• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

-SC-

Omega
Pledge Member
Vet att Touareg varit på tapeten innan. Har kollat lite och dom verkar riktigt trevliga. Hur är det med ljudnivån när alla har typ 20 21 tums fälgar ?
Pratar om senaste modellen. Man ser ut att kunna få en fullsmetad för runt 650-700

Tycker dom verkar va rätt trevliga. Ska provköra en så fort jag får tid. Är egentligen inte alls på jakt efter någon bil då min nuvarande är ny, men är nyfiken på modellen.

Tycker det gör väldigt mycket för utseendet när den enorma grillen är svart, den kromade gillar jag inte alls lika mycket.

Blev förföljd av en snygg sprillans silverfärgad Touareg för någon natt sedan, den visade sig vara reggad på Polismyndigheten. S/V90, Touareg osv, dom börjar ju ha ganska trevliga bilar nu :D
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tycker dom verkar va rätt trevliga. Ska provköra en så fort jag får tid. Är egentligen inte alls på jakt efter någon bil då min nuvarande är ny, men är nyfiken på modellen.

Tycker det gör väldigt mycket för utseendet när den enorma grillen är svart, den kromade gillar jag inte alls lika mycket.

Blev förföljd av en snygg sprillans silverfärgad Touareg för någon natt sedan, den visade sig vara reggad på Polismyndigheten. S/V90, Touareg osv, dom börjar ju ha ganska trevliga bilar nu :D
Ja det är väl R design black
med den svarta. Jag gillar båda :)
Får se om det blir något för mig sen. Återkommet i frågan
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Bästa all-roundbilen bland jänkarna är utan tvekan Mustangen i min mening.
Lika snabb som dem två övriga rakt fram, svänger bättre än challenger/charger(dock sämre än Camaron knappt), bättre utrymmen och sikt än Camaron(dock sämre än challenger/camaro).

Den har ett riktigt försäljarnätverk och du har en generalagent.

Med relativt enkla modifikationer så kan den gå grymt bra på bana och rakt fram, den är för mjukt satt för riktigt hård körning. Bara som en notis så är den i princip lika snabb som en M2 Comp på diverse banor.
Jämfört mot en M2 så är den ganska så mycket större och coolare :D

Ahh den klassiska mustangen, då kan man nog räkna in camaron och challengern också. Är inet de en bite än en BMW 2-serie eller är det jag som jämför dåligt? Mustangen kanske inte är enorm men challgengern är ändå ganska stor.
 

Nudelpalm

Omega
:D
Bästa all-roundbilen bland jänkarna är utan tvekan Mustangen i min mening.
Lika snabb som dem två övriga rakt fram, svänger bättre än challenger/charger(dock sämre än Camaron knappt), bättre utrymmen och sikt än Camaron(dock sämre än challenger/camaro).

Den har ett riktigt försäljarnätverk och du har en generalagent.

Med relativt enkla modifikationer så kan den gå grymt bra på bana och rakt fram, den är för mjukt satt för riktigt hård körning. Bara som en notis så är den i princip lika snabb som en M2 Comp på diverse banor.
Jämfört mot en M2 så är den ganska så mycket större och coolare :D
Bästa all-roundbilen bland jänkarna är utan tvekan Mustangen i min mening.
Lika snabb som dem två övriga rakt fram, svänger bättre än challenger/charger(dock sämre än Camaron knappt), bättre utrymmen och sikt än Camaron(dock sämre än challenger/camaro).

Den har ett riktigt försäljarnätverk och du har en generalagent.

Med relativt enkla modifikationer så kan den gå grymt bra på bana och rakt fram, den är för mjukt satt för riktigt hård körning. Bara som en notis så är den i princip lika snabb som en M2 Comp på diverse banor.
Jämfört mot en M2 så är den ganska så mycket större och coolare :D
Och en Mustang går att få med V8, M2 bara V6 :D
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
dussinbilar

kolla bakgrunden :)

8RCgdAS.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Med relativt enkla modifikationer så kan den gå grymt bra på bana och rakt fram, den är för mjukt satt för riktigt hård körning. Bara som en notis så är den i princip lika snabb som en M2 Comp på diverse banor.:D
Är den verkligen det?
Den vanliga M2an är ju i princip lika snabb som en GT350
 
Mitt bidrag till bästa all-roundbilen är Subaru sti.

