• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

andrewski

Omega
Börjar bli dags för ny tjänstebil. Har en Passat SC TDI190 4M idag, skulle dock behöva ha större lastutrymme.

Har varit inne på Transporter Kombi samt Multivan men dessa har ganska höga förmånsvärden om man vill ha stora dieseln samt fyrhjulsdrift.

Har ni tips på andra bra personbilar med större bagageutrymme än Passaten? Är Superb det enda vettiga?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Börjar bli dags för ny tjänstebil. Har en Passat SC TDI190 4M idag, skulle dock behöva ha större lastutrymme.

Har varit inne på Transporter Kombi samt Multivan men dessa har ganska höga förmånsvärden om man vill ha stora dieseln samt fyrhjulsdrift.

Har ni tips på andra bra personbilar med större bagageutrymme än Passaten? Är Superb det enda vettiga?
Takbox?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Börjar bli dags för ny tjänstebil. Har en Passat SC TDI190 4M idag, skulle dock behöva ha större lastutrymme.

Har varit inne på Transporter Kombi samt Multivan men dessa har ganska höga förmånsvärden om man vill ha stora dieseln samt fyrhjulsdrift.

Har ni tips på andra bra personbilar med större bagageutrymme än Passaten? Är Superb det enda vettiga?
Superb är bara några cm större i baksätet, i övrigt skiljer inte mycket alls mot Passat numera. I bagaget skiljer extremt lite, Superben har dessutom mera lutad lucka vilket stjäl användbart utrymme.

Vad är det du ska köra omkring med?
 
Börjar bli dags för ny tjänstebil. Har en Passat SC TDI190 4M idag, skulle dock behöva ha större lastutrymme.

Har varit inne på Transporter Kombi samt Multivan men dessa har ganska höga förmånsvärden om man vill ha stora dieseln samt fyrhjulsdrift.

Har ni tips på andra bra personbilar med större bagageutrymme än Passaten? Är Superb det enda vettiga?


Inlägg anmält
motivering krävs inte för dessa extremfall
 

Trulli

Cartier
Du kunde inte bara varit lite hygglig och skrivit ”Lägg ned, det kostar 25.000kr att bara tänka ordet service, och nu bor jag i en kartong under en bro”? ;)

Nu börjar man ju fundera, klura... kanske skulle man...

Priser hos Autoropa.
De priser jag hittat är från 2017 men det ger i alla fall en indikering.

FERRARI 348
ÅRSSERVICE

15 oktober - 31 januari 9 950 kr
1 februari - 31 mars 11 950 kr

3000 / 5000 / 7000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 14 950 kr
1 februari - 31 mars 16 950 kr

4000 / 6000 / 8000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 17 450 kr
1 februari - 31 mars 19 450 kr

BYTE KAMREM*
9 950 kr
* Angivet pris gäller i samband med service.

http://www.autoropa.se/pdf/2016/Autoropa_Ferrari_348.pdf

FERRARI 355
ÅRSSERVICE

15 oktober - 31 januari 9 950 kr
1 februari - 31 mars 10 950 kr

3000 / 5000 / 7000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 19 950 kr
1 februari - 31 mars 21 950 kr

BYTE KOPPLING*
19 950 kr

BYTE KAMREM*
19 950 kr
* Angivet pris gäller i samband med service.

http://www.autoropa.se/pdf/2016/Autoropa_Ferrari_355.pdf
 
Senast ändrad:

par

Patek
2-Faktor
Priser hos Autoropa.
De priser jag hittat är från 2017 men det ger i alla fall en indikering.

