• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Kör du med inslagen destination på navigationen när du testar räckvidd?
Om inte - testa det. När du har en destination inslagen så beräknar bilen körsträckan och hur vägen ser ut, uppförsbackar, nedförs, hastigheter osv. På det sättet kommer du garanterat få längst körsträcka på elen! :)
Jepp den var på, och AC off mestadels:) nu står mätaren fulladdat 47km, så handlar mkt om körhistorik också verkar det som..
 
Tankar kring nya BMW M2cs? :hungry:
B3724F98-E3D1-41AA-BE36-DD700F81B893.jpeg
B2EE464D-4091-4118-B884-3CFF487407DE.jpeg
89A828DA-2030-46F5-96FB-5165CDB03926.jpeg
8A443B63-2CD6-4A6F-9D36-4A2F4444BC1F.jpeg
Är den inte hög ?
 
Är dagligen inne i denna tråd då jag gillar bilar, har dessvärre noll kunskap om bilar varpå jag vänder mig till er då jag och sambon ska inhandla vår första bil.
Vi bor i Stockholm men har släkt både norröver och västerut så bilen kommer främst användas på helger för längre resor till Karlstad, Norrland, fjällen osv. Inte osannolikt att vi om något år även kommer behöva plats för barnvagn.

Budget är +/- 130' och har mest kollat på Volvo V60 och då typ D2/D3, alternativt T3 samt även sneglat på Golf Sportcombi. Behöver väl egentligen alla tips jag kan få då jag som sagt är ny i svängen. Erfarenheter av främst V60 men även Sportcombi mottages tacksamt såväl som tips på andra alternativ. Prio är främst en säker och stabil bil för längre resor, gärna relativt billig i drift.

Som exempel var vi och provkörde följande bil, som dock var alldeles för sliten inui pga av ljus klädsel, i övrigt gillade vi den:
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-v60-d2-momentum-varmare-drag-6711-13934864
V60 upplever jag som är lång på tok för liten, både förarplatsen och ffa baksätet. Funderar ni på barn så är ju bagaget också pinsamt litet.. Så på de kriterierna hade jag nog hellre valt en golf. Bor du centralt skall du nog se till att få en Euro6 om det skall vara diesel, för nog lär det väl bli restriktioner snart?
 
Too much, för att vara ärlig. Snodde dom huven från nån evo-någonting?

Huven är ascool! ”Bulan” i huven har ju varit med i några år nu på BMW M.

Gillar den.
Vet du vad den kommer kosta? Har för mig alla cs modeller har varit snuskigt dyra väl?

Runt 900,000kr!
Så liiite mer än en competition... ;) men då får man ju också en lättare bil med mer effekt, keramiska bromsar, annat avgassystem. Och 1 av 2000 tillverkade :)


Inte sett bilen live. Sånt är alltid svårt att avgöra på bild.
 
Tankar kring nya BMW M2cs? :hungry:
B3724F98-E3D1-41AA-BE36-DD700F81B893.jpeg
B2EE464D-4091-4118-B884-3CFF487407DE.jpeg
89A828DA-2030-46F5-96FB-5165CDB03926.jpeg
8A443B63-2CD6-4A6F-9D36-4A2F4444BC1F.jpeg
Tycker det är kul att en riktig M2 är tillbaka. Gillar inte den semi M-modellen M235i för att det är ju M2:an fast ändå inte. Tycker fälgarna är fantastiskt fina, fullkomligt älskar färgen, påminner dock om en Subaru STI med bronsfälgar. Vilket jag inte har något problem med med andra kanske inte gillar det.
 
Tycker det är kul att en riktig M2 är tillbaka. Gillar inte den semi M-modellen M235i för att det är ju M2:an fast ändå inte. Tycker fälgarna är fantastiskt fina, fullkomligt älskar färgen, påminner dock om en Subaru STI med bronsfälgar. Vilket jag inte har något problem med med andra kanske inte gillar det.

Riktig M2 har ju funnits en bra stund, men nu har den slutat vara en grym bang for the bucks-inropare. Älskade att M2 var så mycket kul bil för ändå en nåbar summa.
Körde ju M235xi innan M2, det är nog 235 jag skulle välja igen. Mer allround men ändå riktigt busig, mer S än RS om man ska dra en parallell från M235-M2 till Audi.

Kan ändå lite mer förstå CS som limiterad modell än Competition.
 
Det är rätt otroligt dock hur väl M2 har hållit priset på andrahandsmarknaden, jag har följt det ett tag i förhoppning att man skulle kunna plocka upp en rätt billigt men de ligger stadigt runt 400k+ det senaste året .
Känns som att de stigande nypriserna har hållit priserna på andrahandsmarknaden uppe för jämfört med en av de nya är det fortfarande så billigt.
 
