Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Här är lite nyare jämförelse. E-klassen är väl direkt jämförbar med 5-serien. Hur kom jag in i den här diskussionen? Menar du att det är allmänt vedertaget att bilar blir alltmer lika? Det är säkert inte som på 50-talet. Just nu verkar det vara en futuristisk stil.Poängen är ju de blir mer och mer lika hela tiden. Ingen riskerade att förväxla dessa två direkt oavsett grill...
Här är lite nyare jämförelse. E-klassen är väl direkt jämförbar med 5-serien. Hur kom jag in i den här diskussionen? Menar du att det är allmänt vedertaget att bilar blir alltmer lika? Det är säkert inte som på 50-talet. Just nu verkar det vara en futuristisk stil.
..... och ändå väldigt olika, vilken är min poäng.Två designmässiga mästerverk i samma post, bra jobbat.
Vilken lackerare rekommenderar ni i Stockholmsområdet eller i angränsande län.
Hade gärna lämnat in den till Moses men det är över 6h körning ner.
https://www.skatteverket.se/privat/...rmansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.htmlNågon som vet en bra sida där det utförligt redovisas vilka kostnader som uppstår hos arbetsgivaren respektive den anställde vid leasing av bil?
Den har jag koll på. Det är främst kostnaderna som uppstår för bolaget jag är intresserad av.
Kostnaderna för företaget för inte bestå i särskilt mycket annat än leasingkostnaden för bilen, löpande kostnader (skatt, försäkring, service, etc) samt sociala avgifter på själva förmånsvärdet.
Om det är vanlig personbil det gäller så är halva momsen på leasingavgiften avdragsgill.
...vid mer än 100 mil tjänstekörning dock. Men det brukar man kunna lösa genom att "tvingas" till en lång tjänstekörning en gång om åretOm det är vanlig personbil det gäller så är halva momsen på leasingavgiften avdragsgill.
För lite tillfälligt avbrott i tjänstebilsdiskussionen...
Någon som har, eller har haft, en instegs-Ferrari från 90-ish?
Har alltid velat ha en Ferrari (well, duh!) och kanske funderat en smula mer aktivt på det detta året. Men är det ens rimligt eller är det bara ett bottenlöst hål och inte ens särskilt roligt?
För att inte behöva skjuta till hur mycket pengar som helst till en redan ganska onödig hobby så kommer jag i sånt fall att behöva sälja min 635CSi (som jag egentligen alltid sagt aldrig ska säljas) och min gamla Mercedes 190.
För detta får jag i sånt fall en 348:a som gått ganska långt, eller eeeeeeeventuellt en 355:a. Även bortsett det lägre priset så lockar egentligen den förstnämnda mer. Man är väl ett barn av sin tid, antar jag...
Men spontant så kanske inte en Ferrari från tidigt 90 och med ett helt gäng mil under bältet framkallar så mycket wow?
Kommer det kanske bara att bli 200 mil om året och verkstadsnotor på 30-40 000 kr? Eller finns det mekaniker som fixar och trixar för rimliga pengar nu för tiden?
Stulna bilder för att det blir roligare så...
Har inget vettigt att tillföra mer än att 348an är mycket snyggare. En design som är mer klassisk och lite renare och det tror jag man kommer uppskatta mer framöver.För lite tillfälligt avbrott i tjänstebilsdiskussionen...
Någon som har, eller har haft, en instegs-Ferrari från 90-ish?
Har alltid velat ha en Ferrari (well, duh!) och kanske funderat en smula mer aktivt på det detta året. Men är det ens rimligt eller är det bara ett bottenlöst hål och inte ens särskilt roligt?
För att inte behöva skjuta till hur mycket pengar som helst till en redan ganska onödig hobby så kommer jag i sånt fall att behöva sälja min 635CSi (som jag egentligen alltid sagt aldrig ska säljas) och min gamla Mercedes 190.
För detta får jag i sånt fall en 348:a som gått ganska långt, eller eeeeeeeventuellt en 355:a. Även bortsett det lägre priset så lockar egentligen den förstnämnda mer. Man är väl ett barn av sin tid, antar jag...