766C953E-5B36-4C93-A4D4-11D5C760D869.jpeg


Bästa all-roundbilen bland jänkarna är utan tvekan Mustangen i min mening.
Lika snabb som dem två övriga rakt fram, svänger bättre än challenger/charger(dock sämre än Camaron knappt), bättre utrymmen och sikt än Camaron(dock sämre än challenger/camaro).

Den har ett riktigt försäljarnätverk och du har en generalagent.

Med relativt enkla modifikationer så kan den gå grymt bra på bana och rakt fram, den är för mjukt satt för riktigt hård körning. Bara som en notis så är den i princip lika snabb som en M2 Comp på diverse banor.
Jämfört mot en M2 så är den ganska så mycket större och coolare :D
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Dagens bredaste smile avlossades när jag lämnade in bilen för byte av bromsvätska (?) och tjejen bakom disken dubbelkollar, bokar in och tidigarelägger hela STORA servicen något så den också kom med under tiden för fri service. Själv hade jag inte kollat det.
-Då får du hämta den lite senare i eftermiddag bara, går det bra?
Går fortfarande omkring med känslan av att ha ”tjänat” en massa pengar på bilägandet :D:D:D jämfört med att upptäcka att en massa system lyser rött om en månad och då dessutom behöva lämna in den igen och betala...:greedy:
Mycket snyggt hanterat BMW Segeltorp!
 

demondave

Rolex
Dagens bredaste smile avlossades när jag lämnade in bilen för byte av bromsvätska (?) och tjejen bakom disken dubbelkollar, bokar in och tidigarelägger hela STORA servicen något så den också kom med under tiden för fri service. Själv hade jag inte kollat det.
-Då får du hämta den lite senare i eftermiddag bara, går det bra?
Går fortfarande omkring med känslan av att ha ”tjänat” en massa pengar på bilägandet :D:D:D jämfört med att upptäcka att en massa system lyser rött om en månad och då dessutom behöva lämna in den igen och betala...:greedy:
Mycket snyggt hanterat BMW Segeltorp!

Det där är kundservice på hög nivå!
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Dagens bredaste smile avlossades när jag lämnade in bilen för byte av bromsvätska (?) och tjejen bakom disken...

...Mycket snyggt hanterat BMW Segeltorp!
Kanske var samma tjej som jag var kanonnöjd med en gång där, vill minnas att hon hette Agnes.

På Merca Segeltorp är det dock inte lika trevligt om man pratar med andra än säljarna.
Jag bokade via deras hemsida en A-service kl 13:00, och när jag dök upp blev jag idiotförklarad för att jag hade valt 13:00 (trots att det går att göra via deras egna hemsida, och att jag hade fått bekräftelse på mail/sms osv) och blev tvingad att boka om tiden till 07:00 en annan dag. Lånebilar har dom inte heller...
 

Edin

Panerai
Dagens bredaste smile avlossades när jag lämnade in bilen för byte av bromsvätska (?) och tjejen bakom disken dubbelkollar, bokar in och tidigarelägger hela STORA servicen något så den också kom med under tiden för fri service. Själv hade jag inte kollat det.
-Då får du hämta den lite senare i eftermiddag bara, går det bra?
Går fortfarande omkring med känslan av att ha ”tjänat” en massa pengar på bilägandet :D:D:D jämfört med att upptäcka att en massa system lyser rött om en månad och då dessutom behöva lämna in den igen och betala...:greedy:
Mycket snyggt hanterat BMW Segeltorp!