FERRARI 348
ÅRSSERVICE

15 oktober - 31 januari 9 950 kr
1 februari - 31 mars 11 950 kr

3000 / 5000 / 7000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 14 950 kr
1 februari - 31 mars 16 950 kr

4000 / 6000 / 8000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 17 450 kr
1 februari - 31 mars 19 450 kr

BYTE KAMREM*
9 950 kr
* Angivet pris gäller i samband med service.

http://www.autoropa.se/pdf/2016/Autoropa_Ferrari_348.pdf

FERRARI 355
ÅRSSERVICE

15 oktober - 31 januari 9 950 kr
1 februari - 31 mars 10 950 kr

3000 / 5000 / 7000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 19 950 kr
1 februari - 31 mars 21 950 kr

BYTE KOPPLING*
19 950 kr

BYTE KAMREM*
19 950 kr
* Angivet pris gäller i samband med service.

http://www.autoropa.se/pdf/2016/Autoropa_Ferrari_355.pdf
Tillkommer motor i och ur?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag har ägt ett gäng olika Ferrari och bland annat en 348TS -93 och en 355GTS -97.
Kort input:
348 är en "gammal" bil och skillnaden mot 355:an upplevs som stor. Jag hade endast små problem med mina bilar och som inte kostade speciellt mycket att fixa. 348:an delar många delar med Fiat och det finns forum som har listor och kunskap om vilka delar som passar. Jag skulle säga att du kan hitta närmare 50% av det som finns under skalet på 348:an hos Fiat, Alfa och Jaguar. Det man bör prioritera (enligt mig) är att utföra årsservice och kamrem hos auktoriserad verkstad eftersom du håller andrahandsvärdet och det är för dessa grejer du vill ha en stämpel i boken. Kamrem kräver att motorn lyfts ur på 348 och 355 (det finns icke auktoriserade som gör det utan att lyfta ur men det är en annan story).
Resten som koppling, bromsar, el, väghållning, AC mm gör man hos någon annan duktig mekaniker för en betydligt billigare penning. Bilarna har inga avancerade mjukvaror som gör att man måste åka till en auktoriserad. Icke auktoriserade kan göra allt, men det kan avspegla sig i andrahandsvärdet. Det finns flera bra verkstäder beroende på var i landet man bor.
Göteborgstrakten, Skene - von Braun, AutoCura
Uppsala - Autokinito mfl.
Det finns många

355:an skulle jag satsa på. Av några enkla anledningar. Enligt mig snyggare, modernare, har fortfarande delar som passar från Fiat. Jag bytte ena fläkten som sitter i dörrsidorna. Ferrari "original" kostade 7800 har jag för mig. Samma fläkt, exakt samma artikelnummer, hos Fiat över disk, 1300kr.
Samma servicekostnad som 348.
Det är stor skillnad i körupplevelse mellan 348 och 355. 355:an är snabbare och känns som en go-cart. 348:an vågar man inte riktigt pressa, den känns skör medan 355:an kan man pressa hårt. Och vilket ljud, 355:an är nog den Ferrari som låter bästa av alla.

Fråga på om du har fler frågor.

Mina bilar




Oj!
Det var ju också ett svar! :)
Precis ett sånt jag sökte! Skönt att aldrig ens behöva lämna KS! ;)

Jag tror inte att jag har några direkta problem med att bilen skulle kännas gammal. Snarare kanske ett litet plus i min bok.
Däremot så klart tråkigt att det känns som om man inte kan pressa den.
Men... Ärligt talat... För min del hade det nog blivit tal om en så kallad "glassätarbil". Ingenting jag tror jag känt större behov av att tokpressa särskilt ofta. Oavsett 300 eller 380 hk så är det ju dessutom inte tal om några direkta raketer.

Trist att höra om ljudet däremot. Det är ändå en rätt stor grej.
Tror ändå att jag, trots detta, landar i att det blir en 348:a som blir aktuellt. Om det blir aktuellt.
Givetvis är det en fråga om budget också. 355:eek:rna hoppar trots allt upp några hundratusenlappar.
Men framförallt är det nog en utseendegrej. Tvärtemot dig tycker jag nog att den tidigare modellen är den snyggare. Förmodligen för att den har fler drag av den klassiska Testarossan - som nånstans ändå är den faktiska drömmen.

Jag får väl försöka ta mig ut och faktiskt kika på några bilar för att komma lite närmre ett beslut. Just nu verkar det dock som om det är ont om objekt i mina trakter, vilket så klart gör det lite mindre smidigt.
Förhoppningsvis hittar jag en 348 att kika på först. Risken är väl annars att det blir ett steg tillbaka om man först ser den nyare varianten.

