• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det där beror ju lite på vad man klassar som kvalité. Visst har dem interiördetaljer och vissa exteriöra delar som inte imponerar.
Men kvalité är också driftsäkerhet, något som SAAB var bra på.
Visst har du rätt i att de säkert inte stannar vid vägkanten oftare än annat men hela känslan i bilarna efter några år är verkligen inte kul. Jag hade en 9-3 2.8t ett tag och den kändes verkligen 10 år äldre än den lika gamla 525d E60 jag hade vid samma tillfälle. Allt verkligen glappade och gnisslade i den Saaben. Den var tillräckligt ny för att inte vara rostig då men tittar man på vilken 9-3 som helst på en parkering idag så hittar man ju rost. Det är tyvärr inte bilar så åldrats bra.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Visst har du rätt i att de säkert inte stannar vid vägkanten oftare än annat men hela känslan i bilarna efter några år är verkligen inte kul. Jag hade en 9-3 2.8t ett tag och den kändes verkligen 10 år äldre än den lika gamla 525d E60 jag hade vid samma tillfälle. Allt verkligen glappade och gnisslade i den Saaben. Den var tillräckligt ny för att inte vara rostig då men tittar man på vilken 9-3 som helst på en parkering idag så hittar man ju rost. Det är tyvärr inte bilar så åldrats bra.
Tack för bra input. Gå upp en smula i pris och servicekostnad för att köpa en 320/325 e91? Jag gillar verkligen bmw..
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
20191212_204059.jpg


Nyckel, :)
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Du måste ju fått ett redigt måndagsexemplar eller bli bestraffad för andra synder på något vis. Min 325 (e92) tuggar på som bara den och har rullat 200 mil bara i veckan. Ända jag har haft strul med är småskit som var när jag köpte, bältessträckare som inte tar med bältet (bytt/fixat) spegelglas som blivit dåliga (bytt/fixat) och nån pixel som dött i radion. Har dock en ny med inbyggd bluetooth (alltså en nyare Bmw Professional stereo med bluetooth modulen i huvudenheten) som ska in så fort jag får hem mikrofonen och sladden till den.

Appropå vinterbil, hur gick det för @LI0N att hitta en ?

Hehe tänker inte ens försöka lista allt jag gjort på min... :D
Smackade dit mina nya IPF LED halvljus på Lincolnen.
Från bedrövligt till OK ljus. Blir inte så mycket bättre på en sådan här bil tror jag :p
Men 2500kr för 2 jävla lampor!...

Syns nog vilken sida som är Halogen...
20191212_193052.jpg
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai

Stiligt!
En 330e M sport då?
Jag blir lite skeptisk till "nyckeln". Inte i den i sig men man börjar ju undra vad det kommer kosta den dan man behöver en ny "nyckel". Tar Bmw 3-10.000:- för en nyckel likt de tidigade nycklar fast detta bara är ett kort? Självklart lite överdrivet men man undrar ju lite...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Yes.

Har två vanliga nycklar också. Den här väl bra om man skall till gymmet eller dylikt.

Då kortet är via NFC så bör det inte vara så dyrt tycker man....

Stiligt!
En 330e M sport då?
Jag blir lite skeptisk till "nyckeln". Inte i den i sig men man börjar ju undra vad det kommer kosta den dan man behöver en ny "nyckel". Tar Bmw 3-10.000:- för en nyckel likt de tidigade nycklar fast detta bara är ett kort? Självklart lite överdrivet men man undrar ju lite...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skulle byta omedelbums till nfc nyckel om det gick. Hur modernt är det att behöva släpa runt på det här?
EFD3ABB2-D20A-47D7-8E6B-9E1EB1D1841A.jpeg

(Dessutom kostar en sån här fjärr redan 3.000kr vid bytesbehov)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har bara en klump som nyckel till min bil. Vad gör man med dosa nr.2? :wideyed:
Startar parkeringsvärmaren. Man kan alltså slippa den sommartid. Men bara startnyckeln i sig är ju en extra sak i förhållande till plånbok och telefon som man alltid har med sig. Skulle gladeligen starta bilen med antignen telefon eller kort. Just ja, det var exakt så Tesla gjorde. Nån har tänkt.
 

DrKlocka

Audemars
Vill man lära sig meka är E60 mycket bra!
Kan man redan meka så är det bra bil att utnyttja sina kunskaper på :D
Haha, du hade nog lite otur med din.
Jag hade i 2,5 år en E61 525 XI, såldes vid 31500 mil och bytte inte mycket på den. Bromsslangar var nog det dyraste. Servade bilen själv så betalade nog inte mer än 10,000kr i service och reparation under de 2,5 åren. Billigaste och mest pålitliga bilen jag haft. Saknar den lite grann. Den lever nu ett nytt liv i Polen.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Farsans nya Kia Niro Hybrid han köpte för 3 månader sedan dog idag. Den går inte att låsa upp med fjärrnyckeln, och visst kommer man in manuellt, men man kan inte starta bilen överhuvudtaget (inga lampor går igång, hela bilen är liksom död). Är det startbatteriet/bilbatteriet, alltså inte hybridbatteriet som dött då?
Mycket märkligt, inte särskilt förtroendeingivande vad gäller Kia-bilar. Men som tur är är har den garanti iallafall...

