• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Är säkert en delförklaring iaf. Liiite lägre och liiite större hjul så är man nog hemma. Stora fälgar är jag lite trött på. Var lite i samma sits med min bil. Orkade inte sänka den så lite utan körde större hjul istället. För bösta resultat borde man göra både och.
Låter vettigt. Tycker nog samma, jag kan tänka mig att 19” och 10mm sänkning fortfarande ser balanserat ut. 20” börjar bli stort. Nåja, framtida projekt är kul :)
 
Någon här som har audi r8 första generationen v8 versionen? Hamnade i en diskussion med en vän som anser att den är för slö (samma motor som finns i audi rs4) men 420 hästar som slö? Självklart vad man jämför det med men bör ju räcka om man inte tänker köra bana och bara ha tanken att det finns lite att ge när man trycker ner gaspedalen. Vad tycker ni som äger/kört en?

Har haft en RS4. Den med 420 hk. Kändes som att det var 300 hk i den. Fruktansvärt slö. Personligen skulle jag undvika den motorn.
En kompis till mig hade en rs4 med 420 hk. Jag blev i alla fall besviken! Den kändes inte som en 420 hk bil. Undrade om det var något fel på hans bil, men den motorn kanske inte gjorde sig i den bilen. Kanske gör sig bättre i R8 ? 420 hk är inte lite effekt.
 
Det handlar om pengar. Tillverkaren tjänar pengar. Orsak. De som köper vill skilja sig från de som kör A4 och Passat. Man vill visa grannen att man har mer deg. De som köper dessa bilar är inga entusiaster.
Jovisst gör de det. Men vissa saker borde man som seriös biltillverkare inte sälja och att kalla en suv för coupé är just en sådan sak.
 
Stort grattis

Känslan är helt obeskrivlig just nu. Äntligen! :happyhappy::happyhappy::happyhappy:

8E5316D7-56D1-4B94-A2EE-C90089E33C4E.jpeg

A8736BCD-2570-4C80-930D-71C0B6904775.jpeg
1A749F5C-AAFA-47D2-B36E-AA95909C7744.jpeg
AEDBBD85-9F26-436F-A790-405F99B4C808.jpeg
1B4E3D11-5425-4CAE-A373-5B318352F62D.jpeg
42E0EADB-E53B-4252-835A-94091D43FEA2.jpeg
06F30A11-DAC5-427D-BB4F-68D906B67FE9.jpeg
 
Större fälgar och en lätt sänkning hade passat som handen i handsken

Bilar med PASM får 10mm säkning? 20mm går att få standard utan PASM har jag för mig.

Cayman T 20" +20mm
20190323_073501.jpg



Tack! Just nu är det sommarsulor men planen är att köpa större fälgar när däcken är slut och köra dessa som vinterfälgar (eller ja, snarare ban-fälgar kanske) :)

Lite små kanske (18”) men tycker ärligt talat det ser helt ok ut i helheten.
 
Senast ändrad:
Satte på sommardäck igår hos Däckia. Upptäckte nu att vissa bultar sitter löst. Kan vrida dem med handen. Tänkte efterdra. Något speciellt att tänka på eller bara att dra till ordentligt?
 
Satte på sommardäck igår hos Däckia. Upptäckte nu att vissa bultar sitter löst. Kan vrida dem med handen. Tänkte efterdra. Något speciellt att tänka på eller bara att dra till ordentligt?
Du ska ta och ringa dem och berätta detta! Det där ska man inte ta lätt på!
Börja med att dra dem så de sitter. Men du ska använda en momentnyckel så du rätt åtdragnings moment.
Jag hade nog bett Däckia åka hem till dig för att göra det och få sig en utskällning på plats!
Skönt att allt verkar ha gått bra! Det hade kunnat blivit katastrof!
 
Du ska ta och ringa dem och berätta detta! Det där ska man inte ta lätt på!
Börja med att dra dem så de sitter. Men du ska använda en momentnyckel så du rätt åtdragnings moment.
Jag hade nog bett Däckia åka hem till dig för att göra det och få sig en utskällning på plats!
Skönt att allt verkar ha gått bra! Det hade kunnat blivit katastrof!
Mm känns inte alls bra. Ska köra rätt långt på motorväg med familjen idag. Ska kolla om någon annan firma har öppet för kontroll innan jag lastar in familjen.
 
