• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tapiren

Cartier
Börjar bli dags för ny tjänstebil. Har en Passat SC TDI190 4M idag, skulle dock behöva ha större lastutrymme.

Har varit inne på Transporter Kombi samt Multivan men dessa har ganska höga förmånsvärden om man vill ha stora dieseln samt fyrhjulsdrift.

Har ni tips på andra bra personbilar med större bagageutrymme än Passaten? Är Superb det enda vettiga?
Mitsubishi Outlander PHEV är väldigt rymlig, samt fyrhjulsdriven och har dessutom ett snuskigt lågt förmånsvärde. Inget för den som kör mycket dock, varken bekväm eller snål jämfört med Passat.
 
När vi ändå petar i Ferrari träsket, synpunkter på f430?
Kollat på lite köpguider och den verkar rätt vettig för att vara en Ferrari...

Jag mekade lite i den jag hade och den är rätt enkel och det känns som att väldigt mycket kan man göra själv.

F1-lådan är inte kul med dagens mått mätt.
Den låter inte lika fint som 355 & 360
Den har dock hållit sin ålder med värdighet och den ser än idag väldigt bra ut om man justerar med fjäderbenen och monterar ett par snygga fälgar.
 

Vesper

Rolex
Jag mekade lite i den jag hade och den är rätt enkel och det känns som att väldigt mycket kan man göra själv.

F1-lådan är inte kul med dagens mått mätt.
Den låter inte lika fint som 355 & 360
Den har dock hållit sin ålder med värdighet och den ser än idag väldigt bra ut om man justerar med fjäderbenen och monterar ett par snygga fälgar.
Är det några större fel på dem förutom att grenrören spricker? Ja det lär bli en F1 låda, den manuella blir dyr. Hur länge kan man räkna med att kopplingen håller?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag vet inget om priser eller underhåll. Jag vet bara att jag är spekulant på sexan (!) och att jag baxar passagerarsätet när du köpt en ny röd snygging!
Kör hårt!!

Mmm... Det är ju det där med att sälja E24:an som gör det hela lite kinkigt.
Men mellan ditt intresse och ett par PM så lär den väl i sånt fall kanske stanna på forumet.

Och absolut, det blir en runda om det blir nån Ferrari! ;)
 

par

Patek
2-Faktor
Är det några större fel på dem förutom att grenrören spricker? Ja det lär bli en F1 låda, den manuella blir dyr. Hur länge kan man räkna med att kopplingen håller?
Förut vardagsfel som backspeglar skakar loss, baklyktorna som skakar loss, sticky Button, motorfästen som har kort livstid så är det nog mest växellådan man ska oroa sig över. Motorn är rätt skottsäker(minus vad brustet grenrör kan orsaka)
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Börjar bli dags för ny tjänstebil. Har en Passat SC TDI190 4M idag, skulle dock behöva ha större lastutrymme.

Har varit inne på Transporter Kombi samt Multivan men dessa har ganska höga förmånsvärden om man vill ha stora dieseln samt fyrhjulsdrift.

Har ni tips på andra bra personbilar med större bagageutrymme än Passaten? Är Superb det enda vettiga?

Tiguan Allspace?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag mekade lite i den jag hade och den är rätt enkel och det känns som att väldigt mycket kan man göra själv.

F1-lådan är inte kul med dagens mått mätt.
Den låter inte lika fint som 355 & 360
Den har dock hållit sin ålder med värdighet och den ser än idag väldigt bra ut om man justerar med fjäderbenen och monterar ett par snygga fälgar.

Singelkopplingslådan är inte ett under av smidighet vid stadskörning men vid aktiv körning där man kan dra på är den underbart mekanisk och rå. Nedväxlingarna är brutala och uppväxlingarna ger en spark i ryggen. Aventador kör ju samma teknik än idag.

Är det några större fel på dem förutom att grenrören spricker? Ja det lär bli en F1 låda, den manuella blir dyr. Hur länge kan man räkna med att kopplingen håller?

Cirka 5-7000 mil förutsatt att någon med koll har bytt kopplingen och ställt in den korrekt. Förutom det är det grenrören, avgasfästen, läckage i ventilkåpspackningar, läckande ventilstyrningssolenoider, läckande växlingsrobotar jag kommer på nu. En ordentlig servicehistorik är A och O och att den inte tokvarvats innan den blivit varm. Har sett några bilar med vevlagerras.

I övrigt finns det en F430 som rullat 26 000 mil i Sverige. Gått som eventbil sen dag 1. Inget mer gjort än vanlig service. Fyra kopplingsbyten.
 

Mr.Chang

Audemars
92E74686-1681-4566-87ED-91CDF415D47A.jpeg
Bilen får sig en efterbehandling. (Ceramic)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Finns det inget svenskt märkesforum för Ferrari, eller missar jag någonting uppenbart?
Antar att det kanske finns någonting på Facebook, men det brukar ju vara sådär användarvänligt.
 

