• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Saken är den att en cayman är snyggare.
Så länge jag bor i Sverige är det riktigt tak som gäller för min del. Inte ens en taklucka är intressant.

Tja.. jag kör cab nu som enda bil, tar fram den i april och ställer undan i oktober. Tycker det funkar riktigt bra. Sverige, i alla fall där jag bor, är bland de cabvänligare i världen av det jag provat. I varmare länder är det ju ofta helt enkelt FÖR varmt på sommaren. Jag har hyrt cab i både USAs sydstater och Italien och mitt i sommaren kändes det som dåliga beslut. Kalifornien i mars var däremot cabvänligt. :)

Jag kör nedcabbat så ofta jag kan ned till +10 eller så, med undantag för när nederbörden blir för svår.

Boxster är härlig 99% av sommaren eftersom man kan njuta även i normala hastigheter. Cayman är frustrerande i 99% av tiden eftersom den hela tiden vill köras fortare än trafiken tillåter.

Bra synpunkt. Precis som @ante_77 skriver är ju dock Cayman snyggare. Som vi alla vet blir livet bättre av och snabba brudar och snygga bilar.
 
Gissar att de borde göra som min arbetsgivare, de har ingen pbb belopp för elbil/hybrid utan de går endast på att bruttolöneavdraget eller dyl inte får överstiga 20% av lönen. För att köra e-tron måste man då dock ha minst 52k/mån men den är ju också duktigt dyr som sagt :)

Schysst uppställning :)

Kör du M3 eller i-Pace?

Jag är under 60 bast, så Model 3 :p Som fortfarande bilintresserad är M3 alltid en BMW i min värld.

Provkört i-Pacen, grym gentlemannaräser. Verkligen en Jaguar, fast modern och med en sjuhelvetes knuff när man trycker på gasen.
 
Men suck.
En porsche 911 GT3 ligger på 36 977:-/mån och den är ju jätteliten.
Själva grejen är precis det du skriver - alltså att den har ett lågt förmånsvärde för en bil som vanligtvis förmånsbeskattas femdubbelt.
Ja, jo, jag tror vi missförstår varandra, eller nåt.

Jag bara förstår inte varför någon skulle välja en E-tron eller liknande, när man får en motsvarande (samma storlek, förmågor i övrigt, som typ E-tron / Q5). bensinbil för samma pengar. Fördelarna med hybrid/el är ju att de är billiga på riktigt, inte att de kostar som en bensinbil i förmånsvärde, vad är då poängen? Jag skulle mycket hellre köra Q5, än E-tron.
 
Jag är under 60 bast, så Model 3 :p Som fortfarande bilintresserad är M3 alltid en BMW i min värld.

Provkört i-Pacen, grym gentlemannaräser. Verkligen en Jaguar, fast modern och med en sjuhelvetes knuff när man trycker på gasen.
Kan hålla med om M3 har blivit lite störigt då model 3 tar halvsekunden längre att skriva

Är du nöjd med din, är väldigt sugen på en.
 
Jag skulle mycket hellre köra Q5, än E-tron.
Då har du inte kört dem. E-tron har helt andra prestanda och är knäpptyst och vibrationsfri. De kan inte jämföras samma vecka ens.

Jag är inte alls överens om att grejen med elbilar är att de tvunget måste vara billiga. Om de är fula och tråkiga - ja. Men så är inte fallet med E-tron direkt.
 
Ibland ifrågasätter vi ju om det finns hopp för den yngre generationen...
Här har vi i alla fall en ungdom som motsäger den uppfattningen, han har nämligen förstått att Jaguar > BMW!:D
 
Ja, jo, jag tror vi missförstår varandra, eller nåt.

Jag bara förstår inte varför någon skulle välja en E-tron eller liknande, när man får en motsvarande (samma storlek, förmågor i övrigt, som typ E-tron / Q5). bensinbil för samma pengar. Fördelarna med hybrid/el är ju att de är billiga på riktigt, inte att de kostar som en bensinbil i förmånsvärde, vad är då poängen? Jag skulle mycket hellre köra Q5, än E-tron.

El är rätt mycket billigare än bensin. El ingår rätt ofta i parkeringen eller fås helt gratis, sällan fallet med bensin. Lödde på i bra tempo till Arlanda utan laddstopp, parkerade bilen till normalt förbokningspris och hämtade en fulltankad bil några dagar senare, redo att mata på bra hemåt nonstop genom natten. Värmland-ARN tur och retur för typ 700 spänn inklusive fem dygns parkering, svårslaget!

