• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Var det inte du som klagade på att Audi inte kunde bygga motorer? Hur går det ihop med att du kollar på KIA nu?

Inte hört så mycket om att dom drar olja likt ett kraftvärmeverk som eldar olja.

Men nog med folks skitbilar, nu kan vi mobba mig och min skitbil!
BMWn var inne på hjul inställning nu idag och gissa vad! Fortfarande kass!
Dom kunde inte få det bra eftersom den fastnade i styrningen ibland och de tror det är fjäderbenslagringen, något jag bytte för 10 månader sedan.
Men allt annat i framvagnen är ju sprillans nytt så jag håller med dom, kan inte vara något annat.
Så byta igen då!

Denna bil är jävligt billig. Kostar en framvagn inställning för den som vill hämta skiten hos Vianor.
Fan inte ens min gamla kokain-vita Saab 9000 var såhär jävla urusel...
 
Ursäkta en relativ nykomling - men finns det en tråd om bilar, på klocksnack, som firar passionen för bilen som företeelse, design och teknik men som är fri från sandlådelarvet om vilket märke som är bäst och vilket som är sämst?

Om så - vänligen visa mig till den. Finns det inte en så startar jag gärna en.
Nä det gör det inte. Biltråden har lite att lära från mctråden i det här avseende. Men det klart, vi som hänger där har ju vuxit upp och släppt stödhjulen :D
 
Fick precis provköra en Tesla S för för första gången...sjukt häftigt verkligen måste jag säga. Onekligen sugen på en egen *if only*...

Wow-faktorn är stor när man testar första gången. :D

Nu vet jag att en 100D i Ludicrous är långt mycket snabbare ändå, men upplevelsen som fortfarande hänger kvar är när jag, 2012-ish, fick chans att testa en Tesla Roadster.
Man är lite mer avskärmad från allting i en S/X, helt klart.
 
Känns som däck är fel väl att gå och lösa en understyrning på från en OEM tillverkare. Men det är bara min åsikt :)
Med motorn fram så har man antagligen en framskjuten viktfördelning vilket motiverar bredare däck. Det är snarare så att däcksbredden är där man ska börja för att balansera en bil. Balansering med Kränghämmare/fjädersättning kan ju inte skapa mer grepp i en ända (vilket däck kan) de kan bara "ta bort" grepp för att balansera upp en bil.
 
Från M4cs till.

Det bästa bmw gjort på länge imho.

57E02212-4BBC-4551-81CD-D9CC9936BFBE.jpeg
 
Med motorn fram så har man antagligen en framskjuten viktfördelning vilket motiverar bredare däck. Det är snarare så att däcksbredden är där man ska börja för att balansera en bil. Balansering med Kränghämmare/fjädersättning kan ju inte skapa mer grepp i en ända (vilket däck kan) de kan bara "ta bort" grepp för att balansera upp en bil.
Det finns många andra tillverkare med motorerna fram som inte behöver kompensera med feta framdäck, tror snarare att det handlar om en underlig viktfördelning om de behöver göra på det viset. Men sedan är ju Audi välkända för att göra bilar som understyr så breda framdäck är väl ett enkelt sätt att (någorlunda) kompensera detta.

Och är det verkligen så att sådana chassi-inställningar endast kan ta bort grepp? Låter mycket märkligt. Låt säga att en bil har totalkass inställning fram, skulle en rättning av detta innebära att man blir av med grepp bak? Säger inte att Audin har det, är mest nyfiken då det låter skumt.
 
Senast ändrad:
Det finns många andra tillverkare med motorerna fram som inte behöver kompensera med feta framdäck, tror snarare att det handlar om en underlig viktfördelning om de behöver göra på det viset. Men sedan är ju Audi välkända för att göra bilar som understyr så breda framdäck är väl ett enkelt sätt att (någorlunda) kompensera detta.

Och är det verkligen så att sådana chassi-inställningar endast kan ta bort grepp? Låter mycket märkligt. Låt säga att en bil har totalkass inställning fram, skulle en rättning av detta innebära att man blir av med grepp bak? Säger inte att Audin har det, är mest nyfiken då det låter skumt.

