• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Zed

Swissera
Professional Dealer
De åldras inte särskilt väl för att vi tittar med moderna ögon.
Du kan tro att om man satte sig i en 964:a när 996:an var ny så hade man nog sagt ungefär detsamma.

Jag gillar 996:an och det är onekligen i stort sett den enda Porsche som kan anses rimligt prisvärd. Har väl börjat vandra uppåt så smått redan, så det är nog nu man behöver slå till.

Tittade på en fin, rimligt lågmilad, C2 Targa -02 (facelift) för kanske tre år sedan. Då kunde jag få den för under 200k. Svårt att klämma in det idag.
Det var dock en Steptronic och maken till skittråkig växellåda är väl svårt att hitta, så den gången blev det ingen affär.
Nackdelen med alla 996 och 997 stavas M96 och M97 dock. Multipla svagheter med dessa motorer. Mezger är det enda vettiga, dvs Turbo, GT-modellerna.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Jeep :)
9AFBFC19-2F6F-4B81-A5BA-1ECE7B6BB109.jpeg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nackdelen med alla 996 och 997 stavas M96 och M97 dock. Multipla svagheter med dessa motorer. Mezger är det enda vettiga, dvs Turbo, GT-modellerna.

Jag var rätt påläst för ett par år sedan och då surrades det mycket om problemen, fick dock känslan att det var rätt mycket överdrivet då rätt få bilar egentligen haft problem.

Hur ser det ut så här några år senare? Är det mycket problem?

Håller med om Metzger dock - stort fan!
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Jag var rätt påläst för ett par år sedan och då surrades det mycket om problemen, fick dock känslan att det var rätt mycket överdrivet då rätt få bilar egentligen haft problem.

Hur ser det ut så här några år senare? Är det mycket problem?

Håller med om Metzger dock - stort fan!
Har också läst på mycket och visst finns det problemområden men det går också att förebygga mycket med rätt rimlig insats. Uppgraderat IMS lager och riktigt skvalpskydd i sumpen (gärna djupare sump dessutom) tex.

Men absolut, Metzger är klart bättre! Är rejält sugen på en Mk1 996 GT3.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Gillar skarpt! Kan du berätta mer? Vad är det för motor? Hur är de att köra? Förbrukning?

