• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Någon som kan ge tips om ett bra försäkringsbolag för AMG?
Har fått 2 priser på en Svensksåld S63 coupe.

Helförsäkring
2015-2016
Bägge med 500-1000mil körsträcka per år
Bostadsrätt med låst flerbilsgarage
Förare 35-40år
6000kr självrisk
aldrig tagit en skada på försärking och haft bil sen jag var 18.
2500kr i månaden och 4900kr i månaden.

Bägge är ta mig fan skrattretande.
Hade en gång en C63 den betalade jag runt 1200:- i månaden på vilket jag anser mer acceptabelt.

Det lägre åter helt ok för Stockholmspriser. Jag kommer troligen skriva mig på Landet då det blir bilbyte vilket kapade försäkringen till halva priset.

Fick pris på Porschen idag. 1200:- i månaden helförs extra allt. (Mellan/mindre stad i Sydsverige)
Betalar 17000:- / år för en vanlig 3-serie (helförsäkring). Men sen är jag ju en 18-årig man så man är överrepresenterad i olycksstatistiken vilket känns surt när man kör bättre än 90% av resterande förare ute på vägarna... ;)

Varför kör man ytan skylt fram?

Därför det finns inget snyggt sätt att fästa en plåtskylt fram på denna bil.
Men jag kan bara tåla för mig själv och i slutändan är det ändå mitt val och jag är den som betalar eventuella böter.
20200224_202301.jpg

Har du kollat Mercedes egna försäkring?

Helförsäkring
Svensk stad med runt 100k innevånare
2015-2016
Förare 35-40år
6000kr självrisk

Hade en gång en C63 den betalade jag runt 1200:- i månaden på vilket jag anser mer acceptabelt.

Helförsäkring
2015-2016
Förare 35-40år
6000kr självrisk

Det är inte din olycksstatistik som är orsaken utan stöld och bedrägerikostnaderna. Om ingen ger lägre premie så blir det inte lägre. Kolla förutom de fyra stora försäkringsbolagen också compricer.se och insplanet.se så kollar du alla små på en och samma gång.

Tog risken och körde i lera efter det hade regnat en massa på en jordväg för att komma hem från fisket igår. BMW:n med sin bakhjulsdrift klarade det galant. Traction-control lampan blinkade hur mycket som helst och jag kunde sätta gasen i botten och den gav inte mer gas än den bedömde var nödvändigt för att komma fram säkert. Blev väldigt imponerad över hur bra systemet hanterade leran. Så lite "offroad" klarar du med bakhjulsdrift även om det inte är optimalt :)

32 år, inte orsakat någon olycka. Skriven i Lomma, utanför Malmö. Garage med körsträcka max 1500 mil/år.

Bilar jag haft helförsäkrade hos LF:
M2 (2017): 11900 per år inkl 5% rabatt och med något ”MER-tillägg”

Porsche Cayman S 981 (2016): 12300-ish per år med samma rabatt och det där tillägget.

Flyttar snart till Malmö dock med eget garage men gissat att premierna kommer skjuta i höjden. Oklart vilken bil det blir då jag inte köpt den än, men klart att en premie på runt 4k som @davvaer beskriver är lite avskräckande. Nästan på samma nivå som värdeminskningen ;-) eller inte riktigt.

Tips: Om man blir ”guldkund” hos LF får man 25% i rabatt på alla försäkringar men då skulle man flytta lönekonto dit och starta sparande på 500kr/månad. Orkade inte kludda med det.

Helförsäkring
2015-2016
Förare 35-40år
6000kr självrisk

bolagen går ungefär på samma uppgifter, men på denna ska man undvika if,Trygg-Hansa eller Folksam.

kolla på Länsförsäkringar eller dina försäkringar.

Skall tilläggas att på min gamla lambo gallardo betalade jag cirka 11k per helår. Känns som AMG och BMW är riktigt tråkiga att försäkra.
Dom flesta bolag kan ju heller inte ge offerter på dessa via hemsidan utan man ska ringa till någon trött kundbehandlare som missförstår att det är en AMG 10 gånger och inte hittar bilen i hennes "lista"

Har inte ägt någon bil nu på några år då jag flängt o bott mycket utomlands men när jag nu sitter o tänker / räknar lite på det så inser jag
att månadskostnaden för en lite roligare bil idag är ju astronomisk :eek::blackeye:

Inköp = Så mycket banken ger dig efter du tigger på dina bara knän ;)
Bensin = liggande 8
Försäkring = 2-4k / mnd
Värdeminskning = 70-100k per år
Garage = 1000 - 5000? /mnd
Skatt = 3k - 15k /år
Får också räkna in psykologräkningen som kommer för den dagen du försöker sälja bilen på blocket :rolleyes:

bolagen går ungefär på samma uppgifter, men på denna ska man undvika if,Trygg-Hansa eller Folksam.

kolla på Länsförsäkringar eller dina försäkringar.

Dina Försäkringar har varit riktigt bra för mig vid några tillfällen när det gällt offerter på roligare bilar. Typ halva priset och liknande mot de större bolagen - så väl värt att kolla upp (samt givetvis jämföra villkoren).

Dina Försäkringar har varit riktigt bra för mig vid några tillfällen när det gällt offerter på roligare bilar. Typ halva priset och liknande mot de större bolagen - så väl värt att kolla upp (samt givetvis jämföra villkoren).
Klassningen på bilarna är samma men skadestatistiken är helt individuell per bolag. Kombinerat med olika viktningar av premiekomponenterna så blir skillnaderna stora. Ännu större ju "värre" bil.

