• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag är inte orolig.
Är ju bara att byta in om man ska köpa en ny för maximal effekt.
Bra att du gasar lite. Undantaget taxi men dom kör för det mesta som puckon.
Att

Tror även många avfettar bort lackskyddet ovetandes gvs.
Så är det, särkilt kallavfettning den är inte snäll mot lackskydd. Därför man ska lägga på spray-wax/ keramiskt-spraywax varje månad eller varannan. Då får man skyddet att hålla sig längre.
 
Fast lägger du på vattenavstötande så ofta är det den som skyddar bilen, inte det du grundade med.
Det blir som lager på lager. Inget fel med att det medel du väljer lägga på befintligt behandling skyddar originalbehandlingen. Detta gör tex Ditec då kunderna måste komma in varje år för ”kontroll”.
Men det visar ju också på att hållbarheten inte alltid är som reklamerna vill påstå.
 
Det blir som lager på lager. Inget fel med att det medel du väljer lägga på befintligt behandling skyddar originalbehandlingen. Detta gör tex Ditec då kunderna måste komma in varje år för ”kontroll”.
Men det visar ju också på att hållbarheten inte alltid är som reklamerna vill påstå.
Inte mer fel än att det blir lite kaka på kaka, lite overkill.
 
Inte mer fel än att det blir lite kaka på kaka, lite overkill.
Det beror ju på vad man är ute efter?
Jag har tex Ceramic pro behandlad bil,
men med andra produkter kan man få ännu bättre vattenavrinning,mer glans och hydrofobisk effekt.
Vill man bara ha ett lackskydd så fine,men man kan få så mkt mer efter en behandling,med andra stödprodukter.
 
Polera och lägg ett bra vax, underhåll med wax-schampo och spraywax. Det duger bra och är inte så farligt dyrt.
Keramiskt-skydd är bra det med men dyrare och kräver grymt mycket förarbete för att bli bra. Har du keramiskt underhåller du med tex keramisk detailer så håller det bra.
Nja man kan lägga keramsikt skydd själv utan direkt mkt förarbete om msn inte vill polera innan förstås.
Tex Angelwax Enigma som man sen kan underhålla med schampo och detailer i samma serie,håller dessutom många månader.
 
Borde iaf inte påverka så mycket. Kom igen, det går att bygga elbilar, det går att leva med elbilar. Mildhybrid känns som minsta möjliga från bakåtsträvande biltillverkare för att klara utsläpps- och förbrukningskrav.
Men lite jobbigt måste det vara, att behöva ladda? Jag har förvisso bara en laddhybrid men jag tycker att det är hemskt att ladda, en smutsig sladd på fem meter som ska förvaras i bilen...nej tack. Tycker att det är värt en hel del att köra hybrid och slippa det.
 
Har ett dryga halvåret kvar på min lease av E-klass (2017 aka taxibilen sthlm).

Otroligt nöjd med bilen i sin helhet och är inte sugen på att byta egentligen.

Tankarna vandrar dock lite och har några frågor till er kunniga:

E-klassen drar lite soppa. släpper ut lite co2 och lite NOx. Upplever ändå att politiker verkar avsky diesel oavsett hur bra motorerna är nu när man blandar in AD-blue.

Samtidigt känns det ytterst ovist vad man skall välja och vad man har tillgång till här i Sthlm, känns som vi är i en period där alla går och väntar på tydliga riktlinjer?

Politiker verkar inte ha några bekymmer att göra allt för kapa diesel och göra så andrahandsvärdet blir totalt slaktat från statlig nivå.

Vad borde man sikta på härnäst? Gillar modellen skarpt och den finns nu i dieselhybrid - men vågar man ens köpa det?
Känns som flera hybrider dessutom släpper ut betydligt mer skit i miljön än vad min e-klass gör (typ outlander) i praktiken.

Vad tror ni man skall satsa på utan att staten drar undan mattan på en?
 
Senast ändrad:
Nja man kan lägga keramsikt skydd själv utan direkt mkt förarbete om msn inte vill polera innan förstås.
Tex Angelwax Enigma som man sen kan underhålla med schampo och detailer i samma serie,håller dessutom många månader.
Vilken Enigma tänker du på då? Det jag menar med att lägga keramiskt skydd själv då tänker jag på tex C Quartz eller Pingens base+ top-coat. Har angelwax en likande? Trodde bara det var Aio som du polerar med samt deras keramiska wax.

Lägger du på ett keramiskt skydd utan att gjort rent ordentligt, alltså alla tvättsteg samt lera så bäddar du ju in skiten i lacken. Då kan du få flygrost som är inkapslad i det keramiska och det är ju mindre kul.
 
Jo men jag skrev inte att man ska lägga det direkt utan rengöring,däremot utan direkt mkt förarbete,jag tänker på maskindelen.
Det är Enigma keramiskt wax.
 
