• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tapiren

Cartier
Är hemma hos min farmor för att fixa lite med hennes 320i som inte gått på ett år. Vi skulle egentligen dra den till en verkstad som skulle få byta bränslepumpen då den uppvisade tecken på att ha givit upp, men vi gjorde ändå ett försök att starta den med ett nyladdat batteri. Vips så startade den! Så det var nog bara batteriet som tidigare inte var tillräckligt laddat för att den skulle tända och alltså inget fel på pumpen. Blir nice att kunna låna den lite i sommar och låta den gå lite. Sportstolar, diffbroms och 13.000 mil. Min minst sagt pedantiske farmor har vårdat den som ett barn så den ser nästan ut som ny. Ingen raket eller särskilt speciell men det är en fin liten bil.
Cool bil, jag gillar de lite äldre BMW-modellerna.

Jag vill påstå att ett dåligt batteri generellt sätt enbart märks genom att den inte orkar dra runt startmotorn, ofta finns el till radio och lampor men när man försöker starta så hör man bara "klick" eller "klick-klick-klick" i snabb följd. Då är det nästan alltid batteriet, om den däremot drar runt motorn utan att den tänder så är det generellt sätt något annat strul.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Cool bil, jag gillar de lite äldre BMW-modellerna.

Jag vill påstå att ett dåligt batteri generellt sätt enbart märks genom att den inte orkar dra runt startmotorn, ofta finns el till radio och lampor men när man försöker starta så hör man bara "klick" eller "klick-klick-klick" i snabb följd. Då är det nästan alltid batteriet, om den däremot drar runt motorn utan att den tänder så är det generellt sätt något annat strul.
Absolut, vet hur det vanligtvis brukar vara, men batteriet var inte såpass dåligt att den inte kunde dra runt motorn. Men får se hur den beter sig framöver - förhoppningsvis var det bara batteriet som inte var tillräckligt laddat och inget annat. Men det kändes ju nästan lite för bra för att vara sant när den hoppade igång.
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Absolut, vet hur det vanligtvis brukar vara, men batteriet var inte såpass dåligt att den inte kunde dra runt motorn. Men får se hur den beter sig framöver - förhoppningsvis var det bara batteriet som inte var tillräckligt laddat och inget annat...men det kändes ju nästan lite för bra för att vara sant när den hoppade igång.
Ok! Nej allt är ju möjligt men generellt är det nog alltid startmotorn som "ger upp". Pumpen i sig drar ju inte speciellt mycket alls.

Modernare bilar kan ju visa på alla möjliga fel när batteriet är slut, men en vintage-modell som denna BMW är ju ganska basic.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ok! Nej allt är ju möjligt men generellt är det nog alltid startmotorn som "ger upp". Pumpen i sig drar ju inte speciellt mycket alls.

Modernare bilar kan ju visa på alla möjliga fel när batteriet är slut, men en vintage-modell som denna BMW är ju ganska basic.
Men jag håller med, vi förstår inte riktigt hur det gick till. Verkar iallafall som att jag får hem den nu vilket vore skönt. :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Detta måste fan vara den vackraste bilen BMW gjort, enligt mig iallafall.
https://garage-11.se/bilar/bil/?id=20
Helt sjukt snygg.
URP000-1004.jpg
URP000-2044.jpg
URP000-2084.jpg
URP000-2064.jpg
URP000-2264.jpg
URP000-2224.jpg
URP000-2144.jpg
URP000-2124.jpg
URP000-2104.jpg
URP000-2284.jpg
URP000-2304.jpg
URP000-2324.jpg
URP000-2384.jpg
URP000-2344.jpg
 

FredrikO

Omega
Är hemma hos min farmor för att fixa lite med hennes 320i som inte gått på ett år. Vi skulle egentligen dra den till en verkstad som skulle få byta bränslepumpen då den uppvisade tecken på att ha givit upp, men vi gjorde ändå ett försök att starta den med ett nyladdat batteri. Vips så startade den! Så det var nog bara batteriet som tidigare inte var tillräckligt laddat för att den skulle tända och alltså inget fel på pumpen. Blir nice att kunna låna den lite i sommar och låta den gå lite. Sportstolar, diffbroms och 13.000 mil. Min minst sagt pedantiske farmor har vårdat den som ett barn så den ser nästan ut som ny. Ingen raket eller särskilt speciell men det är en fin liten bil.
06D61E1E-239D-41EE-BB9F-031F19764EF2.jpeg
Om den där någon gång ska säljas får du gärna höra av dig. Är en riktig sucker för E36. :D
 

JohanHLM

Rolex
Inte hört så mycket om att dom drar olja likt ett kraftvärmeverk som eldar olja.

