• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag hade denna ett tag. Kul bil! Snabb och relativt ovanlig. Sålde den dock i somras.
IMG_4694.jpg

Vad tyckte du om den? Är jävligt sugen på en 370z! Hade en nismotrimmad 350z förr och jag kan inte sluta tänka på den :(

Vad är det för monster? Nissan 300zxxxx extra-allt?
Det är en Nissan 370Z Nismo. Efterträdaren till 350Z. Nismo är Nissan Motorsport och innebär i detta fallet lite lättad, lite ökad effekt och lite uppstyvad, andra fälgar, vinge mm. 3,7 liters V6 med 344 hästar, bakhjulsdrift och manuell låda. Underskattad sportbil!

Vad tyckte du om den? Är jävligt sugen på en 370z! Hade en nismotrimmad 350z förr och jag kan inte sluta tänka på den :(
Den var såklart kanon! Det jag verkligen gillade var att den i sport-läget gav automatisk mellangas vid nedväxling så det blev dels smidigare i säg stadskörning men framförallt vid mer "aktiv" körning så slapp man risken att tappa fästet vid kraftig nedväxling. Den är riktigt rå, som en sportbil ska vara IMO men med alla fartbulor, 30-sträckor, vardagspoliser och i kombination med att jag har en tjänstebil var det bara att låta den gå vidare. Folk vände sig om efter den rätt ofta då den är rätt ovanlig vilket jag tyckte var kul. Unga killar frågade ofta vad det var för bil (trots att det står Nissan både i fronten och bak :))
Edit, slänger in en bild till.
IMG_4691.jpg

Senast ändrad:
Precis det jag tänkte! Även en tanke är hur batterier etc håller och hur de beaktar det vid återlämning

Om värdet håller sig runt 50% så är det grymt förmånligt.

Yes, elbilsutvecklingen går så fort att modeller riskerar att åldras över en natt. Exempel: Jag frågade mitt op.lease bolag om restvärdet på en E-Golf. 25% svararde de. Det förstör kalkylen totalt eftersom TCO blir så hög. Varför är det så lågt då? Jo för att en bil som kostar 409k idag kan inte ha mkt bättre restvärde när VW ID kommer med ett nypris på 270' och samma räckvidd om 2 år. Vem köper en begagnad E-Golf då för samma pengar? Nä, den är över en natt värd kanske 150 i bästa fall och det blir rätt svettigt i kalkylen när 250k ska betalas av på 2 år...

Precis det jag tänkte! Även en tanke är hur batterier etc håller och hur de beaktar det vid återlämning

I princip är det ingen som vill garantera några restvärden alls på elbilar just nu. Det innebär ju att du får stå risken själv och lämnar man tillbaka en i3 eller eGolf idag så går det säkert bra men efter introduktionen av nästa modell kanske du tappar 100k över en natt. Den osäkerheten är inte kul.

För er som funderar på att köpa elbil, ha med en laddbox i kalkylen!
Rekommenderar ingen att ladda sin bil i ett vanligt schuko-uttag (trots att det är godkänt och många tillverkare levererar bilen endast med vanlig stickpropp...

Vad behövs för att installera det? Har förberett för ett separat uttag på utsidan samt 3-fas på insidan.

Rekommenderar ingen att ladda sin bil i ett vanligt schuko-uttag (trots att det är godkänt och många tillverkare levererar bilen endast med vanlig stickpropp...

Vad behövs för att installera det? Har förberett för ett separat uttag på utsidan samt 3-fas på insidan.
Finns ”kompletta” laddboxar att köpa som du pluggar in mellan ditt uttag och bilen,dessa kostar väl från 6k och uppåt!
Denna skyddar mot felströmmar och överbelastning!
Ett vanligt 230/400v uttag är inte gjort för att belastas fullt ut under flera timmar, dessutom antar jag att du har en vanlig jordfelsbrytare ”typ A” installerad i din anläggning?
pluggar du in din bil direkt i ditt vanliga uttag kan den generera felströmmar som gör att din JFB blir utslagen och verkningslös, dvs köper du inte en laddbox måste du ha jordfelsbrytare ”typ B” (som förövrigt är snordyr) detta är heller inget som nämns av tillverkarna utav elbilarna...

