• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Samma dag vet jag inte om det var när han gjorde det igår. Men klart att de tar det på allvar, men tror inte att dem åker hem till folk och efterdrar muttrar under en pågående utskällning som du förespråka. Men nu är det löst :) Ha en fortsatt trevlig dag.

Hej!

Nej det var inte idag, det var igår, man brukar prata om ca 50 mil sedan efterdra hjulen, om jag inte har fel?
Och nej att skälla ut dem hade nog inte gjort läget bättre, helt rätt!
Skönt att det är löst och inget ont hann hända!
Tillönskar även dig en fin och bra dag!
:)
 
Provade en Porsche 718 GTS igår.
Det skulle jag inte gjort...

Vilka skillnader är det mellan årsmodellerna?
Lätt skrämma upp de äldre till 350hk?

PDK och sportchrono är måsten.
Fräsigare sportsystem etc...

Max Max 600k och 3000 mil typ.
 
Provade en Porsche 718 GTS igår.
Det skulle jag inte gjort...

Vilka skillnader är det mellan årsmodellerna?
Lätt skrämma upp de äldre till 350hk?

PDK och sportchrono är måsten.
Fräsigare sportsystem etc...

Max Max 600k och 3000 mil typ.
981 har ju 6cyl. 718 har turbo och mer vrid än 981, lite annan fjädring också.

I övrigt väldigt små kosmetiska skillnader interiört. Exteriört är det ju främst bakpartiet.

Tror tyvärr 600k/3000 mil blir svår för en GTS, även om du går på 981. Vanlig Cayman S ligger runt 600k med de miltalen, PDK och lite utrustning typ navi, klimatanläggningen och så.
 
981 har ju 6cyl. 718 har turbo och mer vrid än 981, lite annan fjädring också.

I övrigt väldigt små kosmetiska skillnader interiört. Exteriört är det ju främst bakpartiet.

Tror tyvärr 600k/3000 mil blir svår för en GTS, även om du går på 981. Vanlig Cayman S ligger runt 600k med de miltalen, PDK och lite utrustning typ navi, klimatanläggningen och så.

Den jag provade igår låg på 619k.

Men vad tror du om värdet om 2-3 år. Har de verkligen droppat 200k? (Naturligtvis beroende på antal körda mil)
 
Den jag provade igår låg på 619k.

Men vad tror du om värdet om 2-3 år. Har de verkligen droppat 200k? (Naturligtvis beroende på antal körda mil)
Fin bil GTS. Cayman GT4 har också fått galet bra omdömen.

GTS sägs stå sig helt ok jämfört med S därför att det ingår mkt utrustning (som förvisso tappar en del) men skillnaden mellan en GTS och S är inte så stor om man lägger på lite utrustning på S (som då har en klenare motor också).

Svårt att sia om, Porsche och till viss del Cayman har ju haft litet uppsving och bra andrahandsvärde hittills.

Nu spekulerar jag bara men på 3 år skulle den mkt väl kunna tappa 200k. På den jag har själv och kör som bruksbil räknar jag med att den tappar rejält, men bottnar kanske runt 200k om 3 år (då jag tänkt byta den).

Den sista gen (981) kommer nog när jag tänker på det stå sig hyfsat då en del puritaner vill ha just 6-cyl.
 
Fin bil GTS. Cayman GT4 har också fått galet bra omdömen.

GTS sägs stå sig helt ok jämfört med S därför att det ingår mkt utrustning (som förvisso tappar en del) men skillnaden mellan en GTS och S är inte så stor om man lägger på lite utrustning på S (som då har en klenare motor också).

Svårt att sia om, Porsche och till viss del Cayman har ju haft litet uppsving och bra andrahandsvärde hittills.

Nu spekulerar jag bara men på 3 år skulle den mkt väl kunna tappa 200k. På den jag har själv och kör som bruksbil räknar jag med att den tappar rejält, men bottnar kanske runt 200k om 3 år (då jag tänkt byta den).

Den sista gen (981) kommer nog när jag tänker på det stå sig hyfsat då en del puritaner vill ha just 6-cyl.

Får väl se när våren närmar sig vad vi landar i. Om det ens blir av i år.

Men tanken som ”skrämmer” är att vaska 200k på så kort tid. Blir ganska fort svindyra mil.
 
Får väl se när våren närmar sig vad vi landar i. Om det ens blir av i år.

Men tanken som ”skrämmer” är att vaska 200k på så kort tid. Blir ganska fort svindyra mil.
Jo, såklart. Jämfört med klockor är det ju mer kostsamt såklart.

Antar att de flesta med en "normal" storstadsinkomst helt enkelt accepterar det faktum att det kostar en slant och sen beslutar sig för ja/nej utifrån om de tycker det är värt det eller ej. Om man har mkt "resurser" så slipper man ju såklart den avvägningen.