Men spontant så kanske inte en Ferrari från tidigt 90 och med ett helt gäng mil under bältet framkallar så mycket wow?
Kommer det kanske bara att bli 200 mil om året och verkstadsnotor på 30-40 000 kr? Eller finns det mekaniker som fixar och trixar för rimliga pengar nu för tiden?
Stulna bilder för att det blir roligare så...
Hörde om någon som servade sin 430 för 120 lök - ouch! Vad som gjordes vet jag dock inte.Om prestanda är en faktor behöver du minst en F430. Dyrt med Ferrari? Japp, men det låter ju så sjukt gött också.
Hörde om någon som servade sin 430 för 120 lök - ouch! Vad som gjordes vet jag dock inte.
Om prestanda är en faktor behöver du minst en F430. Dyrt med Ferrari? Japp, men det låter ju så sjukt gött också.
För lite tillfälligt avbrott i tjänstebilsdiskussionen...
Någon som har, eller har haft, en instegs-Ferrari från 90-ish?
Har alltid velat ha en Ferrari (well, duh!) och kanske funderat en smula mer aktivt på det detta året. Men är det ens rimligt eller är det bara ett bottenlöst hål och inte ens särskilt roligt?
För att inte behöva skjuta till hur mycket pengar som helst till en redan ganska onödig hobby så kommer jag i sånt fall att behöva sälja min 635CSi (som jag egentligen alltid sagt aldrig ska säljas) och min gamla Mercedes 190.
För detta får jag i sånt fall en 348:a som gått ganska långt, eller eeeeeeeventuellt en 355:a. Även bortsett det lägre priset så lockar egentligen den förstnämnda mer. Man är väl ett barn av sin tid, antar jag...
Men spontant så kanske inte en Ferrari från tidigt 90 och med ett helt gäng mil under bältet framkallar så mycket wow?
Kommer det kanske bara att bli 200 mil om året och verkstadsnotor på 30-40 000 kr? Eller finns det mekaniker som fixar och trixar för rimliga pengar nu för tiden?
Stulna bilder för att det blir roligare så...
Om prestanda är en faktor behöver du minst en F430. Dyrt med Ferrari? Japp, men det låter ju så sjukt gött också.
Har inget vettigt att tillföra mer än att 348an är mycket snyggare. En design som är mer klassisk och lite renare och det tror jag man kommer uppskatta mer framöver.
Sjukaste är ju deras ovilja att göra rätt. Typ: 360n lider av spruckna grenrör. Förbättrar man det det 430? Nej absolut inte, samma skit. Vet en som bytte 2 gånger inom ett år (a 80-90k).
Det som är ännu knäppare är nästan att delarna inte förbättras utan spricker den första sätter man på en identisk osv.
Har varit sugen många gånger men varje gång har det fallit på orimligt låg kvalitet på bilarna. Men kanske värt det
Det som är stökigt på 348/355 är väll kamremsbytet som är 4 årsintervaller och kräver att motor är ur?
Inte det minsta faktiskt. Har hoj så om jag vill köra fort så kan det bli med den. Finns garanterat inga icke-modifierade F430:s som hänger med 0-150.
Det jag är ute efter är väl egentligen dels att "pricka av" Ferrari, antar jag. Dels att få uppleva någon av modellerna som jag faktiskt drömde och tittade på när jag var liten.
Men det riskerar kanske bli ganska mycket pengar för ganska lite glädje...
UH-greed!
Mm... Kamremsbytet är ju grejen (bortsett från att varenda annan pinal på hela bilen lär kosta multum - även på eBay).
Det jag tänkte på här var om det kanske finns Italienbilsspecialister som kanske gör det för lite mindre pengar än om man skulle lämna till Autoropa? Vet att jag bör ställa denna frågan på ett märkesforum istället, men tänkte ändå att jag skulle börja här.
Såg på eBay att remmarna (och två spännrullar) kostar drygt 7k, så helt gratis lär det ju aldrig bli.