Du ska ta och ringa dem och berätta detta! Det där ska man inte ta lätt på!
Börja med att dra dem så de sitter. Men du ska använda en momentnyckel så du rätt åtdragnings moment.
Jag hade nog bett Däckia åka hem till dig för att göra det och få sig en utskällning på plats!
Skönt att allt verkar ha gått bra! Det hade kunnat blivit katastrof!
Du ska ju alltid eftertra bultar även om du lämnar in bilen, betvivlar stark att dem tar det på stort allvar.
 
Du ska ta och ringa dem och berätta detta! Det där ska man inte ta lätt på!
Börja med att dra dem så de sitter. Men du ska använda en momentnyckel så du rätt åtdragnings moment.
Jag hade nog bett Däckia åka hem till dig för att göra det och få sig en utskällning på plats!
Skönt att allt verkar ha gått bra! Det hade kunnat blivit katastrof!
https://www.expressen.se/motor/guider-2/manga-svenskar-struntar-i-att-efterdra-hjulmuttrarna/ en bra länk i sammanhanget.
 
140nm ska bultarna dras med. Det är mindre än man tror. Med förlängare behöver man inte ta i så mycket alls. Om fälgarna lossnar beror det oftast på att de monterades snett på navet, sällan att bultarna drogs för löst.
 
Ska inte shama Däckia i onödan. Det är en bult på varje hjul som är lös. Går inte att skruva av. Grannen sa att det var för att man inte ska kunna stjäla dem. Jag hade nåt specialverktyg i bilen :p

DB1F8D05-CFE8-4197-B698-ED802254A14C.jpeg
 
Varför kan inte de som kallar sig proffs, använda en momentnyckel?
På alufälgar blir det ju inte alls bra när dom drar åt alldeles för hårt!
Blir skador både i fälgen och i navet!
 
Ska inte shama Däckia i onödan. Det är en bult på varje hjul som är lös. Går inte att skruva av. Grannen sa att det var för att man inte ska kunna stjäla dem. Jag hade nåt specialverktyg i bilen :p

DB1F8D05-CFE8-4197-B698-ED802254A14C.jpeg
:D
Varför kan inte de som kallar sig proffs, använda en momentnyckel?
På alufälgar blir det ju inte alls bra när dom drar åt alldeles för hårt!
Blir skador både i fälgen och i navet!
Det kan de. Både Däckia och Euromaster har gjort det sista gångerna jag testat. Tror ”vanliga” verkstäder är sämre på det.
 
:D

Det kan de. Både Däckia och Euromaster har gjort det sista gångerna jag testat. Tror ”vanliga” verkstäder är sämre på det.
Har aldrig sett det på Däckia. Fick sluta åka dit sedan dom misshandlat en fälg på ett hjul som satt fast. Meken slog med slägga direkt mot fälgen...
Tur man har en bekant som reparerar fälgar!
 
Du ska ju alltid eftertra bultar även om du lämnar in bilen, betvivlar stark att dem tar det på stort allvar.
Absolut visst är det så! Men att efterdra hjulmuttrarna samma dag är kanske inte riktigt rätt? Om man dessutom kan dra dem handkraft så är det långt från ett godkänt hjulbyte. De bör ta det på allvar.
 
Absolut visst är det så! Men att efterdra hjulmuttrarna samma dag är kanske inte riktigt rätt? Om man dessutom kan dra dem handkraft så är det långt från ett godkänt hjulbyte. De bör ta det på allvar.
Samma dag vet jag inte om det var när han gjorde det igår. Men klart att de tar det på allvar, men tror inte att dem åker hem till folk och efterdrar muttrar under en pågående utskällning som du förespråka. Men nu är det löst :) Ha en fortsatt trevlig dag.
 
Typ alla däckverstäder använder väl momentstång på mutterpickan idag. Alufälgar SKA efterdras. Momentnyckel är overkill till det, drar man med handverktyg utan jätteförlängare blir det rätt lagom.

Kör alu på lastbil, där vissa axlar har dubbelmontage, alltså två fälgar utanpå varandra på pinnbultarna. Efterdrar alltid två gånger med handkraft. Handlar mer om att få bort slacket än att dra åt idiothårt. Då brukar 10 mil och typ 100 mil vara ganska lagom, personbilen efterdrar jag efter 10-20 mil om jag inte känner några vibrationer.
 

Likartade trådar

Tillbaka
Topp