• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Det finns fortfarande inget bättre totalpaket vad gäller utrymmnen, komfort och ekonomi. 530e dyrare och har inte funnits som kombi. Optima är en trängre och på nästan alla sätt sämre bil. Volvo har inte lyckats producera några knappt och de är runt 200k dyrare.

MEN, det kommer inte hända igen. Uppehållet beror på övergången NEDC->WLTP körcykel vilket innebar att hela årsmodell 2019 "försvann" eftersom man inte hade typat den enligt WLTP och inte fick sälja längre baserat på NEDC värden efter 2018-01. Så beställer du en GTE idag så handlar det om 4-6 månaders leveranstid vilket är normalt för en hybrid. De som beställde 2018 var de som råkade illa ut.

Innerligt tacksam att jag inte behöver väga in aspekter som tvingar mig till kombi eller hybrid iaf :)
 
Innerligt tacksam att jag inte behöver väga in aspekter som tvingar mig till kombi eller hybrid iaf :)
Jag som tycker att hybrid är ett ganska spännande koncept! Häftigt ju att kunna pendla på el och kombinera el och förbränning under längre resor.

Undra hur framtidens bilar kommer se ut, själv tror jag att hybrider med små 3-cyl förbränningsmotorer skulle kunna vara en rimlig konfiguration
 
Jag som tycker att hybrid är ett ganska spännande koncept! Häftigt ju att kunna pendla på el och kombinera el och förbränning under längre resor.

Undra hur framtidens bilar kommer se ut, själv tror jag att hybrider med små 3-cyl förbränningsmotorer skulle kunna vara en rimlig konfiguration

Jag gick ju från fossilt till el utan att passera hybrid, och har svårt att förstå konceptet. Urusla laddprestanda, dålig räckvidd och en fossilmotor med massa kringutrustning som man försöker undvika att använda men ändå måste serva och reparera. Ändå får man inte det bästa med elbilen, rödljusprestandan.

Tror mer på elbil med batteri dimensionerat för typ 90% av behovet, och hyrbil för fjällveckan eller husvagnsturerna om man inte klarar sig helt elektriskt. Tror att många skulle klara sig helelektriskt.
 
Jag gick ju från fossilt till el utan att passera hybrid, och har svårt att förstå konceptet. Urusla laddprestanda, dålig räckvidd och en fossilmotor med massa kringutrustning som man försöker undvika att använda men ändå måste serva och reparera. Ändå får man inte det bästa med elbilen, rödljusprestandan.

Tror mer på elbil med batteri dimensionerat för typ 90% av behovet, och hyrbil för fjällveckan eller husvagnsturerna om man inte klarar sig helt elektriskt. Tror att många skulle klara sig helelektriskt.
Enkelt, Laddångest
 
Jag gick ju från fossilt till el utan att passera hybrid, och har svårt att förstå konceptet. Urusla laddprestanda, dålig räckvidd och en fossilmotor med massa kringutrustning som man försöker undvika att använda men ändå måste serva och reparera. Ändå får man inte det bästa med elbilen, rödljusprestandan.

Tror mer på elbil med batteri dimensionerat för typ 90% av behovet, och hyrbil för fjällveckan eller husvagnsturerna om man inte klarar sig helt elektriskt. Tror att många skulle klara sig helelektriskt.
Javisst finns det ju fördelar med helelektriskt. Rödljusprestandan är en fin sådan. Tror väl också att de flesta skulle klara sig på helelektriskt men det som lockar mig med laddhybrid är att alltid veta att man kommer fram utan långa laddstopp och att man ändå kan klara många sträckor på el (åtminstone om räckvidden på el blir lite bättre).

Men det blir ju intressant att se hur laddtiderna och utbudet av laddstationer ser ut längre fram.
 
Senast ändrad:
Jag gick ju från fossilt till el utan att passera hybrid, och har svårt att förstå konceptet. Urusla laddprestanda, dålig räckvidd och en fossilmotor med massa kringutrustning som man försöker undvika att använda men ändå måste serva och reparera. Ändå får man inte det bästa med elbilen, rödljusprestandan.