Givet att jag kör ca 200 mil i sommarbilarna jag har så blir det onekligen ganska dyra mil.
De smarta pengarna kanske läggs på en Porsche 911 istället... Men det är ju inte heller riktigt lika "drömskt".
Måste dom 100 tjänstemilen redovisas löpande eller är det endast vid revision tex?...vid mer än 100 mil tjänstekörning dock. Men det brukar man kunna lösa genom att "tvingas" till en lång tjänstekörning en gång om året
Vid en operationell leasing är det ganska lätträknat. Det som står på leaseplan, autoplan, nf-fleet mfl plus sociala kostnader på förmånsvärdet är vad det kostar bolaget.
Gå på nyare, den kostnaden kommer att kännas låg jämfört med att hålla igång en 90-talare.
Eller så viker du ner dig och går på en Porsche, den finns ingen förlorare i den här ekvationen oavsett
Såg en 328 (ja en Ferrari, ingen bayrare) på vägen igår.För lite tillfälligt avbrott i tjänstebilsdiskussionen...
Någon som har, eller har haft, en instegs-Ferrari från 90-ish?
Har alltid velat ha en Ferrari (well, duh!) och kanske funderat en smula mer aktivt på det detta året. Men är det ens rimligt eller är det bara ett bottenlöst hål och inte ens särskilt roligt?
För att inte behöva skjuta till hur mycket pengar som helst till en redan ganska onödig hobby så kommer jag i sånt fall att behöva sälja min 635CSi (som jag egentligen alltid sagt aldrig ska säljas) och min gamla Mercedes 190.
För detta får jag i sånt fall en 348:a som gått ganska långt, eller eeeeeeeventuellt en 355:a. Även bortsett det lägre priset så lockar egentligen den förstnämnda mer. Man är väl ett barn av sin tid, antar jag...
Men spontant så kanske inte en Ferrari från tidigt 90 och med ett helt gäng mil under bältet framkallar så mycket wow?
Kommer det kanske bara att bli 200 mil om året och verkstadsnotor på 30-40 000 kr? Eller finns det mekaniker som fixar och trixar för rimliga pengar nu för tiden?
Stulna bilder för att det blir roligare så...
För lite tillfälligt avbrott i tjänstebilsdiskussionen...
Någon som har, eller har haft, en instegs-Ferrari från 90-ish?
Har alltid velat ha en Ferrari (well, duh!) och kanske funderat en smula mer aktivt på det detta året. Men är det ens rimligt eller är det bara ett bottenlöst hål och inte ens särskilt roligt?
För att inte behöva skjuta till hur mycket pengar som helst till en redan ganska onödig hobby så kommer jag i sånt fall att behöva sälja min 635CSi (som jag egentligen alltid sagt aldrig ska säljas) och min gamla Mercedes 190.
För detta får jag i sånt fall en 348:a som gått ganska långt, eller eeeeeeeventuellt en 355:a. Även bortsett det lägre priset så lockar egentligen den förstnämnda mer. Man är väl ett barn av sin tid, antar jag...
Men spontant så kanske inte en Ferrari från tidigt 90 och med ett helt gäng mil under bältet framkallar så mycket wow?
Kommer det kanske bara att bli 200 mil om året och verkstadsnotor på 30-40 000 kr? Eller finns det mekaniker som fixar och trixar för rimliga pengar nu för tiden?
Stulna bilder för att det blir roligare så...
Bra input!Jag har ägt ett gäng olika Ferrari och bland annat en 348TS -93 och en 355GTS -97.
Kort input:
348 är en "gammal" bil och skillnaden mot 355:an upplevs som stor. Jag hade endast små problem med mina bilar och som inte kostade speciellt mycket att fixa. 348:an delar många delar med Fiat och det finns forum som har listor och kunskap om vilka delar som passar. Jag skulle säga att du kan hitta närmare 50% av det som finns under skalet på 348:an hos Fiat, Alfa och Jaguar. Det man bör prioritera (enligt mig) är att utföra årsservice och kamrem hos auktoriserad verkstad eftersom du håller andrahandsvärdet i och med att det är dessa grejer du vill ha stämpel i boken. Kamrem kräver att motorn lyfts ur på 348 och 355 (det finns icke auktoriserade som gör det utan att lyfta ur men det är en annan story).
