• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
För att du inte testat ;)
De gångerna jag behöver ljud, så kör jag min 2018 Fireblade SP1 med 3/4 RACE-system :)
Ja, det är ju möjligt - har hört om fler som känner som du och som inte kommer från 2-litersdieslar direkt (och det är ju ett ljud man gärna hade varit utan). Men jag börjar tro på det först när det blir verklighet, tills dess väljer jag att leva i tron att gamla hederliga sugmotorer är det enda som kan få mig till gåshud. :)
Grym hoj!
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Grejen är ju att acceleration rakt fram inte är allt, lite som att en quartz är mer exakt än en mekanisk klocka. Fortfarande inte samma sak för de flesta (även om det finns imponerande quartzurverk). Det handlar i mångt om känsla och att involvera flera sinnen.
Men alla är vi olika som tur är.
 

haavjuss

Omega
Idag är det bruksbil total som gäller. V70 awd med turbo från -99. Gick igenom besiktningen i morse. Inte vacker men jättebra. Perfekt för att kuska runt trummor i.
43FC3B85-C49E-482F-8429-AED9A051934D.jpeg
A24C4997-5992-4611-A3E5-A98FA5E7F013.jpeg


Tidigare fanns bland annat en Pontiac le mans -73 med 350 V8 och en golf gli cab från -84.
8F57EE0A-8AC2-4D23-B573-BB0D85CAE283.jpeg
 
@FC St. Pauli Jaguar F-Type R ?
Dock oklart hur bra den håller värdet eller hur du får plats i den, men verkar vara en riktigt härlig bil som dessutom är riktigt snygg att titta på :)
Jag vill ha en någon gång.
Ja den är inte så tokig. Men jag undrar om den är tillräckligt fläskig för min smak, och om jag kan sitta i den ordentligt med mina 2 m. Det senare får man helt enkelt testa, men det verkar inte finnas en uppsjö till salu direkt, hittar endast 1 på Blocket.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Är man helt galen när man blir lite svettig i handflatan över en sån här rackare:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/porsche_911_gt2__650hk__pccb___skalstol___kol/86600168

Nu vet jag såklart inget om exemplaret men ändå, den är rätt hårig.

Den där ska du bli svettig över! Heter ju inte ’Widow maker’ för inte.

Personligen tycker jag 996orna har oförtjänt dåligt rykte - och det där är ju 996 i sin allra bästa variant.

Har själv, för många år sedan, varit ruggigt nära att köpa något väldigt liknande. Jag är fortfarande sugen på just turbo-matad 996 och hävdar bestämt att det är typ mest sportbil du kan få för pengen just nu. Det känns som de har varit övervärderade under ett par år men börjar ju nu krypa neråt igen - fortfarande dyrt med tanke på vad de kostade för ett par år sedan men känns fortfarande prisvärt med tanke på prestandan. Det enda som sprungit ifrån de där bilarna är ju utseendet på inredning etc. men det skulle jag kunna leva med...
 

Tapiren

Cartier
Ok, nu behöver jag hjälp inför stundande säsong., fantasin är begränsad när man sitter i gamla inkörda hjulspår.

Jag vill ha tips på roliga bilar upp till 1 Mkr. Några tänkta förhållningsregler nedan:
  • Bilen är kommer endast att nyttjas sommartid, c:a 300-400 mil/år. Vintertid är det förvaring som gäller.
  • Kommer enbart att finåkas med på tidiga helgmornar eller på semestern. Finåkning inkluderar lite barnsliga lakritsremmar mellan varven.
  • Det skall vara en snabb bil med mycket "muckler". Min reptilhjärna säger att under 500 hk måste motiveras starkt.
  • Cabriolet, ja absolut. Det är roligt, något jag uppskattar idag i min AMG SL55 med extra pulver under huven. Men det är absolut ingen nödvändigt.
  • Det är inte nödvändigt med nyare bilar, kan lika gärna vara en gammal raritet med det där lilla extra.
  • Det skall inte nödvändigtvis eldas upp 1 Mkr, men där går en mental spärr. 700 Tkr går naturligtvis hur bra som helst.
  • Kommer inte åka bana eller liknande.
  • Jag vill INTE ha något som absolut rasar i pris de närmsta 3 åren, med andra ord bör bilen ha ett någorlunda förutsägbart andrahandsvärde.
  • Inga totala "objekt" är intressanta med betydelsen att de kräver 8 timmars mekande för 1 timmer körning.
  • Är ca 199 cm lång och +130 kg, för små bilar där det är svårt att komma ner i stolen ordentligt går tyvärr inte. Min SL55 är på gränsen som referens.
  • Det bör vara någon mustig historia.
  • Tillägg ang ”finåkning”. Min, kanske felaktiga definition är inte bara söndagsåkande till godset i Sörmland för annalkande rävjakt med herrklubben utan snarare ren och skär busåkning med lite rödljusriviga gaspådrag och bredställ. Men jag är ingen Ayrton Senna så det behöver inte vara en supersportbilshistoria. Bara det finns rejält med pulver under motorn liksom.:)
Tidigare erfarenheter är diverse nyare och äldre AMG (E, SL, C ), någon fräsig BMW osv. Gillar tyska grejer. Aldrig ägt en Porsche så det lockar absolut, men det är bara en tanke.

Kom gärna med förslag utifrån ovan, också bra att berätta vad jag skall passa mig för. :)

Jaguar F-type som föreslås tidigare är nog inget dåligt alternativ, den vann ett stort test i Tyska Automotorsport när den kom minns jag, mot 911 och R8, det är ändå rätt så imponerande.