Tror mer på elbil med batteri dimensionerat för typ 90% av behovet, och hyrbil för fjällveckan eller husvagnsturerna om man inte klarar sig helt elektriskt. Tror att många skulle klara sig helelektriskt.
Fast alla som bor i lgh och parkerar längs gator, hur är det tänkt att de ska ladda sina bilar?
Förlängningssladd upp till 8:e vån?
Dessutom är Sveriges elnät alldeles för underdimensionerat för att vi ska kunna gå över helt till el...

Tror mer att hybrider är den realistiska framtiden
 
Javisst finns det ju fördelar med helelektriskt. Rödljusprestandan är en fin sådan. Tror väl också att de flesta skulle klara sig på helelektriskt men det som lockar mig med laddhybrid är att alltid veta att man kommer fram utan långa laddstopp och att man ändå kan klara många sträckor på el (åtminstone om räckvidden på el blir lite bättre).

Men det blir ju intressant att se hur laddtiderna och utbudet av laddstationer ser ut längre fram.

Många som har elbil med mer än bara stadsräckvidd menar ju att det i praktiken är människorna i bilen som behöver stoppen först. Jag är ju van långkörare som yrkeschaufför, men en paus efter typ 40 mil skadar verkligen inte.

Fast alla som bor i lgh och parkerar längs gator, hur är det tänkt att de ska ladda sina bilar?
Förlängningssladd upp till 8:e vån?
Dessutom är Sveriges elnät alldeles för underdimensionerat för att vi ska kunna gå över helt till el...

Tror mer att hybrider är den realistiska framtiden

Jag har ingen laddmöjlighet varken hemma eller på jobbet, än. Bor i lägenhet. Kan ladda vid gymmet/mataffären (gratis!)
Det är ju en hybridbil som har stort behov av laddning hela tiden om den ska vara vettig, jag får ta en tur till Max och snabbladda på Tesla Superchargern typ varannan vecka så länge, hade jag kört mer hade det väl fått bli maxmiddag en gång i veckan. Laddhastigheten är såpass att det är halvstressigt att hinna beställa och käka innan pushnotisen kommer. Med hemmaladdning långsamladdar man ju när nätet är som minst belastat, att toppa upp dagens körning är inte särskilt krävande. El har vi gott om, och kapacitet är inte ett problem när folk sover.

Det mest imponerande är hur sjukt lite en elbil drar i stan. Regenerering och lågt luftmotstånd i låga hastigheter. Klar skillnad mot när man åkte fossilt, när stadskörning drog upp förbrukningen rejält.
 
Många som har elbil med mer än bara stadsräckvidd menar ju att det i praktiken är människorna i bilen som behöver stoppen först. Jag är ju van långkörare som yrkeschaufför, men en paus efter typ 40 mil skadar verkligen inte.



Jag har ingen laddmöjlighet varken hemma eller på jobbet, än. Bor i lägenhet. Kan ladda vid gymmet/mataffären (gratis!)
Det är ju en hybridbil som har stort behov av laddning hela tiden om den ska vara vettig, jag får ta en tur till Max och snabbladda på Tesla Superchargern typ varannan vecka så länge, hade jag kört mer hade det väl fått bli maxmiddag en gång i veckan. Laddhastigheten är såpass att det är halvstressigt att hinna beställa och käka innan pushnotisen kommer. Med hemmaladdning långsamladdar man ju när nätet är som minst belastat, att toppa upp dagens körning är inte särskilt krävande. El har vi gott om, och kapacitet är inte ett problem när folk sover.

Det mest imponerande är hur sjukt lite en elbil drar i stan. Regenerering och lågt luftmotstånd i låga hastigheter. Klar skillnad mot när man åkte fossilt, när stadskörning drog upp förbrukningen rejält.
Fungerar ju nu när antalet elbilar är ganska lågt (jämfört med antalet fossila)
Det intressanta blir ju när alla ska köra elbil...
Personligen tror jag inte på det, men den som lever får se :)
 
Fungerar ju nu när antalet elbilar är ganska lågt (jämfört med antalet fossila)
Det intressanta blir ju när alla ska köra elbil...
Personligen tror jag inte på det, men den som lever får se :)
Elbil är ett mindre problem än utbyggnad av städer och industrier. Elbilar laddar man över natten och effekten som krävs är inte värre än ett element i en 80-tals villa. Vi har ingen elbrist i Sverige utan vi har en kapacitetsbrist vid vissa klockslag, framförallt söderut. Det fick ni för att ni lyssnade på Danskarna! ;)
 
Många som har elbil med mer än bara stadsräckvidd menar ju att det i praktiken är människorna i bilen som behöver stoppen först. Jag är ju van långkörare som yrkeschaufför, men en paus efter typ 40 mil skadar verkligen inte.