Vesper

Rolex
Förut vardagsfel som backspeglar skakar loss, baklyktorna som skakar loss, sticky Button, motorfästen som har kort livstid så är det nog mest växellådan man ska oroa sig över. Motorn är rätt skottsäker(minus vad brustet grenrör kan orsaka)
Då är det växellådsras vi pratar om antar jag? Förklara gärna "sticky button"?

Singelkopplingslådan är inte ett under av smidighet vid stadskörning men vid aktiv körning där man kan dra på är den underbart mekanisk och rå. Nedväxlingarna är brutala och uppväxlingarna ger en spark i ryggen. Aventador kör ju samma teknik än idag.

Cirka 5-7000 mil förutsatt att någon med koll har bytt kopplingen och ställt in den korrekt. Förutom det är det grenrören, avgasfästen, läckage i ventilkåpspackningar, läckande ventilstyrningssolenoider, läckande växlingsrobotar jag kommer på nu. En ordentlig servicehistorik är A och O och att den inte tokvarvats innan den blivit varm. Har sett några bilar med vevlagerras.

I övrigt finns det en F430 som rullat 26 000 mil i Sverige. Gått som eventbil sen dag 1. Inget mer gjort än vanlig service. Fyra kopplingsbyten.
I still med BMW's smg låda antar jag?

Men en välservad bil bör vara förhållandevis driftsäker men andra ord? Hur mkt delar F430 med andra bilar, tänker om man kan komma undan med billigare reservdelspriser?
 
Senast ändrad:

Bottega

Cartier
Priser hos Autoropa.
De priser jag hittat är från 2017 men det ger i alla fall en indikering.

FERRARI 348
ÅRSSERVICE

15 oktober - 31 januari 9 950 kr
1 februari - 31 mars 11 950 kr

3000 / 5000 / 7000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 14 950 kr
1 februari - 31 mars 16 950 kr

4000 / 6000 / 8000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 17 450 kr
1 februari - 31 mars 19 450 kr

BYTE KAMREM*
9 950 kr
* Angivet pris gäller i samband med service.

http://www.autoropa.se/pdf/2016/Autoropa_Ferrari_348.pdf

FERRARI 355
ÅRSSERVICE

15 oktober - 31 januari 9 950 kr
1 februari - 31 mars 10 950 kr

3000 / 5000 / 7000 MIL PÅ MÄTAREN
15 oktober - 31 januari 19 950 kr
1 februari - 31 mars 21 950 kr

BYTE KOPPLING*
19 950 kr

BYTE KAMREM*
19 950 kr
* Angivet pris gäller i samband med service.

http://www.autoropa.se/pdf/2016/Autoropa_Ferrari_355.pdf

Det är dyrare servicekostnad på en AP förfan. Dags att köpa Ferrari
 

Bottega

Cartier
Börjar bli dags för ny tjänstebil. Har en Passat SC TDI190 4M idag, skulle dock behöva ha större lastutrymme.

Har varit inne på Transporter Kombi samt Multivan men dessa har ganska höga förmånsvärden om man vill ha stora dieseln samt fyrhjulsdrift.

Har ni tips på andra bra personbilar med större bagageutrymme än Passaten? Är Superb det enda vettiga?

Superb är oerhört rymlig kombi, du får även väldigt vettig TCO om du väljer en L&K-version. Även Mercedes E200 Fleet Edition får du en fantastisk TCO med lågt förmånsvärde. Du får en riktigt välutrustad bil för kring 5000 förmånsvärde med start på ca. 4200 i "sneakutförande".

Se även V-klass Fleet Edition hos Mercedes, ca. 6,6 i förmånsvärde i grundutförande.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Då är det växellådsras vi pratar om antar jag? Förklara gärna "sticky button"?


I still med BMW's smg låda antar jag?

Men en välservad bil bör vara förhållandevis driftsäker men andra ord? Hur mkt delar F430 med andra bilar, tänker om man kan komma undan med billigare reservdelspriser?
I klass med M5 E60 typ. Det finns vissa få delar som delas med andra modeller typ Alfa och Maserati men det mesta är dyrt även på de billigaste ställena. Eurospares är ett bra ställe att börja kolla på för att bilda sig en uppfattning.

Det som är rejält dyrt att byta är kopplingen (cirka 50-80k beroende på vilka delar du byter) samt extraktorgrenrör med värmeskydd, eftermarknadsavgas, keramiska skivor, växlingsroboten osv osv.
 

Vesper

Rolex
I klass med M5 E60 typ. Det finns vissa få delar som delas med andra modeller typ Alfa och Maserati men det mesta är dyrt även på de billigaste ställena. Eurospares är ett bra ställe att börja kolla på för att bilda sig en uppfattning.

Det som är rejält dyrt att byta är kopplingen (cirka 50-80k beroende på vilka delar du byter) samt extraktorgrenrör med värmeskydd, eftermarknadsavgas, keramiska skivor, växlingsroboten osv osv.
Tack för tipsen, se till att köpa en där kopplingen är bytt i sådant fall. Hur dyr är växlingsroboten? Känns som det är en typisk del som kan paja.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
I klass med M5 E60 typ. Det finns vissa få delar som delas med andra modeller typ Alfa och Maserati men det mesta är dyrt även på de billigaste ställena. Eurospares är ett bra ställe att börja kolla på för att bilda sig en uppfattning.

