• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Dina "för stora hjul" (jag tror faktiskt att du ska börja kalla de "bättre anpassade hjul":)) passar jättebra utseendemässigt (f**k rulldiametern, liksom;)) Men originalhjulen är alltså betydligt mindre på denna modell? (Jag har noll koll på vad rulldiameter är, även om jag kan gissa mig till vad det är, så häng mig inte för detta...)
Har inte stenkoll, och det verkar faktiskt variera lite mellan däckfabrikat hur stor ytterdiametern är på däck med samma utskrivna dimension är. Jag rullar nu på större än vad klassningen säger, har samma storlek som 7-serien har. Kommer inte ihåg vilken profil däcken ovan har men då det är 19" fälgar med såpass mycket gummi så kan man se att det är stora hjul. Har även spacers bak då jag tyckte de satt lite långt in i hjulhusen. Framhjulen skulle nog ut något men det är såpass lite att jag lämnar det där. Vinterhjul är ännu lurigare. De är oftast samma bredd fram som bak och detta brukar inte fälgarna vara anpassade för på bilar som ska ha bredare däck bak. Detta var en värld jag var helt ovetandes om innan jag köpte min första bil för dryga tre år sedan... Nu ser man och stör sig på detta överallt...
 
9E53AB73-2535-401D-B520-4E437C8E4F6E.jpeg


Idag fick gamm-Mercan följa med på finbilsutställning på Sofiero.

80- och 90-tals bilarna är väl inte allas kopp av te. Åtminstone inte om de på samma utställning också hittar XK120:s, gamla jänke-landskepp med bisarra mängder krom och klassiska 911:eek:r från sjuttiotalet.

Men, y’know... Skoj ändå!
 
9E53AB73-2535-401D-B520-4E437C8E4F6E.jpeg


Idag fick gamm-Mercan följa med på finbilsutställning på Sofiero.

80- och 90-tals bilarna är väl inte allas kopp av te. Åtminstone inte om de på samma utställning också hittar XK120:s, gamla jänke-landskepp med bisarra mängder krom och klassiska 911:eek:r från sjuttiotalet.

Men, y’know... Skoj ändå!

Jag har pysslat med hobbyfordon av olika slag en stor del av mitt liv. En erfarenhet jag har är att vem som uppskattar ens fordon beror på.
Inom samma nördgrupp (liknande fordon) är det såklart kul att vara. I blandad (allt från A till B i ett större sammanhang) nördgrupp finns alltid något som är "finare" och det (kan) ses ned på något enklare/nyare/vanligare. För allmänheten utanför nördgrupper gäller andra förutsättningar. Där uppskattas det som man har en egen relation till högst. Visserligen imponeras allmänheten av gamla och speciella lyx- och/eller nischfordon men när det kommer till kritan älskar de att se det de själva eller grannen hade en gång i tiden.

Var på ett evenemang arrangerat för att glädja åldingar på ett boende för ett tag sedan och där fanns Morgan +4 och +8, några andra utpräglade lyxbilar, etc. Det som alla älskade var dock en gammal bubbla, en Rekord och tro det eller ej - en beige Volvo 740. De hade en relation till dessa fordon.

Din bil har framtiden för sig. Många har en relation till en sådan och du kommer att få prata mycket med "allmänheten" vartefter tiden går. Personligen har jag varit i alla varianter av fordon (från A till B - fin-fint till vardagligt) och om jag skall vara ärlig så är den vardagliga varianten den trevligaste.

Min gamla MB 350 SL ligger någonstans i mitten. Ytterst få har haft en men alla har sett Dallas...
 
Jag har pysslat med hobbyfordon av olika slag en stor del av mitt liv. En erfarenhet jag har är att vem som uppskattar ens fordon beror på.
Inom samma nördgrupp (liknande fordon) är det såklart kul att vara. I blandad (allt från A till B i ett större sammanhang) nördgrupp finns alltid något som är "finare" och det (kan) ses ned på något enklare/nyare/vanligare. För allmänheten utanför nördgrupper gäller andra förutsättningar. Där uppskattas det som man har en egen relation till högst. Visserligen imponeras allmänheten av gamla och speciella lyx- och/eller nischfordon men när det kommer till kritan älskar de att se det de själva eller grannen hade en gång i tiden.

