil. Touchskärm är inte direkt det snyggaste man kan slänga in i en förarmiljö. På det sättet är jag väldigt konservativ). Navigationsystemet på min känns föråldrat, mobiltelefonen gör ett bättre jobb! Stolsinställningarna har jag inte inte testat till fullo ännu (jag har dock noterat att det finns sjukt mycket inställningar, och att man dessutom kan justera pedalställets placering, vilket verkar overkill med med tanke på att man kan justera stolen i hundratusentals olika ställningar!) Sminkspeglarnas och bagagebelysningens funktion är (och har alltid varit) en icke-fråga för mig!:D

Ingen aning vad du menar med radiokontrollen, så antagligen har jag inte denna.:confused:

Dessutom sjukt mycket billigare än motsvarande bil från en tysk tillverkare (begagnad). Men det ska vi hålla tyst om så att inte fler upptäcker fördelarna med att köra Jaguar (vi vill ju inte att fler ska upptäcka detta och driva upp priserna!;))
Stora stereon brukar innebära att man har separata kontroller till radio/cd i mittkonsolen bak, samt aux-ingång. Kul grej, men hur f-n ska jag som kör kunna dra nytta av en aux som finns bak? Och varför är färddatorn felstavad, det står ju ”medalförbrukning” i den.

Och funkar verkligen inställningen av pedalerna? Det har jag aldrig sett, den var varit trasig på alla mina, ett kugghjul i plast som går sönder. Skicka ett pm om du vill ha kontaktuppgifter till en kille i USA som gör nya i metall:) Pumpen till luftfjädringen kommer snart gå sönder för sig (det gör den alltid) men den renoverar du själv för 250kr. Ungefär samma pump i Mercedes för övrigt!

Ett tråkigt fel är att oljetrågen rostar sönder på dem, skyddet under motorn har en ljuddämpande matta som vilar mot tråget och ser till att det är konstant fuktigt. Bort med den där mattan, fort!

Men det är en skön bil ändå, trots bristerna.
 
Älskar Jaguarer men interiört känns de väldigt föråldrade tyvärr. Den klassiska stilen med lite bättre knappar och skärmar hade varit guld.
Jag tycker också att de interiört alltid har legat lite efter, men det är också en anledning till att jag uppskattat bilarna. De höll t ex väldigt länge kvar vid inredningar med mycket trä (vilket jag uppskattar). Skärmar i bilar är en styggelse men jag förstår varför detta är ett måste i moderna bilar (och här har väl inte Jaguar direkt legat i framkant).
 
Jag tycker också att de interiört alltid har legat lite efter, men det är också en anledning till att jag uppskattat bilarna. De höll t ex väldigt länge kvar vid inredningar med mycket trä (vilket jag uppskattar). Skärmar i bilar är en styggelse men jag förstår varför detta är ett måste i moderna bilar (och här har väl inte Jaguar direkt legat i framkant).
Gillar också stilen och uppskattar knappar, iaf mer än vad nutida bildesigners gör. Önskar bara inredningen varit lite mer tidlös. Saknar redan dessa klassiska Jaguarer, hoppas tillräckligt många överlever.
 
Stora stereon brukar innebära att man har separata kontroller till radio/cd i mittkonsolen bak, samt aux-ingång. Kul grej, men hur f-n ska jag som kör kunna dra nytta av en aux som finns bak? Och varför är färddatorn felstavad, det står ju ”medalförbrukning” i den.
Och funkar verkligen inställningen av pedalerna? Det har jag aldrig sett, den var varit trasig på alla mina, ett kugghjul i plast som går sönder. Skicka ett pm om du vill ha kontaktuppgifter till en kille i USA som gör nya i metall:) Pumpen till luftfjädringen kommer snart gå sönder för sig (det gör den alltid) men den renoverar du själv för 250kr. Ungefär samma pump i Mercedes för övrigt!
Ett tråkigt fel är att oljetrågen rostar sönder på dem, skyddet under motorn har en ljuddämpande matta som vilar mot tråget och ser till att det är konstant fuktigt. Bort med den där mattan, fort!
Men det är en skön bil ändå, trots bristerna.
Har hittills inte kollat på konsolen bak.
Har inte upptäckt några felstavningar på färddatorn (däremot är det inte alltid rätt med versaler och gemener)
Pedalinställningarna fungerar utmärkt! (hör av mig när de går sönder)
Har hört om problemen med luftfjädringen. Jag håller tummarna för att tidigare ägare har åtgärdat detta!
Tack för tipset om oljetråget, ska kolla upp det till våren!
 
Köp en beggad Jaguar! Mycket underskattade bilar (= billigt = borde innebära mindre skatt för företagsbilar? Eller måste företagsbilen vara ny? Kan inte reglementet!) och j-vligt ståndsmässigt!
Det vanliga bemötandet när folk ser/hör att jag kör Jagga är att de blir imponerade (inte konstigt iofs, det är trots allt en tilltalande bil, åtminstone fram till 2007-ish) och många verkar tro att jag är miljonär...mycket mer ståndsmässigt än så kan det inte bli:)
ett-jpg.948715
Bemötandet från andra bilister, det var en smärre chock att gå från Jaguar till Porsche.
Där man tidigare blev insläppt blir man istället utestängd, där man tidigare fick leenden och vinkningar är det ofta rätt sura blickar.
Jag ångrar dock inte bytet, det har funnits andra uppsidor.
2997E33D-8C39-438E-8FBD-6FD535F4BC01.jpeg
 
Bemötandet från andra bilister, det var en smärre chock att gå från Jaguar till Porsche.
Där man tidigare blev insläppt blir man istället utestängd, där man tidigare fick leenden och vinkningar är det ofta rätt sura blickar.
Jag ångrar dock inte bytet, det har funnits andra uppsidor.
2997E33D-8C39-438E-8FBD-6FD535F4BC01.jpeg
För att det är en Boxster!!!;)
 
Köpte en Dräger alkoholmätare idag. Sög i mig 50 cl 5.0% och väntade 30 min innan blås. 0.33 promille! Ögonöppnare att det blir rattfylla på EN öl!
Vi har också testat en sådan, och det är galet vad det skiljer mellan olika personer, jag som är ganska lång och stor kan inte ta ett glas vin utan att komma upp i olagliga nivåer, medan min fru som är en liten dvärg jämfört med mig kan dricka "hur mycket som helst" utan att komma upp i mätbara nivåer, skitmärkligt.

Och innan någon får hjärnblödning; vi testade som en kul grej, inte för att vi på riktigt tänkte köra bil.
 
Tillbaka
Topp