Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Chuck, 3 november 2012.

1. Pojken från Götet

Pojken från Götet Silver

Så är det, särkilt kallavfettning den är inte snäll mot lackskydd. Därför man ska lägga på spray-wax/ keramiskt-spraywax varje månad eller varannan. Då får man skyddet att hålla sig längre.

2. Aurum

Aurum Harsh but fair

Fast lägger du på vattenavstötande så ofta är det den som skyddar bilen, inte det du grundade med.

3. Pojken från Götet

Pojken från Götet Silver

Det blir som lager på lager. Inget fel med att det medel du väljer lägga på befintligt behandling skyddar originalbehandlingen. Detta gör tex Ditec då kunderna måste komma in varje år för ”kontroll”.
    Men det visar ju också på att hållbarheten inte alltid är som reklamerna vill påstå.

4. Aurum

Aurum Harsh but fair

Inte mer fel än att det blir lite kaka på kaka, lite overkill.

5. Nicke75

Nicke75 Silver

Det beror ju på vad man är ute efter?
    Jag har tex Ceramic pro behandlad bil,
    men med andra produkter kan man få ännu bättre vattenavrinning,mer glans och hydrofobisk effekt.
    Vill man bara ha ett lackskydd så fine,men man kan få så mkt mer efter en behandling,med andra stödprodukter.

6. Nicke75

Nicke75 Silver

Nja man kan lägga keramsikt skydd själv utan direkt mkt förarbete om msn inte vill polera innan förstås.
    Tex Angelwax Enigma som man sen kan underhålla med schampo och detailer i samma serie,håller dessutom många månader.

7. Nicke75

Nicke75 Silver

Du kan inte ha höga krav hur en ren bil ska se ut:p

8. Tapiren

Tapiren Tantal

Men lite jobbigt måste det vara, att behöva ladda? Jag har förvisso bara en laddhybrid men jag tycker att det är hemskt att ladda, en smutsig sladd på fem meter som ska förvaras i bilen...nej tack. Tycker att det är värt en hel del att köra hybrid och slippa det.

9. Isodor

Isodor Guld

Från:
    sthlm
    Har ett dryga halvåret kvar på min lease av E-klass (2017 aka taxibilen sthlm).

Otroligt nöjd med bilen i sin helhet och är inte sugen på att byta egentligen.

Tankarna vandrar dock lite och har några frågor till er kunniga:

E-klassen drar lite soppa. släpper ut lite co2 och lite NOx. Upplever ändå att politiker verkar avsky diesel oavsett hur bra motorerna är nu när man blandar in AD-blue.

Samtidigt känns det ytterst ovist vad man skall välja och vad man har tillgång till här i Sthlm, känns som vi är i en period där alla går och väntar på tydliga riktlinjer?

Politiker verkar inte ha några bekymmer att göra allt för kapa diesel och göra så andrahandsvärdet blir totalt slaktat från statlig nivå.

Vad borde man sikta på härnäst? Gillar modellen skarpt och den finns nu i dieselhybrid - men vågar man ens köpa det?
    Känns som flera hybrider dessutom släpper ut betydligt mer skit i miljön än vad min e-klass gör (typ outlander) i praktiken.

Vad tror ni man skall satsa på utan att staten drar undan mattan på en?

Senast ändrad: 14 augusti 2019
    falten, CaptainOats och Stroboman gillar detta.
  10. Pojken från Götet

Pojken från Götet Silver

Vilken Enigma tänker du på då? Det jag menar med att lägga keramiskt skydd själv då tänker jag på tex C Quartz eller Pingens base+ top-coat. Har angelwax en likande? Trodde bara det var Aio som du polerar med samt deras keramiska wax.

Lägger du på ett keramiskt skydd utan att gjort rent ordentligt, alltså alla tvättsteg samt lera så bäddar du ju in skiten i lacken. Då kan du få flygrost som är inkapslad i det keramiska och det är ju mindre kul.

11. Nicke75

Nicke75 Silver

Jo men jag skrev inte att man ska lägga det direkt utan rengöring,däremot utan direkt mkt förarbete,jag tänker på maskindelen.
    Det är Enigma keramiskt wax.

12. Pojken från Götet

Pojken från Götet Silver

Der jag menade med förarbete var tex lera och flygrostlösare för tror inte dom som inte är intresserad använder de produkterna. Som du säger kan man skippa maskindelen men då blir skyddet inte lika långvarig som du sa och mindre glans.

13. Nicke75

Nicke75 Silver

Exakt tänker mer på personer som bara vill ha skydd men inte så noga med toppglansen.