Du kan läsa mer här:
https://www.elsakerhetsverket.se/om...8/nummer-1/fem-fragor-om-laddning-av-elbilar/

http://elbilsnytt.se/experten-reder-ut-ladda-elbilen-eller-laddhybriden-hemma-detta-galler/

https://www.nyteknik.se/fordon/nya-krav-ska-stoppa-brandfarlig-laddning-6894861

https://www.voltimum.se/articles/laddning-av-elfordon

Senast ändrad:
Den var såklart kanon! Det jag verkligen gillade var att den i sport-läget gav automatisk mellangas vid nedväxling så det blev dels smidigare i säg stadskörning men framförallt vid mer "aktiv" körning så slapp man risken att tappa fästet vid kraftig nedväxling. Den är riktigt rå, som en sportbil ska vara IMO men med alla fartbulor, 30-sträckor, vardagspoliser och i kombination med att jag har en tjänstebil var det bara att låta den gå vidare. Folk vände sig om efter den rätt ofta då den är rätt ovanlig vilket jag tyckte var kul. Unga killar frågade ofta vad det var för bil (trots att det står Nissan både i fronten och bak :))
Edit, slänger in en bild till.
IMG_4691.jpg

Den är riktigt snygg alltså!
Var lite samma sak med 350z, jätte många som var intresserade så det var ju roligt om man inte hade bråttom! Har märkt att det är lite samma sak med Harley Davidsons också men då är det främst gamla alkisar som frågar :D

Såhär såg min ut, ursäktar kvallen!
upload_2018-11-28_21-52-16.png

Sa aldrig att det inte fungerar..

Bara för att det funkar ”finfint” betyder det ju inte att det är rätt eller riskfritt..

https://www.nyteknik.se/fordon/utredning-klar-elbilsladdning-orsakade-branden-i-huset-6934241
Rubriken i den artikeln borde istället vara "billig timer orsakade brand".

Klart man inte bör ladda elbil med 1.5mm2 kablar från 1920 men en modern anläggning klarar elbilsladdning utan några som helst problem. Har man dessutom 3-fas uttag som skrivs ovan så lär det vara 2.5mm2. Laddbox är inget magiskt, alla elbilar har en laddbox bara det att den är monterad på sladden istället.

Rubriken i den artikeln borde istället vara "billig timer orsakade brand".

Klart man inte bör ladda elbil med 1.5mm2 kablar från 1920 men en modern anläggning klarar elbilsladdning utan några som helst problem. Har man dessutom 3-fas uttag som skrivs ovan så lär det vara 2.5mm2. Laddbox är inget magiskt, alla elbilar har en laddbox bara det att den är monterad på sladden istället.
Fast om du maxbelastar ett vanligt schuko-uttag under långa perioder bränner det upp, kvittar hur modern anläggning du har..
Även CEE-don som maxbelastas med 16A under lång tid ger med sig..

Sen kan som sagt din vanliga jfb sluta fungera (dvs på hela anläggningen) om du laddar direkt i ett vanligt uttag då DC-strömmar slår ut den

Erfarenheten idag när endel elbilar börjar bli lite äldre är väl att batterierna håller förvånansvärt bra, speciellt i bilar med lite mer påkostade system (klimat/laddning)

I princip är det ingen som vill garantera några restvärden alls på elbilar just nu. Det innebär ju att du får stå risken själv och lämnar man tillbaka en i3 eller eGolf idag så går det säkert bra men efter introduktionen av nästa modell kanske du tappar 100k över en natt. Den osäkerheten är inte kul.

Har inte många finansbolag insett att elbilar inte är totalt livsfarliga numer? Var ju samma snack när Tesla var nya på marknaden här. Äldre Tesla är ju rätt frånsprungna av nyare, men går ju att kränga. Export finns ju också som ett alternativ. Frågan är väl snarare hur intressanta fossilbilar blir när billiga elbilar kommer ut på nybilsmarknaden, det kommer ju bli kalkyler som kommer kunna motivera nyköpt elbil framför treårig beg förmånsbil för privatpersonerna som ger fossilbilarna sina 40-50% restvärde år tre idag.

Klart att elbilsutvecklingen går fort som tusan nu, men är inte fullt lika rädd för att hoppa på tåget. Kan vara företagsekonomiska famous last words :D

Och missa inte att det är nästa halva priset då det finns bidrag. 2 jag känner gjort det och inga problem att få.

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/laddstation-elfordon/Fragor-och-svar/

Blir ju billigt eftersom de är utbytbara med cykeldäck!
Kan inte låta bli att skratta lite när man går förbi en i3 och först ser de massiva sidorna och sedan inser att de är lika breda som ett finger när man kommer runt till baksidan.. :p
Tycker nästan det är roligare med trötta dieslar på tramsigt breda och stor fälgar. Man kan verklige känna hur mycket prestandan och komforten sänkts.

Tillbaka
Topp