• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Vintersulor på!

934C68B1-1909-4425-8425-C075FCAFB81B.jpeg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Kanske beror på vilken rygg man har.
Har långpendlat hundratals mil i Volvobilar och tycker dessa har passat mig bra.
Hade en V70 II som var gudomlig, V60 däremot var något sämre. Jag tycker faktist av V70 hade bättre stolar än dagens V90 mf. Bmw GT'n däremot får jag ont efter en timme. Det ska väl dock sägas att 5 serien är bättre än trean.
Håller med. Skönare säten i de gamla
Men de i V90 är också väldigt bra.

Man liksom sitter perfekt i dom direkt. I bmw etc behöver jag alltid ställa in sjukt mkt innan det blir någorlunda bra.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kanske beror på vilken rygg man har.
Har långpendlat hundratals mil i Volvobilar och tycker dessa har passat mig bra.
Hade en V70 II som var gudomlig, V60 däremot var något sämre. Jag tycker faktist av V70 hade bättre stolar än dagens V90 mf. Bmw GT'n däremot får jag ont efter en timme. Det ska väl dock sägas att 5 serien är bättre än trean.
Jo, det klart att det säkert är skillnad mellan modellerna. Tänkte inte på det:) De jag själv har egen erfarenhet av och som jag syftade på är gamla 745, V70 och E39, E60 och X6. V60 har jag ingen erfarenhet av att köra långt i. V90 har jag inte ens suttit i mer än i kortare taxiresor.
 

Tapiren

Cartier
Behöver lite hjälp här! :)
Hur mycket skulle denna kosta i förmånsvärde?
https://www.blocket.se/vi/84714516.htm

Ändras priset om man betalar diesel själv vid privat bruk?

Kommer användas i tjänsten och privat. Över 3000 mil. El-firma.
På endera sätt måste du väl alltid betala bränslet för de mil du kör privat? Antingen genom någon form av löneavdrag, eller med förmånsvärde på bränslekostnaden.

Oavsett kommer du behöva separera privatkörning och jobbkörning.

Men förmånsvärdet på själva bilen påverkas inte.

Grym bil! Vi hade sådana som förmånsbilar på jobbet tidigare, extremt trevliga.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Behöver lite hjälp här! :)
Hur mycket skulle denna kosta i förmånsvärde?
https://www.blocket.se/vi/84714516.htm

Ändras priset om man betalar diesel själv vid privat bruk?

Kommer användas i tjänsten och privat. Över 3000 mil. El-firma.
Med en liten halvchansning på hur mycket extrautrustning bilen har (50tkr)och årlig fordonsskatt (12tkr) gav skatteverkets kalkylator 79.846kr om året i förmånsvärde vid 3000 mil tjänstekörning https://skatteverket.se/privat/skat...rmansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html
 

Tapiren

Cartier
Kanske beror på vilken rygg man har.
Har långpendlat hundratals mil i Volvobilar och tycker dessa har passat mig bra.
Hade en V70 II som var gudomlig, V60 däremot var något sämre. Jag tycker faktist av V70 hade bättre stolar än dagens V90 mf. Bmw GT'n däremot får jag ont efter en timme. Det ska väl dock sägas att 5 serien är bättre än trean.
Nu är jag inte 100% på vad de olika modellerna heter men ”gamla V70”, alltså den som byggdes runt 2000-2007 hade verkligen sköna stolar, jag satt faktiskt bättre i dem än i V90, även om de också är väldigt sköna.
 

Edin

Panerai
Visst, part i målet och det är inte en "äkta" opraktisk coupé, men nog fan är 4-serien GC snygg ...? ;)
BMW 420 GC 2019-04-16 (höger).jpg


BMW 420 GC 2019-04-16 (vänster).jpg

Alla får självklart tycka olika men i min bok är 4-GC ingen hitt. Har svårt för hela 4-serien och tar hellre en 3-serie sedan än en 4-GC. Ända bilen i GC/GT ligan som är sjysst, i min bok, är 6-GC.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Alla får självklart tycka olika men i min bok är 4-GC ingen hitt. Har svårt för hela 4-serien och tar hellre en 3-serie sedan än en 4-GC. Ända bilen i GC/GT ligan som är sjysst, i min bok, är 6-GC.