Men nog med folks skitbilar, nu kan vi mobba mig och min skitbil!
BMWn var inne på hjul inställning nu idag och gissa vad! Fortfarande kass!
Dom kunde inte få det bra eftersom den fastnade i styrningen ibland och de tror det är fjäderbenslagringen, något jag bytte för 10 månader sedan.
Men allt annat i framvagnen är ju sprillans nytt så jag håller med dom, kan inte vara något annat.
Så byta igen då!

Denna bil är jävligt billig. Kostar en framvagn inställning för den som vill hämta skiten hos Vianor.
Fan inte ens min gamla kokain-vita Saab 9000 var såhär jävla urusel...
Inte hört så mycket om att dom drar olja likt ett kraftvärmeverk som eldar olja.

Men nog med folks skitbilar, nu kan vi mobba mig och min skitbil!
BMWn var inne på hjul inställning nu idag och gissa vad! Fortfarande kass!
Dom kunde inte få det bra eftersom den fastnade i styrningen ibland och de tror det är fjäderbenslagringen, något jag bytte för 10 månader sedan.
Men allt annat i framvagnen är ju sprillans nytt så jag håller med dom, kan inte vara något annat.
Så byta igen då!

Denna bil är jävligt billig. Kostar en framvagn inställning för den som vill hämta skiten hos Vianor.
Fan inte ens min gamla kokain-vita Saab 9000 var såhär jävla urusel...
Troligtvis inte så många här som uppskattar diskussioner om tråkiga gubbilar men de får bläddra förbi mitt inlägg...
Har förra generationens Sorento från -14 som förvisso bara gått runt 5 000 mil (har en V60 att pendla till jobbet med... så roligt har jag det när det kommer till bilar :) ) och har bara haft 1 fel än så länge (aldrig fyllt på något annat än spolarvätska mellan service vart annat år).
Var en givare till avgasrening som flippat ur och givetvis på garantin. Skulle säkert gjort det hos de flesta varumärken men har en ytligt bekant som hade en 5-6 år gammal Kia med runt 10 000 mil på mätaren som anmärkte på att han tyckte att ratten var lite väl sliten sett till miltalet vilket han fick åtgärdat på garantin. När det kommer till garantiärende har jag även hört från andra att de är väldigt generösa.
Till det negativa...
Inredningen är väldigt plastigt och lättrepad, har tre ungar och vår är väldigt sliten sett till miltalet jämfört med tidigare BMW och Audi jag haft.
Gött på sommaren med ventilerade stolar men i övrigt är komforten i stolarna helkass vid långfärd jämfört med ex. Volvo.
Tråkig att köra är den såklart också och baksätet är relativt trångt med tre ungar pga. att det är ganska mycket space mellan dörr och säte.

Tror Kia generellt är ett av de bästa valen om man bara tittar på ekonomi och vill ha en bil för att ta sig till A-B och inte bryr sig om något utöver det.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Troligtvis inte så många här som uppskattar diskussioner om tråkiga gubbilar men de får bläddra förbi mitt inlägg...
Har förra generationens Sorento från -14 som förvisso bara gått runt 5 000 mil (har en V60 att pendla till jobbet med... så roligt har jag det när det kommer till bilar :) ) och har bara haft 1 fel än så länge (aldrig fyllt på något annat än spolarvätska mellan service vart annat år).
Var en givare till avgasrening som flippat ur och givetvis på garantin. Skulle säkert gjort det hos de flesta varumärken men har en ytligt bekant som hade en 5-6 år gammal Kia med runt 10 000 mil på mätaren som anmärkte på att han tyckte att ratten var lite väl sliten sett till miltalet vilket han fick åtgärdat på garantin. När det kommer till garantiärende har jag även hört från andra att de är väldigt generösa.
Till det negativa...
Inredningen är väldigt plastigt och lättrepad, har tre ungar och vår är väldigt sliten sett till miltalet jämfört med tidigare BMW och Audi jag haft.
Gött på sommaren med ventilerade stolar men i övrigt är komforten i stolarna helkass vid långfärd jämfört med ex. Volvo.
Tråkig att köra är den såklart också och baksätet är relativt trångt med tre ungar pga. att det är ganska mycket space mellan dörr och säte.

