• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

@alfgren @Stroboman
Vart hos BMW nu, dom tar det inte utan hävdar stenskott. Som referens så har bilen gått till 90% i stan och max 500 mil i vinter så det känns som man ska haft en jäkla otur om man fått 3 stenskott som redan börjat bubbla. Nämnde att det inte verkar helt ovanligt med likadana skador på andra bilar både i Sverige och på andra ställen men det gjorde ingen skillnad.
Satan vad fort du måste backat för att få stenskott i bakluckan. Skickligt! Bmw får gärna förklara hur de tänker sig att det är en sannolik orsak. Spånskallar.

Senast ändrad:
Var förbi en lackerare som tidigare varit skadereglerare åt BMW, efter ungefär 1.5 sekunds koll av bakluckan sa han. "Det är garanterat galvsläpp, det där ska BMW ta". Så nu står man i moment 22.

Håller med dig helt angående garantierna. Är ju bara värt luft.

Jag påtalade också att jag tyckte det verkade oerhört konstigt med stenskott på bakluckan men det var tydligen inte ovanligt alls enligt garantikillen på BMW där.
Bmw är kända för att hävda detta. Inget nytt. Tycker Bmw överlag har dåligt rostskydd.

@alfgren @Stroboman
Vart hos BMW nu, dom tar det inte utan hävdar stenskott. Som referens så har bilen gått till 90% i stan och max 500 mil i vinter så det känns som man ska haft en jäkla otur om man fått 3 stenskott som redan börjat bubbla. Nämnde att det inte verkar helt ovanligt med likadana skador på andra bilar både i Sverige och på andra ställen men det gjorde ingen skillnad.

Mina tips är följande:
1: Åk till en annan återförsäljare.
2. Åk tillbaka och stå på dig. Så länge inte plåtverkstaden fotat och skickat till BMW så har inte bmw sagt nej utan snarare återförsäljaren som gissar.

Har mailat säljaren (en annan BMW-återförsäljare än jag var hos) nu och bett om hjälp att vidarebefordra mina frågor till rätt ställe, så får vi se vad responsen blir. Blir det ingen respons där får jag väl åka tillbaka och försöka bråka mer med dem. Kanske går att få tag i någon central garantiavdelning eller så.

Mjo flygrost är ett h*lvete på vit bil, har en hel del att sanera nu efter vintern. Dock är det väl kanske bra att det syns så lätt på vit bil så man ser till att få bort det.
Kan trösta dig med att vägsaltet här uppe har fått en tillsats.
Det gör att saltet fungerar ner till -14 istället för -8, som är det naturliga för saltet.
Bitumen i asfalten löses upp av detta och fastnar nåt jävulskt på bilarna!

Lite återkoppling angående min bubbliga baklucka:

Har nu pratat med garantiansvarig hos BMW-återförsäljaren som jag köpte bilen av. Lackgarantin som skulle kunna gå in och täcka detta är 3 år och har därmed gått ut, det går inte på rostskyddsgarantin som är 12 år.
Det fanns inte heller någon goodwill utan det var bara bita i det sura och åtgärda det själv. Rekommendationen var att återigen kontakta BMW-återförsäljaren som jag var hos första gången (som jag alltså inte ens köpt bilen av) för att se om de var sugna på att betala - vilket de så klart inte kommer vara.

Jag frågade garantiansvarig om han kunde säga en prisuppgift mellan tummen och pekfingret vad det skulle kosta att åtgärda och han trodde runt 5000kr.
Visst - inget man kanske går i konkurs av privat men det känns som en kostnad "varumärket" BMW skulle kunna vara beredda att ta för att få en nöjd kund som kanske köper nästa bil där - istället för en missnöjd kund som absolut inte kommer köpa nästa bil där och dessutom inte kommer rekommendera varumärket för vänner och bekanta.

Lite återkoppling angående min bubbliga baklucka:

Har nu pratat med garantiansvarig hos BMW-återförsäljaren som jag köpte bilen av. Lackgarantin som skulle kunna gå in och täcka detta är 3 år och har därmed gått ut, det går inte på rostskyddsgarantin som är 12 år.
Det fanns inte heller någon goodwill utan det var bara bita i det sura och åtgärda det själv. Rekommendationen var att återigen kontakta BMW-återförsäljaren som jag var hos första gången (som jag alltså inte ens köpt bilen av) för att se om de var sugna på att betala - vilket de så klart inte kommer vara.

Jag frågade garantiansvarig om han kunde säga en prisuppgift mellan tummen och pekfingret vad det skulle kosta att åtgärda och han trodde runt 5000kr.
Visst - inget man kanske går i konkurs av privat men det känns som en kostnad "varumärket" BMW skulle kunna vara beredda att ta för att få en nöjd kund som kanske köper nästa bil där - istället för en missnöjd kund som absolut inte kommer köpa nästa bil där och dessutom inte kommer rekommendera varumärket för vänner och bekanta.