Var på ett evenemang arrangerat för att glädja åldingar på ett boende för ett tag sedan och där fanns Morgan +4 och +8, några andra utpräglade lyxbilar, etc. Det som alla älskade var dock en gammal bubbla, en Rekord och tro det eller ej - en beige Volvo 740. De hade en relation till dessa fordon.

Din bil har framtiden för sig. Många har en relation till en sådan och du kommer att få prata mycket med "allmänheten" vartefter tiden går. Personligen har jag varit i alla varianter av fordon (från A till B - fin-fint till vardagligt) och om jag skall vara ärlig så är den vardagliga varianten den trevligaste.

Min gamla MB 350 SL ligger någonstans i mitten. Ytterst få har haft en men alla har sett Dallas...

Bra skrivet och så klart väldigt sant.
Sen överdrev jag också lite grann för effekt. Pratade med en massa trevligt folk som stannade till och kikade på bilen min, så det är klart att den också går hem.
Jag kan också se det vackra i en XK120 eller en E-type, men det är liksom aldrig aktuellt för mig. Klart att den finansiella biten spelar in här, men framför allt så är det vad man själv relaterar till.

Jag har blivit nedflaggad i denna också nån gång också, men det händer med klart högre frekvens när jag kör 635:an. :)
Mycket tummar upp med den.
 
Vad menar du? Att "för stora hjul" fyller ut din bils skärmar bättre? Isf är jag med dig då det ser hemskt ut med för stort avstånd mellan skärm och hjul! Däremot är alldeles för stora hjul till en bil en styggelse! Jag hoppas och tror att du lagt dig på rätt sida om denna gräns!:) Bilder?
Även jag åker med för stor rulldiameter, 3% för stort.

Är inte rekommenderat större än 19x8,5" och då 255/35 men åker på 20x9" med 235/35.

Efter att ha åkt 255 i bredd en sommar gör jag inte det igen. Spårade något fruktansvärt. Med min setup på 235/35 får jag lite mer gummi och smalare däck som inte spårar eller väsnas lika mkt. Dessutom lägre förbrukning!

IMG_20170929_150646.jpg
 
Efter att ha åkt 255 i bredd en sommar gör jag inte det igen. Spårade något fruktansvärt. Med min setup på 235/35 får jag lite mer gummi och smalare däck som inte spårar eller väsnas lika mkt. Dessutom lägre förbrukning!
IMG_20170929_150646.jpg
Bredd på hjul är lite intressant faktiskt. Många tycker (uppenbarligen, annars skulle de inte finnas) att breda hjul är eftersträvansvärt. Min senaste bil har just 255 i bredd (tror jag) vilket gör den mer spårkänslig än min förra bil som "bara" hade 225 (också för brett om jag hade fått välja). Jag har svårt att se att att breda däck är önskvärt om man inte kör på bana eller jättesjättenabbt genom alla kurvor som finns på vägarna? Vid normal körning är det bara en stor nackdel för de flesta. Inte bara komfortmässigt, utan dessutom betydligt dyrare. Jag skulle gärna se att att det fanns fälgar i en mer rimlig bredd till min bil. Några kommer säkert att anmärka på att breda däck är "feta" (eller något annat superlativ):), men å andra sidan hur ofta lägger sig folk ned för att studera däcken framifrån/bakifrån (det måste man faktiskt göra på den enda bilar där det faktiskt är rimligt med breda däck, de bilar som är "sportiga", dvs låga bilar med relativt hög motoreffekt)?
 
