• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Alltid tråkigt när man kommer ut och ser att någon har kört på ens bil. När det händer några gånger blir man mer luttrad. Väldigt sällan de ger sig tillkänna tyvärr. Har haft tur några gånger där vittnen har bevittnat händelsen och någon gång t om anmält smitning och stannat kvar tills man dyker upp själv. Andra gånger har man stått där utan vittne och varit ärligt mot försäkringsbolaget om saken varpå de lägger på en självrisk där det är billigare att gå till lackfirman själv.

Alla kan göra misstag och är man person nog att stå för det så blir man bara tacksam även om man tycker att det är en tråkig process att reparera bilen.

Nu är man inne på årstiden där det är mörkt, vått, fuktigt och immigt. Skulle gissa att p-skadorna ökar på varuhusparkeringarna så här års och framåt.

Åker en slö D3, fungerar fint. Är ej i behov av varken mer eller mindre.
Lagom för mig just nu, även om man blir sugen när ni flexar med diverse monster här :rolleyes:
20191029_110341.jpg
Hur tråkiga de än är så undrar jag om du är nöjd med bilen? Haft några problem? Tips på "måste"-utrustning? Har kikat lite åt V40-hållet inför eventuell långpendling framöver, tycker man verkar få rätt mycket för pengarna när de är 1-2 år gamla och gått ett par tusen mil.

Alltid tråkigt när man kommer ut och ser att någon har kört på ens bil. När det händer några gånger blir man mer luttrad. Väldigt sällan de ger sig tillkänna tyvärr. Har haft tur några gånger där vittnen har bevittnat händelsen och någon gång t om anmält smitning och stannat kvar tills man dyker upp själv. Andra gånger har man stått där utan vittne och varit ärligt mot försäkringsbolaget om saken varpå de lägger på en självrisk där det är billigare att gå till lackfirman själv.

Alla kan göra misstag och är man person nog att stå för det så blir man bara tacksam även om man tycker att det är en tråkig process att reparera bilen.

Nu är man inne på årstiden där det är mörkt, vått, fuktigt och immigt. Skulle gissa att p-skadorna ökar på varuhusparkeringarna så här års och framåt.
Många parkeringsgarage har kameror så råkar man ut för olyckan kombinerat med oärligt folk tipsar jag om att alltid kontakta parkeringsbolaget och kolla om de har kameraövervakning. Har de detta upplys om det så fort det är möjligt när du polisanmäler. Ibland begär de ut filmen.

Hur tråkiga de än är så undrar jag om du är nöjd med bilen? Haft några problem? Tips på "måste"-utrustning? Har kikat lite åt V40-hållet inför eventuell långpendling framöver, tycker man verkar få rätt mycket för pengarna när de är 1-2 år gamla och gått ett par tusen mil.
Hade en som lånebil. Tycker den var riktigt skön på motorvägen. Det var CC modellen

Det var av precis den anledningen som den köptes, långpendling.
Har inte ägt den någon längre period, hittills är jag nöjd. Kan inte komma på något att klaga på.
Man sitter skönt och den rullar fint på motorvägen.
Panoramatak är en trevlig detalj som jag ej haft på någon tidigare bil.

Många parkeringsgarage har kameror så råkar man ut för olyckan kombinerat med oärligt folk tipsar jag om att alltid kontakta parkeringsbolaget och kolla om de har kameraövervakning. Har de detta upplys om det så fort det är möjligt när du polisanmäler. Ibland begär de ut filmen.

Ett bra tips.

Mina incidenter har varit på vanliga kommunala parkeringar vid smitningarna. Osäker på hur mycket kameraövervakning man har där.

Man har ju själv bevittnat några incidenter med skador där personen i fråga som är vållande har stått och blånekat (en man vad annars?) och uppträtt hotfullt mot en kvinna i förhoppning att få henne att tiga. Då är det skönt att gå fram och erbjuda sina tjänster att man bevittnat hela situationen. Dessa män blir rätt nerplockade direkt. Jag fattar inte grejen där. Man har en bilförsäkring, alla kan göra fel, det kostar en självrisk och lite premiehöjning max. Det stukade egot borde man kunna överleva. Varför stå där med ett taskigt ego och förnedra sig så över en skitsak? Det kan de bara själva svara på. Jag hade skämts om jag betedde mig så.

Man borde köra runt i en gammal Landrover Defender som bara blir snyggare desto mer patina den får. Övervakningssamhället är överskattat. En primitiv bil som blir snyggare och snyggare och förorsakar den oförsiktige skador på sin egen bil.