Tror Kia generellt är ett av de bästa valen om man bara tittar på ekonomi och vill ha en bil för att ta sig till A-B och inte bryr sig om något utöver det.
Kör en Kia optima. Tycker överlag att det är en trevlig bil. Som tidigare nämnts så köper man inte en Kia för körglädje utan för ekonomi och garanti.
Är faktiskt andra Kian jag äger. Körde tidigare en ceed som jag köpte ny och sedan ägde i sju år. Ganska problemfri om man bortser från krängningshämmare som byttes några gånger på garanti. Blev även omlackering av bakluckan.
Funkar som sagt bra som familjetransport, kan återgå till roliga bilder när ungarna är tillräckligt stora för att inte kräkas och skita ner...
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Kör också Kia men en Picanto (-17) i vanlig pendling 4,5mil om dagen plus 6mil extra på fredagar om jag åker hem till Uppsala.
Det enda jag hänger upp mig på är att det inte är intervall på torkaren på bakrutan och att autobromsen varnar att den är ur funktion (på vintern) då snömodd drar upp och blockerar kameran/autobromsen.
Annars en trevlig liten bil som känns större inuti.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Märklig fråga, kanske - men jag provar här av ren smidighet (läses: lathet - hänger helt enkelt inte på så mycket bilforum längre)...

Någon som har koll på ett bra lim att få fast huvisolering av modell "skumplast"?
Hade börjat vittra sönder på Mercan så nytt beställdes hem. Trodde i min enfald att det skulle ha någon typ av självhäftande baksida, men där gick jag bet.
Det gamla har jag skrapat bort och kvar är lite lim som ser ut att ha målats på ganska tjockt.

Kriterierna är väl egentligen att det behöver tåla värme, samt inte vara så pass lättflytande att det tränger igenom skummet.

Förslag?

CC44EE0C-809B-4DB8-AD60-49BD43872B59.jpeg


3A44EE5E-27B3-41F1-AF0C-141D14E558A6.jpeg
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Märklig fråga, kanske - men jag provar här av ren smidighet (läses: lathet - hänger helt enkelt inte på så mycket bilforum längre)...

Någon som har koll på ett bra lim att få fast huvisolering av modell "skumplast"?
Hade börjat vittra sönder på Mercan så nytt beställdes hem. Trodde i min enfald att det skulle ha någon typ av självhäftande baksida, men där gick jag bet.
Det gamla har jag skrapat bort och kvar är lite lim som ser ut att ha målats på ganska tjockt.

Kriterierna är väl egentligen att det behöver tåla värme, samt inte vara så pass lättflytande att det tränger igenom skummet.

Förslag?

CC44EE0C-809B-4DB8-AD60-49BD43872B59.jpeg


3A44EE5E-27B3-41F1-AF0C-141D14E558A6.jpeg

Det känns som det borde finnas något bra tunnt lim i sprayform, kan bli rinnigt/kletigt om det ska målas på. Annars måste ju huven plockas av, vilket jag misstänker att du helst vill undvika.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det känns som det borde finnas något bra tunnt lim i sprayform, kan bli rinnigt/kletigt om det ska målas på. Annars måste ju huven plockas av, vilket jag misstänker att du helst vill undvika.

Har inga problem att demontera huven och lägga den så att det går att "måla" på limmet. Men det kanske är smidigast med spray, trots allt?
Jag har faktiskt 3M 90 Spraylim hemma. Använde detta när jag klädde om ett innertak på en gammal Saab.
Blir dock lite orolig över temperaturbeständigheten på 71 grader. Svårt att "höfta" hur varmt det faktiskt blir under huven, men det känns som om man velat ha lite marginal uppåt. Slipper helst att hela sjoket plötsligt lägger sig över motorn.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har inga problem att demontera huven och lägga den så att det går att "måla" på limmet. Men det kanske är smidigast med spray, trots allt?
Jag har faktiskt 3M 90 Spraylim hemma. Använde detta när jag klädde om ett innertak på en gammal Saab.
Blir dock lite orolig över temperaturbeständigheten på 71 grader. Svårt att "höfta" hur varmt det faktiskt blir under huven, men det känns som om man velat ha lite marginal uppåt. Slipper helst att hela sjoket plötsligt lägger sig över motorn.
Det sitter inte med någon form av butyl då
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det sitter inte med någon form av butyl då

Tror inte det. Brukar väl (är väl?) svart till färgen?
Detta är närmast gult, varför jag tror på nån form av lim.

