• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
S-klass från samma år är mil bättre än 7serie F01, den senare knarrar från interiören, har villig plast där mercan är läderklädd och 7serien känns bökigt enorm på mindre vägar.

Men det är bara mina 2c, jag köpte något helt annat tillslut :angel:

Mercedes klarar jag inte av.
Har ett obotligt hat mot dom som jag ej tänker gå in på för mycket här med risk för att bli lynchad :D
Håller mig till mina renoveringsobjekt istället
 

Fredde76

Omega
Alla som har softclose på sin bil, är det inte lite pinsamt att utföra stängningsprocessen? Och hur ofta glömmer man att man har det och smäller igen dörren som vanligt?
 

Kamp

Omega
Är dagligen inne i denna tråd då jag gillar bilar, har dessvärre noll kunskap om bilar varpå jag vänder mig till er då jag och sambon ska inhandla vår första bil.
Vi bor i Stockholm men har släkt både norröver och västerut så bilen kommer främst användas på helger för längre resor till Karlstad, Norrland, fjällen osv. Inte osannolikt att vi om något år även kommer behöva plats för barnvagn.

Budget är +/- 130' och har mest kollat på Volvo V60 och då typ D2/D3, alternativt T3 samt även sneglat på Golf Sportcombi. Behöver väl egentligen alla tips jag kan få då jag som sagt är ny i svängen. Erfarenheter av främst V60 men även Sportcombi mottages tacksamt såväl som tips på andra alternativ. Prio är främst en säker och stabil bil för längre resor, gärna relativt billig i drift.

Som exempel var vi och provkörde följande bil, som dock var alldeles för sliten inui pga av ljus klädsel, i övrigt gillade vi den:
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-v60-d2-momentum-varmare-drag-6711-13934864
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Är dagligen inne i denna tråd då jag gillar bilar, har dessvärre noll kunskap om bilar varpå jag vänder mig till er då jag och sambon ska inhandla vår första bil.
Vi bor i Stockholm men har släkt både norröver och västerut så bilen kommer främst användas på helger för längre resor till Karlstad, Norrland, fjällen osv. Inte osannolikt att vi om något år även kommer behöva plats för barnvagn.

Budget är +/- 130' och har mest kollat på Volvo V60 och då typ D2/D3, alternativt T3 samt även sneglat på Golf Sportcombi. Behöver väl egentligen alla tips jag kan få då jag som sagt är ny i svängen. Erfarenheter av främst V60 men även Sportcombi mottages tacksamt såväl som tips på andra alternativ. Prio är främst en säker och stabil bil för längre resor, gärna relativt billig i drift.

Som exempel var vi och provkörde följande bil, som dock var alldeles för sliten inui pga av ljus klädsel, i övrigt gillade vi den:
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-v60-d2-momentum-varmare-drag-6711-13934864

Är inte bensin ett bättre val då direkt pga lägre skatt?
Skatten spelar mycket roll i det stora hela om man inte kör så mycket.
Räkna på antal mil per år och sedan vad bilarna har för skatt.

Jag kör cirka 2000mil per år med en stor bensinare och det löner sig knappt ens för mig att gå på en diesel.
 

Kamp

Omega
Är inte bensin ett bättre val då direkt pga lägre skatt?
Skatten spelar mycket roll i det stora hela om man inte kör så mycket.
Räkna på antal mil per år och sedan vad bilarna har för skatt.

Jag kör cirka 2000mil per år med en stor bensinare och det löner sig knappt ens för mig att gå på en diesel.

Ah okej, trodde det bara var nya dieselbilar som var högt beskattade. Tänkt att dieselbilar drar mindre samt har bättre hållbarhet kontra bensin, men å andra sidan är jag dåligt insatt :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ah okej, trodde det bara var nya dieselbilar som var högt beskattade. Tänkt att dieselbilar drar mindre samt har bättre hållbarhet kontra bensin, men å andra sidan är jag dåligt insatt :)
ja, ofta är det sant, brukar inte vara speciellt hög skatt bara för att det är diesel

kolla skatten på transportstyrelsens hemsida via reg nummer

Mvh
 

Nudelpalm

Omega
Ah okej, trodde det bara var nya dieselbilar som var högt beskattade. Tänkt att dieselbilar drar mindre samt har bättre hållbarhet kontra bensin, men å andra sidan är jag dåligt insatt :)
Dieselmotorer mår bäst av långkörningar i regel, blir det mycket åka till affären på helgen så kanske en bensin vore att föredra. Ska det bilpendlas längre sträckor varje dag och man inte kommer sitta i bilkö skulle jag välja en diesel istället.
 

