• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Om du kan dra den med en vanlig dragkrok så är det inget as..

Först tyckte du att jag skulle dra något riktigt tung så skulle jag snabbt ändra min åsikt. När jag sedan presenterar att jag drar tungt dagligen så tycker du att jag aldrig kan dra en fullstor husvagn.

När jag därefter påpekar att jag oftast drar saker som väger lika mycket eller mer än en mycket stor husvagn så skriver du att jag måste dra något som är tyngre än vad en vanlig dragkrok är godkänd för.

Ursäkta men är du förvirrad eller är det bara helt enkelt så att du har noll koll på läget?
Det är en gudomlig dragbil och som bruksbil sett finns det inget bättre på marknaden idag.
 
Först tyckte du att jag skulle dra något riktigt tung så skulle jag snabbt ändra min åsikt. När jag sedan presenterar att jag drar tungt dagligen så tycker du att jag aldrig kan dra en fullstor husvagn.

När jag därefter påpekar att jag oftast drar saker som väger lika mycket eller mer än en mycket stor husvagn så skriver du att jag måste dra något som är tyngre än vad en vanlig dragkrok är godkänd för.

Ursäkta men är du förvirrad eller är det bara helt enkelt så att du har noll koll på läget?
Det är en gudomlig dragbil och som bruksbil sett finns det inget bättre på marknaden idag.
Det är fortfarande inte en stor husvagn. Gudomliga dragbilar är ex. Ford F250/F350. Det där är bara en vanlig familjebil som kan dra småsaker privat.
 
26651F90-5E65-447C-A554-60299AC62E32.jpeg
D2C10187-DFB1-4F77-8D88-3E67260AB94D.jpeg

B5A0D014-E210-4D8D-A7AF-9E30D19B136C.jpeg


Det är rätt kul att Teslan är typ dubbelt så brutal som min gamla F430 i prestanda. Det finns inte en chans på kartan att den skulle hänga med i ett race. Känslan när man trycker ned (speciellt efter performance upgraden) är verkligen grym!

Jag tror inte ens att min C6 Z06 skulle ha en chans och den var rätt hetsig efter lite modifieringar. :D
 
+1
Tänk om internet funnits längre tillbaka, på 70 och 80-talet. Då hade man kanske läst om kvartsurets förträfflighet i en tråd för mekaniska klockor på ett bilforum.
Fast det ena utesluter inte det andra. En kvartsklocka/elbil fyller sin funktion och är bra på mycket men det går liksom inte att säga att kvartsklockan är bättre på allt bara för den har mindre gångavvikelse eller att en Tesla kanske gör 0-200 snabbare än en 911GT2RS. Förvisso bara en-två ggr enligt bilden som postades förut.
 
Är sugen på en beg M-performance ljuddämpare till min f30 328i, hojta gärna till om ni ser nån till salu eller om ni har till salu :)
 
Okej, då har vi olika bild av billigt. Väntar på min Tiguan allspace 240hk diesel R-line m.m den kostade oss 407 000.
Sticker ju iväg lite när man checkar i alla boxarna men jämfört med en premiumtysk med samma utrustning så pratar vi ytterligare 200-300k. BMW ville ha 19 200kr för panoramatak, Skoda skulle ha 12 500kr. BMW ska ha 10 000kr för HK ljudpaket, Skoda tar 4 500kr för Canton. Lägg sen till 360-kamera, 20" fälgar och annat smått så packar det på snabbt.
Självklart är BMW på en helt annan nivå men nu är det fokus på första husköpet vilket gör att bilkostnaden får hållas nere.
Tiguan Allspace blev för övrigt något dyrare än Kodiaqen (jämfört priserna innan rabatt).
 