Tjejerna bakom mottagningsdisken är trevliga och snälla men stolpskottet som skickade in mitt försäkringsärende till F-bolaget missade tre månader på händelsedatum vilket resulterade i ett datum innan jag ens hade bilen vilket gav avslag. Kul att ägna två timmar på att ta reda på detta och spåra det tillbaka till Bmw Segeltorp som inte förstår vad jag funnit för info...
 

Hangarhunden

Cartier
Frun hotar med att plocka ut en Kia Optima PHEV som nästa tjänstebil. Någon som har något gott, eller styggt att säga om den modellen?
Själv röstar jag för kommande BMW X3 Laddhybrid.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag bokade via deras hemsida en A-service kl 13:00, och när jag dök upp blev jag idiotförklarad för att jag hade valt 13:00 (trots att det går att göra via deras egna hemsida, och att jag hade fått bekräftelse på mail/sms osv) och blev tvingad att boka om tiden till 07:00 en annan dag. Lånebilar har dom inte heller...
Exakt det där har hänt mig på Audi också. Bokar tid i deras system, väljer en exakt tid (och har därmed tänkt att vänta kvar under tiden) och när man kommer fram så vill de ha bilen hela dagen och "har ingen aaaaaaaaning" om att jag bokat en exakt tid. SOPOR!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Frun hotar med att plocka ut en Kia Optima PHEV som nästa tjänstebil. Någon som har något gott, eller styggt att säga om den modellen?
Själv röstar jag för kommande BMW X3 Laddhybrid.
Verkar vara en rimligt vettig bil som inte står de stora märkena så långt efter. När jag tittade på den själv så tappade jag suget lite på grund av märkbart lägre kvalitetskänsla än exempelvis Passat GTE. Bara en sån sak att dörrhandtaget har 1cm glapp innan mekanismen "tar" gör att man liksom blir på dåligt humör innan man ens satt sig i bilen. Väl på plats känns vissa knappar som att de kommer direkt från en Toyota Corolla från 1995. Ljusreglage, speglar, elhissar - alla knappar känns liksom stora och glappa, precis som det var för 20 år sedan. Rent mekaniskt (provkörde ej) så verkar den vara helt okay dock och vad gäller hållbarhet tror jag inte den är sämre än nåt annat.

i3 funkar som andrabil möjligen men inget jag skulle rekommendera för långresor och liknande. Bara en sån uppenbar grej att det inte finns dubbdäck är ganska begränsande.
 
Senast ändrad:
Tycker dom verkar va rätt trevliga. Ska provköra en så fort jag får tid. Är egentligen inte alls på jakt efter någon bil då min nuvarande är ny, men är nyfiken på modellen.

Tycker det gör väldigt mycket för utseendet när den enorma grillen är svart, den kromade gillar jag inte alls lika mycket.

Blev förföljd av en snygg sprillans silverfärgad Touareg för någon natt sedan, den visade sig vara reggad på Polismyndigheten. S/V90, Touareg osv, dom börjar ju ha ganska trevliga bilar nu :D
Polisen lägger så mycket pengar på bilar att dom inte har råd att ha folk på gatorna/vägarna.
 

demondave

Rolex
Polisen lägger så mycket pengar på bilar att dom inte har råd att ha folk på gatorna/vägarna.

Det börjar bli bortåt löjligt, känns som att myndigheten skulle behöva någon som har erfarenhet av vagnparker i privat sektor. Amarok hundbilar? Tuffa, men en Caddy 4 motion hade väl gjort typ samma jobb med bättre väghållning till halva priset och en lite annan TCO.