Kan hålla med om M3 har blivit lite störigt då model 3 tar halvsekunden längre att skriva

Är du nöjd med din, är väldigt sugen på en.

Sjukt nöjd! Teslaförare blir lätt lite sekt-iga, precis som appleanvändare. Jag är båda, Model 3 från fossilbil känns rätt mycket som när man gick från knapptelefon till iphone. En ny definition av vad som känns premium. Sjukt kul att ha bil igen, en känsla jag inte alls hade i samma grad för M2:an.

Fast model 3 är väl en liten gubbubbla?

Ska erkänna att jag har dålig koll på vad gubbubbla är. Den får en M2 att kännas som en traktor, typ. Det kanske är gubbigt? Chassimässigt rätt mycket som en 3-serie, klart kul på kurviga vägar. Accelerationsmässigt klart brutalare än M2:an. Hela internet verkar väl vara överens om att LR AWD är snabbare än angivet, för att sälja Performance. Ingen aning, men känslan är att den är snabbare än M2:an.. oavsett ger direktheten och kraften grym tillfredsställelse. Nästa får bli en TM3 Performance, tror jag skulle gilla den ännu mer trots förmånsvärde och pris.
 
Herregud. Här snackas det om Tesla och samtidigt blandar man in ”premium” i inläggen.

Skärpning i leden.
Imorgon så blir det en presentation på någonting som förhoppningsvis kan benämnas premium.

Själv fick jag avsmak för Tesla då det var värsta hypen i Norge och var och varannan taxi var en tesla, åtminstone i Stavanger. Idag finns det knappt en teslataxi där.
Stolen är placerad på en låda, ”skinninredningen nött ner så plasten kommer fram.
Det andas inte direkt kvalitet när man kliver in i en Tesla.
Do. Ska ha cred för att bana väg, men någon bil för mig är det absolut inte.
 
Back to basics, nästa vecka försvinner Passaten till förmån för en G31. Ska bli kul!!
Internet_20190903_201435_6.jpeg.jpg
 
Ja, jo, jag tror vi missförstår varandra, eller nåt.

Jag bara förstår inte varför någon skulle välja en E-tron eller liknande, när man får en motsvarande (samma storlek, förmågor i övrigt, som typ E-tron / Q5). bensinbil för samma pengar. Fördelarna med hybrid/el är ju att de är billiga på riktigt, inte att de kostar som en bensinbil i förmånsvärde, vad är då poängen? Jag skulle mycket hellre köra Q5, än E-tron.

Jag tror inte att du har ägt en elbil.
Det är den enda bilen man åker helt utan vibrationer och i det närmaste ljudlöst i.

Kika sedan på kalkylen som företagare så märker du rätt snabbt att tex en E-Tron är billigare än typ en Tiguan TDI sett på 9000 mil/3 år. Bränslekostnaden är minst 100tkr, service minst 20tkr. Bara skatten på en random svenne-diesel är lätt 30tkr sett på tre år. Dessa tre enskilda utgiftsposter är 150tkr som man slipper som elbilsägare.

Förmånsvärdet på en surjävla Tiguan diesel är nästan 10 000:-/mån med lite utrustning. En E-tron ligger tex på hälften. Det är 180 000:- mer på ägandeperioden som företaget ska ut med på ett eller annat sätt.

Som skattesystemet ser ut idag så finns det inte en sund människa som driver ett företag som kan välja något annat än elbil. Iaf inte om man är någorlunda brydd om sin plånbok.

Skulle du sätta en Q5 tdi med lite utrustning på 3år/9000 mil så skulle bolaget bokstavligen blöda pengar, och Q5an är inte direkt en het bil som man gärna belastar bolaget med.

Bara supermiljöbilspremien enskilt sänker en vanlig business lease med drygt 1600:-/mån på en elbil.
 
Senast ändrad:
@Norrlänningen s gedigna predikan ger effekt :cigar:

G31 är riktigt fin, grattis!
Om det endå vore så! Hade BMW innan Passaten så jag var trogen redan innan..


Han må ha rätt i en del, men allt klagande på Passat ger jag inget för. Har varit riktigt jävla nöjd med min. Aldrig några bekymmer, gick mer än tillräckligt snabbt & stabilt. Och allt detta till typ kaffepengar. :)
 
Herregud. Här snackas det om Tesla och samtidigt blandar man in ”premium” i inläggen.