Sticker ju iväg lite när man checkar i alla boxarna men jämfört med en premiumtysk med samma utrustning så pratar vi ytterligare 200-300k. BMW ville ha 19 200kr för panoramatak, Skoda skulle ha 12 500kr. BMW ska ha 10 000kr för HK ljudpaket, Skoda tar 4 500kr för Canton. Lägg sen till 360-kamera, 20" fälgar och annat smått så packar det på snabbt.
Självklart är BMW på en helt annan nivå men nu är det fokus på första husköpet vilket gör att bilkostnaden får hållas nere.
Tiguan Allspace blev för övrigt något dyrare än Kodiaqen (jämfört priserna innan rabatt).
Jag vet inte var BMW kom in i bilden men det går att få riktigt bra rabatter där också, min nuvarande G31 520xd listade 550, vi betalade 386, 2018.
Det jag menar är att din kodiaq listade 470 min allspace hamnar runt 570 i listpris. Men vi betalar i princip detsamma i slutändan.
 
Jag vet inte var BMW kom in i bilden men det går att få riktigt bra rabatter där också, min nuvarande G31 520xd listade 550, vi betalade 386, 2018.
Det jag menar är att din kodiaq listade 470 min allspace hamnar runt 570 i listpris. Men vi betalar i princip detsamma i slutändan.
Om du lyckades få nära 30% rabatt så är det bara att gratulera. :) Hos Volvo ska du vara glad om du kan få 10%. Vet att man kan få bra rabatter, men det gäller dock oftast diesel vilket jag inte vill ha.

Hade iofs valt Kodiaqen även om den var dyrare än VW.
 
Om du lyckades få nära 30% rabatt så är det bara att gratulera. :) Hos Volvo ska du vara glad om du kan få 10%. Vet att man kan få bra rabatter, men det gäller dock oftast diesel vilket jag inte vill ha.

Hade iofs valt Kodiaqen även om den var dyrare än VW.
Ja det går inte att klaga men lite tur ska man ha också :) Vi har 10% på Volvo, var sugen på en v60cc, man får för lite bil för pengarna...
 
Först tyckte du att jag skulle dra något riktigt tung så skulle jag snabbt ändra min åsikt. När jag sedan presenterar att jag drar tungt dagligen så tycker du att jag aldrig kan dra en fullstor husvagn.

När jag därefter påpekar att jag oftast drar saker som väger lika mycket eller mer än en mycket stor husvagn så skriver du att jag måste dra något som är tyngre än vad en vanlig dragkrok är godkänd för.

Ursäkta men är du förvirrad eller är det bara helt enkelt så att du har noll koll på läget?
Det är en gudomlig dragbil och som bruksbil sett finns det inget bättre på marknaden idag.
Ingen här är ju tokintresserad av vad din Tessla kan dra för vikt......DET är väl det du ska ta till dig kanske :)
 
För er som skall beställa & planerar resa söderut; beställ flera och ryck av innan resan... Stötte på en bitter tysk konstapel i somras som tvingade mig riva av dem i ösregn, och gav 60€ i böter...
Blev att beställa nya direkt dock, ger ett rejält lyft!
Troligtvis kan man få böter för dessa hemma i Sverige också.
 
Enligt tillverkaren är det ingen fara i Sverige faktiskt!
Well, det kvittar vad tillverkaren säger...
Farbror blå tycker troligtvis annat :)

I Vägtrafikregisterförordningen (2001:650), 7 kap, § 8 står det …"På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort ..." Alltså, det gamla skattekvittot får sitta kvar.

Med det sagt tror jag risken är minimal, men man bör ju ha det i åtanke.
 
26651F90-5E65-447C-A554-60299AC62E32.jpeg
D2C10187-DFB1-4F77-8D88-3E67260AB94D.jpeg

B5A0D014-E210-4D8D-A7AF-9E30D19B136C.jpeg


Det är rätt kul att Teslan är typ dubbelt så brutal som min gamla F430 i prestanda. Det finns inte en chans på kartan att den skulle hänga med i ett race. Känslan när man trycker ned (speciellt efter performance upgraden) är verkligen grym!

Jag tror inte ens att min C6 Z06 skulle ha en chans och den var rätt hetsig efter lite modifieringar. :D
Teslan kan vara hur snabb som helst men käkar hellre glass i Ferrarin.
 
I och med det fina vårvädret idag ställde jag på Corvetten för lite söndagsåkning :)

Faktiskt en rätt trevlig bil om jag får säga det själv.
 
Tillbaka
Topp