Angående remmarna, förresten.
Är det verkligen premium att göra arbetet på auktoriserad verkstad på så här gamla bilar? Varken BMW:n eller Mercan skulle jag nånsin få för mig att lämna in på auktoriserad verkstad. Har egentligen inget med kostnad att göra, utan enbart på att jag inte tror att de är ett dugg bättre (snarare tvärtom) en entusiastverkstaden som faktiskt skruvat med denna typen av bilar sen de var nya.
Att den tjugotvååriga mekanikern på förenade bil kan plugga in sitt diagnosinstrument i en nyare F30 innebär ju inte att han kan felsöka på ett gammalt Bosch K-Jetronic. Förutfattade meningar säkert, men ändå.

Kommer du förresten ihåg ungefär vad ett byte och service låg på när du hade dina bilar?

Nu kommer man ju aldrig att våga tumma på det, men borde det inte vara lite skrämselpropaganda med byte vart fjärde år? Säg att min eventuella bil kommer gå 150-200 mil per år. Skulle gummit verkligen kunna bli så dåligt över 700-ish mil och fyra år?
Låt gå för att det säkert blir ganska varmt i det tajta motorutrymmet, men ändå.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Priser hos Autoropa.
De priser jag hittat är från 2017 men det ger i alla fall en indikering.

FERRARI 348
ÅRSSERVICE

15 oktober - 31 januari 9 950 kr
1 februari - 31 mars 11 950 kr

3000 / 5000 / 7000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 14 950 kr
1 februari - 31 mars 16 950 kr

4000 / 6000 / 8000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 17 450 kr
1 februari - 31 mars 19 450 kr

BYTE KAMREM*
9 950 kr
* Angivet pris gäller i samband med service.

http://www.autoropa.se/pdf/2016/Autoropa_Ferrari_348.pdf

FERRARI 355
ÅRSSERVICE

15 oktober - 31 januari 9 950 kr
1 februari - 31 mars 10 950 kr

3000 / 5000 / 7000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 19 950 kr
1 februari - 31 mars 21 950 kr

BYTE KOPPLING*
19 950 kr

BYTE KAMREM*
19 950 kr
* Angivet pris gäller i samband med service.

http://www.autoropa.se/pdf/2016/Autoropa_Ferrari_355.pdf

Ah... Du måste postat under tiden jag skrev mitt.
Tackar!
Faktiskt inte alls lika dyrt som jag trott. Även om de, som sagt, är från 2017.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
För lite tillfälligt avbrott i tjänstebilsdiskussionen... ;)

Någon som har, eller har haft, en instegs-Ferrari från 90-ish?
Har alltid velat ha en Ferrari (well, duh!) och kanske funderat en smula mer aktivt på det detta året. Men är det ens rimligt eller är det bara ett bottenlöst hål och inte ens särskilt roligt?
För att inte behöva skjuta till hur mycket pengar som helst till en redan ganska onödig hobby så kommer jag i sånt fall att behöva sälja min 635CSi (som jag egentligen alltid sagt aldrig ska säljas) och min gamla Mercedes 190.
För detta får jag i sånt fall en 348:a som gått ganska långt, eller eeeeeeeventuellt en 355:a. Även bortsett det lägre priset så lockar egentligen den förstnämnda mer. Man är väl ett barn av sin tid, antar jag...

Men spontant så kanske inte en Ferrari från tidigt 90 och med ett helt gäng mil under bältet framkallar så mycket wow?
Kommer det kanske bara att bli 200 mil om året och verkstadsnotor på 30-40 000 kr? Eller finns det mekaniker som fixar och trixar för rimliga pengar nu för tiden?

Stulna bilder för att det blir roligare så...