Kamp

Omega
Dieselmotorer mår bäst av långkörningar i regel, blir det mycket åka till affären på helgen så kanske en bensin vore att föredra. Ska det bilpendlas längre sträckor varje dag och man inte kommer sitta i bilkö skulle jag välja en diesel istället.

Har också hört att en diesel bör köras längre sträckor. Bilen kommer sällan användas på vardagar då vi bor i centrala Stockholm och åker t-bana. Dock kommer helgutflykterna sannolikt bli längre körningar då bilen främst används till platser det är svårt att ta sig kollektivt samt allt utanför Stockholm. Så väger fortfarande mellan diesel och bensin, utbudet är dock sjukt mycket bättre om jag överväger diesel, samt oftast bättre prissatta.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Är dagligen inne i denna tråd då jag gillar bilar, har dessvärre noll kunskap om bilar varpå jag vänder mig till er då jag och sambon ska inhandla vår första bil.
Vi bor i Stockholm men har släkt både norröver och västerut så bilen kommer främst användas på helger för längre resor till Karlstad, Norrland, fjällen osv. Inte osannolikt att vi om något år även kommer behöva plats för barnvagn.

Budget är +/- 130' och har mest kollat på Volvo V60 och då typ D2/D3, alternativt T3 samt även sneglat på Golf Sportcombi. Behöver väl egentligen alla tips jag kan få då jag som sagt är ny i svängen. Erfarenheter av främst V60 men även Sportcombi mottages tacksamt såväl som tips på andra alternativ. Prio är främst en säker och stabil bil för längre resor, gärna relativt billig i drift.

Som exempel var vi och provkörde följande bil, som dock var alldeles för sliten inui pga av ljus klädsel, i övrigt gillade vi den:
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-v60-d2-momentum-varmare-drag-6711-13934864

Vi har kört våran Golf Alltrack TSI i snart tre år nu och är generellt nöjda, skulle haft en större bil egentligen med två ungar under 3 år och dubbelvagn men det går.
Jämför jag med våran andra bil som är en Mini Cooper S så är Golfen lite sämre på allt i känsla, växellåda (DSG), motor osv. Men den vinner på komfort och funktioner (bensinvärmare är guld nu). Jämför jag med frugans gamla V40 (2016?) T2 så är Golfen en pärla, då V40n är det värsta (inte på ett bra sätt) jag kört. Dålig körställning, trött, plastig, konstig växellåda, totalt befriad från allt vad körkänsla heter. Polaren gav samma synpunkter på en V60 han lånat.
Men det kanske är en bra bil för det :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor

Ejnork

Cartier
Hjälp mig!

Var hittar jag vinterdäck som ska passa fälgar där det idag sitter sommardäck med måtten 285/35 zr22 och 315/30 zr22? Lite panik här, vill inte köpa nya fälgar.

285or verkar finnas. Svårare med 315/30. Finns något?
 
Senast ändrad:

Norda

Panerai
Efter att bara fått upp laddningen till 29km vid fullt (BMW säger Max 60km) kände jag för ett test, då siffrorna visar mycket kring just kördata och historik. Fulladdad iväg med familjen i bilen, ca 8grader, längre stop på flera timmar efter 30km och då tappar alltid batteriet lite i kylan..kan jag konstatera att jag kom 52,8 km på en laddning och resterande del av körningen även blev väldigt låg konsumtion då den laddar tillbaka hela tiden, kan bara säga wow BMW! Känns som att den föreskriva max gränsen vid 60km borde lätt slås en mer varm dag! Nu känner jag definitivt att 330e var ett bra val:) den nya sporten att jaga km istället för kmh i cupran :) :)
8485C71C-ACB7-4687-875B-AADB2061017A.jpeg

Kör du med inslagen destination på navigationen när du testar räckvidd?
Om inte - testa det. När du har en destination inslagen så beräknar bilen körsträckan och hur vägen ser ut, uppförsbackar, nedförs, hastigheter osv. På det sättet kommer du garanterat få längst körsträcka på elen! :)
 

par

Patek
2-Faktor
Hjälp mig!

Var hittar jag vinterdäck som ska passa fälgar där det idag sitter sommardäck med måtten 285/35 zr22 och 315/30 zr22? Lite panik här, vill inte köpa nya fälgar.

285or verkar finnas. Svårare med 315/30. Finns något?
Är det en så udda dimension? Om du inte kan köpa online så ring runt till olika däckverkstäder. Tänk på att vissa är Michelin, Pirelli anslutna osv. Säkert inte alla tillverkare som erbjuder dimensionen.
 
Topp