• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Den är inte bara tyst, det är som att sitta i ett vakuum när man åker.
Jag har testat mig fram och valt det tystaste däcket som finns i däckdimensionen till M-sport och i 110 ligger jag ofta på 43-44db i öronhöjd mätt med DB-app i iPhone.

Sambons A6 allroad ligger på typ 65-66 på samma sträcka, så skillnaden är verkligen enorm både uppmätt och upplevd. Min f.d kollega har en 7-serie 2017 och G30n är klart tystare.

Nya faceliften med hybrid och X-drive känns intressant. Det är förmodligen en av de tystaste bilar man kan åka i 2019.
Låter sjukt nice.
Min v90 ligger nog där nånstans som A6 an.
Är bimmern bra isolerad underifrån i hjulhus o dörrar eftersom den är så tyst?

Vad har du för dimension på däcken?
 
Tvek, v90 och xc90 är betydligt mer bullriga.
Har CC men tror nog vanliga V90 kan va tystare. Xc90 har jag hört ska va ganska dålig. Ofta för stora däck också.
Jag har akustikrutor o voc märkta däck med bullerdämpning i. Den är helt ok men lite för bullrig för prisnivån tycker jag.
Jag har mätt den flera gånger så vet att den ligger mellan 64-67 db ca.

Tvekar dock inte på att nya a6 är tyst o fin.

Har iof onödiga 19 tum på.

Jag kommer ihåg när 17 tum ansågs stort och 18 var värsta grejen..
 
  • Like
Reactions: par
Har CC men tror nog vanliga V90 kan va tystare. Xc90 har jag hört ska va ganska dålig. Ofta för stora däck också.
Jag har akustikrutor o voc märkta däck med bullerdämpning i. Den är helt ok men lite för bullrig för prisnivån tycker jag.
Jag har mätt den flera gånger så vet att den ligger mellan 64-67 db ca.

Tvekar dock inte på att nya a6 är tyst o fin.

Har iof onödiga 19 tum på.

Jag kommer ihåg när 17 tum ansågs stort och 18 var värsta grejen..
Har CC men tror nog vanliga V90 kan va tystare. Xc90 har jag hört ska va ganska dålig. Ofta för stora däck också.
Jag har akustikrutor o voc märkta däck med bullerdämpning i. Den är helt ok men lite för bullrig för prisnivån tycker jag.
Jag har mätt den flera gånger så vet att den ligger mellan 64-67 db ca.

Tvekar dock inte på att nya a6 är tyst o fin.

Har iof onödiga 19 tum på.

Jag kommer ihåg när 17 tum ansågs stort och 18 var värsta grejen..
många verkar hävda att nya v60 är tystare, dock inte testat själv
 

Den.är.snygg. Audi går från klarhet till klarhet nu.
Har haft min Q3 i 1,5 månader och kan inget annat än rekommendera den. Tyst, stabil och grymt skön att köra.
3yiQN5p6SAy0Z+STFqAIpA_thumb_55a9.jpg
Byr0zLoESxmCPffeuhpw5g_thumb_55b8.jpg
 
Den är inte bara tyst, det är som att sitta i ett vakuum när man åker.
Jag har testat mig fram och valt det tystaste däcket som finns i däckdimensionen till M-sport och i 110 ligger jag ofta på 43-44db i öronhöjd mätt med DB-app i iPhone.

Sambons A6 allroad ligger på typ 65-66 på samma sträcka, så skillnaden är verkligen enorm både uppmätt och upplevd. Min f.d kollega har en 7-serie 2017 och G30n är klart tystare.

Nya faceliften med hybrid och X-drive känns intressant. Det är förmodligen en av de tystaste bilar man kan åka i 2019.

Testat I-Pace? Testade en sådan Jagga runt kvarteret härom veckan, vilken gentlemannaräcer. Den slog mig som ruggigt tyst då, men det var inga längre sträckor och ingen jättefart.
 