Ferrari_348-GTB_STRADA_xMAM4291_9355001.jpg


Ferrari_355_GTS_01pop.jpg
Äh slå till bara, vad är det värsta som kan hända liksom? ;)
Körde en 355a en gång. Skramlig, instabil, knarrande, inte speciellt snabb. men så kom jag upp i fart och då hände något, den kom mer till sin rätt och nu, i äldre dar, uppskattar man ju knarr o grejer som man inte gjorde förut. Köp en av varje är mitt tips, de kommer stiga i värde.:happyhappy:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Priser hos Autoropa.
De priser jag hittat är från 2017 men det ger i alla fall en indikering.

FERRARI 348
ÅRSSERVICE

15 oktober - 31 januari 9 950 kr
1 februari - 31 mars 11 950 kr

3000 / 5000 / 7000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 14 950 kr
1 februari - 31 mars 16 950 kr

4000 / 6000 / 8000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 17 450 kr
1 februari - 31 mars 19 450 kr

BYTE KAMREM*
9 950 kr
* Angivet pris gäller i samband med service.

http://www.autoropa.se/pdf/2016/Autoropa_Ferrari_348.pdf

FERRARI 355
ÅRSSERVICE

15 oktober - 31 januari 9 950 kr
1 februari - 31 mars 10 950 kr

3000 / 5000 / 7000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 19 950 kr
1 februari - 31 mars 21 950 kr

BYTE KOPPLING*
19 950 kr

BYTE KAMREM*
19 950 kr
* Angivet pris gäller i samband med service.

http://www.autoropa.se/pdf/2016/Autoropa_Ferrari_355.pdf
Spontant, vad är det i ett vanligt oljebyte som gör att man måste utföra det för 9k istället för 2k på fristående verkstad? Så länge det inte är torrsump(?) så är det ju som vilken Ford Fiesta som helst. Plugg ur, filter bort, ny olja i. Repetera årligen. Men så var det ju det där med stämpeln i boken ;)

Har också hört skräckhistorierna om att det kostar "40tkr i service varje år" men man undrar ju hur mycket av dessa historier som främst är till för att behålla myten om Ferrari som ouppnåeligt. Dock satt jag nyligen i en 328 hos en lokal handlare och oj så mycket Fiat Tipo det såg ut invändigt :bag:
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Spontant, vad är det i ett vanligt oljebyte som gör att man måste utföra det för 9k istället för 2k på fristående verkstad? Så länge det inte är torrsump(?) så är det ju som vilken Ford Fiesta som helst. Plugg ur, filter bort, ny olja i. Repetera årligen. Men så var det ju det där med stämpeln i boken ;)

Har också hört skräckhistorierna om att det kostar "40tkr i service varje år" men man undrar ju hur mycket av dessa historier som främst är till för att behålla myten om Ferrari som ouppnåeligt. Dock satt jag nyligen i en 328 hos en lokal handlare och oj så mycket Fiat Tipo det såg ut invändigt :bag:

Helt ärligt så spelar det mig ingen roll att det ser ut som en Tipo invändigt. Ju större kontrast mot de moderna, tråkiga, bilarna man kör till vardags desto bättre. :)

Jag har garage med lyft, så om den uttalade idén blir att behålla för all evighet så kan jag eventuellt tänka mig att sköta servicen själv.
Möjligtvis minus kamremsbyten då. ;)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Priser hos Autoropa.
De priser jag hittat är från 2017 men det ger i alla fall en indikering.

FERRARI 348
ÅRSSERVICE

15 oktober - 31 januari 9 950 kr
1 februari - 31 mars 11 950 kr

3000 / 5000 / 7000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 14 950 kr
1 februari - 31 mars 16 950 kr

4000 / 6000 / 8000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 17 450 kr
1 februari - 31 mars 19 450 kr

BYTE KAMREM*
9 950 kr
* Angivet pris gäller i samband med service.

http://www.autoropa.se/pdf/2016/Autoropa_Ferrari_348.pdf

FERRARI 355
ÅRSSERVICE

15 oktober - 31 januari 9 950 kr
1 februari - 31 mars 10 950 kr

3000 / 5000 / 7000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 19 950 kr
1 februari - 31 mars 21 950 kr

BYTE KOPPLING*
19 950 kr

BYTE KAMREM*
19 950 kr
* Angivet pris gäller i samband med service.