Skärpning i leden.
Imorgon så blir det en presentation på någonting som förhoppningsvis kan benämnas premium.

Själv fick jag avsmak för Tesla då det var värsta hypen i Norge och var och varannan taxi var en tesla, åtminstone i Stavanger. Idag finns det knappt en teslataxi där.
Stolen är placerad på en låda, ”skinninredningen nött ner så plasten kommer fram.
Det andas inte direkt kvalitet när man kliver in i en Tesla.
Do. Ska ha cred för att bana väg, men någon bil för mig är det absolut inte.

Faktiskt aldrig sett en enda BMW M2 som taxi, ändå dög den rätt bra åt mig. Teslan är bara roligare att leva med ;)
 
Herregud. Här snackas det om Tesla och samtidigt blandar man in ”premium” i inläggen.
Är det de facto någon som har benämnt Tesla som "premium"? Jag tycker personligen att det är jätteintressant med eldrift (vem vill inte ha all kraft direkt?), men jag har fått uppfattningen att Tesla bygger bilar enligt den amerikanska traditionen, dvs utan kvalitetsmaterial invändigt (och kanske utvändigt?)? Jag kan ha fel angående interiören då jag aldrig suttit i en Tesla, men utifrån bilder skulle jag ha svårt att se Tesla som något som är "premium"!
Men jag gillar att de för en massa år sedan drog ned brallorna på en hel bilindustri som hävdade att det inte går att bygga elbilar med tillräcklig räckvidd!
 
Det ska till en jäkligt utrustad Tigauan för att den ska få 10k i månaden i förmån. Jag ligger på 5800 brutto på min A4 och då kostade den nära 500k brutto.
 
Är det de facto någon som har benämnt Tesla som "premium"? Jag tycker personligen att det är jätteintressant med eldrift (vem vill inte ha all kraft direkt?), men jag har fått uppfattningen att Tesla bygger bilar enligt den amerikanska traditionen, dvs utan kvalitetsmaterial invändigt (och kanske utvändigt?)? Jag kan ha fel angående interiören då jag aldrig suttit i en Tesla, men utifrån bilder skulle jag ha svårt att se Tesla som något som är "premium"!
Men jag gillar att de drog ned brallorna på en hel bilindustri som hävdade att det inte går att bygga elbilar med tillräcklig räckvidd!

Endast erfarenhet av 3 och X. Extremt dåligt sammansatta bilar. Hängande fönsterlister, panel-gap som elefanter kan smita igenom, fula skarvar, nött "skinn?" på knappt 2k milare... MEN, när jag sitter bakom ratten och har fokuset på vägen så har jag glömt allt sådant... Hamna vid rödljuset bredvid något bakhjulsdrivet monster medans man sitter i en familjebil och känner att "Meh. Du har inte en chans"...
 
Nja, inte ens 150tkr genererar nästan ett sådant förmånsvärde.

74F7487E-B87A-4F0A-ADC7-EDFFA56B81BC.png
Fast det där räkneexemplet är liksom bara på låtsas. Till att börja med är kanske 1 av 1000 Tiganer en GTS, resten är TDI190. En Zeiss är dessutom också redan utrustad till tänderna så det går nog inte ens att lägga på 150 tusen i utrustning på bilen.

Så här ser det ut i verkligheten för Tiguaner som faktist rullar på vägarna. 50k räcker till navi, skinn, mm eftersom så mycket ingår redan från början.

upload_2019-9-3_21-22-13.png


För övrigt älskar jag att just du tog tråden till förmånsvärden på tjänste-VW igen :D
 
Är det de facto någon som har benämnt Tesla som "premium"? Jag tycker personligen att det är jätteintressant med eldrift (vem vill inte ha all kraft direkt?), men jag har fått uppfattningen att Tesla bygger bilar enligt den amerikanska traditionen, dvs utan kvalitetsmaterial invändigt (och kanske utvändigt?)? Jag kan ha fel angående interiören då jag aldrig suttit i en Tesla, men utifrån bilder skulle jag ha svårt att se Tesla som något som är "premium"!
Men jag gillar att de för en massa år sedan drog ned brallorna på en hel bilindustri som hävdade att det inte går att bygga elbilar med tillräcklig räckvidd!