Riktig M2 har ju funnits en bra stund, men nu har den slutat vara en grym bang for the bucks-inropare. Älskade att M2 var så mycket kul bil för ändå en nåbar summa.
Körde ju M235xi innan M2, det är nog 235 jag skulle välja igen. Mer allround men ändå riktigt busig, mer S än RS om man ska dra en parallell från M235-M2 till Audi.

Kan ändå lite mer förstå CS som limiterad modell än Competition.
Vad finns det annars för bra bang/buck nu för tiden ens, som är en mindre coupé/tvåsitsig? M4 är väl inte så billig och ganska stor, Miatan saknar hästarna. Kan inte tänka på någon annan nu i stunden...
 
Är det en så udda dimension? Om du inte kan köpa online så ring runt till olika däckverkstäder. Tänk på att vissa är Michelin, Pirelli anslutna osv. Säkert inte alla tillverkare som erbjuder dimensionen.

Ja tydligen, är till Porsche och enligt dem kommer däcken till Sverige först om 1 månad..... :/ alternativet är att köpa extra fälgar och däck men det kostar ju....
 
Vad finns det annars för bra bang/buck nu för tiden ens, som är en mindre coupé/tvåsitsig? M4 är väl inte så billig och ganska stor, Miatan saknar hästarna. Kan inte tänka på någon annan nu i stunden...

900 brak köper väl en Cayman rätt lätt? Nu kommer jag inte ens ihåg vad min M2 kostade ny för typ 2-3 år sedan (vilket minne..) men det var långt under 900. Hade aldrig fått in en M2 comp i tjänstebilsbudgeten :D
 
900 brak köper väl en Cayman rätt lätt? Nu kommer jag inte ens ihåg vad min M2 kostade ny för typ 2-3 år sedan (vilket minne..) men det var långt under 900. Hade aldrig fått in en M2 comp i tjänstebilsbudgeten :D
Ja fast tänker nog en bit under 900k, om man kan spendera den summan på en sport bil så är nog inte lika viktigt med bang/buck skulle jag kunna tro. Tänkte nog med runt 500k eller mindre. Kan mna hitta något där?
 
Är dagligen inne i denna tråd då jag gillar bilar, har dessvärre noll kunskap om bilar varpå jag vänder mig till er då jag och sambon ska inhandla vår första bil.
Vi bor i Stockholm men har släkt både norröver och västerut så bilen kommer främst användas på helger för längre resor till Karlstad, Norrland, fjällen osv. Inte osannolikt att vi om något år även kommer behöva plats för barnvagn.

Budget är +/- 130' och har mest kollat på Volvo V60 och då typ D2/D3, alternativt T3 samt även sneglat på Golf Sportcombi. Behöver väl egentligen alla tips jag kan få då jag som sagt är ny i svängen. Erfarenheter av främst V60 men även Sportcombi mottages tacksamt såväl som tips på andra alternativ. Prio är främst en säker och stabil bil för längre resor, gärna relativt billig i drift.

Som exempel var vi och provkörde följande bil, som dock var alldeles för sliten inui pga av ljus klädsel, i övrigt gillade vi den:
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-v60-d2-momentum-varmare-drag-6711-13934864

Jag kör v60 cc d3 (-16). Två ungar 6,8. Fru. Dvs passerat vagnstadiet. Släkten 25mil bort så när det blir resor dit packar man in en del.. men funkar absolut. Sälenresor betyder takbox vilket går smidigt imo.

Det är mer Tetris med den volymen. Är man bra på det lirar det. Innan denna bilen körde vi v60 laddhybrid 3år vilket var liiite tight (batteriet tog bagagevolym).
 
Jag kör v60 cc d3 (-16). Två ungar 6,8. Fru. Dvs passerat vagnstadiet. Släkten 25mil bort så när det blir resor dit packar man in en del.. men funkar absolut. Sälenresor betyder takbox vilket går smidigt imo.

Det är mer Tetris med den volymen. Är man bra på det lirar det. Innan denna bilen körde vi v60 laddhybrid 3år vilket var liiite tight (batteriet tog bagagevolym).
Har också haft 3st V60 (förra gen) med små barn. Det är något alldeles knasigt med att folk tror sig behöva bedriva flyttfirma bara för att man har barn. Det finns andra vagnar än Bugaboo Donkey liksom.
 
Har också haft 3st V60 (förra gen) med små barn. Det är något alldeles knasigt med att folk tror sig behöva bedriva flyttfirma bara för att man har barn. Det finns andra vagnar än Bugaboo Donkey liksom.
Donkeyn är ju kompakt!
Sålde för övrigt våran donkey till en snubbe som körde en Fiat punto. Tog oss ca 20 minuter att komma på hur den skulle få plats i bilen men tillslut lyckades vi. Han skulle absolut inte byta bil...
 
Är dagligen inne i denna tråd då jag gillar bilar, har dessvärre noll kunskap om bilar varpå jag vänder mig till er då jag och sambon ska inhandla vår första bil.
Vi bor i Stockholm men har släkt både norröver och västerut så bilen kommer främst användas på helger för längre resor till Karlstad, Norrland, fjällen osv. Inte osannolikt att vi om något år även kommer behöva plats för barnvagn.