http://www.autoropa.se/pdf/2016/Autoropa_Ferrari_355.pdf

Tycker det är spännande jämförelse med en Viper från samma årtal (med väldigt snarlik prestanda) som enbart kräver oljebyte för någon tusenlapp per år :D
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tycker det är spännande jämförelse med en Viper från samma årtal (med väldigt snarlik prestanda) som enbart kräver oljebyte för någon tusenlapp per år :D

Fast lite äpplen och päron, eller?
Om du nu går till Hedin Bil (eller vem som nu är Dodge-auktoriserad för stunden) och vill göra en ”schemalagd service ditt och datt” - nog kostar det mer än någon tusenlapp per år?
Lite beroende på hur man definierar ”någon”, så klart. ;)

Men visst, det är klart att man inte kommer ifrån att Ferrari är orimligt dyra.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Viper är en traktor mekaniskt så självklart ska den vara billig att serva om man kan använda spett och en 13-nyckel till all service. Viss skillnad om motorn måste ur för varje moment och det tar fjorton gånger så lång tid.

Men visst smakar det lite "ägarna är rika så vi kan ta skitmycket betalt för allt" om Ferrariservicen också...
 

OddD

Panerai
2-Faktor
I Ferrari tankarna som dryftas här, så säger jag bara Tom Sellek som Magnum P.I och Ferrrari 308 Gts. Vilken hederlig Ferrari.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Såg en 328 (ja en Ferrari, ingen bayrare) på vägen igår.
Det är något särskilt med de äldre Ferraribilarna måste jag säga.
Jag tycker så klart 348 är grymt snygg också.
Har kanske med ens ålder och bilar man drömde om under uppväxten.
Jobbarkompisen byter remmar själv på sin Testarossa, har för mig att han brukar lösa det över en helg (eller om det är en dag på helgen).

Hehe! Kollade precis på Youtube där någon gjort en åtta delars följetång där han byter kamremmen på sin 348. Sättet han beskriver allt får mig att tro att han är på ungefär samma nivå som mig.
Så nog går det säkert. Fan vet om man hade vågat, bara.

Han verkar för övrigt göra typ allt på sin 348:a. Otroligt många förklarande filmer.
https://www.youtube.com/user/sonordrum1000/videos?disable_polymer=1

Bra input!
Per Glemander i Vellinge gjorde mycket ferrariservicar och kamremsbyten, åtminstone förr. Dessutom är han klocknörd han med. Ring och prata med honom så får du nog bra grepp om kostnaderna.
http://www.autovincent.se/Webbplats/AutoVincent.html

Ska absolut kolla med honom. Tack för tipset!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Hehe! Kollade precis på Youtube där någon gjort en åtta delars följetång där han byter kamremmen på sin 348. Sättet han beskriver allt får mig att tro att han är på ungefär samma nivå som mig.
Så nog går det säkert. Fan vet om man hade vågat, bara.

Han verkar för övrigt göra typ allt på sin 348:a. Otroligt många förklarande filmer.
https://www.youtube.com/user/sonordrum1000/videos?disable_polymer=1



Ska absolut kolla med honom. Tack för tipset!
Rekommenderar starkt von Braun när det gäller service. På en äldre Ferrari är det viktigast att någon med kunskap har skruvat med den och det är hugget som stucket om det är Autoropa eller vB, Auto Cura eller EB Auto. Jag skulle nog till och med se det som en fördel om den var servad hos någon av de tre fristående. Mer känsla för service och kvalité är nog svårt att hitta.

Man ska nog inte dra på kamremsbytena för länge heller med tanke på att det är flat plane och att det blir ganska varmt. Det blir mycket vibrationer och kostnaden är en rätt liten försäkring mot huvudvärk.

Räkna med 30-50k per år i snitt så har du tagit höjd för det mesta. En Ferrari ska skötas av mekaniker som kan bilarna. Det är ingen raketforskning och det är inte svårskruvat men det måste göras rätt.