Jäkligt bullrig är min erfarenhet. Men cool

Den korta modellen är klart coolast, men väl än mer opraktisk. Jag närde en tanke på att köra en sådan som familjebil, men frun stoppade mig :D
Egentligen tar historien sin början redan 1987 när jag som ung matros gör min första törn i Wallenius och vi har Wrangler Saharas i lasten. Jag provsitter i en grön med khakifärgat tygtak och bestämmer omgående mig för att en dag äga en. Diverse andra bilar och två bromsklossar (ex-fruar) senare har det plötsligt gått 32 år sedan den där drömska men bestående torrbrytningen. I april 2019 är tiden helt enkelt mogen för mig. Jag har genom åren kollat blocket mest för skoj skull. Unlimited finns det en uppsjö av men den korta modellen är alltid svårfunnen. 2013 gjordes dessutom en redig uppgradering med en V6:a som Chrysler kallar Pentastar. 284 Hk med automatlåda från Mercedes. Mumma! Målet är satt: Ej Unlimited tillverkad 2013 eller senare ska det bli. Det visar sig finnas två till salu i hela Sverige. Jag ringer på en 2015 som finns i Mölndal. Perfekt för mig som bor i Göteborg! Under samtalet blir det lite märklig stämning när säljaren får reda på att en kollega sålt den medans vi pratar... Depp... Men vänta, det fanns ju en 2016 i Örebro! Ringer och får världens halaste bilförsäljare på tråden. En kvart senare har jag köpt den med inbyte av min A3 och lånet klart. Välkommen till Närke! Känslan när jag sätter mig i den och kör iväg är minst sagt kluven. Vad fan har jag köpt? Är det en traktor eller en stridsvagn? Vad högt jag sitter och vad olikt en vanlig bil det känns. Två månader senare kan jag bara konstatera att jag älskar den! Skön att köra, extremt lätt att parkera, snyggast på vägen, blir det kö kör man ledigt bredvid vägen, den drar ca 1.2 l/m men jag kör rätt lite så det är ingen deal breaker, med IF kostar försäkringen samma som för Audin. Den är kort sagt helt underbar och känns redan som en familjemedlem. Det enda som inte imponerar är Bluetoothen om jag jämför med Audi’s. Men vem visste nåt om sånt 1941 när Willysjeepen lanserades för att befria min far och resten av Europa. Jag är mycket stolt och nöjd över den.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Egentligen tar historien sin början redan 1987 när jag som ung matros gör min första törn i Wallenius och vi har Wrangler Saharas i lasten. Jag provsitter i en grön med khakifärgat tygtak och bestämmer omgående mig för att en dag äga en. Diverse andra bilar och två bromsklossar (ex-fruar) senare har det plötsligt gått 32 år sedan den där drömska men bestående torrbrytningen. I april 2019 är tiden helt enkelt mogen för mig. Jag har genom åren kollat blocket mest för skoj skull. Unlimited finns det en uppsjö av men den korta modellen är alltid svårfunnen. 2013 gjordes dessutom en redig uppgradering med en V6:a som Chrysler kallar Pentastar. 284 Hk med automatlåda från Mercedes. Mumma! Målet är satt: Ej Unlimited tillverkad 2013 eller senare ska det bli. Det visar sig finnas två till salu i hela Sverige. Jag ringer på en 2015 som finns i Mölndal. Perfekt för mig som bor i Göteborg! Under samtalet blir det lite märklig stämning när säljaren får reda på att en kollega sålt den medans vi pratar... Depp... Men vänta, det fanns ju en 2016 i Örebro! Ringer och får världens halaste bilförsäljare på tråden. En kvart senare har jag köpt den med inbyte av min A3 och lånet klart. Välkommen till Närke! Känslan när jag sätter mig i den och kör iväg är minst sagt kluven. Vad fan har jag köpt? Är det en traktor eller en stridsvagn? Vad högt jag sitter och vad olikt en vanlig bil det känns. Två månader senare kan jag bara konstatera att jag älskar den! Skön att köra, extremt lätt att parkera, snyggast på vägen, blir det kö kör man ledigt bredvid vägen, den drar ca 1.2 l/m men jag kör rätt lite så det är ingen deal breaker, med IF kostar försäkringen samma som för Audin. Den är kort sagt helt underbar och känns redan som en familjemedlem. Det enda som inte imponerar är Bluetoothen om jag jämför med Audi’s. Men vem visste nåt om sånt 1941 när Willysjeepen lanserades för att befria min far och resten av Europa. Jag är mycket stolt och nöjd över den.
Anade nästan att jag skulle få en skön utläggning. Underbart! :D
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Egentligen tar historien sin början redan 1987 när jag som ung matros gör min första törn i Wallenius och vi har Wrangler Saharas i lasten. Jag provsitter i en grön med khakifärgat tygtak och bestämmer omgående mig för att en dag äga en. Diverse andra bilar och två bromsklossar (ex-fruar) senare har det plötsligt gått 32 år sedan den där drömska men bestående torrbrytningen. I april 2019 är tiden helt enkelt mogen för mig. Jag har genom åren kollat blocket mest för skoj skull. Unlimited finns det en uppsjö av men den korta modellen är alltid svårfunnen. 2013 gjordes dessutom en redig uppgradering med en V6:a som Chrysler kallar Pentastar. 284 Hk med automatlåda från Mercedes. Mumma! Målet är satt: Ej Unlimited tillverkad 2013 eller senare ska det bli. Det visar sig finnas två till salu i hela Sverige. Jag ringer på en 2015 som finns i Mölndal. Perfekt för mig som bor i Göteborg! Under samtalet blir det lite märklig stämning när säljaren får reda på att en kollega sålt den medans vi pratar... Depp... Men vänta, det fanns ju en 2016 i Örebro! Ringer och får världens halaste bilförsäljare på tråden. En kvart senare har jag köpt den med inbyte av min A3 och lånet klart. Välkommen till Närke! Känslan när jag sätter mig i den och kör iväg är minst sagt kluven. Vad fan har jag köpt? Är det en traktor eller en stridsvagn? Vad högt jag sitter och vad olikt en vanlig bil det känns. Två månader senare kan jag bara konstatera att jag älskar den! Skön att köra, extremt lätt att parkera, snyggast på vägen, blir det kö kör man ledigt bredvid vägen, den drar ca 1.2 l/m men jag kör rätt lite så det är ingen deal breaker, med IF kostar försäkringen samma som för Audin. Den är kort sagt helt underbar och känns redan som en familjemedlem. Det enda som inte imponerar är Bluetoothen om jag jämför med Audi’s. Men vem visste nåt om sånt 1941 när Willysjeepen lanserades för att befria min far och resten av Europa. Jag är mycket stolt och nöjd över den.
Riktigt härligt inlägg! Med nära 300 HK så måste den röra på sig riktigt bra! Kul att man kan leva med den i vardagen.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Egentligen tar historien sin början redan 1987 när jag som ung matros gör min första törn i Wallenius och vi har Wrangler Saharas i lasten. Jag provsitter i en grön med khakifärgat tygtak och bestämmer omgående mig för att en dag äga en. Diverse andra bilar och två bromsklossar (ex-fruar) senare har det plötsligt gått 32 år sedan den där drömska men bestående torrbrytningen. I april 2019 är tiden helt enkelt mogen för mig. Jag har genom åren kollat blocket mest för skoj skull. Unlimited finns det en uppsjö av men den korta modellen är alltid svårfunnen. 2013 gjordes dessutom en redig uppgradering med en V6:a som Chrysler kallar Pentastar. 284 Hk med automatlåda från Mercedes. Mumma! Målet är satt: Ej Unlimited tillverkad 2013 eller senare ska det bli. Det visar sig finnas två till salu i hela Sverige. Jag ringer på en 2015 som finns i Mölndal. Perfekt för mig som bor i Göteborg! Under samtalet blir det lite märklig stämning när säljaren får reda på att en kollega sålt den medans vi pratar... Depp... Men vänta, det fanns ju en 2016 i Örebro! Ringer och får världens halaste bilförsäljare på tråden. En kvart senare har jag köpt den med inbyte av min A3 och lånet klart. Välkommen till Närke! Känslan när jag sätter mig i den och kör iväg är minst sagt kluven. Vad fan har jag köpt? Är det en traktor eller en stridsvagn? Vad högt jag sitter och vad olikt en vanlig bil det känns. Två månader senare kan jag bara konstatera att jag älskar den! Skön att köra, extremt lätt att parkera, snyggast på vägen, blir det kö kör man ledigt bredvid vägen, den drar ca 1.2 l/m men jag kör rätt lite så det är ingen deal breaker, med IF kostar försäkringen samma som för Audin. Den är kort sagt helt underbar och känns redan som en familjemedlem. Det enda som inte imponerar är Bluetoothen om jag jämför med Audi’s. Men vem visste nåt om sånt 1941 när Willysjeepen lanserades för att befria min far och resten av Europa. Jag är mycket stolt och nöjd över den.