Skatten höjer ju förmånsvärdet mer nu. Räntedelen togs bort, fordonsskatten lades till i beräkningen. En malusbil slår alltså dubbelt.

Kör man mycket i tjänsten är el superwin. Ersättning som för bensinbil. Kan man ladda hemma och betala bränslet själv mot ersättning blir den kalkylen riktigt trevlig.

Ja, den 2019 vi har ligger högre i förmånsvärde än den föregående som var 2018, trots att de är helt identiska. Företaget betalar bränslet och sen förmånsbeskattas den privata körningen, så vi får aldrig milersättning.

Hade vi fått miletsättning kanske elbil varit ett alternativ som andrabil, istället för Outlander som det blev nu.

(vi har alltså varsin förmånsbil från samma företag, frun och jag)

Känns dock inte skitsvårt att slå v90 i utseende? Maken till ful bil är svår att hitta.
Va? Den är ju snudd på snyggaste bilen på marknaden just nu, och definitivt snyggast i sin klass. Jag tycker verkligena att de har lyckats otroligt bra med den.
 
Ja, den 2019 vi har ligger högre i förmånsvärde än den föregående som var 2018, trots att de är helt identiska. Företaget betalar bränslet och sen förmånsbeskattas den privata körningen, så vi får aldrig milersättning.

Hade vi fått miletsättning kanske elbil varit ett alternativ som andrabil, istället för Outlander som det blev nu.

(vi har alltså varsin förmånsbil från samma företag, frun och jag)


Va? Den är ju snudd på snyggaste bilen på marknaden just nu, och definitivt snyggast i sin klass. Jag tycker verkligena att de har lyckats otroligt bra med den.

Dålig koll på det upplägget, då jag kör mindre i tjänsten. Vad är fördelen med att förmånsskatta på bränslet? Blir inte det bara dyrt, med soc på förmånen och uppräkning på bränslepriset? Det verkar ju i alla fall inte driva omställning, om företaget skulle få för sig att det är viktigt.
 
Ja, den 2019 vi har ligger högre i förmånsvärde än den föregående som var 2018, trots att de är helt identiska. Företaget betalar bränslet och sen förmånsbeskattas den privata körningen, så vi får aldrig milersättning.

Hade vi fått miletsättning kanske elbil varit ett alternativ som andrabil, istället för Outlander som det blev nu.

(vi har alltså varsin förmånsbil från samma företag, frun och jag)


Va? Den är ju snudd på snyggaste bilen på marknaden just nu, och definitivt snyggast i sin klass. Jag tycker verkligena att de har lyckats otroligt bra med den.

Tur att tycke och smak är olika. Tycker den är överdesignad och önodigt stor.

Har dock endast kört en D4 över en helg och var inte direkt imponerad, tycker att den har en bit kvar i känsla jämtemot förmånsbilstyskarna.
 
Dålig koll på det upplägget, då jag kör mindre i tjänsten. Vad är fördelen med att förmånsskatta på bränslet? Blir inte det bara dyrt, med soc på förmånen och uppräkning på bränslepriset? Det verkar ju i alla fall inte driva omställning, om företaget skulle få för sig att det är viktigt.
Vi har bara fem-sex klassiska förmånsbilar (personbilar), och 40-50 arbetsbilar av olika slag som går 95% i tjänsten så de sistnämnda får diktera villkoren och då har det varit mer logiskt att dessa tankas på firma-kortet och att det därefter görs avräkning i den mån dessa har använts privat (vilket väl innebär kanske 10-15 fordon). Sen har kontorspersonalens förmånsbilar bara hakat på den lösningen, så alla bilar har gps med knapp på vilken man väljer privat/tjänst.

Men hade vi bara haft personbilar som används mer normalt blandat tjänst/privat så hade det nog varit vettigt att betala drivmedlet själv.
 
Tillbaka
Topp