Tog risken och körde i lera efter det hade regnat en massa på en jordväg för att komma hem från fisket igår. BMW:n med sin bakhjulsdrift klarade det galant. Traction-control lampan blinkade hur mycket som helst och jag kunde sätta gasen i botten och den gav inte mer gas än den bedömde var nödvändigt för att komma fram säkert. Blev väldigt imponerad över hur bra systemet hanterade leran. Så lite "offroad" klarar du med bakhjulsdrift även om det inte är optimalt :)

Bra där! Visa dom att gummistövel-bilar inte är ett måste!

Skall tilläggas att på min gamla lambo gallardo betalade jag cirka 11k per helår. Känns som AMG och BMW är riktigt tråkiga att försäkra.
Dom flesta bolag kan ju heller inte ge offerter på dessa via hemsidan utan man ska ringa till någon trött kundbehandlare som missförstår att det är en AMG 10 gånger och inte hittar bilen i hennes "lista"

Har inte ägt någon bil nu på några år då jag flängt o bott mycket utomlands men när jag nu sitter o tänker / räknar lite på det så inser jag
att månadskostnaden för en lite roligare bil idag är ju astronomisk :eek::blackeye:

Inköp = Så mycket banken ger dig efter du tigger på dina bara knän ;)
Bensin = liggande 8
Försäkring = 2-4k / mnd
Värdeminskning = 70-100k per år
Garage = 1000 - 5000? /mnd
Skatt = 3k - 15k /år
Får också räkna in psykologräkningen som kommer för den dagen du försöker sälja bilen på blocket :rolleyes:

sitter nu med det sistnämnda problemet. BMW X5, ibland vill jag bara ”skänka” bort den till en handlare. Är så trött på responsen

Bra där! Visa dom att gummistövel-bilar inte är ett måste!
Har kommit fram utan problem överallt. Har dock inte kört så mycket i lutning och sådant men ingen behöver en G-wagon eller liknande för att åka upp till fjällen eller på avlägsna vägar. :) Bättre att medge att det bara är en cool leksak man vill ha men inte behöver ;) (finns såklart undantagsfall)

Bytte efter många års Audiägande ut min A6 3,0 till en GLC 220 och jag är mer än nöjd med valet. Komforten är kanon och packutrymmet är absolut tillräckligt. Bilen känns gedigen och kvalitetskänslan är också spot on. Hade kanske gärna haft några kusar till under huven men som vardagsbil räcker det väl till...
C9BDEA4C-0F4E-4BCB-A8B2-AAE4DC1F895F.jpeg

Vad har du för Corvette? Jag har en Grand Sport-17. Hade tänkt ställa på inom kort men nu kom den där jävla första snön ;)

Det är en 2017 C7 med Z51-paketet, 3LT samt competitionpaketet.
Det är vad jag vet all utrustning man kan få på en C7 Z51 i och med att det är högsta utrustningspaketet 3LT med läderklädd instrumentpanel och dörrsidor, Navi, Bose, samt kviltat alcantaratak, kolfiberinteriör, Recaro-stolarna och performance data recorder.

Ja, det var verkligen en ovanligt fin söndag här i Stockholm så det fick bli en spontanpåställning över dagen bara.
I och med att det knappt varit vinter här så är väldigt lite grus på vägarna.

Släng upp en bild på din GS och berätta mer om den :)

+ att det står BMW i fronten.
Stöldstatistiken på BMW har ju gjort sitt...
Jo, inte nog med att premierna är löjliga på BMW och särskilt M-bilar så är det helt värdelöst att komma ut bill bilen på morgonen och mötas av att halva bilen är rensad på delar och sen få vänta 2-3 månader att allt blir fixat bara för att vänta när stöldligorna kommer tillbaka och plockar av samma, men nu nya, delar av bilen.

Jag sålde min M2:a tidigare än planerat av denna anledning...
Jävligt trist.

Det är en 2017 C7 med Z51-paketet, 3LT samt competitionpaketet.
Det är vad jag vet all utrustning man kan få på en C7 Z51 i och med att det är högsta utrustningspaketet 3LT med läderklädd instrumentpanel och dörrsidor, Navi, Bose, samt kviltat alcantaratak, kolfiberinteriör, Recaro-stolarna och performance data recorder.

Ja, det var verkligen en ovanligt fin söndag här i Stockholm så det fick bli en spontanpåställning över dagen bara.
I och med att det knappt varit vinter här så är väldigt lite grus på vägarna.

Släng upp en bild på din GS och berätta mer om den :)

Grand Sport 2017 med Competitionpkt. Tror den har det mesta i utrustningsväg. Jag köpte den ny på Hedin Bil i augusti 2018
01CABCCD-2B43-4C5F-B04B-30658ADB0A7B.jpeg

Grand Sport 2017 med Competitionpkt. Tror den har det mesta i utrustningsväg. Jag köpte den ny på Hedin Bil i augusti 2018
01CABCCD-2B43-4C5F-B04B-30658ADB0A7B.jpeg
Mycket fin!
Grand Sport är så jäkla snygga och klart snyggare en en vanlig narrow body.
Min kommer också från Hedin och är uttagen ungefär samtidigt.

Är du nöjd med bilen?
Själv anser jag att C7 är fruktansvärt prisvärda och tyvärr underskattade av många.

Mycket fin!
Grand Sport är så jäkla snygga och klart snyggare en en vanlig narrow body.
Min kommer också från Hedin och är uttagen ungefär samtidigt.

Är du nöjd med bilen?
Själv anser jag att C7 är fruktansvärt prisvärda och tyvärr underskattade av många.
Jag är väldigt nöjd. Som sagt så är det väldigt mkt bil för pengarna. Nu längtar jag till våren :)

Tillbaka
Topp