• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nu är ju jag rätt jävig i det hela.
Njurarna är stora, som fan. Men om man inte helt har ställt in sig på att det ska se ut som skit så är både sjuan och kryssjuan flaggskepp, maffiga, riktigt ”feta” bilar. Man tänker inte på det. Det klär liksom bilen. Framförallt kanske med en individualfärg och stora kromade fälgar, sånt som alltid retar någon ;)

Smaken är som baken, alla gillar olika osv...

Du kan mycket möjligt ha rätt (mest troligt) i vad du säger, jag har tidigare stört mig på delar av designen av ett flertal modeller som inte känts direkt rätt, men med tiden gillat det.
Så som jag nu ser det kommer 7:ans njurarna kommer att komma i mitt gilla-läge, tids nog, historiskt sett iaf.
Men då jag i mångt och mycket är en konservativ person så är jag lite knepig, men har oftast rätt i the long run :)
 
20190725_184615.jpg
DSC_0629.JPG
 
Vad är det i? mjölk, socker? :D @Häggvik

Mjölk och socker är eventuellt i chauffören :)

Pellets vet jag att dom kör.
@demondave får redogöra bättre.

Precis, går mycket med pellets, men även mycket kalk och lite andra mineraler.
Råkade liksom köpa två kombinationer för att hinna få dom registrerade innan nyår, innan lite regeländringar. Ena togs i trafik då, den andra har gått lite sporadiskt med hyrbil framför tills nu efter semestern då Volvon ska vara klar och senaste värvningen redo att börja jobba hos oss :)
 
Hyggligt fint väder, så Mercan passades på att rastas.
Måste säga att det kommer bli svårt att skiljas från både (eller ens någon av dem) denna och Sexan till förmån för en gammal Ferrari...

314C1426-090F-4A67-8ACF-0D66B73C48B1.jpeg


660F1BAD-E7D8-459F-BE3B-15686DA911AE.jpeg


AB4F3195-97FF-4E2A-B931-3ADB2A4587A3.jpeg


81038215-20DE-4AF7-BA91-C8F5BFAD60FD.jpeg


Jo, jag vet... Luren är något år för ny, men den passar hyggligt rätt. Passar dessutom väldigt rätt i det smala facket. :)

5FEBA139-970D-46BA-906E-9354095BC19B.jpeg


Mercas nya digitala displayer ser väl flashigt ut och sådär... Men det är något speciellt med knalligt orange och ”staket” mellan 50-60 km/h.

8A907146-4B31-489B-9B8F-546FC9FC3808.jpeg


Brother from another mother.
 
Hyggligt fint väder, så Mercan passades på att rastas.
Måste säga att det kommer bli svårt att skiljas från både (eller ens någon av dem) denna och Sexan till förmån för en gammal Ferrari...

314C1426-090F-4A67-8ACF-0D66B73C48B1.jpeg


660F1BAD-E7D8-459F-BE3B-15686DA911AE.jpeg


AB4F3195-97FF-4E2A-B931-3ADB2A4587A3.jpeg


81038215-20DE-4AF7-BA91-C8F5BFAD60FD.jpeg


Jo, jag vet... Luren är något år för ny, men den passar hyggligt rätt. Passar dessutom väldigt rätt i det smala facket. :)

5FEBA139-970D-46BA-906E-9354095BC19B.jpeg


Mercas nya digitala displayer ser väl flashigt ut och sådär... Men det är något speciellt med knalligt orange och ”staket” mellan 50-60 km/h.

8A907146-4B31-489B-9B8F-546FC9FC3808.jpeg


Brother from another mother.

100% kvalitetsinlägg, det tackar vi för. :)
 
Hyggligt fint väder, så Mercan passades på att rastas.
Måste säga att det kommer bli svårt att skiljas från både (eller ens någon av dem) denna och Sexan till förmån för en gammal Ferrari...

314C1426-090F-4A67-8ACF-0D66B73C48B1.jpeg


660F1BAD-E7D8-459F-BE3B-15686DA911AE.jpeg


AB4F3195-97FF-4E2A-B931-3ADB2A4587A3.jpeg


81038215-20DE-4AF7-BA91-C8F5BFAD60FD.jpeg


Jo, jag vet... Luren är något år för ny, men den passar hyggligt rätt. Passar dessutom väldigt rätt i det smala facket. :)

5FEBA139-970D-46BA-906E-9354095BC19B.jpeg


Mercas nya digitala displayer ser väl flashigt ut och sådär... Men det är något speciellt med knalligt orange och ”staket” mellan 50-60 km/h.

