• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Den ska få nya 18" fälgar med istället för de 17" cup2 som sitter på nu. Så vilka hade ni föredragit?

Här är några alternativ :
img_5075_3dbba8b4404baf97b51497d2f1a56dc3457aa762.jpg

Turbo look (lutar själv åt detta, gillar den cleana klassiska tidsenliga looken )

d53ea18c_dee5_4982_b50f_fba3e8adf473_2a8a51ee614a3b0ca0df064cc2aee0b518a5d527.jpg

2550af76_979f_455e_b813_84a3ce511cd7_29f4ff958428399e9a48c9d5c6edc1fec6422fab.jpeg

BBS e28. Ack så dyra. Tänkte dessa helt I silver först men har nog styrt om. De känns lite för raceiga och lite plottrig. Mardröm att hålla rena. Guld i centrum känns inte heller 100.

img_0802_ba34262fcc80a114110cc0dd0d8a5405f4cd3c08.jpg

Speedlines. Men tycker nog det krävs bred kaross för att dessa ska bli bra.

nine.jpg

Fuchs. Men tycker inte det blir snyggt med samma midnattsblåa som bilen och då får de bli svarta vilket inte känns 100. Hade bilen varit silver hade jag nog kört på dessa.

Fler förslag?
Vackert! Hade speelines till min och tycker de är helt överlägsna. Behöver inge breddning enligt mig:)
 
993RS hade Speedlines fälgar och den har inte den breda karossen så de hade absolut passat 993:an även utan RS spoilers etc. Det är väl bakfälgen som bör vara smalare eller av annat ET än på en turbo kaross.

Det är sannolikt billigare och enklare att hitta orig. turbofälgen i smal version (oavsett hollowspoke eller inte) än org. Speedlines fälgen om man tar in den aspekten också.
 
Om tanken är att hålla bilen i originalskick så hade jag nog valt att behålla en uppsättning originalfälgar till bilen oavsett vad du sedan väljer även om det innebär att du sitter på 17” cupfälgarna.

Hade troligtvis försökt få tag i ett par turbofälgar som passar den smala karossen. De som är hollowspoke. Lite ovanligare, men inte omöjliga att hitta. Fälgen finns även som solid och de satt även på 996/986 så där får du kolla märkningen. De passar troligtvis, men kan skilja sig åt lite.

Speedline fälgarna är fina på 993:an så passar dem och du får tag i ett par så är de inte heller fel. Finns kopior på dessa.

BBS racing fälgarna är mer om du skulle haft kvar bilen med halvbur och skalstolar kan jag tycka. De är väl heller inte lämpliga på gata egentligen även om många kör dem där också. Se åtminstone till att köpa ett par som har aluminiumcentrum. Man kan ju lacka om centrumen så att de ger en renare look på bilen.

Om det är svårt att välja så kan du alltid göra som många andra. Köpa på dig olika uppsättningar efterhand. Kanske ändå ha en uppsättning på r-däck om du nu ändå skulle vilja köra några bandagar med bilen.
Den är ändå inte original under skalet. Rätt mycket rs grejor, ställbart chassi, 320hk etc. Låter som en riktig banracer gör den med. Och 17" säljer jag ändå inte.

Blir dessutom kompletteringsköp med någon annan riktigt racerbil också så denna slipper gå mer bana.

Tramont har fått licens från Porsche att nytillverka speedlinefälgarna så det är helt klart ett alternativ. Ja, vem vet jag köper kanske flera olika uppsättningar. Hade både gt3 mk1 fälgar och 996 twist tills någon tyckte det var en bra idé att stjäla dem ur garaget...

Blir antagligen någon form av r-däck/högprestandadäck oavsett vad och bilen rullar inte många mil varje år så även magnesiumcentrum hade nog funkat även för gatbruk.
 
Den är ändå inte original under skalet. Rätt mycket rs grejor, ställbart chassi, 320hk etc. Låter som en riktig banracer gör den med. Och 17" säljer jag ändå inte.

Blir dessutom kompletteringsköp med någon annan riktigt racerbil också så denna slipper gå mer bana.

Tramont har fått licens från Porsche att nytillverka speedlinefälgarna så det är helt klart ett alternativ. Ja, vem vet jag köper kanske flera olika uppsättningar. Hade både gt3 mk1 fälgar och 996 twist tills någon tyckte det var en bra idé att stjäla dem ur garaget...

Blir antagligen någon form av r-däck/högprestandadäck oavsett vad och bilen rullar inte många mil varje år så även magnesiumcentrum hade nog funkat även för gatbruk.

Det låter som som en smakfullt modifierad 993. Noterat att det är fler som återställer sina bilar till mer gatorienterad användning och pensionerar dem från bankörning. Det finns ju rätt mycket att välja på idag som är modernare och bättre, fast kanske inte lika primitivt och charmigt som en äldre luftkyld Porsche. Allt har sin tid.

Det var ju bra att man kan köpa Speedlines nya. Det underlättar saken om du nu bestämmer dig för sådana. Begagnade brukade de vara väldigt dyra inte för att jag tror att de är billiga nya.

Blev av med en uppsättning fälgar till min bil för ett antal år sedan under förvaring. Gick att få tag i framfälg men inte bakfälg från Porsche. Det är sådana dilemman man hamnar i med gamla bilar som inte är i produktion längre. Hade dubbla uppsättningar och fick tag i en uppsättning till så ordningen är återställd. Bara hoppas man får ha grejerna ifred eftersom det knappast kommer att bli enklare att ersätta när åren går.