Kul! Gillar dom, iaf de äldre, skarpt.

Sålde min M38A1 för ett par år sedan och kan sakna den ibland - roliga fordon.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Eller för att prata med klocknördar på klocknördars vis:
Man köper en Jeep Wrangler för att man behöver en bil lika mycket som man köper en 5513 för att att man behöver veta vad klockan är...:happyhappy:
Hade en kompis som hade en Lada Niva som vi kuskade omkring med kardanaxeln hade fått sig en smäll någon gång och vibrationerna gjorde sig till känna ordentligt runt hundra. Det var nog den sämsta bil jag kört någon gång. Trots detta har jag haft den under luppen i alla år.
Frun skulle antagligen säga upp bekantskapen direkt men drömma kan man ju få göra :angel:
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Egentligen tar historien sin början redan 1987 när jag som ung matros gör min första törn i Wallenius och vi har Wrangler Saharas i lasten. Jag provsitter i en grön med khakifärgat tygtak och bestämmer omgående mig för att en dag äga en. Diverse andra bilar och två bromsklossar (ex-fruar) senare har det plötsligt gått 32 år sedan den där drömska men bestående torrbrytningen. I april 2019 är tiden helt enkelt mogen för mig. Jag har genom åren kollat blocket mest för skoj skull. Unlimited finns det en uppsjö av men den korta modellen är alltid svårfunnen. 2013 gjordes dessutom en redig uppgradering med en V6:a som Chrysler kallar Pentastar. 284 Hk med automatlåda från Mercedes. Mumma! Målet är satt: Ej Unlimited tillverkad 2013 eller senare ska det bli. Det visar sig finnas två till salu i hela Sverige. Jag ringer på en 2015 som finns i Mölndal. Perfekt för mig som bor i Göteborg! Under samtalet blir det lite märklig stämning när säljaren får reda på att en kollega sålt den medans vi pratar... Depp... Men vänta, det fanns ju en 2016 i Örebro! Ringer och får världens halaste bilförsäljare på tråden. En kvart senare har jag köpt den med inbyte av min A3 och lånet klart. Välkommen till Närke! Känslan när jag sätter mig i den och kör iväg är minst sagt kluven. Vad fan har jag köpt? Är det en traktor eller en stridsvagn? Vad högt jag sitter och vad olikt en vanlig bil det känns. Två månader senare kan jag bara konstatera att jag älskar den! Skön att köra, extremt lätt att parkera, snyggast på vägen, blir det kö kör man ledigt bredvid vägen, den drar ca 1.2 l/m men jag kör rätt lite så det är ingen deal breaker, med IF kostar försäkringen samma som för Audin. Den är kort sagt helt underbar och känns redan som en familjemedlem. Det enda som inte imponerar är Bluetoothen om jag jämför med Audi’s. Men vem visste nåt om sånt 1941 när Willysjeepen lanserades för att befria min far och resten av Europa. Jag är mycket stolt och nöjd över den.