Smaksak givetvis, men jag gick ifrån en 3-serie sedan till en 4-serie GC då jag behövde kunna få med hundarna i bak när jag pensionerade mig. En kombi var aldrig aktuell (min fru har en redan) och 3-serien GT är ful som stryk i mina ögon. Ser 4-serien GC som den optimala kompromissen, dvs nästan lika snygg som en renodlad coupé och nästan lika praktisk som en kombi. :happyhappy:
BMW bagage 2018-09-18.jpeg
 

Edin

Panerai
Smaksak givetvis, men jag gick ifrån en 3-serie sedan till en 4-serie GC då jag behövde kunna få med hundarna i bak när jag pensionerade mig. En kombi var aldrig aktuell (min fru har en redan) och 3-serien GT är ful som stryk i mina ögon. Ser 4-serien GC som den optimala kompromissen, dvs nästan lika snygg som en renodlad coupé och nästan lika praktisk som en kombi. :happyhappy:
BMW bagage 2018-09-18.jpeg

Känns som en bra kompromiss i det fallet. Det ska dock sägas att det finns otroligt mycket fulare bilar, GT som du nämnde är en.
Jag är inte den som väljer något praktiskt och jag är inte i behov av det heller. Att min bil hade dragkrok när jag köpte den är ju en ren bonus och praktiskt men det var inte något jag letade efter när jag letade BMW och landade i en manuell E92 325 coupe. lite tvivelaktigt då jag rullar runt 60-80 min i veckan (men bara två veckor till). Tjejen gillar den dock inte då den saknar en dörr för att lägga in handväskan i men jag tycker man kan hänga den på kroken bak. :D
 
Nya bilar är inga skönheter generellt sett oavsett fabrikat. Designidealen är mer riktat mot nya marknader som tillverkarna fokuserat på under senaste årtiondet. Dessutom har man har gjort bilarna så allsidiga att de ska vara bra på allt och inget oavsett om det är en sportbil eller SUV. Man börjar komma långt ifrån sina kärnideal.
 

Sjobedan

Rolex
Nya bilar är inga skönheter generellt sett oavsett fabrikat. Designidealen är mer riktat mot nya marknader som tillverkarna fokuserat på under senaste årtiondet. Dessutom har man har gjort bilarna så allsidiga att de ska vara bra på allt och inget oavsett om det är en sportbil eller SUV. Man börjar komma långt ifrån sina kärnideal.

Nedan följer ett helt irrelevant inlägg från mig i denna tråden...

Ditt användarnamn gav mig flashbacks till en nattblind F14 pilot som sedan blev advokat efter ärbart avsked från flottan
 
Senast ändrad:
ett helt irrelevant inlägg i denna tråden...

men ditt användarnamn gav mig flashbacks till en nattblind F14 pilot som sedan blev advokat efter ärbart avsked från flottan

Stämmer bra att användarnamnet är plockat från JAG serien när man vid något tillfälle skulle plocka ett användarenamn.

Vore jag dig hade jag funderat på vad ditt inlägg tillfört tråden. Är du någon form av moderator som bestämmer vad medlemmar ska skriva och inte på ett diskussionsforum i en tråd där folk uppenbarligen har lämnar ämnet för länge sedan?

Lycka till med dina bilplaner och funderingar på modernare Porsche 911. Frågor om dem borde vara offtopic också sett till trådens namn eftersom du uppenbarligen inte äger eller kör en.

Har inget behov att ens diskutera vad jag ”sportar” för bilar när man får den typen av respons.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Stämmer bra att användarnamnet är plockat från JAG serien när man vid något tillfälle skulle plocka ett användarenamn.

Vore jag dig hade jag funderat på vad ditt inlägg tillfört tråden. Är du någon form av moderator som bestämmer vad medlemmar ska skriva och inte på ett diskussionsforum i en tråd där folk uppenbarligen har lämnar ämnet för länge sedan?

Lycka till med dina bilplaner och funderingar på modernare Porsche 911. Frågor om dem borde vara offtopic också sett till trådens namn eftersom du uppenbarligen inte äger eller kör en.

Har inget behov att ens diskutera vad jag ”sportar” för bilar när man får den typen av respons.

Även om denna tråden kan gå en aning off topic så uppskattar jag det mer än när någon kommer in med en dålig ton. Sov lite så gör vi ett nytt försök imorgon :)
 

Sjobedan

Rolex
Stämmer bra att användarnamnet är plockat från JAG serien när man vid något tillfälle skulle plocka ett användarenamn.

Vore jag dig hade jag funderat på vad ditt inlägg tillfört tråden. Är du någon form av moderator som bestämmer vad medlemmar ska skriva och inte på ett diskussionsforum i en tråd där folk uppenbarligen har lämnar ämnet för länge sedan?

Lycka till med dina bilplaner och funderingar på modernare Porsche 911. Frågor om dem borde vara offtopic också sett till trådens namn eftersom du uppenbarligen inte äger eller kör en.

Har inget behov att ens diskutera vad jag ”sportar” för bilar när man får den typen av respons.

wow. Jag vet inte ens hur jag ska bemöta detta.

så jag gör helt enkelt inte det och önskar dig en trevlig dag.
 