Generellt är inte ägandekostnaden på den bilen du listar så fruktansvärt hög, den är förhållandevis ekonomisk.
 
Får väl se när våren närmar sig vad vi landar i. Om det ens blir av i år.

Men tanken som ”skrämmer” är att vaska 200k på så kort tid. Blir ganska fort svindyra mil.


I sånt fall bör du köpa innan våren. Dom blir inte nämligen billigare när solen tittar fram och vägarna blir torra.
Sedan behöver inte värdeminskningen alltid bli så illa. Har själv fått ett par tusen mer än inköpspris när jag sålde efter tre år. Dock inget man ska räkna med. Gör en pessimistisk budget så blir allt annat en bonus.
 
Upptäckte några rostbubblor på skuffluckan idag på min 2015 BMW 116, som har gått 3700 mil.

Finns det nån chans i världen att det skulle kunna gå på någon typ av garanti tro? Känns ju verkligen skittråkigt på en hyfsat ny bil som jag dessutom bara ägt ett år.
IMG_20190324_104836.jpg IMG_20190324_105037.jpg
 
Upptäckte några rostbubblor på skuffluckan idag på min 2015 BMW 116, som har gått 3700 mil.

Finns det nån chans i världen att det skulle kunna gå på någon typ av garanti tro? Känns ju verkligen skittråkigt på en hyfsat ny bil som jag dessutom bara ägt ett år.
IMG_20190324_104836.jpg IMG_20190324_105037.jpg

Deras garantiregler kan vara svåra att tolka, mitt råd är att åka till närmsta BMW-handlare och be dem komma ut ock titta på det, fråga om detta är normalt?
Min erfarenhet säger att BMW kommer att ta hand om problemet utan kostnad för dig.
 
Deras garantiregler kan vara svåra att tolka, mitt råd är att åka till närmsta BMW-handlare och be dem komma ut ock titta på det, fråga om detta är normalt?
Min erfarenhet säger att BMW kommer att ta hand om problemet utan kostnad för dig.
Tack! Inbringar ju lite hopp iallafall. Rullar förbi imorgon och ser vad de säger.
 
Upptäckte några rostbubblor på skuffluckan idag på min 2015 BMW 116, som har gått 3700 mil.

Finns det nån chans i världen att det skulle kunna gå på någon typ av garanti tro? Känns ju verkligen skittråkigt på en hyfsat ny bil som jag dessutom bara ägt ett år.
IMG_20190324_104836.jpg IMG_20190324_105037.jpg
Det där ska gå på garanti, det kommer ju inifrån.
 
Upptäckte några rostbubblor på skuffluckan idag på min 2015 BMW 116, som har gått 3700 mil.

Finns det nån chans i världen att det skulle kunna gå på någon typ av garanti tro? Känns ju verkligen skittråkigt på en hyfsat ny bil som jag dessutom bara ägt ett år.
IMG_20190324_104836.jpg IMG_20190324_105037.jpg [/QUOT]
Skulle bli mycket förvånad om du får ut de där skadorna på garantin.
Dessa kommer att räknas som stenskott och inte som något underifrån!
Har haft liknande skador på bilar.
Känner bara en person som fått ut på garantin.
Min fd chef som äger Car Care här på orten. Han fick rost på en lackad plåtdetalj under motorhuven!
 
Jo det är väl där skon kan klämma. Googlar man runt det så verkar det extremt vanligt med just såna här prickar på just bakluckan på just F20, både här i Sverige och på andra marknader, inget okänt problem direkt.
Känns ju helt otroligt att man ska ha fått tre stenskott på bakluckan som bubblat upp sig så mycket på typ sex-sju veckor. Har värre stenskott på huven och där har det inte bubblat något.
 
Jo det är väl där skon kan klämma. Googlar man runt det så verkar det extremt vanligt med just såna här prickar på just bakluckan på just F20, både här i Sverige och på andra marknader, inget okänt problem direkt.
Känns ju helt otroligt att man ska ha fått tre stenskott på bakluckan som bubblat upp sig så mycket på typ sex-sju veckor. Har värre stenskott på huven och där har det inte bubblat något.
Inte kul!
Måste vara nåt som inte är ok, när det blir bubblor där men inte på huven!
Trist.
 
@alfgren @Stroboman
Vart hos BMW nu, dom tar det inte utan hävdar stenskott. Som referens så har bilen gått till 90% i stan och max 500 mil i vinter så det känns som man ska haft en jäkla otur om man fått 3 stenskott som redan börjat bubbla. Nämnde att det inte verkar helt ovanligt med likadana skador på andra bilar både i Sverige och på andra ställen men det gjorde ingen skillnad.
 
