• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Håller med ang M3/M4. Lillebror M2 låter ju bättre!

Överväger släppa Porscheträsket för en M2Competition. Även om det kommer en ny generation som förvisso skulle behålla bakhjulsdrift känns även första gen M2 intressant.
M2comp har samma motor som m3-4. Men det är en fantastiskt bra bil på alla sätt!!
 
Aha, inte så påläst annat än att jag fick för mig M2 hade N55 med någon slags turbo?
Första gen m2 har den motorn. M2 competition så är där annan motor och uppgraderat chassi! N55 låter trevligare än s55, men i övrigt är competition en klar förbättring mot tidigare.
Ska du inte köra bana så är skillnaden inte lika stor dock... :)
 
Någon här som kör nyare Bmw (E90, F10 E87, osv.) och ruttnat på ljudet och uppgraderat högtalarna till antingen MTX, Focal eller Alpine kitten som är anpassade för att passa utan massa modds?

Monterade in H/K diskanter i min gamla E87 blev ett litet lyft men skulle nog ha satsat på värre grejer idag. Men monterade dom på 20min och de kostade 600kr från tyska eBay.

Kör med MTX TX6.BMW i min mini cooper nu, inget slutsteg. Ett bra lyft, funkar fint. Tips att köpa från England. En säljare på BMW tyckte det lät mustigare än original H/K.
 
Kul! Vi får utbyta erfarenheter!

Nu är den hemma. Första intrycket är mycket trevligt. Bra komfort, "sköna" vägegenskaper. Har haft plugin hybrid tidigare, E-klass 350e. Tycker vid en direkt jämförelse att 330e håller minst så god standard som mercan vilken är bra mkt dyrare. Sedan är de olika bilar i olika klasser så jämförelsen kanske haltar lite. Men jag är mycket positivt överraskad av 330e.
20191026_155747.jpg
20191026_155652.jpg
 
Jag är nära att slå till på en. I portimao blå med shadow Line black...

Grattis

Nu är den hemma. Första intrycket är mycket trevligt. Bra komfort, "sköna" vägegenskaper. Har haft plugin hybrid tidigare, E-klass 350e. Tycker vid en direkt jämförelse att 330e håller minst så god standard som mercan vilken är bra mkt dyrare. Sedan är de olika bilar i olika klasser så jämförelsen kanske haltar lite. Men jag är mycket positivt överraskad av 330e.
20191026_155747.jpg
20191026_155652.jpg
 
Nu är den hemma. Första intrycket är mycket trevligt. Bra komfort, "sköna" vägegenskaper. Har haft plugin hybrid tidigare, E-klass 350e. Tycker vid en direkt jämförelse att 330e håller minst så god standard som mercan vilken är bra mkt dyrare. Sedan är de olika bilar i olika klasser så jämförelsen kanske haltar lite. Men jag är mycket positivt överraskad av 330e.
20191026_155747.jpg
20191026_155652.jpg

Ser ut som Örnsköldsvik?
 
Nu är den hemma. Första intrycket är mycket trevligt. Bra komfort, "sköna" vägegenskaper. Har haft plugin hybrid tidigare, E-klass 350e. Tycker vid en direkt jämförelse att 330e håller minst så god standard som mercan vilken är bra mkt dyrare. Sedan är de olika bilar i olika klasser så jämförelsen kanske haltar lite. Men jag är mycket positivt överraskad av 330e.
20191026_155747.jpg
20191026_155652.jpg
Härligt! Snyggt i svart också , blev lite sugen på den färgen också efteråt :) håller på att plugga på manualen för att köra så optimerat som möjligt , löjligt hur mkt mer försiktigt jag kör nu jämfört med cupran :) av personal när jag hämta ut den sa de att det inte fanns inkörning men läste senare i manualen att de först 2000km man ska ta det lugnt med högre varvtal så jag tar ett lite break från extraboost funktionen som jag testa i början :)
 
25 år efter att denna rullade ut ur fabriken i Zuffenhausen, 18år I min ägo och många 100 mil på bana så tyckte jag att det var dags att inte bara pensionera den från banåka men också fräscha upp den till rejält fint skick. Nyss hemkommen från lack och med båge, stolar och bälten återställda till original så är det snart dags att fixa till inredningen så den matchar utsidan.
IMG_20191027_094316.jpg
 
Den ska få nya 18" fälgar med istället för de 17" cup2 som sitter på nu. Så vilka hade ni föredragit?

