• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?


Dra något som faktiskt väger något så kommer du nog snabbt ändra dig. ;)

B0D3B17F-F5F2-4E5F-87E7-60384C0A5B65.jpeg


Vad menar du? Jag drar dagligen gods som ligger på 1500kg eller mer? Är nästan alltid uppe och nosar på gränsen av den maximala dragvikten.

Aaaahh, nu förstår jag!
Du har själv obefintlig erfarenhet av det men kollar lite Youtube-klipp medans jag själv har minst 1500 mil med tung boggiesläp i vinterväglag i Norra Norrlands kalla vinter.

Sorry men jag kommer inte att ändra mig, varken snabbt eller långsamt.
 
B0D3B17F-F5F2-4E5F-87E7-60384C0A5B65.jpeg


Vad menar du? Jag drar dagligen gods som ligger på 1500kg eller mer? Är nästan alltid uppe och nosar på gränsen av den maximala dragvikten.

Aaaahh, nu förstår jag!
Du har själv obefintlig erfarenhet av det men kollar lite Youtube-klipp medans jag själv har minst 1500 mil med tung boggiesläp i vinterväglag i Norra Norrlands kalla vinter.

Sorry men jag kommer inte att ändra mig, varken snabbt eller långsamt.
Som bruksfordon är den söt, gillar hur du använder den. För vanliga brukare ser den komisk ut. Nästan alltid med den lilla vingen uppe och med lågprofilsdäck.
 
Det kostar inga 26 öre /kwh eftersom det tillkommer elnätskostnader (beror på nätägare) och skatter (44,13öre/kwh). Elhandelsdelen är den lilla kostnaden. Men ballast att skryta om tydligen.

Nej du har rätt i det, det kostar faktiskt mindre än 26 öre/kWh.

Jag har Skellefteå Kraft som elleverantör och dom bjuder på elförbrukning motsvarande 1500 mils körning/år och bil.
Bilarna tankar jag gratis på jobbet så egentligen är bränslekostnaden negativ, så 26 öre/kWh är alldeles för högt räknat. :D
 
6A36F596-7151-4668-8175-E3AA6ED1204C.jpeg

Hade den funnits med mörkbrunt skinn så hade den varit fulländad. Men det duger, :)
Ser OK ut, men inte mer än så faktiskt. Inget jag skulle vilja sitta och titta på mil efter mil. Pluspoäng för att de ändå har trä i inredningen, men den groteskt stora dataskärmen drar ned betyget ordentligt. Men du kan iaf trösta dig med att det är långt ifrån Model 3:s tragiska inredning. Ser ut som om ägaren har tagit sin bärbara dataskärm och ställt den på mittkonsolen.
interior-gallery-1%402_0.jpg
 
Ser OK ut, men inte mer än så faktiskt. Inget jag skulle vilja sitta och titta på mil efter mil. Pluspoäng för att de ändå har trä i inredningen, men den groteskt stora dataskärmen drar ned betyget ordentligt. Men du kan iaf trösta dig med att det är långt ifrån Model 3:s tragiska inredning. Ser ut som om ägaren har tagit sin bärbara dataskärm och ställt den på mittkonsolen.
interior-gallery-1%402_0.jpg

Har en trea också och jag föredrar faktiskt den inredningen framför MXen. Det är den bästa interiör jag suttit i någonsin. Få som har kört en längre tid i en M3a vill gå tillbaks till gammal stenålder med ett mätarhus (inte jag heller)
 
B0D3B17F-F5F2-4E5F-87E7-60384C0A5B65.jpeg


Vad menar du? Jag drar dagligen gods som ligger på 1500kg eller mer? Är nästan alltid uppe och nosar på gränsen av den maximala dragvikten.

Aaaahh, nu förstår jag!
Du har själv obefintlig erfarenhet av det men kollar lite Youtube-klipp medans jag själv har minst 1500 mil med tung boggiesläp i vinterväglag i Norra Norrlands kalla vinter.

Sorry men jag kommer inte att ändra mig, varken snabbt eller långsamt.
1500kg är ju knappt en husvagn?
Men du får gärna motbevisa hans uträkningar om du nu anser att ”det är en random youtube video”.
 
1500kg är ju knappt en husvagn?
Men du får gärna motbevisa hans uträkningar om du nu anser att ”det är en random youtube video”.

Skopa = 1500kg
Släp = 700kg
Totalt = 2200kg

Har aldrig haft en husvagn så att jag vet inte vad dom väger. Helt ointressant för mig. Skulle inte gå in i en husvagn ens under vapenhot.

Varför ska jag bevisa något matematiskt som jag gör i verkligheten varje dag? Det är en gudomlig dragbil, den bästa jag någonsin kört. Extremt mycket effekt, bättre räckvidd än min svärfars Amarok med samma last, mycket komfortabel och en grym stereo!

Det bästa av allt är att jag aldrig behöver spendera en massa tid på macken och trängas med pöbeln i kön. Alltid fulltankad när jag ska iväg. Varmt och skönt och en mäktig upplevelse med den unika vindrutan! :)

Även om det är en elsuv så är det helt klart en av trådens snabbaste bilar även om jag skulle låta släpen sitta kvar på dragkroken.
 
Senast ändrad:
Du är verkligen på G denna lördagkväll, jag kör absolut inget speciellt, en Audi Q3. Så ingen Bugatti tyvärr, men jag gillar den.
Så detta är ditt förstaval av alla bilarna på marknaden? Avundas dig verkligen, grattis. Svårt att se varför du skulle engagera dig i denna tråd då däremot?
 