Skönt med en till som tycker det låter skumt.
Grepp kan göras på väldigt många olika sätt. Men att använda sig till udda storlekar på däck som detta på en 4wd, är mycket skumt anser jag.
Du har alla möjliga sorters geometri i hjul upphängning att leka med, udda storlekar på däck känns som en nödlösning...
 
Har 275 fram, jobbigt nu när det är så uppkört på vägarna.

Skall montera ett bumpsteer kit snart hoppas det blir bättre. Då bilen är sänkt, så bidrar den ändrade geometrin till spårkänsligheten
 
Det finns många andra tillverkare med motorerna fram som inte behöver kompensera med feta framdäck, tror snarare att det handlar om en underlig viktfördelning om de behöver göra på det viset. Men sedan är ju Audi välkända för att göra bilar som understyr så breda framdäck är väl ett enkelt sätt att (någorlunda) kompensera detta.

Och är det verkligen så att sådana chassi-inställningar endast kan ta bort grepp? Låter mycket märkligt. Låt säga att en bil har totalkass inställning fram, skulle en rättning av detta innebära att man blir av med grepp bak? Säger inte att Audin har det, är mest nyfiken då det låter skumt.
Så många bilar med mycket effekt och framåtorienterad drivning finns det inte. Vad är det som förresten säger att det är OK med bredare däck bak men inte fram, att det skulle vara något inneboende fel med bilen? I min värld låter det faktist rätt rimligt. Vad är felet förutom att det inte brukar vara på det viset?


Skönt med en till som tycker det låter skumt.
Grepp kan göras på väldigt många olika sätt. Men att använda sig till udda storlekar på däck som detta på en 4wd, är mycket skumt anser jag.
Du har alla möjliga sorters geometri i hjul upphängning att leka med, udda storlekar på däck känns som en nödlösning...
Extra kul att ifrågasätta en hyggligt hyllad bil av världens största biltillverkare med tanke på inläggen en bit upp.
Vad är det som är "skumt"?
 
Skönt med en till som tycker det låter skumt.
Grepp kan göras på väldigt många olika sätt. Men att använda sig till udda storlekar på däck som detta på en 4wd, är mycket skumt anser jag.
Du har alla möjliga sorters geometri i hjul upphängning att leka med, udda storlekar på däck känns som en nödlösning...

Inget skumt överhuvudtaget, bara Audi som vet vad dom gör. Har du varit med under skapandet av bilen i fråga eller ens provkört den? Om inte känns dina kommentarer ganska svagt underbyggda.
https://www.autoguide.com/auto-news...and-a-pontiac-grand-prix-have-in-common-.html
 
Fick i uppdrag att åka och handla lite smågodis. Precis hemkommen, tio mil, två orter och femton liter senare.

Komiskt när man parkerar på en helt ensam spot på parkeringsplatsen och kommer ut till att det lik förbannat parkerar en jävel precis intill.
Men han blev förlåten när han körde en 156 GTA och hade en E36 Coupé hemma. ;)
Dessutom hade ha ju gjort en generös parkering.

B7679F3A-622F-41F5-8207-A290B9356CB3.jpeg


D497A5DB-E1DC-4607-B59B-0BD83F601691.jpeg


26962701-124A-4B25-BAC3-6D0AFA8EDF8C.jpeg
 
Fick i uppdrag att åka och handla lite smågodis. Precis hemkommen, tio mil, två orter och femton liter senare.

Komiskt när man parkerar på en helt ensam spot på parkeringsplatsen och kommer ut till att det lik förbannat parkerar en jävel precis intill.
Men han blev förlåten när han körde en 156 GTA och hade en E36 Coupé hemma. ;)
Dessutom hade ha ju gjort en generös parkering.

B7679F3A-622F-41F5-8207-A290B9356CB3.jpeg


D497A5DB-E1DC-4607-B59B-0BD83F601691.jpeg


26962701-124A-4B25-BAC3-6D0AFA8EDF8C.jpeg

Tur, hade det varit en barnfamilj i en Volvo V40 -99 hade du förmodligen fått några fina dörruppslag:)
 
Fick i uppdrag att åka och handla lite smågodis. Precis hemkommen, tio mil, två orter och femton liter senare.