Jag har ingen laddmöjlighet varken hemma eller på jobbet, än. Bor i lägenhet. Kan ladda vid gymmet/mataffären (gratis!)
Det är ju en hybridbil som har stort behov av laddning hela tiden om den ska vara vettig, jag får ta en tur till Max och snabbladda på Tesla Superchargern typ varannan vecka så länge, hade jag kört mer hade det väl fått bli maxmiddag en gång i veckan. Laddhastigheten är såpass att det är halvstressigt att hinna beställa och käka innan pushnotisen kommer. Med hemmaladdning långsamladdar man ju när nätet är som minst belastat, att toppa upp dagens körning är inte särskilt krävande. El har vi gott om, och kapacitet är inte ett problem när folk sover.

Det mest imponerande är hur sjukt lite en elbil drar i stan. Regenerering och lågt luftmotstånd i låga hastigheter. Klar skillnad mot när man åkte fossilt, när stadskörning drog upp förbrukningen rejält.

Minst belastat?
Ja, vänta tills folk börjar köra elbil på riktigt.
 
Känns som förespråkarna för elbil inte riktigt har koll på hur vårt elnät ser ut idag. Det ser tyvärr ut som det håller på att gå åt helvete på många ställen. Industrier är inte längre garanterade el osv. Allt går att lösa men det krävs mycket tid och pengar.
 
Minst belastat?
Ja, vänta tills folk börjar köra elbil på riktigt.
Spelar ingen roll alls när de kör, bara när de laddar. Och laddning kommer ske på natten när belastningen är som lägst. Det kommer tariffstyrning att lösa (som redan är på väg att införas hos många nätägare) Utbyggnad av industrier och nya stadsdelar är betydligt mer svårlöst eftersom man knappast kan kräva att folk ska laga mat och använda sina elapparater bara på natten.
 
Spelar ingen roll alls när de kör, bara när de laddar. Och laddning kommer ske på natten när belastningen är som lägst. Det kommer tariffstyrning att lösa (som redan är på väg att införas hos många nätägare) Utbyggnad av industrier och nya stadsdelar är betydligt mer svårlöst eftersom man knappast kan kräva att folk ska laga mat och använda sina elapparater bara på natten.

Vad du inte verkar förstå är att om fler laddar på natten så ökar belastningen kraftigt.
Det är som när norrmännen fick lov att köra i bussfilen med sina elbilar. Funkade skitbra innan alla köpte elbil.

Edit:
Du har helt rätt i att man inte laddar om man kör, men kör man så måste man ladda.
Är du yrkespolitiker?
 
Vad du inte verkar förstå är att om fler laddar på natten så ökar belastningen kraftigt.
Det är som när norrmännen fick lov att köra i bussfilen med sina elbilar. Funkade skitbra innan alla köpte elbil.

Edit:
Du har helt rätt i att man inte laddar om man kör, men kör man så måste man ladda.
Är du yrkespolitiker?
Du har noll koll på hur belastningen ser ut i nätet över dygnet och hur mycket en elbil egentligen förbrukar märker jag.
 
Du har noll koll på hur belastningen ser ut i nätet över dygnet och hur mycket en elbil egentligen förbrukar märker jag.

Det har även du.
Om vi kör på med en elbilsboom så kanske vi får 400.000 nya elbilar på ett år, vilket säkert en total energikapacitet räcker till. Lokalt kommer det dock att braka ihop.

I Norge så sliter nätägarna ganska kraftigt
 
4FFF0F9B-372F-4937-9409-8F53706A73E6.jpeg


17 mil gratis, medan jag frivände friskt. Lätt att orka lite till när man får gratis mil :D

Och elnätet havererade inte ens.
 
Ni skulle varit på American Car Show i Norrtälje idag var nog inte många bilar som snittade under 2L/mil och katalysatorer lyste med sin frånvaro :D:eek::doctor:

Nöjd med förbrukningen på min, full packning samt två vuxna och två barn (körning till Vimmerby och sedan vidare mot GBG)
20190708_122759.jpg
 
Telefon och tjocka fingrar.