Efter att bara fått upp laddningen till 29km vid fullt (BMW säger Max 60km) kände jag för ett test, då siffrorna visar mycket kring just kördata och historik. Fulladdad iväg med familjen i bilen, ca 8grader, längre stop på flera timmar efter 30km och då tappar alltid batteriet lite i kylan..kan jag konstatera att jag kom 52,8 km på en laddning och resterande del av körningen även blev väldigt låg konsumtion då den laddar tillbaka hela tiden, kan bara säga wow BMW! Känns som att den föreskriva max gränsen vid 60km borde lätt slås en mer varm dag! Nu känner jag definitivt att 330e var ett bra val:) den nya sporten att jaga km istället för kmh i cupran :) :)
8485C71C-ACB7-4687-875B-AADB2061017A.jpeg

Livet börjar bli tråkigt, bilen fungerar för bra nu.
Vill ha nya bekymmer.
Rättare sagt, 7-serie F01.

Någon här som haft en? En begagnad F01 med typ 6k mil på mätaren kostar lika mycket som en ny Passat.
Är de lila fantastiska att köra som de ser ut?

Sugen på en 740d.
Jajjemän. :)

Hade precis en 740d X-drive från 2012 (har jag för mig). Den var riktigt bra. Har haft 5-serie, E-klass, A6 osv i de senaste serierna och den var i en liten annan liga. Framförallt komfortmässigt tyckte jag den stack ut positivt, man satt fint i komfortsolarna och lågt i kupén. Gick lugnt på vägen, en riktigt kryssare helt enkelt. Hade i princip allt i utrustningsväg. Men det var stor upplevd skillnad jämfört en 5-serie, både på gott och ont. Beror ju på vad man är ute efter.

Jag hade nog kört en sådan eller S-klass om det inte vore för 1) massa ungar, 2) krav på tjänstesläde.:depressed:

Vill ha nya bekymmer.

Någon här som haft en? En begagnad F01 med typ 6k mil på mätaren kostar lika mycket som en ny Passat.

Sugen på en 740d.

En kompis har en 760Li som han är sjukt nöjd med. Det är ett rikligt utrustat exemplar och är otroligt fin att åka i. Jag har inte kört bilen själv. Han har inte haft bilen tillräckligt länge för att säga om det var ett bra köp. Problemfritt än så länge, men som med alla lyxbilar av den kalibern så kostar det givetvis när det händer saker. Är man bara införstådd i det och man vill ha bilen i fråga så är det bara att köra. Man har bara ett liv.

För egen del är jag lite inne på något mer diskret. Funderar lite på en Golf R. Något som är i ett kompakt format med lite storbilskänsla, diskret men ändå ett hyfsat bra chassi för vad det är. Något som bara smälter in i trafikmiljön som man kan ställa överallt utan att bry sig. För de flesta är det en Golf, en grå tråkig bil.

Det är lite samma skola på en BMW 7:serie i mörkare ton av den generationen du tittar på. Körde jag långt och mycket hade jag tittat på en begagnad bil i lyxsedan segmentet. Man får mycket bil för pengarna där.

Vill ha nya bekymmer.

Sugen på en 740d.
Det är hög kvalitet på grejerna, drivlinan är väldigt beprövad vid det här laget. MEN, alla 7-serie specifika delar kostar multum. Bara som exempel: Sist jag var på BMW och hämtade min 530xd så var det inne en kille med en 7-serie och hämtade ut den. Han behövde nya dörrhandtag eftersom 3st inte fungerade. De kostade 8 tusen kr - styck!

Jajjemän. :)

Hade precis en 740d X-drive från 2012 (har jag för mig). Den var riktigt bra. Har haft 5-serie, E-klass, A6 osv i de senaste serierna och den var i en liten annan liga. Framförallt komfortmässigt tyckte jag den stack ut positivt, man satt fint i komfortsolarna och lågt i kupén. Gick lugnt på vägen, en riktigt kryssare helt enkelt. Hade i princip allt i utrustningsväg. Men det var stor upplevd skillnad jämfört en 5-serie, både på gott och ont. Beror ju på vad man är ute efter.

Jag hade nog kört en sådan eller S-klass om det inte vore för 1) massa ungar, 2) krav på tjänstesläde.:depressed:

Ungefär det årtalet jag tänker mig. Vill inte ha 2010 när F01 kom (var det då?) men inte typ 2015 eller så eftersom de är lite för dyra. Mitt emellan brukar vara beprövat och bra.
Åker man dåligt i en 7-serie så är det nog inte bilen det är fel på...
Har och kommer bara 1 unge så det blir riktigt fint. Såg en 750Ld. Snacka om gott om plats även med bilbarnstolen bak :D

En kompis har en 760Li som han är sjukt nöjd med. Det är ett rikligt utrustat exemplar och är otroligt fin att åka i. Jag har inte kört bilen själv. Han har inte haft bilen tillräckligt länge för att säga om det var ett bra köp. Problemfritt än så länge, men som med alla lyxbilar av den kalibern så kostar det givetvis när det händer saker. Är man bara införstådd i det och man vill ha bilen i fråga så är det bara att köra. Man har bara ett liv.