Bredd på hjul är lite intressant faktiskt. Många tycker (uppenbarligen, annars skulle de inte finnas) att breda hjul är eftersträvansvärt. Min senaste bil har just 255 i bredd (tror jag) vilket gör den mer spårkänslig än min förra bil som "bara" hade 225 (också för brett om jag hade fått välja). Jag har svårt att se att att breda däck är önskvärt om man inte kör på bana eller jättesjättenabbt genom alla kurvor som finns på vägarna? Vid normal körning är det bara en stor nackdel för de flesta. Inte bara komfortmässigt, utan dessutom betydligt dyrare. Jag skulle gärna se att att det fanns fälgar i en mer rimlig bredd till min bil. Några kommer säkert att anmärka på att breda däck är "feta" (eller något annat superlativ):), men å andra sidan hur ofta lägger sig folk ned för att studera däcken framifrån/bakifrån (det måste man faktiskt göra på den enda bilar där det faktiskt är rimligt med breda däck, de bilar som är "sportiga", dvs låga bilar med relativt hög motoreffekt)?
Hade varit intressant att ta reda på hur breda däck man behöver. Har 275 bak på sommar, vintern har jag typ 235. På vinterdäck släpper den klart lättare men då är det gamla friktionsdäck också. Min bil ska ha haft 333hk på bakhjulen, eller rättare sagt, motorn ska ha haft 333hk och den är bakhjulsdriven.
 
Bredd på hjul är lite intressant faktiskt. Många tycker (uppenbarligen, annars skulle de inte finnas) att breda hjul är eftersträvansvärt. Min senaste bil har just 255 i bredd (tror jag) vilket gör den mer spårkänslig än min förra bil som "bara" hade 225 (också för brett om jag hade fått välja). Jag har svårt att se att att breda däck är önskvärt om man inte kör på bana eller jättesjättenabbt genom alla kurvor som finns på vägarna? Vid normal körning är det bara en stor nackdel för de flesta. Inte bara komfortmässigt, utan dessutom betydligt dyrare. Jag skulle gärna se att att det fanns fälgar i en mer rimlig bredd till min bil. Några kommer säkert att anmärka på att breda däck är "feta" (eller något annat superlativ):), men å andra sidan hur ofta lägger sig folk ned för att studera däcken framifrån/bakifrån (det måste man faktiskt göra på den enda bilar där det faktiskt är rimligt med breda däck, de bilar som är "sportiga", dvs låga bilar med relativt hög motoreffekt)?
Spårkänsligheten är inte bara pga breda däck. Har läst om många på bilforum som också upplevt att 255 är överlägset sämsta bredden att åka vad det gäller spårning. Men några gick upp till 265 och 275 vilket gjorde att det slutade spåra. Så smalare är inte det enda sättet att eliminera detta :)

Men jag kan ju säga det att inom bilkulturen är man precis lika nördig över detaljer och passform (fitment) på just fälgar och däck :D

Om du kan tåla en del stretch så kan du ha rätt smala däck på normalbred fälg, tänk bara på att gå upp i profil då också för att behålla rulldiametern. Hur breda fälgar har du?

Jag kör ju som sagt 235/35 på 9" bred fälg. Goodyeardäck upplevs något bredare då de har ganska raka däcksidor och grov "fälgskyddsläpp". Så trots endast 235 i bredd så går däcket strax utanför fälgen.
 
Bredd på hjul är lite intressant faktiskt. Många tycker (uppenbarligen, annars skulle de inte finnas) att breda hjul är eftersträvansvärt. Min senaste bil har just 255 i bredd (tror jag) vilket gör den mer spårkänslig än min förra bil som "bara" hade 225 (också för brett om jag hade fått välja). Jag har svårt att se att att breda däck är önskvärt om man inte kör på bana eller jättesjättenabbt genom alla kurvor som finns på vägarna? Vid normal körning är det bara en stor nackdel för de flesta. Inte bara komfortmässigt, utan dessutom betydligt dyrare. Jag skulle gärna se att att det fanns fälgar i en mer rimlig bredd till min bil. Några kommer säkert att anmärka på att breda däck är "feta" (eller något annat superlativ):), men å andra sidan hur ofta lägger sig folk ned för att studera däcken framifrån/bakifrån (det måste man faktiskt göra på den enda bilar där det faktiskt är rimligt med breda däck, de bilar som är "sportiga", dvs låga bilar med relativt hög motoreffekt)?

Jag håller med dig. Undertecknad har extremt breda däck på ena bilen. Men den är en leksak.
På en helt vanlig bil, varför? Jag förstår inte heller.
Men dagens trend handlar tyvärr inte om breda däck, utan breda fälgar (med illasittande smala Kina däck).
 