Här är några alternativ :
img_5075_3dbba8b4404baf97b51497d2f1a56dc3457aa762.jpg

Turbo look (lutar själv åt detta, gillar den cleana klassiska tidsenliga looken )

d53ea18c_dee5_4982_b50f_fba3e8adf473_2a8a51ee614a3b0ca0df064cc2aee0b518a5d527.jpg

2550af76_979f_455e_b813_84a3ce511cd7_29f4ff958428399e9a48c9d5c6edc1fec6422fab.jpeg

BBS e28. Ack så dyra. Tänkte dessa helt I silver först men har nog styrt om. De känns lite för raceiga och lite plottrig. Mardröm att hålla rena. Guld i centrum känns inte heller 100.

img_0802_ba34262fcc80a114110cc0dd0d8a5405f4cd3c08.jpg

Speedlines. Men tycker nog det krävs bred kaross för att dessa ska bli bra.

nine.jpg

Fuchs. Men tycker inte det blir snyggt med samma midnattsblåa som bilen och då får de bli svarta vilket inte känns 100. Hade bilen varit silver hade jag nog kört på dessa.

Fler förslag?
 
Senast ändrad:
Den ska få nya 18" fälgar med istället för de 17" cup2 som sitter på nu. Så vilka hade ni föredragit?

Om tanken är att hålla bilen i originalskick så hade jag nog valt att behålla en uppsättning originalfälgar till bilen oavsett vad du sedan väljer även om det innebär att du sitter på 17” cupfälgarna.

Hade troligtvis försökt få tag i ett par turbofälgar som passar den smala karossen. De som är hollowspoke. Lite ovanligare, men inte omöjliga att hitta. Fälgen finns även som solid och de satt även på 996/986 så där får du kolla märkningen. De passar troligtvis, men kan skilja sig åt lite.

Speedline fälgarna är fina på 993:an så passar dem och du får tag i ett par så är de inte heller fel. Finns kopior på dessa.

BBS racing fälgarna är mer om du skulle haft kvar bilen med halvbur och skalstolar kan jag tycka. De är väl heller inte lämpliga på gata egentligen även om många kör dem där också. Se åtminstone till att köpa ett par som har aluminiumcentrum. Man kan ju lacka om centrumen så att de ger en renare look på bilen.

Om det är svårt att välja så kan du alltid göra som många andra. Köpa på dig olika uppsättningar efterhand. Kanske ändå ha en uppsättning på r-däck om du nu ändå skulle vilja köra några bandagar med bilen.
 
Den ska få nya 18" fälgar med istället för de 17" cup2 som sitter på nu. Så vilka hade ni föredragit?

Här är några alternativ :
img_5075_3dbba8b4404baf97b51497d2f1a56dc3457aa762.jpg

Turbo look (lutar själv åt detta, gillar den cleana klassiska tidsenliga looken )

d53ea18c_dee5_4982_b50f_fba3e8adf473_2a8a51ee614a3b0ca0df064cc2aee0b518a5d527.jpg

2550af76_979f_455e_b813_84a3ce511cd7_29f4ff958428399e9a48c9d5c6edc1fec6422fab.jpeg

BBS e28. Ack så dyra. Tänkte dessa helt I silver först men har nog styrt om. De känns lite för raceiga och lite plottrig. Mardröm att hålla rena. Guld i centrum känns inte heller 100.

img_0802_ba34262fcc80a114110cc0dd0d8a5405f4cd3c08.jpg

Speedlines. Men tycker nog det krävs bred kaross för att dessa ska bli bra.

nine.jpg

Fuchs. Men tycker inte det blir snyggt med samma midnattsblåa som bilen och då får de bli svarta vilket inte känns 100. Hade bilen varit silver hade jag nog kört på dessa.

Fler förslag?
Tycker nog de första, dvs Turbofälgarna. Tycker de gör sig bäst med den ganska mjuka karossen som 993an har. Sedan är ju Speedlines vansinnigt snygga...men tror kanske ändå att de gör sig bättre till en stöddigare kaross som på bilden med en liten spoiler i fram etc.
 
Tillbaka
Topp