Pojken från Götet gillar detta.
  14. Aurum

Aurum Harsh but fair

Poänger är att endast det yttre lagret kan vara aktivt. Sedan älskar jag tanken av keramiskt vax och andra magiska produkter folk tror man själv kan få att häfta på plast hemma på uppfarten. Påminner mycket om helande kristaller, high end högtalarkablar samt non-stick för stekpannor med diamant/nano/keramisk i namnet. Men tror man på det tillräckligt mycket funkar det säkert!

15. demondave

demondave Silver

Inte väldigt. Teslas superchargers är löjligt användarvänliga, och där sitter ju sladden på laddaren. Backa in, öppna laddluckan från laddkabeln, plugga in och det är klart. Inga kort, brickor eller något. Ionity har också fast kabel men är betydligt träigare och krånglar mer, men flatrate på 80:- per laddning och grym hastighet kan göra det värt det när man utnyttjat räckvidden.

Kör man med typ 2-kabeln är det ju lite meckigare, men inget stort problem. Kör ju den där det är gratis, så lätt värt mecket. Kör undre lådan i bagaget dedikerad för den, inte blivit skitigt än. Säkert värre i vinter, men får väl slänga ner en avdankad frottéhandduk och en rengöringsspray där då. Får jag till hemma- eller jobbladdning köper jag en kabel med laddluckeöppning och har som fast kabel, av ren bekvämlighet.

Jag har ju alltid kört bensin, det funkade ju helt OK. Firmasprätten med dieselmotor ligger det tankningshandskar i, dieselpumpar är ofta jäkligt söliga och tråkiga..

16. MaziK

MaziK Silver

Här
    Finns en bilvårdstråd som ni kan kolla närmare på

Empa och Nicke75 gillar detta.
  17. Nicke75

Nicke75 Silver

Har hållit på
    Skyddet under är aktivt även om du lägger på en produkt över.
    Det finns vax och det finns vax med sio2,bla.
    Produkterna skiljer sig en heldel därute,du kan få ut en jäkla effekt med vissa produkter även på en bil som aldrig varit polerad.
    Det finns magi därute i flaskorna.

18. Aurum

Aurum Harsh but fair

Nog dags att släppa detta från mitt håll nu, men hoppas folk ändå förstår att om man täcker en yta med något så kan inte det ytlagret man täckt vara aktivt då den ytan ligger under en annan. Kommer mao inte i kontakt med vatten och smuts längre.

19. Richie

Richie Silver

20. MaziK

MaziK Silver

Vinterkärra incoming :)
    Hämtar den på fredag och ja den skall behandlas med hokus pokusmedel :D
    0828534541-03.

Senast ändrad: 14 augusti 2019
    Empa, andrewski, Minuten och 7 andra gillar detta.
  21. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Platina

Från:
    Västerås
    Så du påstår att ingenting kan göras av gemene man utan allt måste lämnas iväg?

22. Empa

Empa Silver

Jo då, en ren bil är ju en ren bil. Bara att min inte är speciellt smutsig för att inte vara tvättad så ofta :)

Minuten gillar detta.
  23. Nicke75

Nicke75 Silver

Skojade lite:)själv känns bilen smutsig så fort jag får en bug på rutan :angel:

Empa och CaptainOats gillar detta.
  24. Aurum

Aurum Harsh but fair

Mer eller mindre tvärt om, är bara road av hur produkter säljs in med massa magiska egenskaper och tuffa beståndsdelar.

25. Nicke75

Nicke75 Silver

Produkterna jag använder skapar magi. :cigar:

Aurum gillar detta.
  26. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Platina

Från:
    Västerås
    Alright :)
    Vissa produkter är näst intill magiska och andra är bara 150kr vatten på sprayflaska.

27. beardedpeareater

beardedpeareater Tantal

Från:
    Rätt sida av stan.
    Tråden borde väl heta "vad leasar du för bil"? ;D

ThomasP, Ruben, Minuten och 4 andra gillar detta.
  28. alfgren

alfgren Silver

Från:
    Stockholm
    >80% av bilmarknaden över 300k leasas så det blir lätt så.

demondave och beardedpeareater gillar detta.
  29. CaptainOats

CaptainOats Platina

Starta den stora tråden om bilar köpta för eget kapital, se om det blir mer spännande :)

vonhall, Mk2018, Minuten och 1 annan gillar detta.
  30. vonhall

vonhall Silver Premium

Från:
    Giötheborg
    Det hade varit väldigt intressant att se! Antar att kraven hade på utrustning minskat direkt :D
    Antar att jag kommer att hamna på museum när jag vandrar vidare! Har varken lån på fordon eller någon tatuering :snaphappy::D

ThomasP, Orson, vlm1978 och 2 andra gillar detta.