Resten som koppling, bromsar, el, väghållning, AC mm gör man hos någon annan duktig mekaniker för en betydligt billigare penning. Bilarna har inga avancerade mjukvaror som gör att man måste åka till en auktoriserad. Icke auktoriserade kan göra allt, men det kan avspegla sig i andrahandsvärdet. Det finns flera bra verkstäder beroende på var i landet man bor.
Göteborgstrakten, Skene - von Braun, AutoCura
Uppsala - Autokinito mfl.
Det finns många
355:an skulle jag satsa på. Av några enkla anledningar. Enligt mig snyggare, modernare, har fortfarande delar som passar från Fiat. Jag bytte ena fläkten som sitter i dörrsidorna. Ferrari "original" kostade 7800 har jag för mig. Samma fläkt, exakt samma artikelnummer, hos Fiat över disk, 1300kr.
Samma servicekostnad som 348.
Det är stor skillnad i körupplevelse mellan 348 och 355. 355:an är snabbare och känns som en go-cart. 348:an vågar man inte riktigt pressa, den känns skör medan 355:an kan man pressa hårt. Och vilket ljud, 355:an är nog den Ferrari som låter bästa av alla.
Fråga på om du har fler frågor.
Mina bilar
Vid skatterevision eller om du har en petig revisor.Måste dom 100 tjänstemilen redovisas löpande eller är det endast vid revision tex?
Jag har ägt ett gäng olika Ferrari och bland annat en 348TS -93 och en 355GTS -97.
Kort input:
348 är en "gammal" bil och skillnaden mot 355:an upplevs som stor. Jag hade endast små problem med mina bilar och som inte kostade speciellt mycket att fixa. 348:an delar många delar med Fiat och det finns forum som har listor och kunskap om vilka delar som passar. Jag skulle säga att du kan hitta närmare 50% av det som finns under skalet på 348:an hos Fiat, Alfa och Jaguar. Det man bör prioritera (enligt mig) är att utföra årsservice och kamrem hos auktoriserad verkstad eftersom du håller andrahandsvärdet och det är för dessa grejer du vill ha en stämpel i boken. Kamrem kräver att motorn lyfts ur på 348 och 355 (det finns icke auktoriserade som gör det utan att lyfta ur men det är en annan story).
Resten som koppling, bromsar, el, väghållning, AC mm gör man hos någon annan duktig mekaniker för en betydligt billigare penning. Bilarna har inga avancerade mjukvaror som gör att man måste åka till en auktoriserad. Icke auktoriserade kan göra allt, men det kan avspegla sig i andrahandsvärdet. Det finns flera bra verkstäder beroende på var i landet man bor.
Göteborgstrakten, Skene - von Braun, AutoCura
Uppsala - Autokinito mfl.
Det finns många
355:an skulle jag satsa på. Av några enkla anledningar. Enligt mig snyggare, modernare, har fortfarande delar som passar från Fiat. Jag bytte ena fläkten som sitter i dörrsidorna. Ferrari "original" kostade 7800 har jag för mig. Samma fläkt, exakt samma artikelnummer, hos Fiat över disk, 1300kr.
Samma servicekostnad som 348.
Det är stor skillnad i körupplevelse mellan 348 och 355. 355:an är snabbare och känns som en go-cart. 348:an vågar man inte riktigt pressa, den känns skör medan 355:an kan man pressa hårt. Och vilket ljud, 355:an är nog den Ferrari som låter bästa av alla.
Fråga på om du har fler frågor.
Mina bilar
Jag har ägt ett gäng olika Ferrari och bland annat en 348TS -93 och en 355GTS -97.
