• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hehe!
Story of my life... Bortsett från att alla tycks gilla E24:an så verkar det vara som om jag har talang för att hitta modeller som alla vill avråda ifrån.
Kommer ihåg hur det lät när jag fick för mig att jag skulle ha en 850i. ;)

Tror, trots avrådan, att det lutar rätt hårt åt en 348:a för min del.
Kanske kontaktar dig inom kort angående reklammaterialet! :)
Sånt är ju också skoj att komplettera med.

Jag snubblade över denna artikel, den gav ju lite kalla fötter;
https://jalopnik.com/here-s-why-you-should-never-buy-a-ferrari-f355-1706976075/amp
Men, DeMuro är ju rätt så svamlig och även om han i sina bästa stunder är lite rolig tror jag han är ute och cyklar i sina resonemang ganska så ofta.

Du har säkert redan hittar Ferrari-chat men annars finns en hel del info där;
https://www.ferrarichat.com/forum/forums/348-355.93/
 
Hehe!
Story of my life... Bortsett från att alla tycks gilla E24:an så verkar det vara som om jag har talang för att hitta modeller som alla vill avråda ifrån.
Kommer ihåg hur det lät när jag fick för mig att jag skulle ha en 850i. ;)

Tror, trots avrådan, att det lutar rätt hårt åt en 348:a för min del.
Kanske kontaktar dig inom kort angående reklammaterialet! :)
Sånt är ju också skoj att komplettera med.
Du är välkommen:).
Helt hopplös är väl kanske inte modellen, snygg från sidan, sen gjorde det inte min upplevelse med 348an bättre av att jag hade den lackverkstad över ett år pga en parkeringsskada.
Jag har en hastighetsmätare till en Testarossa kvar om du vill trimma din eventuella pärla sedan.
Jag känner igen syndromet om att man vill prova olika fordon, man tror sig gilla, för ett tag sedan hade jag en Dkv F7 aka spånkorg, den var en trafikfara, man han få i 3an innan man tagit sig igenom en korsning, den är någon annans huvudvärk nu, den sessionen var kort;)
 
Du är välkommen:).
Helt hopplös är väl kanske inte modellen, snygg från sidan, sen gjorde det inte min upplevelse med 348an bättre av att jag hade den lackverkstad över ett år pga en parkeringsskada.
Jag har en hastighetsmätare till en Testarossa kvar om du vill trimma din eventuella pärla sedan.
Jag känner igen syndromet om att man vill prova olika fordon, man tror sig gilla, för ett tag sedan hade jag en Dkv F7 aka spånkorg, den var en trafikfara, man han få i 3an innan man tagit sig igenom en korsning, den är någon annans huvudvärk nu, den sessionen var kort;)

Italienare är något som jag inte vågar äga innan jag har ett garage fullsmetad med alla verktyg som går att få tag på.
Har hört att nyare Ferrari är ok, men skulle aldrig våga köra en till närbutiken, då jag riskerar att få ta en taxi hem.

Hur tråkig än en Porsche må vara (gubbstämpel, vardaglig osv) så skulle jag nog köpa en sådan.
Om inte så hade jag köpt hederligt jänkejärn.

Verkar vara för mycket tid och kostnad att äga en Ferrari.
 
Den stannade inte för mig, men delarna ramlade av likt Saab Lancia 600, man får ha en kartong med sig o lägga sakerna i.

Kunde jag inte skruva så skulle jag nog inte våga mig på en entusiast bil med höga servicekostnader, delarna är inte så dyra, men jobbet kostar.
Som tex kamremsbyte vill märkesverkstad ha 37kkr för, har ingen aning vad som ingick, helt ointressant för mig, själva remmen går att byta själv för en billig peng.
:)
 
Den stannade inte för mig, men delarna ramlade av likt Saab Lancia 600, man får ha en kartong med sig o lägga sakerna i.

Kunde jag inte skruva så skulle jag nog inte våga mig på en entusiast bil med höga servicekostnader, delarna är inte så dyra, men jobbet kostar.
Som tex kamremsbyte vill märkesverkstad ha 37kkr för, har ingen aning vad som ingick, helt ointressant för mig, själva remmen går att byta själv för en billig peng.
:)

Ingen aning hur dom byter kamrem. Men om motorn måste plockas ur eller om en massa annat måste demonteras för att man ska komma åt, så drar timkostnaden iväg och dom vet att dom kan ta betalt.
Men sannolikt är att dom bara vet hur man tar duktigt betalt.
 