Edin

Panerai
Någon här som kör nyare Bmw (E90, F10 E87, osv.) och ruttnat på ljudet och uppgraderat högtalarna till antingen MTX, Focal eller Alpine kitten som är anpassade för att passa utan massa modds?
 
Jag tror @Harmon Rabb missuppfattade ditt inlägg och att du menade att hans inlägg var irrelevant.

Exakt så var det. Jag hade inte reagerat så annars.

Så kanske det är. Editerar det då. För det var inte min mening. Min mening var att tydligt påvisa att mitt inlägg var irrelevant för tråden...

Har svarat på ditt PM. Jag förstår nu hur du menade. Ber om ursäkt för min del också. Det är helt utagerat för min del.
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Läst igenom ett gäng sidor i denna tråden nu, många verkar ha stenkoll på det mesta så jag drar en chansning och hoppas på att det är okej?
Står inför dilemmat med att skaffa ny bil om några månader, har idag en Qashqai Tekna-17 men förra vintern fick vi barn och det behövs således en bil med bättre lastutrymme. Behöver däremot inte vara så rackarns stor i sig för det.

Har hittills testat BMW 320 Touring Xdrive, MB CLA 180 Shooting Brake AMG Line och skrällde även till det med att testa en Skoda Kodiaq Sportline.
Lustigt nog av dessa så är Skodan 1400-1700 kr dyrare än de andra två bilarna. Jag har inget vidare intresse för bilar, mer än att vi behöver en med någorlunda lastutrymme (+500 liter) och att den såklart gärna får vara visuellt tjusig, som högst personlig preferens:)

Finns det några BMW/Mercedes/Skoda frälsta här som kan komma med sin högst personliga input på vad ni själva föredrar?
 

Tapiren

Cartier
Läst igenom ett gäng sidor i denna tråden nu, många verkar ha stenkoll på det mesta så jag drar en chansning och hoppas på att det är okej?
Står inför dilemmat med att skaffa ny bil om några månader, har idag en Qashqai Tekna-17 men förra vintern fick vi barn och det behövs således en bil med bättre lastutrymme. Behöver däremot inte vara så rackarns stor i sig för det.

Har hittills testat BMW 320 Touring Xdrive, MB CLA 180 Shooting Brake AMG Line och skrällde även till det med att testa en Skoda Kodiaq Sportline.
Lustigt nog av dessa så är Skodan 1400-1700 kr dyrare än de andra två bilarna. Jag har inget vidare intresse för bilar, mer än att vi behöver en med någorlunda lastutrymme (+500 liter) och att den såklart gärna får vara visuellt tjusig, som högst personlig preferens:)

Finns det några BMW/Mercedes/Skoda frälsta här som kan komma med sin högst personliga input på vad ni själva föredrar?

Inte riktigt svar på din fråga, men är inte CLA och 3-serie på sin höjd marginellt mer rymliga än Qashqai?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Läst igenom ett gäng sidor i denna tråden nu, många verkar ha stenkoll på det mesta så jag drar en chansning och hoppas på att det är okej?
Står inför dilemmat med att skaffa ny bil om några månader, har idag en Qashqai Tekna-17 men förra vintern fick vi barn och det behövs således en bil med bättre lastutrymme. Behöver däremot inte vara så rackarns stor i sig för det.

Har hittills testat BMW 320 Touring Xdrive, MB CLA 180 Shooting Brake AMG Line och skrällde även till det med att testa en Skoda Kodiaq Sportline.
Lustigt nog av dessa så är Skodan 1400-1700 kr dyrare än de andra två bilarna. Jag har inget vidare intresse för bilar, mer än att vi behöver en med någorlunda lastutrymme (+500 liter) och att den såklart gärna får vara visuellt tjusig, som högst personlig preferens:)

Finns det några BMW/Mercedes/Skoda frälsta här som kan komma med sin högst personliga input på vad ni själva föredrar?
Som ovan redan påpekat.. Kollat in superb?
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Jo...
Är CLA ens marginellt mer rymlig? Hade snarare sagt att den var mindre(?)
Skiljer faktiskt 75 liter på dom, otroligt nog! Jag har alltid sett den som en slags coupé-combi-hybrid men den rymmer mer än vad man tror :)

Som ovan redan påpekat.. Kollat in superb?
Yes, den har vi i åtanke! Men den kändes något "gubbig" hos bilhandlaren, dock kollade jag nu igen för sakens skull och den finns finns i sportutförande (nåja, ish). Däremot väldigt mycket bil för pengarna. Kul nog så har Kodiaq störst lastutrymme av nämnda bilar.
 
Topp