Komiskt när man parkerar på en helt ensam spot på parkeringsplatsen och kommer ut till att det lik förbannat parkerar en jävel precis intill.
Men han blev förlåten när han körde en 156 GTA och hade en E36 Coupé hemma. ;)
Dessutom hade ha ju gjort en generös parkering.

B7679F3A-622F-41F5-8207-A290B9356CB3.jpeg


D497A5DB-E1DC-4607-B59B-0BD83F601691.jpeg


26962701-124A-4B25-BAC3-6D0AFA8EDF8C.jpeg
Snygg BMW! 635? Årsmodell?
 
Skönt med en till som tycker det låter skumt.
Grepp kan göras på väldigt många olika sätt. Men att använda sig till udda storlekar på däck som detta på en 4wd, är mycket skumt anser jag.
Du har alla möjliga sorters geometri i hjul upphängning att leka med, udda storlekar på däck känns som en nödlösning...

Hehe. Du har fel i ditt antagande.

@Bjoerlin76 Vi kan prata chassidynamik I många timmar på nästa Gtg ;)
I princip kan man säga att greppet beror på tillgänglig däcksyta. Friktionskoefficienten för däck varierar olinjär på belastning. Dvs destu mindre kilo belastning per cm2 gummi i kontaktyta destu högre Friktionskoefficient.
Hög vikt på en axel innebär alltså mindre grepp i den ändan av bilen. Hög tyngdpunkt innebär att mer vikt flyttas till ytterhjulen vid Sido G jämfört med låg tyngdpunkt. Pga oliniariteten får man då sämre totalt grepp på hela axel (vänster tillsammans med höger) med högre tyngdpunkt. Samma effekt uppnås med en kränghämmare. Ju styvare destu mer vikt flyttas till ytterhjulen på just den axeln från andra axeln och desto sämre blir greppet. Styvfar man båda axlar lika så flyttas inte vikt diagonalt och man får inte sämre grepp bara mindre roll.
Chassigeometri handlar egentligen bara om att få kontaktyta på däcket att ligga idealt platt mot underlaget trots att bilen rollar.
McPherson som är vanligast har ex rätt rejäl camber loss vid roll vilket gör att det krävs mycket camber från start. Vid max sido G och full deflektion i däcket ska kontaktyta alltså ligga platt mot underlaget.

Nu är ju Audis 3 serie byggd som en småbil från början och inte en prestandabil. Alla biltillverkare bygger in rejält med understyrning redan från start, något de alltså varit tvugna att bygga bort för att få en körglad bil. Viktfördelning över axlarna även vid tungt lastad bil är en bra start och inget man kan ändra på i efterhand så inte alls konstigt.

I princip är tyngdpunktsplacering och däck grunden i vilket grepp man kan uppnå. Resten är kompromisser och kompensation för (oftast av kostnandskäl) valda chassigeometrier samt mindre optimal tyngdpunktsplacering.
Fler frågor på det? :pompus:
 
Senast ändrad:
4AE26299-0019-4C15-948C-3AE336D75427.jpeg
Fick i uppdrag att åka och handla lite smågodis. Precis hemkommen, tio mil, två orter och femton liter senare.

Komiskt när man parkerar på en helt ensam spot på parkeringsplatsen och kommer ut till att det lik förbannat parkerar en jävel precis intill.
Men han blev förlåten när han körde en 156 GTA och hade en E36 Coupé hemma. ;)
Dessutom hade ha ju gjort en generös parkering.

B7679F3A-622F-41F5-8207-A290B9356CB3.jpeg


D497A5DB-E1DC-4607-B59B-0BD83F601691.jpeg


26962701-124A-4B25-BAC3-6D0AFA8EDF8C.jpeg
 
Så många bilar med mycket effekt och framåtorienterad drivning finns det inte. Vad är det som förresten säger att det är OK med bredare däck bak men inte fram, att det skulle vara något inneboende fel med bilen? I min värld låter det faktist rätt rimligt. Vad är felet förutom att det inte brukar vara på det viset?
Nej, men några finns det allt, och de har vad jag vet inte behövt ha större dimensioner fram för att uppnå ett balanserat beteende. Men uppenbarligen är de i grunden inte lika understyrda som Audin är. Det är inte heller fel av Audi att göra så, bättre det än att låta den vara tragiskt understyrd som den troligen hade varit annars, men det är ändå ett lite lustigt grepp att ta till för en prestandabil, tycker jag. Att behöva sätta på feta däck fram för att motverka ett tråkigt beteende, jämfört med att sätta på feta däck bak för att stävja ett i grunden roligt beteende. Enligt mig är det sjukt oinspirerande.
 