Jag sa nog något om etablera en nivå av premium. Är galet förtjust i hur extremt clean Model 3 är invändigt, hur sjukt smidigt det funkar utan knapphysteri, hur lätt man vande vid en stor skärm. Precis som när smartphonen kom, någonting nytt. Bättre. Nagelfar man detaljerna är säkert inte varningsblinkersknappen (en av få i TM3, lagkrav) lika krispigt som i en A4.. men vem bryr sig när helhetsupplevelsen är något helt annat?

Dålig koll på Model S, men rätt säker på att Tesla lärt en hel del sedan dess. Helt ärligt är inredningen långt över mina förväntningar, som var just USA-bil. Skinnet är väl precis lika plastigt som det jag hade i BMW:n innan med liknande prislapp, med enda skillnaden att Tesla inte att hymlar med att det är fejk. Vegan leather :D
 
Fast det där räkneexemplet är liksom bara på låtsas. Till att börja med är 1 av 1000 Tiganer en GTS. En Zeiss är dessutom redan utrustad till tänderna så det går inte ens att lägga på 150 tusen i utrustning på bilen.

Så här ser det ut i verkligheten för Tiguaner som faktist rullar på vägarna. 50k räcker till navi, skinn, mm eftersom så mycket ingår redan från början.

upload_2019-9-3_21-22-13.png


För övrigt älskar jag att just du tog tråden till förmånsvärden på tjänste-VW igen :D

Men lol,
Exemplet var ju att en random diesel eller bensin är dyrare än en elbil. Orka nörda in sig på teknisk spec på historiens näst mest tragiska bil.

Samt vem extrautrustar en bil för 50tkr egentligen? Det räcker inte ens till en najs skinninredning??
 
Jag sa nog något om etablera en nivå av premium. Är galet förtjust i hur extremt clean Model 3 är invändigt, hur sjukt smidigt det funkar utan knapphysteri, hur lätt man vande vid en stor skärm. Precis som när smartphonen kom, någonting nytt. Bättre. Nagelfar man detaljerna är säkert inte varningsblinkersknappen (en av få i TM3, lagkrav) lika krispigt som i en A4.. men vem bryr sig när helhetsupplevelsen är något helt annat?

Dålig koll på Model S, men rätt säker på att Tesla lärt en hel del sedan dess. Helt ärligt är inredningen långt över mina förväntningar, som var just USA-bil. Skinnet är väl precis lika plastigt som det jag hade i BMW:n innan med liknande prislapp, med enda skillnaden att Tesla inte att hymlar med att det är fejk. Vegan leather :D
Tesla har höjt ribban på massor av fronter vad gäller främst drivlina, interaktion, laddning, köpprocess osv. Men när det gäller att faktiskt montera ihop bilen så märks det att det är svårt att göra det bra. Och det är ju inte så konstigt, de har hållit på i 10 år när de tyska konkurrenterna har hållit på i 100. De ser ok ut på 5 meters håll men på nära håll blir jag besviken varje gång. Men ge det 10 år till så har de säkert lärt sig det också. Eller anlitat BMW för att bygga bilen...
 
Tesla har höjt ribban på massor av fronter vad gäller främst drivlina, interaktion, laddning, köpprocess osv. Men när det gäller att faktiskt montera ihop bilen så märks det att det är svårt att göra det bra. Och det är ju inte så konstigt, de har hållit på i 10 år när de tyska konkurrenterna har hållit på i 100. De ser ok ut på 5 meters håll men på nära håll blir jag besviken varje gång. Men ge det 10 år till så har de säkert lärt sig det också. Eller anlitat BMW för att bygga bilen...

Möjligt. Brorsan gick från A6 allroad till en kopia av min, han är mer lyrisk än mig. Missar kanske motorjournalister något, kanske rent av gamla etablerade tillverkare missar något? Är alla gamla fördelar lika mycket värda om spelreglerna ändras helt, om man drar parallellen till smartphonens intåg vidare. Nokian var ju rätt säkra på sin sak.

Jag vet inte. Men jag tycker att det är skitkul att VW och Audi till exempel har gått från medvetet avgasfuskande till en seriös satsning på elektrifiering. Det ska Musk ha all cred för iaf ;)
 
Spelar ju ingen roll hur billig en elbil är att äga. Orka slita ut sig varje dag när sladden ska i för att skiten ska laddas. Ska kalkylen bli rättvis så kostnaden för att anställa någon som stoppar i sladden tillföras.
 
Tillbaka
Topp