I Chamonix körde polisen utryckning med en manuell diesel-Kangoo med en stackars saftblandare på taket. Fångade säkert nån tjuv någon gång ibland :)
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Verkar vara en rimligt vettig bil som inte står de stora märkena så långt efter. När jag tittade på den själv så tappade jag suget lite på grund av märkbart lägre kvalitetskänsla än exempelvis Passat GTE. Bara en sån sak att dörrhandtaget har 1cm glapp innan mekanismen "tar" gör att man liksom blir på dåligt humör innan man ens satt sig i bilen. Väl på plats känns vissa knappar som att de kommer direkt från en Toyota Corolla från 1995. Ljusreglage, speglar, elhissar - alla knappar känns liksom stora och glappa, precis som det var för 20 år sedan. Rent mekaniskt (provkörde ej) så verkar den vara helt okay dock och vad gäller hållbarhet tror jag inte den är sämre än nåt annat.

i3 funkar som andrabil möjligen men inget jag skulle rekommendera för långresor och liknande. Bara en sån uppenbar grej att det inte finns dubbdäck är ganska begränsande.
Det där lät ju inte kul någonstans! Valet stod väl dessutom mellan Kian och en X3...o_O
Vet vad jag skulle välja :rolleyes:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det börjar bli bortåt löjligt, känns som att myndigheten skulle behöva någon som har erfarenhet av vagnparker i privat sektor. Amarok hundbilar? Tuffa, men en Caddy 4 motion hade väl gjort typ samma jobb med bättre väghållning till halva priset och en lite annan TCO.
Det var jordbruksverket som krävde en viss hundbox och den krävde pickup.
Polisen lägger så mycket pengar på bilar att dom inte har råd att ha folk på gatorna/vägarna.
Toureg/Mercedes finns så få att det inte syns på sista raden ens
 

demondave

Rolex
Det var jordbruksverket som krävde en viss hundbox och den krävde pickup.

Toureg/Mercedes finns så få att det inte syns på sista raden ens

Det var väl nåt om utrymmeskrav från Jordbruksverket, borde gå att lösa i en Caddy rimligtvis. Svårt att tro att Jordbruksverket bestämde typen av kåpa. Tycker lite synd om stackarna som ska köra blått i Amaroker.

I alla fall sett några nyare civila Golf med blåljus. Osportsligt, men ett vettigt val. Kan inte riktigt köpa att en så stor del av en vagnpark tvunget måste vara V90 och liknande.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det var väl nåt om utrymmeskrav från Jordbruksverket, borde gå att lösa i en Caddy rimligtvis. Svårt att tro att Jordbruksverket bestämde typen av kåpa. Tycker lite synd om stackarna som ska köra blått i Amaroker
Det var nåt om en viss box som styrde. Exakt vem som satte kravet kanske inte är skrivet i sten. Men om det var en viss box så KAN det ju faktiskt vara så att det blev billigare att köra Amarok än att specialbygga en Caddy. Inte så att de betalar listpris riktigt heller. Tror tvärtom faktiskt Polisen har rätt bra koll på sina upphandlingar. :bookworm:
 

demondave

Rolex
Det var nåt om en viss box som styrde. Exakt vem som satte kravet kanske inte är skrivet i sten. Men om det var en viss box så KAN det ju faktiskt vara så att det blev billigare att köra Amarok än att specialbygga en Caddy. Inte så att de betalar listpris riktigt heller. Tror tvärtom faktiskt Polisen har rätt bra koll på sina upphandlingar. :bookworm:

Jag väljer att tro att dom bara var avis på hantverkarna med småföretag som duckar moms med en Amarok ;)

Nej, långt dyrare väl färdiga. Polisbilar är löjligt dyra. Erfarenheten sträcker sig mest till Norge, men svårt att tro att skillnaden är jättestor bortsett från lokal skatt på liknande spec från samma leverantörer. Anpassningarna är dyra, blir endel mantimmar särskilt på sådant som inte byggs på linan hos tillverkaren. Men grundbilen har ju endel att säga, speciellt på driftskostnadssidan.

Hoppas inte att upphandlingarna är lika vinklade som när nya satsningen på kranlastbil skulle upphandlas. Styckaffär, så inte hela världen kostnadsmässigt, men det var ganska tydligt i underlaget exakt vilken leverantör Polisen önskade. Där har vi fyra-fem miljoner (grovt killgissat) skattekronor med låg utnyttjandegrad. Men en tuff Volvo blev det!
 
Topp