8A907146-4B31-489B-9B8F-546FC9FC3808.jpeg


Brother from another mother.
Det är något speciellt med Mercedes från runt 1985 till 1995, helt klart.

Jag var bra sugen på denna, i synnerhet då jag råkade vara alldeles i närheten men verkligheten knackade på dörren och påminde om min utrymmesbrist.

https://www.blocket.se/vi/86125700.htm
 
Hyggligt fint väder, så Mercan passades på att rastas.
Måste säga att det kommer bli svårt att skiljas från både (eller ens någon av dem) denna och Sexan till förmån för en gammal Ferrari...

314C1426-090F-4A67-8ACF-0D66B73C48B1.jpeg


660F1BAD-E7D8-459F-BE3B-15686DA911AE.jpeg


AB4F3195-97FF-4E2A-B931-3ADB2A4587A3.jpeg


81038215-20DE-4AF7-BA91-C8F5BFAD60FD.jpeg


Jo, jag vet... Luren är något år för ny, men den passar hyggligt rätt. Passar dessutom väldigt rätt i det smala facket. :)

5FEBA139-970D-46BA-906E-9354095BC19B.jpeg


Mercas nya digitala displayer ser väl flashigt ut och sådär... Men det är något speciellt med knalligt orange och ”staket” mellan 50-60 km/h.

8A907146-4B31-489B-9B8F-546FC9FC3808.jpeg


Brother from another mother.
Kanon. Vad ligger dom på i pris ca ?
 
Kanon. Vad ligger dom på i pris ca ?

De spretar bisarrt mycket i pris.
Från 3.000 kr till 70.000 kr, kanske. Denna gav jag rätt mycket för, men då var den också väldigt fin, roligt utrustad och endast ägd av en äldre herre innan mig.

190:an finns med lite olika motorer. Inte inräknat dieseln på 70-nånting hästar så är det mellan 102-160 hk.
Detta är 2.3:an på 132 hk som (undantaget de mer limiterade modellerna) verkar vara den mest populära. Sexan på 2.6-liter och 160hk är ofta (alltid?) automat och allmänt gubbutrustad.

Det finns också 2.3 16V och 2.5 16V. Den enda som är till salu i Sverige idag är en 2.3:a som är ett riktigt vrak. Där förväntar sig köparen kunna få 100.000kr. Ytterst tveksamt om det lyckas, men modellerna tävlade ju (lite halvhjärtat) mot BMW M3 när det begav sig. Dessa har ju länge legat runt halvmiljonen för fina ex.

Högst upp på trappan finns EVO- och EVO II-modellerna.
Billy-bokhyllor på bakluckan, rejäla skärmbreddare och allmänt mer plast än vad som finns i the garbage patch i Stilla havet. ;)
Väldigt limiterade och priser på över miljonen.
Tror också att AMG gjorde nån variant som rimligtvis borde vara ännu mer limiterad, men tveksamt om de är lika dyra.

Puh! Långt svar! ;)

EDIT
Stulen bild på EVO II:an. För att det är roligare med bilder.

4B0B38E3-14EF-4BBE-8305-B58B74B3A7E5.jpeg
 
Senast ändrad:
De spretar bisarrt mycket i pris.
Från 3.000 kr till 70.000 kr, kanske. Denna gav jag rätt mycket för, men då var den också väldigt fin, roligt utrustad och endast ägd av en äldre herre innan mig.

190:an finns med lite olika motorer. Inte inräknat dieseln på 70-nånting hästar så är det mellan 102-160 hk.
Detta är 2.3:an på 132 hk som (undantaget de mer limiterade modellerna) verkar vara den mest populära. Sexan på 2.6-liter och 160hk är ofta (alltid?) automat och allmänt gubbutrustad.

Det finns också 2.3 16V och 2.5 16V. Den enda som är till salu i Sverige idag är en 2.3:a som är ett riktigt vrak. Där förväntar sig köparen kunna få 100.000kr. Ytterst tveksamt om det lyckas, men modellerna tävlade ju (lite halvhjärtat) mot BMW M3 när det begav sig. Dessa har ju länge legat runt halvmiljonen för fina ex.

Högst upp på trappan finns EVO- och EVO II-modellerna.
Billy-bokhyllor på bakluckan, rejäla skärmbreddare och allmänt mer plast än vad som finns i the garbage patch i Stilla havet. ;)
Väldigt limiterade och priser på över miljonen.
Tror också att AMG gjorde nån variant som rimligtvis borde vara ännu mer limiterad, men tveksamt om de är lika dyra.

Puh! Långt svar! ;)

EDIT
Stulen bild på EVO II:an. För att det är roligare med bilder.

