• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Erfarenheten idag när endel elbilar börjar bli lite äldre är väl att batterierna håller förvånansvärt bra, speciellt i bilar med lite mer påkostade system (klimat/laddning)



Har inte många finansbolag insett att elbilar inte är totalt livsfarliga numer? Var ju samma snack när Tesla var nya på marknaden här. Äldre Tesla är ju rätt frånsprungna av nyare, men går ju att kränga. Export finns ju också som ett alternativ. Frågan är väl snarare hur intressanta fossilbilar blir när billiga elbilar kommer ut på nybilsmarknaden, det kommer ju bli kalkyler som kommer kunna motivera nyköpt elbil framför treårig beg förmånsbil för privatpersonerna som ger fossilbilarna sina 40-50% restvärde år tre idag.

Klart att elbilsutvecklingen går fort som tusan nu, men är inte fullt lika rädd för att hoppa på tåget. Kan vara företagsekonomiska famous last words :D
Det handlar inte om rädsla utan enkel matematik och det är finansbolagen faktiskt ganska bra på. Exemplet med Tesla är inte riktigt jämförbar för med all respekt för Tesla - några större kliv har de faktiskt inte tagit. Om det tar 3,2s eller 3,1s till 100 är ingen revolution. Om det däremot kom en Tesla med samma räckvidd och prestanda för halva nypriset med samma utrymme - ja då sjunker förstås restvärdet över en natt.

Du får tänka dig själv. Vad skulle du välja, en 3 år gammal bil för 250k eller en helt ny för 270? Nu har inte VW ID kommit än men den är presenterad och finansbolagen vill inte garantera restvärden högre än 25% med nuvarande förutsättningar. Hade jag fått välja själv hade jag tagit finansiell leasing då för jag tror inte VW ID har börjat levererats om 3 år. Den kommer försenas.

Trist för mig för min nuvarande pendling till jobbet skulle funka perfekt med elbil. (Får inte välja andra märken än inom VW-gruppen och e-tron är för dyr)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
På tal om Elbilar:
Riktigt snygg enl. mig!
AC68EBAD-DC2D-4A9D-A8BD-1DF249E4554B.jpeg
583DABBF-67D9-408D-97B9-3895F1DA5C45.jpeg
B920CA37-F758-4EA5-9638-CCD13121FEE4.jpeg
 

Husse

Patek
Kan bara hålla med dig @Aurum !
Breda däck är ett kostsamt gissel!
Vanliga familjebilar behöver inte ha större fälj än 16”.
Bromsar kan göras bredare inte bara med större diameter.
Dom breda däcken med låg profil sliter hårt på alla länkar och bussningar i chassit.
Ett smalare hjul med högre profil överför inte allt till bilens chassidelar.
Dessutom, vintertid bör hjulet vara så smalt som möjligt för att öka friktionen!
 

Beech

Cartier
Några spontana tankar om nya Audi Q3? Lite sugen på den då vår Polo ska lämnas igen i januari. Körde A4 Allroad före Polon så jag jublar av att snart bli av med den iaf.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1MjMzOTQ7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI4ZjRmZjUyODk4YjM1MTljMDJjNGNiNjUyMzViMzc4MTYwNTdjMmM3Ijt9
 

Johanw

Cartier
Blir ju billigt eftersom de är utbytbara med cykeldäck!
Kan inte låta bli att skratta lite när man går förbi en i3 och först ser de massiva sidorna och sedan inser att de är lika breda som ett finger när man kommer runt till baksidan.. :p

Tänk på att de är dyra som f-n. Pratade med däckis när han lagade en punka till mig. Just kring att billtillverkarna sätter större & större hjul som standard. Då sa han just att däcken till i3 var så udda i dimension och bara i3 som använde dessa så en kostnad folk inte tänkte på.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tänk på att de är dyra som f-n. Pratade med däckis när han lagade en punka till mig. Just kring att billtillverkarna sätter större & större hjul som standard. Då sa han just att däcken till i3 var så udda i dimension och bara i3 som använde dessa så en kostnad folk inte tänkte på.

Har haft en bil med samma 'problem', unik dimension på framdäcken. Slutade med att det var billigare att köpa en uppsättning nya fälgar och däck runt om.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tänk på att de är dyra som f-n. Pratade med däckis när han lagade en punka till mig. Just kring att billtillverkarna sätter större & större hjul som standard. Då sa han just att däcken till i3 var så udda i dimension och bara i3 som använde dessa så en kostnad folk inte tänkte på.

Intressant faktiskt, är en av dom som inte haft en tanke på det!
 

demondave

Rolex
Tänk på att de är dyra som f-n. Pratade med däckis när han lagade en punka till mig. Just kring att billtillverkarna sätter större & större hjul som standard. Då sa han just att däcken till i3 var så udda i dimension och bara i3 som använde dessa så en kostnad folk inte tänkte på.

Tur att jag rimligtvis borde klara en leasingperiod på en omgång då ;) Men ja, typ 20 brak för en uppsättning vinterhjul till i3.
 
Topp