Nej, men några finns det allt, och de har vad jag vet inte behövt ha större dimensioner fram för att uppnå ett balanserat beteende. Men uppenbarligen är de i grunden inte lika understyrda som Audin är. Det är inte heller fel av Audi att göra så, bättre det än att låta den vara tragiskt understyrd som den troligen hade varit annars, men det är ändå ett lite lustigt grepp att ta till för en prestandabil, tycker jag. Att behöva sätta på feta däck fram för att motverka ett tråkigt beteende, jämfört med att sätta på feta däck bak för att stävja ett i grunden roligt beteende. Enligt mig är det sjukt oinspirerande.
Absolut. Att göra prestandabil av random brukssmåbil är ju klart sämre än att bygga rätt från början. Tyvärr många "prestandabilar" som är rätt taffligt uppbyggda från grunden de med. Oftast kostnadsdrivet.
 
Absolut. Att göra prestandabil av random brukssmåbil är ju klart sämre än att bygga rätt från början. Tyvärr många "prestandabilar" som är rätt taffligt uppbyggda från grunden de med. Oftast kostnadsdrivet.
Javisst är det så. Men jag tycker att det är lustigt av Audi att inte bygga en i grunden mer baktung (också körglad) bil såsom de flesta andra tillverkare gör även när det gäller små bruksbilar. Istället försöker de som sagt motverka beteendet med feta framdäck.

Ifrågasatte inte heller anledningen till bredare däck, jag förstår att det är för att få bättre grepp och att däck spelar en huvudroll i detta. Och visst pratar jag gärna chassidynamik på nästa gtg... :)
 
Javisst är det så. Men jag tycker att det är lustigt av Audi att inte bygga en i grunden mer baktung (också körglad) bil såsom de flesta andra tillverkare gör även när det gäller små bruksbilar. Istället försöker de som sagt motverka beteendet med feta framdäck.

Ifrågasatte inte heller anledningen till bredare däck, jag förstår att det är för att få bättre grepp och att däck spelar en huvudroll i detta. Och visst pratar jag gärna chassidynamik på nästa gtg... :)
Ett annat stort problem med att få bra balans på bruksbilar är att man måste ha ett så stort spann där man får vettig balans. Man kan ju I princip trycka in några hundra kilo passagerare, bagage och en full tank och så vill man fortfarande ha en bil som inte blir naturligt överstyrd.

Just däcksbredden fram vs bak tycker jag inte är något att haka upp sig på, läns nog konstigt mest edtersom att man är van vid feta däck bak.

Med 4-kraffsare kan man ju även leka med fördelningen fram. / bak från centrumdiffen.
Hade den varit fwd och med potent motor hade det ju varit hur naturligt som helst med bredare framhjul. Både mer vikt och drivning. Det skiljer ju inte heller så mycket i bredd fram vs bak.
 
Ett annat stort problem med att få bra balans på bruksbilar är att man måste ha ett så stort spann där man får vettig balans. Man kan ju I princip trycka in några hundra kilo passagerare, bagage och en full tank och så vill man fortfarande ha en bil som inte blir naturligt överstyrd.

Just däcksbredden fram vs bak tycker jag inte är något att haka upp sig på, läns nog konstigt mest edtersom att man är van vid feta däck bak.

Med 4-kraffsare kan man ju även leka med fördelningen fram. / bak från centrumdiffen.
Hade den varit fwd och med potent motor hade det ju varit hur naturligt som helst med bredare framhjul. Både mer vikt och drivning. Det skiljer ju inte heller så mycket i bredd fram vs bak.
Ja, så är det, men så är det för alla.

Och absolut, hade den varit rent framhjulsdriven hade det varit en helt annan sak.
 

Likartade trådar

Tillbaka
Topp