En annan sak att ta hänsyn till är att det är en A till A-bil som du inte bara kan parkera och lämna utom uppsikt. Bilarna drar en hel del uppmärksamhet oavsett ålder och det är inte alltid positiv uppmärksamhet. Risken att få den vandaliserad är rätt hög.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Fast lite äpplen och päron, eller?
Om du nu går till Hedin Bil (eller vem som nu är Dodge-auktoriserad för stunden) och vill göra en ”schemalagd service ditt och datt” - nog kostar det mer än någon tusenlapp per år?
Lite beroende på hur man definierar ”någon”, så klart. ;)

Men visst, det är klart att man inte kommer ifrån att Ferrari är orimligt dyra.

Nä då blir det ju dyrt hur som helst.
Men grejen är ju den att vem som helst kan ju meka Ferrari med. Det är ju inga rymdskepp från Area 51, så man måste ju inte göra oljebyte för 10k varje år heller ju.

Jag tycker faktiskt inte det är äpplen och päron.
Två bilar med exakt samma syfte och båda gör det lika bra typ.
Bata olika prislappar :D
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Nä då blir det ju dyrt hur som helst.
Men grejen är ju den att vem som helst kan ju meka Ferrari med. Det är ju inga rymdskepp från Area 51, så man måste ju inte göra oljebyte för 10k varje år heller ju.

Jag tycker faktiskt inte det är äpplen och päron.
Två bilar med exakt samma syfte och båda gör det lika bra typ.
Bata olika prislappar :D
Det ingår lite mer än bara oljebyte i en årsservice för 10k. Det ingår även lite filter och en fullständig genomgång av bilen som inte är att likna vid löpande band-principen hos valfri Hedin bil-verkstad. :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har nada koll på Ferrari, men meka ömtåliga italienska damer med små toleranser och klent tilltaget material har jag gjort mycket.
Som @BadkarsPiraten säger så är det knappast rymdskepp, men man ska ändå ha stor respekt för dem, särskilt då de börjar bli äldre. Skulle aldrig i hela helvete köpa en italiensk hoj av de märken jag kan (MV, Aprilia, Guzzi) som någon bonnaskruvare petat på. Självklart finns det folk som är helt outbildade som kan, men om man inte är helt säker på att rätt personer skruvat så är det ju svårt att veta.
 
  • Like
Reactions: par

oystercase

Cartier
Rekommenderar starkt von Braun när det gäller service. På en äldre Ferrari är det viktigast att någon med kunskap har skruvat med den och det är hugget som stucket om det är Autoropa eller vB, Auto Cura eller EB Auto.
Håller helt med ovanstående. En litet förtydligande angående Glemander som jag tipsade om är att han är före detta Autoropa Ferrari mek som numera har eget.
 

Vesper

Rolex
När vi ändå petar i Ferrari träsket, synpunkter på f430?
Kollat på lite köpguider och den verkar rätt vettig för att vara en Ferrari...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Rekommenderar starkt von Braun när det gäller service. På en äldre Ferrari är det viktigast att någon med kunskap har skruvat med den och det är hugget som stucket om det är Autoropa eller vB, Auto Cura eller EB Auto. Jag skulle nog till och med se det som en fördel om den var servad hos någon av de tre fristående. Mer känsla för service och kvalité är nog svårt att hitta.

Man ska nog inte dra på kamremsbytena för länge heller med tanke på att det är flat plane och att det blir ganska varmt. Det blir mycket vibrationer och kostnaden är en rätt liten försäkring mot huvudvärk.

Räkna med 30-50k per år i snitt så har du tagit höjd för det mesta. En Ferrari ska skötas av mekaniker som kan bilarna. Det är ingen raketforskning och det är inte svårskruvat men det måste göras rätt.

En annan sak att ta hänsyn till är att det är en A till A-bil som du inte bara kan parkera och lämna utom uppsikt. Bilarna drar en hel del uppmärksamhet oavsett ålder och det är inte alltid positiv uppmärksamhet. Risken att få den vandaliserad är rätt hög.

Mmm... Det är väl det jag var lite rädd för. Att räkna 50k för kanske 200 mil om året känns... Drygt... ;)

Helt med på att man inte ska fuska med att byta remmarna. Menade ändå att det måste finnas en del marginal och att de drar nytta av lite scare tactics. Billig försäkring, som sagt.