Man kan nog låta någon kolla magnesium centrum så att de inte har ärgat eller har sprickbildning. Jag hade inte velat köra på begagnade exemplar med okänd historik. I så fall hade jag nog bytt ut centrumen mot aluminium. En säkerhetsaspekt.

Vad jag har hört är de väldigt tåliga, konstigt när de är tänkta för bana. Däremot så är de benägna att läcka. Kanske har du redan erfarenhet själv av fälgarna om du nu har kört mycket bana genom åren med din 993:a.

Var själv inne på att köpa BBS racing fälgarna men backade från det på grund av ovan nämnda. Letade reda på ett par Porsche originalfälgar istället. Idag är jag glad att ha dem. Dels så att man kan ha både r och gatdäck på var sin uppsättning men även ha som backup om man nu skulle köra sönder eller bli av med en uppsättning
 
Härligt! Snyggt i svart också , blev lite sugen på den färgen också efteråt :) håller på att plugga på manualen för att köra så optimerat som möjligt , löjligt hur mkt mer försiktigt jag kör nu jämfört med cupran :) av personal när jag hämta ut den sa de att det inte fanns inkörning men läste senare i manualen att de först 2000km man ska ta det lugnt med högre varvtal så jag tar ett lite break från extraboost funktionen som jag testa i början :)

Den gör sig bra i de allra flesta färgkombos, här har bmw verkligen lyckats!
Har inte hunnit köra så mycket än men blir ungefär 70 mil till veckan.
Hur gör du med laddningen? Jag kommer aldrig ladda direkt i uttaget på garaget, blir laddbox från tibbler för mig framöver. Har läst en del om vad som kan hända när man laddar i vanligt uttag. Skrämmande
 
Den gör sig bra i de allra flesta färgkombos, här har bmw verkligen lyckats!
Har inte hunnit köra så mycket än men blir ungefär 70 mil till veckan.
Hur gör du med laddningen? Jag kommer aldrig ladda direkt i uttaget på garaget, blir laddbox från tibbler för mig framöver. Har läst en del om vad som kan hända när man laddar i vanligt uttag. Skrämmande
Jag har beställt laddbox från incharge, fullsmetad för att kunna funka till framtida elbil med tex lastövervakning. Mm jag laddar hemma nu på shucko på lägsta, 6A. Kosta runt 25k, men hälften kan man ju dra av via Naturvårdsverket, så kändes läge att skaffa det nu, lär inte vara subventionerad på samma sätt om några år när alla ska köpa det... Samt att det nu tar två evigheter att ladda fullt på 6A. Känns som man lätt tjänar igen det på 3år med tanke på hur lite man tankar. Imponerande verkar den vara också när elen tar slut i Eco pro läge o är lätt på gasen då den på något sätt fortsatt går vidare på el mkt...
 
Jag har beställt laddbox från incharge, fullsmetad för att kunna funka till framtida elbil med tex lastövervakning. Mm jag laddar hemma nu på shucko på lägsta,
6A. Kosta runt 25k, men hälften kan man ju dra av via Naturvårdsverket, så kändes läge att skaffa det nu, lär inte vara subventionerad på samma sätt om några år när alla ska köpa det... Samt att det nu tar två evigheter att ladda fullt på 6A. Känns som man lätt tjänar igen det på 3år med tanke på hur lite man tankar. Imponerande verkar den vara också när elen tar slut i Eco pro läge o är lätt på gasen då den på något sätt fortsatt går vidare på el mkt...
Nu vet jag inte vad som ingår i installationen av just denna laddbox, men tänk på att du måste ha en jordfelsbrytare Typ B också.
 
Jag är lite snurrig med BMW these days men M3 finns inte mera?

Ja och nej. M3 fanns i F30 (F80 i m3) karossen men den är ju nedlagd nu och nya m3 har inte kommit än. Sen finns ju inte 3-serien som coupe längre för då heter den ju 4-serie och då blir det ju M4. Säker bra bil men fan så illa det klingar...
 
Tills i fredags natt så körde jag en sådan här bil
20191026_155006.jpg

Satan så nojig jag var när jag körde sådan. Var så illa att polisen (yes, jag motringde via växeln) kontaktade mig för att få veta var bilen brukade stå parkerad. Dom ville ha koll fall nån liga drog förbi.

Hoppas det går smidigt med försäkringsbolaget! Har annars en ratt utan kudde i garaget, bytte till alcantara innan leverans.
 
Ja och nej. M3 fanns i F30 (F80 i m3) karossen men den är ju nedlagd nu och nya m3 har inte kommit än. Sen finns ju inte 3-serien som coupe längre för då heter den ju 4-serie och då blir det ju M4. Säker bra bil men fan så illa det klingar...

Det där tyckte jag var rätt onödigt med modellbeteckningsbytet. Helt klart har det gått inflation i modellbeteckningar hos biltillverkarna. Det förvirrar många.

Det var enklare när man t ex hade M3 E36 coupe och sedan. Varför krångla till det? M3 var dessutom endast en coupe från början och nu blev det endast sedan. Man har helt enkelt inte varit särskilt konsekvent från BMW. M beteckningen har dessutom blivit urvattnat eftersom man har satt M på princip alla modellerna i programmet.

Oavsett det så är så klart M3/M4 fortfarande bra bilar. Men de har inte mycket med sitt ursprung att göra längre.

Har funderat på hur de är som året runt bil med dubbelturbo, bakhjulsdrift här i Sverige? Schysst bruksbil om den är körbar.
 
Tillbaka
Topp