För egen del är jag lite inne på något mer diskret. Funderar lite på en Golf R. Något som är i ett kompakt format med lite storbilskänsla, diskret men ändå ett hyfsat bra chassi för vad det är. Något som bara smälter in i trafikmiljön som man kan ställa överallt utan att bry sig. För de flesta är det en Golf, en grå tråkig bil.

Det är lite samma skola på en BMW 7:serie i mörkare ton av den generationen du tittar på. Körde jag långt och mycket hade jag tittat på en begagnad bil i lyxsedan segmentet. Man får mycket bil för pengarna där.

Jag kör cirka 5 mil om dagen.
Min 5 serie är trevlig, den är välutrustad. Men den börjar bli lite till åren och vore fint att köpa något med under 10k mil på mätaren för att sedan själv kunna lägga 20k mil på utan att vara orolig.
Min 5-serie har en mycket tvivelaktig historia och därmed är bilen högst tvivelaktig med. Även om den går som en dröm just nu!

Det är hög kvalitet på grejerna, drivlinan är väldigt beprövad vid det här laget. MEN, alla 7-serie specifika delar kostar multum. Bara som exempel: Sist jag var på BMW och hämtade min 530xd så var det inne en kille med en 7-serie och hämtade ut den. Han behövde nya dörrhandtag eftersom 3st inte fungerade. De kostade 8 tusen kr - styck!

Jösses! Var det enbart dörrhandtagen? Inte montering eller liknande? Eftersom jag gör allting själv på mina bilar.
Köper jag en 7-serie så kommer jag inte lämna iväg den för mycket precis.
De enda sakerna jag inte gör själv är hjulinställning och lägga om däck på fälgar.

Tittade lite på vad vanliga slitagedelar till en 7-serie kostar och saker som bärarmar, styrstag osv var inte nå dyrare än en 5-serie.
Men det är ju som tidigare sagt, dom riktigt specifika detaljerna som inte görs av tredjepart-företag som blir ohyggligt dyra...

Inte så konstigt att folk snor delar :D

Med tanke på vad delarna kostar till bilarna är det inte konstigt att det finns en marknad för dem. Skulle inte förvåna mig om de även hamnar på den svenska marknaden. Skygga bilverkstäder som fixar upp skadade bilar. Alla delar exporteras troligtvis inte till öststater. Det finns nog en stor inhemsk marknad också.

Jösses! Var det enbart dörrhandtagen? Inte montering eller liknande? Eftersom jag gör allting själv på mina bilar.
Köper jag en 7-serie så kommer jag inte lämna iväg den för mycket precis.
De enda sakerna jag inte gör själv är hjulinställning och lägga om däck på fälgar.
Tror det var kombon softclose+keyless som var orsaken till att det blev så dyrt. Men det var absolut inklusive montering osv.

Det jag minns rätt var gubben oerhört sköna inställning till det hela "Det ska vara dyrt. Annars skulle alla åka i dem." Det är nog den inställningen som krävs för att kunna åka lite äldre lyxbil utan att få migrän hela tiden.

Tror det var kombon softclose+keyless som var orsaken till att det blev så dyrt. Men det var absolut inklusive montering osv.

Det jag minns rätt var gubben oerhört sköna inställning till det hela "Det ska vara dyrt. Annars skulle alla åka i dem." Det är nog den inställningen som krävs för att kunna åka lite äldre lyxbil utan att få migrän hela tiden.

Så är det!
Softclose är en sådan sak som jag gärna inte har faktiskt.
Jag har en del krav men det är mest sådant min gamla 5 serie redan har så som komfortstolar, HUD, stora stereon osv.
Lane assist, soft close, elbaklucka osv är sådant jag enbart finner störande tyvärr. Vill helst inte ens ha adaptiv farthållare men det lär väl vara svårt att hitta en utan :D

På tal om bilar.
Min termostat är trasig på Bmwn! Så favorit syssla igen, meka helvetet :D
Det har gått så långt att jag inte ens blir förbannad längre eftersom jag är så fascinerad över att det ens är möjligt att så mycket kan fela på en bil :D
Det är fanemig otroligt imponerande!
(Kanske rätt inställning när man vill äga en 7serie?).

S-klass från samma år är mil bättre än 7serie F01, den senare knarrar från interiören, har villig plast där mercan är läderklädd och 7serien känns bökigt enorm på mindre vägar.

Men det är bara mina 2c, jag köpte något helt annat tillslut :angel:

Tillbaka
Topp