”Och du tror det kommer att fortsätta” ska det stå

Ingen aning. Förmånspulka, räknar hem den både för företaget och privat, så gratis laddning är bara bonus.

Men shoppingcentrum och liknande brukar ju vilja få folk att stanna längre, känns som att ge bort lite ström kan vara ett billigt sätt att nå det.

Riktigt roligt vore ju om jag körde upp den elen mot reseräkning i tjänsten, milersättning som bensinbil med noll bränslekostnad. Nu ska den bara brännas på klockhämtning :)
 
Ingen aning. Förmånspulka, räknar hem den både för företaget och privat, så gratis laddning är bara bonus.

Men shoppingcentrum och liknande brukar ju vilja få folk att stanna längre, känns som att ge bort lite ström kan vara ett billigt sätt att nå det.

Riktigt roligt vore ju om jag körde upp den elen mot reseräkning i tjänsten, milersättning som bensinbil med noll bränslekostnad. Nu ska den bara brännas på klockhämtning :)

Som förmån så är det inget fel på den. Som bil kan man diskutera.
Jag förväntar mig att du inhandlar en massa klockor från Polar och Suunto så du matchar klockor med bil.
 
Som förmån så är det inget fel på den. Som bil kan man diskutera.
Jag förväntar mig att du inhandlar en massa klockor från Polar och Suunto så du matchar klockor med bil.

Den är roligare än M2:an. Går som satan! Det är som första gången man skaffade iPhone, allt är annorlunda mot knappluren. Men rätt snart inser man att man inte saknar knapparna.

Knappast! :D
 
Den är roligare än M2:an. Går som satan! Det är som första gången man skaffade iPhone, allt är annorlunda mot knappluren. Men rätt snart inser man att man inte saknar knapparna.

Knappast! :D

Ja, det första är ju smak och tycke vad gäller bilar. Vissa gillar Passat, så det säger det mesta.
Nu är inte Tesla eller andra elbilar en direkt nyhet för mig, då jag jobbar i Norge.
Tidigare fanns det knappt andra taxibilar än Tesla i Stavanger. Idag ser jag få och av dessa som existerar så är dom väldigt nedgågna.

Stavanger har haft en del problem med belastningen på elnätet. Fast dom har en massa infrastrukturproblem i övrigt, så det kanske inte är någon måttstock.

Gratis parkering
Gratis i vägtullarna
Köra i kollektivfält
Ladda gratis (förmånsbeskattat om man gör det på arbetsplatsen)
Billig att köpa

Alla förmåner är påväg bort.
Det samma kommer att ske i Sverige.

Trevligt att folk kör elbil, men det är inte någon lösning på världsproblem.
 
Ni skulle varit på American Car Show i Norrtälje idag var nog inte många bilar som snittade under 2L/mil och katalysatorer lyste med sin frånvaro :D:eek::doctor:

Nöjd med förbrukningen på min, full packning samt två vuxna och två barn (körning till Vimmerby och sedan vidare mot GBG)
20190708_122759.jpg

Varför sa du inget?
Jag var där! Men jag körde inte min bil, fick vara chaffis i Blixten McQueen pga ägaren inte blåste 0 på lördagsmorgonen :D
Viper Club Nordic med iallafall 6 bilar! Ska bli mer på Solvalla 3e Augusti :cigar:
IMG_20190713_073004.jpg

IMG_20190713_094643.jpg

IMG_20190713_094604.jpg
 
Vafan jag hade ju parkerat 20m framför :D

Haha var det du som ratta röda faran(hyfsat välanvänd) , pratade en sväng han som ägde Voodoon samt SRT10:an samt han son.

Varför sa du inget?
Jag var där! Men jag körde inte min bil, fick vara chaffis i Blixten McQueen pga ägaren inte blåste 0 på lördagsmorgonen :D
Viper Club Nordic med iallafall 6 bilar! Ska bli mer på Solvalla 3e Augusti :cigar:
IMG_20190713_073004.jpg

IMG_20190713_094643.jpg

IMG_20190713_094604.jpg
 
Tillbaka
Topp