8073CBC9-F458-46C5-BE39-E453BD0364A0.jpeg
Ser riktigt trevlig ut faktiskt!
Skall enligt uppgifter börja på under 60.000 dollar..dålig koll på vad c7an kostar men känns spontant väldigt prisvärt
Riktig
Vettefan alltså :D

Någon som sett nya Corvette C8?
Mitt motor och DCT låda. Som vilken europeisk sportbil som helst.
Intressant att dom tar sig an framtiden. Synd bara att dom dödade gamla manuella helt och hållet.
2020-Corvette-C8-leak-official-press-002-1024x576.jpg
Riktigt fin o grym prestanda. Jag köpte en ny Grand Sport C7 för ett år sedan och kan tänka mig att byta till C8. Ska bli intressant att se de övriga modellerna som förmodligen presenteras inom kort. Ryktas om spyder vilket vore klockrent.
 
Jag snubblade över denna artikel, den gav ju lite kalla fötter;
https://jalopnik.com/here-s-why-you-should-never-buy-a-ferrari-f355-1706976075/amp
Men, DeMuro är ju rätt så svamlig och även om han i sina bästa stunder är lite rolig tror jag han är ute och cyklar i sina resonemang ganska så ofta.

Du har säkert redan hittar Ferrari-chat men annars finns en hel del info där;
https://www.ferrarichat.com/forum/forums/348-355.93/

Men det är ju en 355:a. En helt annan best! ;)
Skämt åsido så har han ju också gjort en video kallad Here's why the Ferrari 348 doesn't deserve it's bad reputation och även gjort en kallad Here's why the Ferrari F355 is (almost) my favorite Ferrari.
För övrigt filmad efter ovan krönika.

Jag blir inte mindre och mindre sugen för varje dag som går...
 
Du är välkommen:).
Helt hopplös är väl kanske inte modellen, snygg från sidan, sen gjorde det inte min upplevelse med 348an bättre av att jag hade den lackverkstad över ett år pga en parkeringsskada.
Jag har en hastighetsmätare till en Testarossa kvar om du vill trimma din eventuella pärla sedan.
Jag känner igen syndromet om att man vill prova olika fordon, man tror sig gilla, för ett tag sedan hade jag en Dkv F7 aka spånkorg, den var en trafikfara, man han få i 3an innan man tagit sig igenom en korsning, den är någon annans huvudvärk nu, den sessionen var kort;)

Haha! Tack för hejaropen!
Trots att bilen endast är "inte helt hopplös".
Mina två främsta kriterier vid bilval är ändå att den har ett bra insugsljud vid kallstart och att den är snygg från sidan! ;)
 
Men det är ju en 355:a. En helt annan best! ;)
Skämt åsido så har han ju också gjort en video kallad Here's why the Ferrari 348 doesn't deserve it's bad reputation och även gjort en kallad Here's why the Ferrari F355 is (almost) my favorite Ferrari.
För övrigt filmad efter ovan krönika.

Jag blir inte mindre och mindre sugen för varje dag som går...
Samma här!

Jag är såhär nära *måttar ett obetydligt avstånd med fingrarna* att ringa Ucar och fråga vad de ger för min 911 om jag byter in den mot deras 456:a.

Eftersom 911 rent matematiskt är nästan exakt dubbelt upp mot 456 borde jag ju få världens deal, tycker jag.
 
Samma här!

Jag är såhär nära *måttar ett obetydligt avstånd med fingrarna* att ringa Ucar och fråga vad de ger för min 911 om jag byter in den mot deras 456:a.

Eftersom 911 rent matematiskt är nästan exakt dubbelt upp mot 456 borde jag ju få världens deal, tycker jag.

456 är coola!
Och om inte annat så borde du få världens deal p.g.a. att de haft sin i lager i drygt 3 år(!).
Snabbrörligt lager är inte Ucars grej...
 
  • Like
Reactions: par
Hade en Maserati Ghibli Cup från 96. Den hade en samma bakaxel som F456.......så ganska nära eller......
 
