• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Skiljer faktiskt 75 liter på dom, otroligt nog! Jag har alltid sett den som en slags coupé-combi-hybrid men den rymmer mer än vad man tror :)

Yes, den har vi i åtanke! Men den kändes något "gubbig" hos bilhandlaren, dock kollade jag nu igen för sakens skull och den finns finns i sportutförande (nåja, ish). Däremot väldigt mycket bil för pengarna. Kul nog så har Kodiaq störst lastutrymme av nämnda bilar.

75 liter bagageutrymme?

Läst igenom ett gäng sidor i denna tråden nu, många verkar ha stenkoll på det mesta så jag drar en chansning och hoppas på att det är okej?
Står inför dilemmat med att skaffa ny bil om några månader, har idag en Qashqai Tekna-17 men förra vintern fick vi barn och det behövs således en bil med bättre lastutrymme. Behöver däremot inte vara så rackarns stor i sig för det.

Har hittills testat BMW 320 Touring Xdrive, MB CLA 180 Shooting Brake AMG Line och skrällde även till det med att testa en Skoda Kodiaq Sportline.
Lustigt nog av dessa så är Skodan 1400-1700 kr dyrare än de andra två bilarna. Jag har inget vidare intresse för bilar, mer än att vi behöver en med någorlunda lastutrymme (+500 liter) och att den såklart gärna får vara visuellt tjusig, som högst personlig preferens:)

Finns det några BMW/Mercedes/Skoda frälsta här som kan komma med sin högst personliga input på vad ni själva föredrar?
Är inte så förtjust i CLA då den helt enkelt är en billig bil i ett dyrt (men snyggt) skal. Tekniken i den, komforten, utrymmena - alla är gjorda för att konkurrera med bilar för 200-250tkr, inte 350tkr. Det är en snygg bil men man kan få så mycket (rationellt) bättre bilar för samma pengar. Är det utrymme du behöver så känns det som helt fel häst. Tänk på att man lastar fyrkantiga saker, inte vatten. Dvs bagageutrymmet i liter säger väldigt lite om användbart utrymme...

Senast ändrad:
Är inte så förtjust i CLA då den helt enkelt är en billig bil i ett dyrt (men snyggt) skal. Tekniken i den, komforten, utrymmena - alla är gjorda för att konkurrera med bilar för 200-250tkr, inte 350tkr. Det är en snygg bil men man kan få så mycket (rationellt) bättre bilar för samma pengar. Är det utrymme du behöver så känns det som helt fel häst. Tänk på att man lastar fyrkantiga saker, inte vatten. Dvs bagageutrymmet i liter säger väldigt lite om användbart utrymme...
Tack för bra input! Har du måhända något tips på modeller?

Absolut, vi gick brett nu för att inte utesluta någon av de bilar vi fann av intresse. Men okej, BMW 3-serie touring som utgångspunkt?
3-serien är en alldeles utmärkt bil. Den enda nackdelen är egentligen att den är något dyrare än snittet att försäkra pga stora problem med stölder av bildelar. Om du behöver mer utrymme, titta på Superb och Passat som kostar ungefär samma pengar begagnat. De är väsentligt större, framförallt i bagaget.

Själv åker jag A4 vilket jag tycker är en trevlig kompromiss mellan utrymme och körglädje/design. Hade en Passat innan och har haft åtskilliga BMW 5.serie innan. Tycker A4an träffar en riktigt bra nerv där precis imellan.

3-serien är en alldeles utmärkt bil. Den enda nackdelen är egentligen att den är något dyrare än snittet att försäkra pga stora problem med stölder av bildelar. Om du behöver mer utrymme, titta på Superb och Passat som kostar ungefär samma pengar begagnat. De är väsentligt större, framförallt i bagaget.

Själv åker jag A4 vilket jag tycker är en trevlig kompromiss mellan utrymme och körglädje/design. Hade en Passat innan och har haft åtskilliga BMW 5.serie innan. Tycker A4an träffar en riktigt bra nerv där precis imellan.
Det blir en ny bil hur som, men ska nog slå ett öga på 5 serie touring också. Tack för bra feedback :) nu har vi lite mer att gå på!