4B0B38E3-14EF-4BBE-8305-B58B74B3A7E5.jpeg
Tack för ett utförligt svar.
Kommer den ut på blocket eller är den redan tjingad?

Sol 80 talist älskar man ändå den modellen och liknande från den eran. Inte alla som som gör det dock.
 
De spretar bisarrt mycket i pris.
Från 3.000 kr till 70.000 kr, kanske. Denna gav jag rätt mycket för, men då var den också väldigt fin, roligt utrustad och endast ägd av en äldre herre innan mig.

190:an finns med lite olika motorer. Inte inräknat dieseln på 70-nånting hästar så är det mellan 102-160 hk.
Detta är 2.3:an på 132 hk som (undantaget de mer limiterade modellerna) verkar vara den mest populära. Sexan på 2.6-liter och 160hk är ofta (alltid?) automat och allmänt gubbutrustad.

Det finns också 2.3 16V och 2.5 16V. Den enda som är till salu i Sverige idag är en 2.3:a som är ett riktigt vrak. Där förväntar sig köparen kunna få 100.000kr. Ytterst tveksamt om det lyckas, men modellerna tävlade ju (lite halvhjärtat) mot BMW M3 när det begav sig. Dessa har ju länge legat runt halvmiljonen för fina ex.

Högst upp på trappan finns EVO- och EVO II-modellerna.
Billy-bokhyllor på bakluckan, rejäla skärmbreddare och allmänt mer plast än vad som finns i the garbage patch i Stilla havet. ;)
Väldigt limiterade och priser på över miljonen.
Tror också att AMG gjorde nån variant som rimligtvis borde vara ännu mer limiterad, men tveksamt om de är lika dyra.

Puh! Långt svar! ;)

EDIT
Stulen bild på EVO II:an. För att det är roligare med bilder.

4B0B38E3-14EF-4BBE-8305-B58B74B3A7E5.jpeg

Växte upp mellan två Mercaåkande hushåll. Ena grannen var i entreprenadsvängen, alltid extremt välskötta dieslar. W123 i olika utförande, den sista originalrenoverade han när en W124 200D blev daily driver. Den andra grannen hade en 190, nån mindre, snikutrustad bensinare. Den skruvades det ALLTID med, så den verkar inte ha varit något under av driftsäkerhet. Farsan testade bara Mercedes en gång. Han har alltid kört långmilat begagnat absurt långt, men när oljepumpen på W124 230E skar redan vid typ 86000 mil med påföljande generalras fick inte Mercedes några fler chanser.
 
Tack för ett utförligt svar.
Kommer den ut på blocket eller är den redan tjingad?

Sol 80 talist älskar man ändå den modellen och liknande från den eran. Inte alla som som gör det dock.

Om jag väl lyckas bestämma mig nån gång så lär den nog dyka upp på Blocket.

Växte upp mellan två Mercaåkande hushåll. Ena grannen var i entreprenadsvängen, alltid extremt välskötta dieslar. W123 i olika utförande, den sista originalrenoverade han när en W124 200D blev daily driver. Den andra grannen hade en 190, nån mindre, snikutrustad bensinare. Den skruvades det ALLTID med, så den verkar inte ha varit något under av driftsäkerhet. Farsan testade bara Mercedes en gång. Han har alltid kört långmilat begagnat absurt långt, men när oljepumpen på W124 230E skar redan vid typ 86000 mil med påföljande generalras fick inte Mercedes några fler chanser.

Ja, jag har svårt att väga in så mycket i frågan. Har bara kört hundratalet mil med min. Hittills med noll fel. ;)

Har ingen erfarenhet av riktiga långmilare, men kan man verkligen räkna 86.000 mil som ”redan”?
 
Om jag väl lyckas bestämma mig nån gång så lär den nog dyka upp på Blocket.



Ja, jag har svårt att väga in så mycket i frågan. Har bara kört hundratalet mil med min. Hittills med noll fel. ;)

Har ingen erfarenhet av riktiga långmilare, men kan man verkligen räkna 86.000 mil som ”redan”?
Jag förstår.
Dra gärna ett PM innan. Är nog intresserad.
 
Om jag väl lyckas bestämma mig nån gång så lär den nog dyka upp på Blocket.



Ja, jag har svårt att väga in så mycket i frågan. Har bara kört hundratalet mil med min. Hittills med noll fel. ;)

Har ingen erfarenhet av riktiga långmilare, men kan man verkligen räkna 86.000 mil som ”redan”?