Haha! Tack för hejaropen!
Trots att bilen endast är "inte helt hopplös".
Mina två främsta kriterier vid bilval är ändå att den har ett bra insugsljud vid kallstart och att den är snygg från sidan! ;)
Ska du ha en bil som låter härligt vid start, gå på en Testarossa.
Bara bränslepumparna får håret att resa sig!
Körde jobbarkompisens -86:a.
Det var brutalt!
Även 355 är grym!
Sa han som missade en 365 GT 2+2 för 125’kr -88 :banghead:
ECEBB0C9-32C7-42A5-B92C-C24F795CF42A.jpeg
 
Ska du ha en bil som låter härligt vid start, gå på en Testarossa.
Bara bränslepumparna får håret att resa sig!
Körde jobbarkompisens -86:a.
Det var brutalt!
Även 355 är grym!
Sa han som missade en 365 GT 2+2 för 125’kr -88 :banghead:
ECEBB0C9-32C7-42A5-B92C-C24F795CF42A.jpeg
Yes, well... Där är ju den lilla prisskillnaden mellan en 348 och en Testarossa också. ;)
Gjorde egentligen mest en lustig kommentar baserat på kommentarerna från @AMG63
Välljudande bensinpumpar kan man ju annars också få i många tolvor - och/eller stora jänkejärn med kompressorer som väger mer än europeiska småbilar. :)

Vill du ha lite tröst kring 365:an så hade det nog varit ganska liten vinst över om du hade köpt och sedan sålt idag. Åtminstone om man räknar in 30-års underhåll och inflation. :D
Men kombinationen 4-sitsigt och tolva är ju alltid cool!
Rätt sjukt, för övrigt, att modellen tillverkades, snudd på oförändrad, mellan 1972-1989. Inte direkt samma tankar som biltillverkare har idag.
 
Håller med dig, så här i eftertanken!
Men rätt skoj förstabil ändå...
365 är, tillsammans med sina senare modellsyskon den coolaste coupen jag vet!
Precis som du säger, fantastiskt att kunna hålla en kaross/modell levande i så många år med ganska få uppdateringar!
Blev en -66 bubbla! :)
Kompisen köpte sin Testarossa för strax över 400k, har lagt ca 150k till på reparationer och service.
Står ju över miljonen i dag!
Både 348 och 355 är riktigt härliga bilar, med starkt Ferrari-DNA!
Hoppas din jakt blir spännande och att den ger utdelning!
 
Najs, ser riktigt bra ut. :)

Tackar! Tror det kommer bli bra när det är färdigt. Det där är ju direkt från fabrik, står hos påbyggaren nu.

Bakdäcksgrejen har jag tänkt på ofta. Varför ser man lastbilar så ofta med ett hjulpar i luften, behövs de inte?

Reservhjul :D Det där ekipaget har nio axlar totalt, när man kör olastad är fem av dom i luften. Runt 20 ton tom, upp till 70-74 ton lastat. När man är tom lyfter man det som inte behövs för att få ner rullmotstånd och slitage.
 
FC2C5E22-5F90-4A10-AEF2-BFEB002FA891.jpeg


2800nm och 12-växlad dubbelkopplingslåda. Ska på lite mer lack, nån ledramp och dom där jäkla saftblandarna ska bytas ut mot led innan leverans :)
En annan lastbilsfråga, varför ser man så många ekipage med gröna skydd över hjulmuttrarna? (Eller vad det nu är)
Känns som det kom för något år sedan från ingenstans...:bag:
 
En annan lastbilsfråga, varför ser man så många ekipage med gröna skydd över hjulmuttrarna? (Eller vad det nu är)
Känns som det kom för något år sedan från ingenstans...:bag:

Dom kom från Storbritannien och deras Health&Safety-noja. Kollar man på plupparna finns det antingen små pilar, eller så är hela mutterkåpan utformad som en pil. Tanken är att man ska peka dessa mot varandra i par, så att man ser om någon mutter börjar lossna. Finns även varianter i form av en ring för alla muttrar, eller parvis, som ska hålla i muttrarna.

Vi efterdrar två gånger med handkraft, och har aldrig haft någon incident. Kan vara ett problem om man kör in och ut ur typ varma tvätthallar eller liknande ofta.
 
Dom kom från Storbritannien och deras Health&Safety-noja. Kollar man på plupparna finns det antingen små pilar, eller så är hela mutterkåpan utformad som en pil. Tanken är att man ska peka dessa mot varandra i par, så att man ser om någon mutter börjar lossna. Finns även varianter i form av en ring för alla muttrar, eller parvis, som ska hålla i muttrarna.

Vi efterdrar två gånger med handkraft, och har aldrig haft någon incident. Kan vara ett problem om man kör in och ut ur typ varma tvätthallar eller liknande ofta.
Tusen tack, då kan jag släppa den funderingen!!:)
 
Tillbaka
Topp