Kort input:
348 är en "gammal" bil och skillnaden mot 355:an upplevs som stor. Jag hade endast små problem med mina bilar och som inte kostade speciellt mycket att fixa. 348:an delar många delar med Fiat och det finns forum som har listor och kunskap om vilka delar som passar. Jag skulle säga att du kan hitta närmare 50% av det som finns under skalet på 348:an hos Fiat, Alfa och Jaguar. Det man bör prioritera (enligt mig) är att utföra årsservice och kamrem hos auktoriserad verkstad eftersom du håller andrahandsvärdet och det är för dessa grejer du vill ha en stämpel i boken. Kamrem kräver att motorn lyfts ur på 348 och 355 (det finns icke auktoriserade som gör det utan att lyfta ur men det är en annan story).
Resten som koppling, bromsar, el, väghållning, AC mm gör man hos någon annan duktig mekaniker för en betydligt billigare penning. Bilarna har inga avancerade mjukvaror som gör att man måste åka till en auktoriserad. Icke auktoriserade kan göra allt, men det kan avspegla sig i andrahandsvärdet. Det finns flera bra verkstäder beroende på var i landet man bor.
Göteborgstrakten, Skene - von Braun, AutoCura
Uppsala - Autokinito mfl.
Det finns många
355:an skulle jag satsa på. Av några enkla anledningar. Enligt mig snyggare, modernare, har fortfarande delar som passar från Fiat. Jag bytte ena fläkten som sitter i dörrsidorna. Ferrari "original" kostade 7800 har jag för mig. Samma fläkt, exakt samma artikelnummer, hos Fiat över disk, 1300kr.
Samma servicekostnad som 348.
Det är stor skillnad i körupplevelse mellan 348 och 355. 355:an är snabbare och känns som en go-cart. 348:an vågar man inte riktigt pressa, den känns skör medan 355:an kan man pressa hårt. Och vilket ljud, 355:an är nog den Ferrari som låter bästa av alla.
Fråga på om du har fler frågor.
Mina bilar
Du kunde inte bara varit lite hygglig och skrivit ”Lägg ned, det kostar 25.000kr att bara tänka ordet service, och nu bor jag i en kartong under en bro”?Jag har ägt ett gäng olika Ferrari och bland annat en 348TS -93 och en 355GTS -97.
Kort input:
348 är en "gammal" bil och skillnaden mot 355:an upplevs som stor. Jag hade endast små problem med mina bilar och som inte kostade speciellt mycket att fixa. 348:an delar många delar med Fiat och det finns forum som har listor och kunskap om vilka delar som passar. Jag skulle säga att du kan hitta närmare 50% av det som finns under skalet på 348:an hos Fiat, Alfa och Jaguar. Det man bör prioritera (enligt mig) är att utföra årsservice och kamrem hos auktoriserad verkstad eftersom du håller andrahandsvärdet och det är för dessa grejer du vill ha en stämpel i boken. Kamrem kräver att motorn lyfts ur på 348 och 355 (det finns icke auktoriserade som gör det utan att lyfta ur men det är en annan story).
Resten som koppling, bromsar, el, väghållning, AC mm gör man hos någon annan duktig mekaniker för en betydligt billigare penning. Bilarna har inga avancerade mjukvaror som gör att man måste åka till en auktoriserad. Icke auktoriserade kan göra allt, men det kan avspegla sig i andrahandsvärdet. Det finns flera bra verkstäder beroende på var i landet man bor.
Göteborgstrakten, Skene - von Braun, AutoCura
Uppsala - Autokinito mfl.
Det finns många
355:an skulle jag satsa på. Av några enkla anledningar. Enligt mig snyggare, modernare, har fortfarande delar som passar från Fiat. Jag bytte ena fläkten som sitter i dörrsidorna. Ferrari "original" kostade 7800 har jag för mig. Samma fläkt, exakt samma artikelnummer, hos Fiat över disk, 1300kr.
Samma servicekostnad som 348.
Det är stor skillnad i körupplevelse mellan 348 och 355. 355:an är snabbare och känns som en go-cart. 348:an vågar man inte riktigt pressa, den känns skör medan 355:an kan man pressa hårt. Och vilket ljud, 355:an är nog den Ferrari som låter bästa av alla.
Fråga på om du har fler frågor.
Mina bilar