Så du bryr dig om den ekonomiska aspekten såsom värdeminskning som alla vi alla andra ja. Det hade du kunnat säga från början innan du slängde ur dig att det inte spelade någon roll? Då lever vi i samma verklighet.

Jag köpte bilen för att jag ville ha den. Värdeminskningen bryr jag mig inte om. Förbrukningen bryr jag mig inte om. Som jag skrev innan. Varför så aggressiv, ta en öl och slappna av.
 
Jag köpte bilen för att jag ville ha den. Värdeminskningen bryr jag mig inte om. Förbrukningen bryr jag mig inte om. Som jag skrev innan. Varför så aggressiv, ta en öl och slappna av.
Låter det inte helt orimligt att en Q3 var det du helst ville ha i hela världen? Du erkände ju precis att det hade med budget att göra? Du valde bil pga den ekonomiska förutsättningen? Då är väl värdeminskning den absolut viktigaste aspekten? Fullt normalt men då ska man inte sticka upp med att säga att man inte bryr sig om det ekonomiska?

Jag hade aldrig köpt min bil om jag inte hade behövt bry mig om det ekonomiska. Då hade jag köpt en Veyron eller Continetal.
 
3D40DD35-0B4B-4E5B-A1D5-6001906C910B.jpeg

B0D3B17F-F5F2-4E5F-87E7-60384C0A5B65.jpeg


Vad menar du? Jag drar dagligen gods som ligger på 1500kg eller mer? Är nästan alltid uppe och nosar på gränsen av den maximala dragvikten.

Aaaahh, nu förstår jag!
Du har själv obefintlig erfarenhet av det men kollar lite Youtube-klipp medans jag själv har minst 1500 mil med tung boggiesläp i vinterväglag i Norra Norrlands kalla vinter.

Sorry men jag kommer inte att ändra mig, varken snabbt eller långsamt.
Du kan väl vara konsekvent i rätt tråd? Där elr
Skopa = 1500kg
Släp = 700kg
Totalt = 2200kg

Har aldrig haft en husvagn så att jag vet inte vad dom väger. Helt ointressant för mig. Skulle inte gå in i en husvagn ens under vapenhot.

Varför ska jag bevisa något matematiskt som jag gör i verkligheten varje dag? Det är en gudomlig dragbil, den bästa jag någonsin kört. Extremt mycket effekt, bättre räckvidd än min svärfars Amarok med samma last, mycket komfortabel och en grym stereo!

Det bästa av allt är att jag aldrig behöver spendera en massa tid på macken och trängas med pöbeln i kön. Alltid fulltankad när jag ska iväg. Varmt och skönt och en mäktig upplevelse med den unika vindrutan! :)

Även om det är en elsuv så är det helt klart en av trådens snabbaste bilar även om jag skulle låta släpen sitta kvar på dragkroken.
Min har grym batteritid, 0-100 på 0,5 sek....varm och gosig mot huden......slipper pöbeln som kör utan el....och den funkar varje dag.....så har heller inget att bevisa...
 
Låter det inte helt orimligt att en Q3 var det du helst ville ha i hela världen? Du erkände ju precis att det hade med budget att göra? Du valde bil pga den ekonomiska förutsättningen? Då är väl värdeminskning den absolut viktigaste aspekten? Fullt normalt men då ska man inte sticka upp med att säga att man inte bryr sig om det ekonomiska?

Jag hade aldrig köpt min bil om jag inte hade behövt bry mig om det ekonomiska. Då hade jag köpt en Veyron eller Continetal.

Vi håller inte med varandra, bara att acceptera. Trevlig kväll!
 
För att återgå till denna tråds huvudsyfte..

kör som jag sagt tidigare en e92 325 med manuell låda. Hade kravet att det skulle vara manuellt och rak sexa.
3AA6E44E-1608-40CA-B23D-F3BAD11EAAEB.jpeg

09238C7C-CD01-4912-A65A-1770D7386262.jpeg

Kört 2.000 mil sen i somras med den och den rullar på bara bra. Hade nog tur när jag köpte den och vart tredje brukaren (fjärde ägaren på pappret) men den som köper den efter mig lär dra längsta strået med nylackad front och fixad baklucka. Tur har man med som har en svärfar med fullutrustat garage så man kan sköta service själv.
86718D45-8E1E-4D5C-93EA-2A600203CA7A.jpeg
Fälgar kvar att renovera till sommaren ”bara” så har jag en bra Brukis att rulla nått år i utan större värdetapp.
FA96CB40-D2E9-4C5F-B70A-C54FD02A08CE.jpeg
 
Skopa = 1500kg
Släp = 700kg
Totalt = 2200kg

Har aldrig haft en husvagn så att jag vet inte vad dom väger. Helt ointressant för mig. Skulle inte gå in i en husvagn ens under vapenhot.

Varför ska jag bevisa något matematiskt som jag gör i verkligheten varje dag? Det är en gudomlig dragbil, den bästa jag någonsin kört. Extremt mycket effekt, bättre räckvidd än min svärfars Amarok med samma last, mycket komfortabel och en grym stereo!

Det bästa av allt är att jag aldrig behöver spendera en massa tid på macken och trängas med pöbeln i kön. Alltid fulltankad när jag ska iväg. Varmt och skönt och en mäktig upplevelse med den unika vindrutan! :)

Även om det är en elsuv så är det helt klart en av trådens snabbaste bilar även om jag skulle låta släpen sitta kvar på dragkroken.
Fortfarande mindre än vad en stor husvagn gör. Men det är klart, om man bara drar kortare sträckor och kommer hem och kan ladda varje natt så är det ju en annan femma.
 
Tillbaka
Topp