Här kommer en homage till årets mest bejublade tråd. Jag har kört skoförbud i min bil både före och efter kidz och det är ett ännu mer verksamt verktyg när man hämtar ungarna på dagis.
I sambons Allroad får man skotta ut sand och jord med en spade, i min bil är det lika rent som hemma i vardagsrummet.
Skaffa en plastbehållare/plastback/flyttlåda och placera i bagaget. Skaffa även dubbla uppsättningar kläder till ungarna så att dom får ta på sig rena kläder innan dom lämnar dagis.
Lägg deras skor och kläder på avsedd plats i bagaget. Hjälp dem sedan in i bilen och du kommer aldrig att behöva städa baksätet. Här är det typ tre veckor sedan jag städade baksätet.
Fram är det inga problem. Man parkerar aldrig på sand, jord eller lera. Så föraren/passagerarens skor är inte smutsiga.
När man ska åka iväg så tar man av sig skorna och låter dessa ligga precis framför sätet.
Visst, det kan följa med ett par sand/gruskorn, men det går jättesnabbt att städa ut det extremt lilla som dyker upp.
Sen kör man bara en stor mjuk microfiber i handskfacket som man dammtorkar med vid behov.
Jag lägger kanske 30 min var tredje vecka numera på bilvård men bilen är alltid klinisk och folk tycker att jag är en psykopat som har en välstädad bil.
Själv tycker jag att folk är ineffektiva som skottar jord, lera, godispapper och allt helvette ur sina Passater timme ut och timme in och ändå har en svinstia i bilen.
Lämna smutsen utanför på enklast möjliga sätt så sparar man enormt med tid.
P.S
Ge inte ungarna tuschpennor eller kexchoklad i bilen. Det tjänar ingen på.