Andra förslag;
Bentley GT;
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/bentley_continental_gtc_cab_6_0_w12_4wd_560hk/87703921
Säkerligen dyr i drift, men den värst är väl att den är mer bra än rolig, det är mer rävjakt än busåkning över den.

Porsche, förstås;
https://www.blocket.se/annons/skane/porsche_997_911_turbo_cabriolet/86344288
Gillar du tyskt och prestanda och dessutom är nyfiken på märket så känns den som en het kandidat.

Ferrari, som bilentusiast vill man ju i alla fall ha ägt en, det finns en uppsjö av nedcabbade varianter för 650-1000tkr, exempelvis;
https://www.blocket.se/annons/stockholm/ferrari_california_dct_460hk_nero_daytona/87401138
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jaguar F-type som föreslås tidigare är nog inget dåligt alternativ, den vann ett stort test i Tyska Automotorsport när den kom minns jag, mot 911 och R8, det är ändå rätt så imponerande.

Andra förslag;
Bentley GT;
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/bentley_continental_gtc_cab_6_0_w12_4wd_560hk/87703921
Säkerligen dyr i drift, men den värst är väl att den är mer bra än rolig, det är mer rävjakt än busåkning över den.

Porsche, förstås;
https://www.blocket.se/annons/skane/porsche_997_911_turbo_cabriolet/86344288
Gillar du tyskt och prestanda och dessutom är nyfiken på märket så känns den som en het kandidat.

Ferrari, som bilentusiast vill man ju i alla fall ha ägt en, det finns en uppsjö av nedcabbade varianter för 650-1000tkr, exempelvis;
https://www.blocket.se/annons/stockholm/ferrari_california_dct_460hk_nero_daytona/87401138

California är ett vågat, men prisvärt (av en anledning typ), alternativ.
 

sevdah

Omega
2-Faktor
För att du inte testat ;)
De gångerna jag behöver ljud, så kör jag min 2018 Fireblade SP1 med 3/4 RACE-system :)
Väldigt vanlig kommentar från folk som inte har provat tesla en längre stund, är du ute efter ljud så är det bara lägga ett twitter till Musk så löser han det säkert, kom och inte och säg att premium tyskarna inte lägger till ljud i högtalarna nu för tiden ;)

Men man får komma ihåg att det en gång i tiden var Ericsson ingenjörer som trodde iPhone skulle floppa. Samma story här.

Men utifrån vår väns kravlista så är väl Mercedes AMG GT S ganska självklar? Rå bil som säkert kommer hålla värdet bra.
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Har en historik med flera M3or, med och utan kompressor,996 turbo, C6 z06 och Ferrari f430, 1000cc nakenhojar och turbokonverterade snöskotrar med 300hk++ och ingen av dessa kommer ens halvvägs till de teslor jag har idag. Helt otroliga bilar!
Håller med

ägt m3 e92
M5 e39, e60

bland annat....
Innan tesla - 2017 Audi s4

min gamla Audi Åf ringde när E Tron var för provkörning, fin bil visst men inte ens i närheten av Tesla.
Min vän plockade ut BMW g20 330e här om dagen, fattar ingenting?

Klår han ekonomiskt, i komfort, rakt fram, i svängar behöver jag säga teknologiskt?
 

ScubaKing

Audemars
Håller med

ägt m3 e92
M5 e39, e60

bland annat....
Innan tesla - 2017 Audi s4

min gamla Audi Åf ringde när E Tron var för provkörning, fin bil visst men inte ens i närheten av Tesla.
Min vän plockade ut BMW g20 330e här om dagen, fattar ingenting?

Klår han ekonomiskt, i komfort, rakt fram, i svängar behöver jag säga teknologiskt?

Vilken Tesla är det du äger nu?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer

sevdah

Omega
2-Faktor
Haha tesla-boysen är som Apple-boysen :D
Finns inget som är bättre än....
Haha jag förlåter era kommentarer ;)
Hade 1000% samma tankar innan jag av tristess på en lunch åkte till lokala tesla center och provade model S, nu väntar man på M3 Performance.

Någon dag kanske man byter ut familje bilen X5 till en model X.
men jag förstår era kommentarer
 
Haha jag förlåter era kommentarer ;)
Hade 1000% samma tankar innan jag av tristess på en lunch åkte till lokala tesla center och provade model S, nu väntar man på M3 Performance.

Någon dag kanske man byter ut familje bilen X5 till en model X.
men jag förstår era kommentarer

Testa en Model X Raven med den senaste uppdateringen som möjlig-gör komfortläget i luftfjädringen. Jag har aldrig åkt något liknande, helt otroligt mjuk och följsam men absolut inte någon oceanångare.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag har kört flertalet Tesla vid olika tillfällen.
Säger inget om att det inte är bra bilar men det väcker inte en uns av lycka. Om man köper en tesla/anna elbil/hybrid så är det för att försöka komma undan så billigt som möjligt. För mig har det ingenting att göra med att ha roligt. Om man tycker rödljusrace är det roligaste som finns ja då är en elbil som Tesla det bästa som finns. Jag åker hellre min gamla V8 och får pisk 10 av 10 gånger vid rödljuset men jag njuter lika mycket varje gång



Haha jag förlåter era kommentarer ;)
Hade 1000% samma tankar innan jag av tristess på en lunch åkte till lokala tesla center och provade model S, nu väntar man på M3 Performance.

Någon dag kanske man byter ut familje bilen X5 till en model X.
men jag förstår era kommentarer
 
Topp