@alfgren @Stroboman
Vart hos BMW nu, dom tar det inte utan hävdar stenskott. Som referens så har bilen gått till 90% i stan och max 500 mil i vinter så det känns som man ska haft en jäkla otur om man fått 3 stenskott som redan börjat bubbla. Nämnde att det inte verkar helt ovanligt med likadana skador på andra bilar både i Sverige och på andra ställen men det gjorde ingen skillnad.
Ok!
Tycker att tillverkarna antingen ska ta bort såna garantier eller hålla vad dom lovar!
Har ju ingen betydelse om de skriver att garantin är ett eller 30 år, den är ju värd vatten oavsett.
Riktigt tråkigt för dig, @FredrikO !
 
@alfgren @Stroboman
Vart hos BMW nu, dom tar det inte utan hävdar stenskott. Som referens så har bilen gått till 90% i stan och max 500 mil i vinter så det känns som man ska haft en jäkla otur om man fått 3 stenskott som redan börjat bubbla. Nämnde att det inte verkar helt ovanligt med likadana skador på andra bilar både i Sverige och på andra ställen men det gjorde ingen skillnad.

Kort sagt är de rövhål då.
Stenskott på bakluckan... Lika dumt som idioten som vågade påstå att jag körde in i honom (skada ovanför bakhjulet) efter att han hade erkänt att han backade in i mig.
 
Ok!
Tycker att tillverkarna antingen ska ta bort såna garantier eller hålla vad dom lovar!
Har ju ingen betydelse om de skriver att garantin är ett eller 30 år, den är ju värd vatten oavsett.
Riktigt tråkigt för dig, @FredrikO !
Var förbi en lackerare som tidigare varit skadereglerare åt BMW, efter ungefär 1.5 sekunds koll av bakluckan sa han. "Det är garanterat galvsläpp, det där ska BMW ta". Så nu står man i moment 22.

Håller med dig helt angående garantierna. Är ju bara värt luft.

Kort sagt är de rövhål då.
Stenskott på bakluckan... Lika dumt som idioten som vågade påstå att jag körde in i honom (skada ovanför bakhjulet) efter att han hade erkänt att han backade in i mig.
Jag påtalade också att jag tyckte det verkade oerhört konstigt med stenskott på bakluckan men det var tydligen inte ovanligt alls enligt garantikillen på BMW där.
 
Var förbi en lackerare som tidigare varit skadereglerare åt BMW, efter ungefär 1.5 sekunds koll av bakluckan sa han. "Det är garanterat galvsläpp, det där ska BMW ta". Så nu står man i moment 22.

Håller med dig helt angående garantierna. Är ju bara värt luft.


Jag påtalade också att jag tyckte det verkade oerhört konstigt med stenskott på bakluckan men det var tydligen inte ovanligt alls enligt garantikillen på BMW där.
Låter som BMW försöker försöker en rövare. Åk tillbaka och stå på dig. Ge dig inte.
 
Låter som BMW försöker försöker en rövare. Åk tillbaka och stå på dig. Ge dig inte.
Här hittade jag lite om galvsläpp och bristande rostskyddsgarantier!
https://www.expressen.se/motor/din-bils-rostgaranti-kan-vara-vardelos/
En annan sak att se upp med är dubbstänk eller Så kallad flygrost!
Små rostfärgade märken, oftast baktill på bilen.
Tunna rostskickt lossnar från dubben och följer med från vägbanan med baksuget. Sedan fastnar dom på lacken och fräter igenom lacken!
 
Låter som BMW försöker försöker en rövare. Åk tillbaka och stå på dig. Ge dig inte.
Har mailat säljaren (en annan BMW-återförsäljare än jag var hos) nu och bett om hjälp att vidarebefordra mina frågor till rätt ställe, så får vi se vad responsen blir. Blir det ingen respons där får jag väl åka tillbaka och försöka bråka mer med dem. Kanske går att få tag i någon central garantiavdelning eller så.

Här hittade jag lite om galvsläpp och bristande rostskyddsgarantier!
https://www.expressen.se/motor/din-bils-rostgaranti-kan-vara-vardelos/
En annan sak att se upp med är dubbstänk eller Så kallad flygrost!
Små rostfärgade märken, oftast baktill på bilen.
Tunna rostskickt lossnar från dubben och följer med från vägbanan med baksuget. Sedan fastnar dom på lacken och fräter igenom lacken!
Mjo flygrost är ett h*lvete på vit bil, har en hel del att sanera nu efter vintern. Dock är det väl kanske bra att det syns så lätt på vit bil så man ser till att få bort det.
 

Likartade trådar

Tillbaka
Topp