Fan 284hk? Trodde de där knappt hade 200.
Måste gå riktigt bra!
 

Husse

Patek
Egentligen tar historien sin början redan 1987 när jag som ung matros gör min första törn i Wallenius och vi har Wrangler Saharas i lasten. Jag provsitter i en grön med khakifärgat tygtak och bestämmer omgående mig för att en dag äga en. Diverse andra bilar och två bromsklossar (ex-fruar) senare har det plötsligt gått 32 år sedan den där drömska men bestående torrbrytningen. I april 2019 är tiden helt enkelt mogen för mig. Jag har genom åren kollat blocket mest för skoj skull. Unlimited finns det en uppsjö av men den korta modellen är alltid svårfunnen. 2013 gjordes dessutom en redig uppgradering med en V6:a som Chrysler kallar Pentastar. 284 Hk med automatlåda från Mercedes. Mumma! Målet är satt: Ej Unlimited tillverkad 2013 eller senare ska det bli. Det visar sig finnas två till salu i hela Sverige. Jag ringer på en 2015 som finns i Mölndal. Perfekt för mig som bor i Göteborg! Under samtalet blir det lite märklig stämning när säljaren får reda på att en kollega sålt den medans vi pratar... Depp... Men vänta, det fanns ju en 2016 i Örebro! Ringer och får världens halaste bilförsäljare på tråden. En kvart senare har jag köpt den med inbyte av min A3 och lånet klart. Välkommen till Närke! Känslan när jag sätter mig i den och kör iväg är minst sagt kluven. Vad fan har jag köpt? Är det en traktor eller en stridsvagn? Vad högt jag sitter och vad olikt en vanlig bil det känns. Två månader senare kan jag bara konstatera att jag älskar den! Skön att köra, extremt lätt att parkera, snyggast på vägen, blir det kö kör man ledigt bredvid vägen, den drar ca 1.2 l/m men jag kör rätt lite så det är ingen deal breaker, med IF kostar försäkringen samma som för Audin. Den är kort sagt helt underbar och känns redan som en familjemedlem. Det enda som inte imponerar är Bluetoothen om jag jämför med Audi’s. Men vem visste nåt om sånt 1941 när Willysjeepen lanserades för att befria min far och resten av Europa. Jag är mycket stolt och nöjd över den.
Fantastisk bil!
Kul med en bil med historia.
Har åkt och kört massor i terrängen.
Min fråga blir helt enkelt vilket skonummer det är på stövlarna på den och hur mycket vrid pumpar 6:an ur sig?
Mycket imponerande förbrukning för övrigt! :)
 

Lolle

Panerai
Hade en kompis som hade en Lada Niva som vi kuskade omkring med kardanaxeln hade fått sig en smäll någon gång och vibrationerna gjorde sig till känna ordentligt runt hundra. Det var nog den sämsta bil jag kört någon gång. Trots detta har jag haft den under luppen i alla år.
Frun skulle antagligen säga upp bekantskapen direkt men drömma kan man ju få göra :angel:
Ungefär samma för mig, en kompis hade en Niva som vi våldförde oss på i yngre dagar. Den var en kombination av den sämsta och bästa bilen vi kört någonsin samtidigt. Den inbjöd INTE på något sätt till högre hastigheter, bullrig, stötig och inte särskilt skön att varken åka eller köra. Däremot så var den magiskt rolig att köra i skogen och tog sig fram överallt.