På en W124 är väl allt under 100k redan typ :D Förutom problemen med kabelhärvorna på senare 320 (om det ens är ett problem här, i varmare klimat åldras höljena i förtid) så är väl W124 bland det bästa som byggts. Gick en taxi länge här som åkaren hade kvar som extrabil, den hade gått 150000 sist jag åkte den och kändes fräsch än. Det är Mercedes för mig, en nivå dom inte nått sedan dess.
 
De spretar bisarrt mycket i pris.
Från 3.000 kr till 70.000 kr, kanske. Denna gav jag rätt mycket för, men då var den också väldigt fin, roligt utrustad och endast ägd av en äldre herre innan mig.

190:an finns med lite olika motorer. Inte inräknat dieseln på 70-nånting hästar så är det mellan 102-160 hk.
Detta är 2.3:an på 132 hk som (undantaget de mer limiterade modellerna) verkar vara den mest populära. Sexan på 2.6-liter och 160hk är ofta (alltid?) automat och allmänt gubbutrustad.

Det finns också 2.3 16V och 2.5 16V. Den enda som är till salu i Sverige idag är en 2.3:a som är ett riktigt vrak. Där förväntar sig köparen kunna få 100.000kr. Ytterst tveksamt om det lyckas, men modellerna tävlade ju (lite halvhjärtat) mot BMW M3 när det begav sig. Dessa har ju länge legat runt halvmiljonen för fina ex.

Högst upp på trappan finns EVO- och EVO II-modellerna.
Billy-bokhyllor på bakluckan, rejäla skärmbreddare och allmänt mer plast än vad som finns i the garbage patch i Stilla havet. ;)
Väldigt limiterade och priser på över miljonen.
Tror också att AMG gjorde nån variant som rimligtvis borde vara ännu mer limiterad, men tveksamt om de är lika dyra.

Puh! Långt svar! ;)

EDIT
Stulen bild på EVO II:an. För att det är roligare med bilder.

4B0B38E3-14EF-4BBE-8305-B58B74B3A7E5.jpeg
Polarens projekt som nu är klart. 3.2 AMG.

IMG_20190615_132327.jpg
IMG_20190720_222206.jpg
IMG_20190720_212405.jpg
 
Ska plocka ny tjänstebil, någon som kör Cupra Ateca? Med steg två-trim så kan man plocka 420HK från den :)

Motorn känner jag till då frugan redan kör en Golf R men hur funkar den i terräng och är den bullrig?
 
IMG_3032.JPG


Slight update till mina Ferrari-tankar.
Idag lyckades jag komma iväg och faktiskt prova en 348 av en trevlig snubbe jag hittade på Facebook (nåja, det var väl hyggligt förenklat, men ändå).

Helt ärligt... Nu kommer det att vara svårt att inte försöka få detta till stånd.
Visst är det mycket mer "upplevd fart" än faktisk fart, men det är ju helt underbart allting.
Grinig växellåda som inte vill ha i tvåan innan oljan är varm, allmänt studsig och hoppig på vägen, bredare än vad som egentligen är rimligt på smala skånska landsvägar.
Kvalitetsmässigt... Tja, ni som skrev att det var lite rackigt hade ju inte precis fel. Ska dock försöka få in lite fler referenser för just hur bra denna bil faktiskt står sig.

Den jag provade hade både rätt och fel.
Rätt exteriör/interiör med rött och beige.
"Fel" tak. Vill gärna ha Targan på grund av lite mer cabkänsla. Det sagt så är ju coupén oändligt mycket snyggare i profil. Säkert någon liten skillnad i vridstyvhet också.

Letandet går vidare! :)
 
IMG_3032.JPG


Slight update till mina Ferrari-tankar.
Idag lyckades jag komma iväg och faktiskt prova en 348 av en trevlig snubbe jag hittade på Facebook (nåja, det var väl hyggligt förenklat, men ändå).

Helt ärligt... Nu kommer det att vara svårt att inte försöka få detta till stånd.
Visst är det mycket mer "upplevd fart" än faktisk fart, men det är ju helt underbart allting.
Grinig växellåda som inte vill ha i tvåan innan oljan är varm, allmänt studsig och hoppig på vägen, bredare än vad som egentligen är rimligt på smala skånska landsvägar.
Kvalitetsmässigt... Tja, ni som skrev att det var lite rackigt hade ju inte precis fel. Ska dock försöka få in lite fler referenser för just hur bra denna bil faktiskt står sig.

Den jag provade hade både rätt och fel.
Rätt exteriör/interiör med rött och beige.
"Fel" tak. Vill gärna ha Targan på grund av lite mer cabkänsla. Det sagt så är ju coupén oändligt mycket snyggare i profil. Säkert någon liten skillnad i vridstyvhet också.

Letandet går vidare! :)
Följer detta med spänning! :D
 
Tillbaka
Topp