Tycker du har all rätt i att vara sur över det faktiskt.
Håller med om att det där skall inte hända på en såpass ny bil.

Ny bil Bmw f30 320d, passade även på att starta sommarbilen :cigar:
998847D0-7098-490A-82BA-9700956199C4.jpeg
1009673D-19AC-49BB-A4C1-152752384B3E.png

”Jag ska bara regga mig på det där forumet klocksnack för att köpa en gammal seamaster”
”Ska bara in på Porsche för att kolla lite”
”Måste bara köpa en liten flaska schampoo till bilen, inget annat”
Hopplöst :D

72F5DE85-6B30-42C9-9006-6615AB61D1F9.jpeg
E1D7048F-80D3-4585-A020-8C5EE1784C82.jpeg

Beställde så mycket att jag upptäckte att det fanns ett kolli till att hämta... Kompletterande bild :hilarious:
D8BF2562-09A9-4DA0-8883-D2E5549EE444.jpeg

Senast ändrad:
Tycker du har all rätt i att vara sur över det faktiskt.
Håller med om att det där skall inte hända på en såpass ny bil.
Det här hittade jag idag på samma lucka... det har jag dock inte hunnit visa upp för verkstaden ännu. Vad säger ni om detta?
photo_2018-11-29_10-31-19.jpg photo_2019-03-28_17-45-05.jpg
Även begynnande på andra sidan på samma ställe:
photo_2019-03-28_17-52-00.jpg

Ni andra - spyr ni allt för mycket över min jävla bakluckestory får ni hojta till så avlägsnar jag mig från tråden :D

Det här hittade jag idag på samma lucka... det har jag dock inte hunnit visa upp för verkstaden ännu. Vad säger ni om detta?

Ni andra - spyr ni allt för mycket över min jävla bakluckestory får ni hojta till så avlägsnar jag mig från tråden :D

Definitivt tillverkningsfel. Syns ju på långa vägar.
Ser ut som att det är antingen felaktigt bockat (låg sannolikhet) eller fukt under vad som ser ut som skarven (högre sannolikhet).

Nejdå ger mig bara mer vatten på kvarnen ang tyska bilar :D

Ja du... Backat hårt med öppen lucka? Trist med stenskott även på insidan sådär. ;) :banghead:

Dålig avrinning. Haft på bmw innan.
Volvo har mycket bättre avrinning.

Bmw e39 utrymme vid tanklocket kallades fågelbadet.

Men det där kan dom inte neka.

Knappt man tror sina ögon!
Ser ut att vara på en Citroën från -88!
Knappt sett värre!

Riktigt märkligt att de inte tar det på garanti eller goodwill, det där är ju rätt så tydligt att det inte är orsakat mekaniskt. Riktigt klent, men jag hade exakt samma strul på en VW = inga mer bilar från det märket hos oss.

Riktigt märkligt att de inte tar det på garanti eller goodwill, det där är ju rätt så tydligt att det inte är orsakat mekaniskt. Riktigt klent, men jag hade exakt samma strul på en VW = inga mer bilar från det märket hos oss.
Har haft liknande problem på en SAAB och en Volvo, grannen har en -17 Mercedes, med samma problematik. Ingen hjälp!
Tillverkarna tar inte något ansvar.

”Jag ska bara regga mig på det där forumet klocksnack för att köpa en gammal seamaster”
”Ska bara in på Porsche för att kolla lite”
”Måste bara köpa en liten flaska schampoo till bilen, inget annat”
Hopplöst :D
Beställde så mycket att jag upptäckte att det fanns ett kolli till att hämta... Kompletterande bild :hilarious:

Det finns en helt egen tråd för oss som faktiskt gillar att tvätta bilen:D
https://klocksnack.se/threads/bilvård.38461/page-13

• Like
Reactions: LS
Just det du citerade nu, dom tre senaste bilderna jag lagt upp, hade jag inte visat upp för BMW när jag la upp inlägget. Jag hittade rosten först igår.
Var på BMW igen imorse och när jag visade det där lät det lite annorlunda, rosten fotades och garantiansvarig skulle återkomma till mig.

Just det du citerade nu, dom tre senaste bilderna jag lagt upp, hade jag inte visat upp för BMW när jag la upp inlägget. Jag hittade rosten först igår.
Var på BMW igen imorse och när jag visade det där lät det lite annorlunda, rosten fotades och garantiansvarig skulle återkomma till mig.
Som jag skrev innan som råd, innan en verkstad fotat och skickat in till bmw så har bara återförsäljarna gissat.

Likartade trådar

Tillbaka
Topp