Jo men jag skrev inte att man ska lägga det direkt utan rengöring,däremot utan direkt mkt förarbete,jag tänker på maskindelen.
Det är Enigma keramiskt wax.
Der jag menade med förarbete var tex lera och flygrostlösare för tror inte dom som inte är intresserad använder de produkterna. Som du säger kan man skippa maskindelen men då blir skyddet inte lika långvarig som du sa och mindre glans.
 
Det beror ju på vad man är ute efter?
Jag har tex Ceramic pro behandlad bil,
men med andra produkter kan man få ännu bättre vattenavrinning,mer glans och hydrofobisk effekt.
Vill man bara ha ett lackskydd så fine,men man kan få så mkt mer efter en behandling,med andra stödprodukter.
Poänger är att endast det yttre lagret kan vara aktivt. Sedan älskar jag tanken av keramiskt vax och andra magiska produkter folk tror man själv kan få att häfta på plast hemma på uppfarten. Påminner mycket om helande kristaller, high end högtalarkablar samt non-stick för stekpannor med diamant/nano/keramisk i namnet. Men tror man på det tillräckligt mycket funkar det säkert!
 
Men lite jobbigt måste det vara, att behöva ladda? Jag har förvisso bara en laddhybrid men jag tycker att det är hemskt att ladda, en smutsig sladd på fem meter som ska förvaras i bilen...nej tack. Tycker att det är värt en hel del att köra hybrid och slippa det.

Inte väldigt. Teslas superchargers är löjligt användarvänliga, och där sitter ju sladden på laddaren. Backa in, öppna laddluckan från laddkabeln, plugga in och det är klart. Inga kort, brickor eller något. Ionity har också fast kabel men är betydligt träigare och krånglar mer, men flatrate på 80:- per laddning och grym hastighet kan göra det värt det när man utnyttjat räckvidden.

Kör man med typ 2-kabeln är det ju lite meckigare, men inget stort problem. Kör ju den där det är gratis, så lätt värt mecket. Kör undre lådan i bagaget dedikerad för den, inte blivit skitigt än. Säkert värre i vinter, men får väl slänga ner en avdankad frottéhandduk och en rengöringsspray där då. Får jag till hemma- eller jobbladdning köper jag en kabel med laddluckeöppning och har som fast kabel, av ren bekvämlighet.

Jag har ju alltid kört bensin, det funkade ju helt OK. Firmasprätten med dieselmotor ligger det tankningshandskar i, dieselpumpar är ofta jäkligt söliga och tråkiga..
 
Poänger är att endast det yttre lagret kan vara aktivt. Sedan älskar jag tanken av keramiskt vax och andra magiska produkter folk tror man själv kan få att häfta på plast hemma på uppfarten. Påminner mycket om helande kristaller, high end högtalarkablar samt non-stick för stekpannor med diamant/nano/keramisk i namnet. Men tror man på det tillräckligt mycket funkar det säkert!
Har hållit på
Poänger är att endast det yttre lagret kan vara aktivt. Sedan älskar jag tanken av keramiskt vax och andra magiska produkter folk tror man själv kan få att häfta på plast hemma på uppfarten. Påminner mycket om helande kristaller, high end högtalarkablar samt non-stick för stekpannor med diamant/nano/keramisk i namnet. Men tror man på det tillräckligt mycket funkar det säkert!
Skyddet under är aktivt även om du lägger på en produkt över.
Det finns vax och det finns vax med sio2,bla.
Produkterna skiljer sig en heldel därute,du kan få ut en jäkla effekt med vissa produkter även på en bil som aldrig varit polerad.
Det finns magi därute i flaskorna.
 
Har hållit på

Skyddet under är aktivt även om du lägger på en produkt över.
Det finns vax och det finns vax med sio2,bla.
Produkterna skiljer sig en heldel därute,du kan få ut en jäkla effekt med vissa produkter även på en bil som aldrig varit polerad.
Det finns magi därute i flaskorna.
Nog dags att släppa detta från mitt håll nu, men hoppas folk ändå förstår att om man täcker en yta med något så kan inte det ytlagret man täckt vara aktivt då den ytan ligger under en annan. Kommer mao inte i kontakt med vatten och smuts längre.
 
Vinterkärra incoming :)
Hämtar den på fredag och ja den skall behandlas med hokus pokusmedel :D
0828534541-03.jpeg
 
Senast ändrad:
Poänger är att endast det yttre lagret kan vara aktivt. Sedan älskar jag tanken av keramiskt vax och andra magiska produkter folk tror man själv kan få att häfta på plast hemma på uppfarten. Påminner mycket om helande kristaller, high end högtalarkablar samt non-stick för stekpannor med diamant/nano/keramisk i namnet. Men tror man på det tillräckligt mycket funkar det säkert!

Så du påstår att ingenting kan göras av gemene man utan allt måste lämnas iväg?
 
Tillbaka
Topp