Budget är +/- 130' och har mest kollat på Volvo V60 och då typ D2/D3, alternativt T3 samt även sneglat på Golf Sportcombi. Behöver väl egentligen alla tips jag kan få då jag som sagt är ny i svängen. Erfarenheter av främst V60 men även Sportcombi mottages tacksamt såväl som tips på andra alternativ. Prio är främst en säker och stabil bil för längre resor, gärna relativt billig i drift.

Som exempel var vi och provkörde följande bil, som dock var alldeles för sliten inui pga av ljus klädsel, i övrigt gillade vi den:
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-v60-d2-momentum-varmare-drag-6711-13934864
Vi har haft V60 och Golf Alltrack på firman, några av varje.

V60-bilarna var D4 AWD och Alltackarna var någon slags 180hk-ish diesel.

Alltracken är trevligare och det är verkligen en stor liten bil, bra komfort och genomgående väldigt trevlig. Inredningen är lite mer modern än V60 men den stora skillnaden var drivlinan, som var helt överlägsen i tysken (dock hade D4:an gamla motorn). Även fyrhjulsdriften var lite bättre, som jag minns det.

Dock föredrog jag Volvon, skönare stolar och lite mer stabil/bekväm på långresa.

Båda modellerna krånglade ungefär lika mycket, eller lite, beroende på hur man ser det.

VOC, Volvo On Call med styrning för värme osv fungerade väldigt bra, skönare än VW:s fjärrkontroll.
 
Donkeyn är ju kompakt!
Sålde för övrigt våran donkey till en snubbe som körde en Fiat punto. Tog oss ca 20 minuter att komma på hur den skulle få plats i bilen men tillslut lyckades vi. Han skulle absolut inte byta bil...
Rätt inställning!
Vi körde Babyjogger med separat liggdel till barn 2. Det gav GOTT om plats för annat. Visst är V60 mindre än en normalstor kombi men halva världen klarar av att åka Golf halvkombi med sina barn och då är V60 gigantisk i jämförelse.
https://www.jollyroom.se/barnvagnar...r-city-elite-single-deluxe-pram-liggdel-black
 
Donkeyn är ju kompakt!
Sålde för övrigt våran donkey till en snubbe som körde en Fiat punto. Tog oss ca 20 minuter att komma på hur den skulle få plats i bilen men tillslut lyckades vi. Han skulle absolut inte byta bil...
Vi körde en liten merca A-klass förut (inte den nya golfaktiga utan den gamla som är 3,8m lång och hög som en telefonkiosk). Fick in en vanlig Emmaljunga där bak + gott om utrymme i kupén. Fantastisk liten bil, svärmor med en V60 (gamla modellen) fick ringa oss för att frakta en byrå för den gick inte in i deras bil :D
 
Det är rätt otroligt dock hur väl M2 har hållit priset på andrahandsmarknaden, jag har följt det ett tag i förhoppning att man skulle kunna plocka upp en rätt billigt men de ligger stadigt runt 400k+ det senaste året .
Känns som att de stigande nypriserna har hållit priserna på andrahandsmarknaden uppe för jämfört med en av de nya är det fortfarande så billigt.

Jag sålde nyss min välutrustad manuell LCI efter dryga 2 år på mindre än 30k förlust. Helt otroligt, speciellt med tanke på att service ingår.

Blev erbjuden en build slot för den nya CS, den är riktigt cool men vet inte om jag kan motivera en M2 på 1 mille efter utrustning. Det jag älskade med den gamla är just den value proposition - super roligt bil, mindre tax (köpte innan höjningen) och runt 500k.
Om jag kunde köpa en till med samma viljor idag, skulle jag göra det. Måste dock tänka lite på CS erbjudande...
 
Jag sålde nyss min välutrustad manuell LCI efter dryga 2 år på mindre än 30k förlust. Helt otroligt, speciellt med tanke på att service ingår.

Blev erbjuden en build slot för den nya CS, den är riktigt cool men vet inte om jag kan motivera en M2 på 1 mille efter utrustning. Det jag älskade med den gamla är just den value proposition - super roligt bil, mindre tax (köpte innan höjningen) och runt 500k.
Om jag kunde köpa en till med samma viljor idag, skulle jag göra det. Måste dock tänka lite på CS erbjudande...
Helt galet bra deal. Synd man inte köpt en.
Jag minns jag såg en M2 gå för precis under 400k förra våren och tänkte att perfekt till året därpå plocka upp en till ett riktigt bra pris.
Priserna ligger fortfarande runt 400k, ett år senare...
 
Vet att Touareg varit på tapeten innan. Har kollat lite och dom verkar riktigt trevliga. Hur är det med ljudnivån när alla har typ 20 21 tums fälgar ?
Pratar om senaste modellen. Man ser ut att kunna få en fullsmetad för runt 650-700
 
Tillbaka
Topp