Det som är rejält dyrt att byta är kopplingen (cirka 50-80k beroende på vilka delar du byter) samt extraktorgrenrör med värmeskydd, eftermarknadsavgas, keramiska skivor, växlingsroboten osv osv.

Jag var spekulant på en Ruf Turbo R för ett par år sedan, den tidigare ägaren, som gillade att smiska bana, hade gått till 430 och sedan till Renault (som bodde nere vid NS) och han hävdade att priset för en Megane RS var likvärdigt med bromsskivebytet fram på 430n.

Har troligtvis även kört den eventbil du nämner - då hade dörrsidan, i kolfiber, spruckit för att någon stängt dörren med bältet i kläm och dörrsidan kostade något i stil med 50’.

Den typen av reparationer vill man ju definitivt klara sig utan.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hur tar Ferrari hand om sina gamla bilar?
Reservdelar finns ju alltid men det som alltid är svårt är sådana obskyra detaljer som fönsterlister osv.
Tillverkat Ferrari sådant fortfarande för säg 355an? Eller börjar sådana saker bli bristvara?
För sådant är alltid svårt att hitta till bilar som börjar bli till åldern.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag var spekulant på en Ruf Turbo R för ett par år sedan, den tidigare ägaren, som gillade att smiska bana, hade gått till 430 och sedan till Renault (som bodde nere vid NS) och han hävdade att priset för en Megane RS var likvärdigt med bromsskivebytet fram på 430n.

Har troligtvis även kört den eventbil du nämner - då hade dörrsidan, i kolfiber, spruckit för att någon stängt dörren med bältet i kläm och dörrsidan kostade något i stil med 50’.

Den typen av reparationer vill man ju definitivt klara sig utan.
Båda delarna låter grovt överdrivna. Dörrsidan i kolfiber finns bara till Scuderia och där är det möjligt att den kostar dessa pengar. De keramiska bromsskivorna går att renovera eller så byter man till stålskivor.
 

Vesper

Rolex
Jag var spekulant på en Ruf Turbo R för ett par år sedan, den tidigare ägaren, som gillade att smiska bana, hade gått till 430 och sedan till Renault (som bodde nere vid NS) och han hävdade att priset för en Megane RS var likvärdigt med bromsskivebytet fram på 430n.

Har troligtvis även kört den eventbil du nämner - då hade dörrsidan, i kolfiber, spruckit för att någon stängt dörren med bältet i kläm och dörrsidan kostade något i stil med 50’.

Den typen av reparationer vill man ju definitivt klara sig utan.

Måste vara keramiska bromsar då?
Blir ett köp aktuellt så blir det stålbromsar alla dar i veckan.
 
Tack för tipsen, se till att köpa en där kopplingen är bytt i sådant fall. Hur dyr är växlingsroboten? Känns som det är en typisk del som kan paja.

Nej det är inte en problemkomponent egentligen.
De keramiska bromsskivorna har en slitageindikator som man läser av vid service. Där ser man i % hur mycket som har slitits.

Orsaken varför många nojjar över bromsarna på F430 är att dom keramiska kostar typ 200k att byta om man byter auktoriserat.

Hos AD kan man justera kopplingsroboten och det är viktigt att det blir bra gjort, det är skillnaden mellan att lådan känns helt ok att köra eller som något från 70-talet.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Båda delarna låter grovt överdrivna. Dörrsidan i kolfiber finns bara till Scuderia och där är det möjligt att den kostar dessa pengar. De keramiska bromsskivorna går att renovera eller så byter man till stålskivor.

Det var en Scud jag körde och ja, det var keramiska så klart.
 

par

Patek
2-Faktor
Båda delarna låter grovt överdrivna. Dörrsidan i kolfiber finns bara till Scuderia och där är det möjligt att den kostar dessa pengar. De keramiska bromsskivorna går att renovera eller så byter man till stålskivor.
Keramisk blev väll standard typ -07? Går det fortfarande konventrera till stål?
 

Trulli

Cartier
Det är viktigt att någon okulärbesiktar och helst också väger skivorna. Bilens slitagemätare kan manipuleras.
Vilka slitagemätare? Bilen har väll ingen statusindikering på varken bromsskivor eller koppling (förutom när kopplingen är helt slut, men det hjälper ju inte vid begg köp). Det är som du påpekade, mäta, väga och okulärbesikta skivor som är vanligast. Det har kommit andra metoder men de är inte lika vanliga.
>
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vilka slitagemätare? Bilen har väll ingen statusindikering på varken bromsskivor eller koppling (förutom när kopplingen är helt slut, men det hjälper ju inte vid begg köp). Det är som du påpekade, mäta, väga och okulärbesikta skivor som är vanligast. Det har kommit andra metoder men de är inte lika vanliga.
>

F430 har digital slitagemätare för både bromsskivor och koppling.
 
Topp