Jag är toksugen att ha en med lite höjning, snygga svarta fälgar och grön foliering. Försökt sälja in det hemma men blev helt utskrattad...
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Fantastisk bil!
Kul med en bil med historia.
Har åkt och kört massor i terrängen.
Min fråga blir helt enkelt vilket skonummer det är på stövlarna på den och hur mycket vrid pumpar 6:an ur sig?
Mycket imponerande förbrukning för övrigt! :)
Tror den ger 353 Nm vid 4000 varv.
Sulorna är 255/70R18.
Jag är barnsligt nöjd med min Jeep! :happyhappy:
 

Att bomba YT-länkar är svintrist. Alla som sitter och maler YT timme ut och in är inte direkt...framgångsrika.
Skit i det bara för stunden. Det här är fan guld. :D

Det är alltså en snubbe, typ ADHD eller liknande som är så extremt intresserad av konstiga bilar och alla små finesser och detaljer och dokumenterar detta in i absurdum. Extremt underhållande må jag säga, och en fantastisk inblick i många bilar som man har sett på bild eller läst om, men inte sett på denna nivå.

Ska jag vara ärlig så skulle jag föredra om fler bilrecensioner var på detta sätt. Han undgår fan ingenting den här mannen. :D

Han kör nästan alltid dubbla t-shirts, ska bängla sig in i baksätet och påpeka att han är lång och att det är trångt osv
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Att bomba YT-länkar är svintrist. Alla som sitter och maler YT timme ut och in är inte direkt...framgångsrika.
Skit i det bara för stunden. Det här är fan guld. :D

Det är alltså en snubbe, typ ADHD eller liknande som är så extremt intresserad av konstiga bilar och alla små finesser och detaljer och dokumenterar detta in i absurdum. Extremt underhållande må jag säga, och en fantastisk inblick i många bilar som man har sett på bild eller läst om, men inte sett på denna nivå.

Ska jag vara ärlig så skulle jag föredra om fler bilrecensioner var på detta sätt. Han undgår fan ingenting den här mannen. :D

Han kör nästan alltid dubbla t-shirts, ska bängla sig in i baksätet och påpeka att han är lång och att det är trångt osv
Han är ju sjukt jobbig och dålig, men bilarna är ofta kul.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor

Att bomba YT-länkar är svintrist. Alla som sitter och maler YT timme ut och in är inte direkt...framgångsrika.
Skit i det bara för stunden. Det här är fan guld. :D

Det är alltså en snubbe, typ ADHD eller liknande som är så extremt intresserad av konstiga bilar och alla små finesser och detaljer och dokumenterar detta in i absurdum. Extremt underhållande må jag säga, och en fantastisk inblick i många bilar som man har sett på bild eller läst om, men inte sett på denna nivå.

Ska jag vara ärlig så skulle jag föredra om fler bilrecensioner var på detta sätt. Han undgår fan ingenting den här mannen. :D

Han kör nästan alltid dubbla t-shirts, ska bängla sig in i baksätet och påpeka att han är lång och att det är trångt osv
Har också fastnat för hans filmer. Mest för bilarna - ibland riktigt kul bilar som gås igenom. Ibland väldigt tydligt hur snabbt ”lyx” åldras.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Är hemma hos min farmor för att fixa lite med hennes 320i som inte gått på ett år. Vi skulle egentligen dra den till en verkstad som skulle få byta bränslepumpen då den uppvisade tecken på att ha givit upp, men vi gjorde ändå ett försök att starta den med ett nyladdat batteri. Vips så startade den! Så det var nog bara batteriet som tidigare inte var tillräckligt laddat för att den skulle tända och alltså inget fel på pumpen. Blir nice att kunna låna den lite i sommar och låta den gå lite. Sportstolar, diffbroms och 13.000 mil. Min minst sagt pedantiske farmor har vårdat den som ett barn så den ser nästan ut som ny. Ingen raket eller särskilt speciell men det är en fin liten bil.
06D61E1E-239D-41EE-BB9F-031F19764EF2.jpeg
 
Topp