Bor ju i Skåne och här är det, i sånt fall, Autoropa som gäller. Men sponant så tycker jag att @oystercase tips om Glemander verkar intressant. Får man bara bekräftat att det är en kunnig Ferrari-mek så går jag gärna utanför jätten Autoropa.

Nä då blir det ju dyrt hur som helst.
Men grejen är ju den att vem som helst kan ju meka Ferrari med. Det är ju inga rymdskepp från Area 51, så man måste ju inte göra oljebyte för 10k varje år heller ju.

Jag tycker faktiskt inte det är äpplen och päron.
Två bilar med exakt samma syfte och båda gör det lika bra typ.
Bata olika prislappar :D

Du missförstod. Det var inte bilarna som utgjorde "äpplen och päron", utan att om man tog Autoropas prislista så fick man ju också jämföra det med en auktoriserad aktör för Dodge.
Som många konstaterat så går det ju så klart också att serva en Ferrari. Inte raketforskning, men man ska vara rätt säker på att man har koll på vad man gör för annars riskerar det att bli dyrt.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Mmm... Det är väl det jag var lite rädd för. Att räkna 50k för kanske 200 mil om året känns... Drygt... ;)

Helt med på att man inte ska fuska med att byta remmarna. Menade ändå att det måste finnas en del marginal och att de drar nytta av lite scare tactics. Billig försäkring, som sagt.

Bor ju i Skåne och här är det, i sånt fall, Autoropa som gäller. Men sponant så tycker jag att @oystercase tips om Glemander verkar intressant. Får man bara bekräftat att det är en kunnig Ferrari-mek så går jag gärna utanför jätten Autoropa.



Du missförstod. Det var inte bilarna som utgjorde "äpplen och päron", utan att om man tog Autoropas prislista så fick man ju också jämföra det med en auktoriserad aktör för Dodge.
Som många konstaterat så går det ju så klart också att serva en Ferrari. Inte raketforskning, men man ska vara rätt säker på att man har koll på vad man gör för annars riskerar det att bli dyrt.

Aha!
Håller med till 100. Och är det en livstidsbil för dig så kör! Du verkar ju inte vara rädd för att försöka själv så kör bara. Oljebyte är som vilken Peugeot som helst.
Inte heller någon modern skitbil där man måste suga ur oljan :D (så blir det svårt bara där...)
 

Norda

Panerai
För lite tillfälligt avbrott i tjänstebilsdiskussionen... ;)

Någon som har, eller har haft, en instegs-Ferrari från 90-ish?
Har alltid velat ha en Ferrari (well, duh!) och kanske funderat en smula mer aktivt på det detta året. Men är det ens rimligt eller är det bara ett bottenlöst hål och inte ens särskilt roligt?
För att inte behöva skjuta till hur mycket pengar som helst till en redan ganska onödig hobby så kommer jag i sånt fall att behöva sälja min 635CSi (som jag egentligen alltid sagt aldrig ska säljas) och min gamla Mercedes 190.
För detta får jag i sånt fall en 348:a som gått ganska långt, eller eeeeeeeventuellt en 355:a. Även bortsett det lägre priset så lockar egentligen den förstnämnda mer. Man är väl ett barn av sin tid, antar jag...

Men spontant så kanske inte en Ferrari från tidigt 90 och med ett helt gäng mil under bältet framkallar så mycket wow?
Kommer det kanske bara att bli 200 mil om året och verkstadsnotor på 30-40 000 kr? Eller finns det mekaniker som fixar och trixar för rimliga pengar nu för tiden?

Stulna bilder för att det blir roligare så...

Ferrari_348-GTB_STRADA_xMAM4291_9355001.jpg


Ferrari_355_GTS_01pop.jpg
Jag vet inget om priser eller underhåll. Jag vet bara att jag är spekulant på sexan (!) och att jag baxar passagerarsätet när du köpt en ny röd snygging!
Kör hårt!!
 
Topp