Edit: fick starta om batteriet genom 12v battery reset knappen. Då gick den igång...
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Haha, du hade nog lite otur med din.
Jag hade i 2,5 år en E61 525 XI, såldes vid 31500 mil och bytte inte mycket på den. Bromsslangar var nog det dyraste. Servade bilen själv så betalade nog inte mer än 10,000kr i service och reparation under de 2,5 åren. Billigaste och mest pålitliga bilen jag haft. Saknar den lite grann. Den lever nu ett nytt liv i Polen.

Som sagt, många saker har också varit pga att jag vill. Typ att framvagnen klonka som fan, går ju att köra med men driver mig till vansinne.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Farsans nya Kia Niro Hybrid han köpte för 3 månader sedan dog idag. Den går inte att låsa upp med fjärrnyckeln, och visst kommer man in manuellt, men man kan inte starta bilen överhuvudtaget (inga lampor går igång, hela bilen är liksom död). Är det startbatteriet/bilbatteriet, alltså inte hybridbatteriet som dött då?
Mycket märkligt, inte särskilt förtroendeingivande vad gäller Kia-bilar. Men som tur är är har den garanti iallafall...

Edit: fick starta om batteriet genom 12v battery reset knappen. Då gick den igång...
Fantastiskt! Verkar ju ha varit en riktigt bra knapp. Hade behövts på min gamla Range-Rover när den trilskades...;)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fantastiskt! Verkar ju ha varit en riktigt bra knapp. Hade behövts på min gamla Range-Rover när den trilskades...;)
Ja det var smidigt. Men då undrar man ju varför det hänt överhuvudtaget, på en i princip helt ny bil. Gått 300 mil. Händer det igen får man väl ringa dem och be dem undersöka!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar riktiga nycklar (har nycklarna fjärrkontroll kan jag acceptera detta) till min bil...men jag kanske är en utdöende art?
Jag vill inte definitivt inte ha ha ett klumpigt kort i kreditkortsstorlek hängande på nyckelklippan! Men jag kanske är ensam om denna känsla?
Ibland är det inte som att utvecklingen av tekniken förbättrar...:confused:
Detta är vad jag har ju nu, fungerar alldeles utmärkt, ryms i fickan, och låser upp och startar bilen:
VALET KEY.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Har BMW gjort något för att öka säkerheten på dessa jämfört med "vanliga" keyless?

Jag gillar riktiga nycklar (har nycklarna fjärrkontroll kan jag acceptera detta) till min bil...men jag kanske är en utdöende art?
Jag vill inte definitivt inte ha ha ett klumpigt kort i kreditkortsstorlek hängande på nyckelklippan! Men jag kanske är ensam om denna känsla?
Ibland är det inte som att utvecklingen av tekniken förbättrar...:confused:
+1
Sen min bil blev snodd är jag anti mot all form av keyless..
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har kortet i min korthållare bland övriga kort. Rätt smidigt.
Jag gillar riktiga nycklar (har nycklarna fjärrkontroll kan jag acceptera detta) till min bil...men jag kanske är en utdöende art?
Jag vill inte definitivt inte ha ha ett klumpigt kort i kreditkortsstorlek hängande på nyckelklippan! Men jag kanske är ensam om denna känsla?
Ibland är det inte som att utvecklingen av tekniken förbättrar...:confused:
Detta är vad jag har ju nu:
VALET KEY.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag gillar riktiga nycklar (har nycklarna fjärrkontroll kan jag acceptera detta) till min bil...men jag kanske är en utdöende art?
Jag vill inte definitivt inte ha ha ett klumpigt kort i kreditkortsstorlek hängande på nyckelklippan! Men jag kanske är ensam om denna känsla?
Ibland är det inte som att utvecklingen av tekniken förbättrar...:confused:
Detta är vad jag har ju nu, fungerar alldeles utmärkt, ryms i fickan, och låser upp och startar bilen:
VALET KEY.jpg
+1!
Saknar känslan bilen förmedlar i nyckeln genom din hand vidare till hjärtat när du tex ska starta en BMW rak 6:a ala E39 i minus 10... eller varför inte få njuta av 540 e34:a startmotor vibrera märgen din!

plastkort och start knapp wtf!?
 
Topp