Det blir en ny bil hur som, men ska nog slå ett öga på 5 serie touring också. Tack för bra feedback :) nu har vi lite mer att gå på!
I så fall är nog 3-serien dyrare, framförallt om du köper som företag. Bra rabatter på VWs märken för tillfället. Kanske gäller BMW också dock, har dålig koll där eftersom de inte ingår i min bilpolicy. :(

En dyr Renault dessutom:)

Någon här som kör nyare Bmw (E90, F10 E87, osv.) och ruttnat på ljudet och uppgraderat högtalarna till antingen MTX, Focal eller Alpine kitten som är anpassade för att passa utan massa modds?

Slängde in Alpinekitet i en e91 för en massa år sedan. Helt klart ett lyft! Även basen blev bättre när dom avlastades från lite mellanregister eller vad det nu kan ha varit, men nästa steg hade varit just basen om jag hade behållt bilen. Byta ut elementen under stolarna eller en liten låda i redervhjulsbaljan var tanken, blev blocket istället.

Nån som ska hämta hem sin nya M3
Edit: M4??
48F3A6E8-2ACD-4D6E-B19C-7D01A14E98E1.jpeg
F7B5C5AB-57D3-4C88-9409-EE9A62FE19D8.jpeg

Senast ändrad:

Kolla 5-serie touring, hittar du en lagerbil och hämtar innan årsskifte så har du fria vinterhjul på köpet! :)

Någon nämnde försäkring, och ja, det är nog något dyrare försäkring på BMW. Dock så håller BMWn ett väldigt bra andrahandsvärde mot tex Skoda så de extra pengarna på försäkringen blir snabbt ingen skillnad i totalen.

Älskar alla gamla BMWs, och alla BMWs jag är uppväxt med, även alla BMMs fram till 12 månader sedan.

Hatar dock alla nya, främst mht att dom förstört grillen, och gjort den så hemskt stor. Hur kan man ändra på en så perfekt grill?!
old-school-bmw-classic-vintage-heritage-restored-grill-headlight-52739177.jpg

HÄHÄ. Joke. Om 20 år sitter varenda en av alla som idag hatar på BMWs nya designspråk och hatar på BMWs då nya designspråk samtidigt som de bestämt hävdar att dagens designspråk som de tidigare förkastade, var det allra bästa "när man på 2020-talet vågade gå sin egen väg och sket i vad andra tyckte"... Yada... Yada... Yada...

Sportar förövrigt en Forester XT -06a. Historiens kanske vackraste och bästa bil, innan Subaru börj.......

Jag lämnar ingen kommentar innan jag sett hela paketet, men det tog mig två år att uppskatta lyktorna som sträcker sig in mot njurarna typ G30, jag anar att två år inte kommer att räcka för dessa njurar.., men som sagt, jag väntar på helheten!

Ps. Viktigast på nya M3 är ändå att dom får till ett njutbart avgasljud, rent bedrövligt på senaste överladdade sexan, fifan.

Jag lämnar ingen kommentar innan jag sett hela paketet, men det tog mig två år att uppskatta lyktorna som sträcker sig in mot njurarna typ G30, jag anar att två år inte kommer att räcka för dessa njurar.., men som sagt, jag väntar på helheten!

Ps. Viktigast på nya M3 är ändå att dom får till ett njutbart avgasljud, rent bedrövligt på senaste överladdade sexan, fifan.

Det kommer ju en regplåt där mitt i smeten som skärmar av lite också, ser förhoppningsvis inte så dumt ut på färdiga produkten!
Menar du ljudet från nuvarande m4/m3? Jag tycker den låter bättre än s58 motorn. Det är inga baktändningar eller smatter från den.
Vissa tycker säkert den låter renare och bättre, mer likt sugmotor.
Men vafan, det ska smälla lite om en M-bil! :D

Ja där ligger dom i lä. Speciellt AMG tycker jag låter klart bäst.

Det kommer ju en regplåt där mitt i smeten som skärmar av lite också, ser förhoppningsvis inte så dumt ut på färdiga produkten!
Menar du ljudet från nuvarande m4/m3? Jag tycker den låter bättre än s58 motorn. Det är inga baktändningar eller smatter från den.
Vissa tycker säkert den låter renare och bättre, mer likt sugmotor.
Men vafan, det ska smälla lite om en M-bil! :D
Nuvarande M4&M3 låter som en påse skräp!
N55 låter 100ggr bättre.

Håller med ang M3/M4. Lillebror M2 låter ju bättre!

Överväger släppa Porscheträsket för en M2Competition. Även om det kommer en ny generation som förvisso skulle behålla bakhjulsdrift känns även första gen M2 intressant.

Tillbaka
Topp