Spraylim har ju fördelen att vara tunt och smidigt. Men kanske också nackdelen av det - känns som att det kan vara svårt att få det att häfta över hela ytan? Lite lättare med ett lite tjockare lager lim.
 

Tapiren

Cartier
Tror inte det. Brukar väl (är väl?) svart till färgen?
Detta är närmast gult, varför jag tror på nån form av lim.

Spraylim har ju fördelen att vara tunt och smidigt. Men kanske också nackdelen av det - känns som att det kan vara svårt att få det att häfta över hela ytan? Lite lättare med ett lite tjockare lager lim.
Jag har använt denna produkt när jag klätt om innertak; https://www.topntrimshop.se/shop/product/kontaktlim-fastbond-10-1-lit?tm=

Den går att pensla men är ganska tjock så det skulle nog gå bra med huven monterad. Det är ett kontaktlim och respektera det; säljaren jag köpte av sa att det räckte med att stryka ena sidan men det var ju helt fel. Tror denna produkt ska klara upp mot 150c.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag har använt denna produkt när jag klätt om innertak; https://www.topntrimshop.se/shop/product/kontaktlim-fastbond-10-1-lit?tm=

Den går att pensla men är ganska tjock så det skulle nog gå bra med huven monterad. Det är ett kontaktlim och respektera det; säljaren jag köpte av sa att det räckte med att stryka ena sidan men det var ju helt fel. Tror denna produkt ska klara upp mot 150c.

Det var ju ett fantastiskt bra svar - Det provar vi!
Har en 3M-ÅF i närheten som brukar ha det mesta hemma. Åker och kollar med dem på lunchen imorgon.
En liter måste räcka, med marginal, till hela huven?

Stort tack! :)
 

Tapiren

Cartier
Det var ju ett fantastiskt bra svar - Det provar vi!
Har en 3M-ÅF i närheten som brukar ha det mesta hemma. Åker och kollar med dem på lunchen imorgon.
En liter måste räcka, med marginal, till hela huven?

Stort tack! :)
En liter borde verkligen räcka, det går åt mer än man tror men med tanke på att jag gjorde ett innertak (förvisso på en ganska liten bil...) där båda ytorna var lite porösa och ändå hade lite marginal så bör du klara dig, absolut.
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Track-evening på Arlanda Testtrack igår. Grymt att kunna köra bana en vardagskväll nära Stockholm :)

IMG_2419.jpg


Den här 308:an är bland det läckraste jag sett som trackdaybil. R-däck och skalstolar, och inte minst ett fantastiskt ljud!!

IMG_2415.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
När vi ändå är på ämnet kilformade Ferraris - Nån som vet om det finns någon 288 GTO reggad i Sverige?
Har givit upp tanken om att nånsin äga en, men jag har alltid drömt om åtminstone kunna få åka en vid tillfälle.

EDIT
Stulen bild för effekt.
288gto-3.jpg
 

zzaphod

Cartier
Ser riktigt badass ut!:) Till skillnad från vad de flesta biltillverkare försöker övertyga oss om vad deras mellanmjölksskit är!!:D
För oss som inte har koll på pickup-/SUV-marknaden, vad är det för märke/modell?
Det är en Mercedes 350 x klass med lite extra topping ;)
 
Senast ändrad:

AE41500

Panerai
Det var ju ett fantastiskt bra svar - Det provar vi!
Har en 3M-ÅF i närheten som brukar ha det mesta hemma. Åker och kollar med dem på lunchen imorgon.
En liter måste räcka, med marginal, till hela huven?

Stort tack! :)
Dubbelkolla så att detta Fastbond 10/Scotch Weld 10 verkligen funkar med skumgummi/-plast och så att det inte löser upp det istället. Skumgummi/-plast är speciellt att limma!
Nedan några snabbgooglade tänkvärda länkar. Därmed inte sagt att Fastbond 10/Scotch Weld 10 inte funkar! Dubbelkolla är mitt tips!
http://www.dromresan.com/minitest-sprejlim-for-skumgummi/

https://www.paintpro.se/lim-fog-kitt-och-spackel/spraylim-74-skumplastlim
 
Topp