Hade varit intressant att ta reda på hur breda däck man behöver. Har 275 bak på sommar, vintern har jag typ 235. På vinterdäck släpper den klart lättare men då är det gamla friktionsdäck också. Min bil ska ha haft 333hk på bakhjulen, eller rättare sagt, motorn ska ha haft 333hk och den är bakhjulsdriven.
Vad menar du med att "släpper den klart lättare"? Acceleration rakt fram eller i kurvor? Gissar på det förstnämnda?
Min bil har nästan 400hk, och om jag roar mig med maxacceleration med sportknappen intryckt så begränsar alltid antispinnsystemet mig (har faktiskt inte än testat max på bilen utan detta urkopplat, precis innan jag ska byta bakdäck ska jag dock ge mig ut på en stor tom asfaltsyta för att få uppleva hur det känns:)).
Men i normal vardagskörning (mer än 99,87% av körtiden) hade jag definitivt bytt bra fäste mot mindre spårkänslighet.
 
Senast ändrad:
På tal om däckbredd, jag har 8.5” ,255 fram och 8” 235 bak original (nåja ligger i tillvalslistan)

Gissar att jag är rätt ensam om att ha bredare fram än bak :D
 
Vad menar du med att "släpper den klart lättare"? Acceleration rakt fram eller i kurvor? Gissar på det förstnämnda?
Min bil har nästan 400hk, och om jag roar mig med maxacceleration med sportknappen intryckt så begränsar alltid antispinnsystemet mig (har faktiskt inte än testat max på bilen utan detta urkopplat, precis innan jag ska byta bakdäck ska jag dock ge mig ut på en stor tom asfaltsyta för att få uppleva hur det känns:)).
Men i normal vardagskörning (mer än 99,87% av körtiden) hade jag definitivt bytt bra fäste mot mindre spårkänslighet.
Inte rakt fram på torrt underlag. Vid blött, mittmarkering eller när man svänger.

Låter som du har för dåligt grepp då mao.
 
På riktigt? Vilken modell och varför?
Låter ju helt galet iom att den är fyrhjulsdriven men antar att det borde finns någon förklaring.
På en bakhjulsdriven bil har man ju bredare däck bak för bättre fäste och minska överstyrning.
Men då RS3an har en tendens att understyra så gör man tvärtom för att få motsatt effekt, dvs få den till att överstyra och bli mer ”lekfull” :)
 
Spårkänslighet har i princip noll med bredd på däck och därmed fälg att göra, desto mer med vad bilen och chassi konstruerades/ställdes in för.
Men klämmer man på 295/25 runt om på en i övrigt standard Passat med rullade skärmkanter kommer den mest troligt uppvisa lite udda beteende på vägen...
 
På en bakhjulsdriven bil har man ju bredare däck bak för bättre fäste och minska överstyrning.
Men då RS3an har en tendens att understyra så gör man tvärtom för att få motsatt effekt, dvs få den till att överstyra och bli mer ”lekfull” :)

I grunden är RS3 framhjulsdriven vilket har en stor betydelse. Kika youtube på USA-grabbarna som åker både 8 och 9 med RS3, helt galet egentligen.
Jag har länge funderat på byta stall, RS3 (Sedan) kan vara den bäst prissatta prestandabilen i mannaminne.
 
På min gamla Saab v4 hade jag också bredare däck fram 175 och bak 155.
Hade inskriven dispans i papperna att jag fick ha 175'or i fram.
Kan säga att det såg väldigt udda ut.
 
Spårkänslighet har i princip noll med bredd på däck och därmed fälg att göra, desto mer med vad bilen och chassi konstruerades/ställdes in för.
Men klämmer man på 295/25 runt om på en i övrigt standard Passat med rullade skärmkanter kommer den mest troligt uppvisa lite udda beteende på vägen...
Fast min Audi A4 har som originaltillval 19x8,5" fälgar och då med rekommendationen 255/35.

Det var fan hemskt att åka på. Aldrig igen.
 
Tillbaka
Topp