• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Det har jag väldigt väldigt svårt att hålla med om. Men ok.

Prestanda är ju enkel att mäta så det är svårt att inte hålla med om. Körglädje däremot är inte direkt mätbart, men jag diggar rapp och brutal acceleration väldigt mycket så för mig är den väldigt mycket mer körglad.

F430 känns extremt omodern med en växellåda från helvetet, den låter inte så najs som 360n gör heller tyvärr. :-(
 
Prestanda är ju enkel att mäta så det är svårt att inte hålla med om. Körglädje däremot är inte direkt mätbart, men jag diggar rapp och brutal acceleration väldigt mycket så för mig är den väldigt mycket mer körglad.

F430 känns extremt omodern med en växellåda från helvetet, den låter inte så najs som 360n gör heller tyvärr. :-(
Ja, körglädje är subjektivt. För någon kan körglädje vara att få köra något väldigt billigt eller bekymmersfritt.

I stadstrafik eller i köer kan jag hålla med dig om lådan men vid aktiv körning fungerar den väldigt bra om den är rätt inställd. Växlingarna är ju rätt brutala, särskilt nedväxlingarna. Många föredrar faktiskt singelkoppling framför den sterila datoriserade känslan i de senare dubbelkopplingslådorna.
 
Allmänt så är dämparna byggda för ett visst arbetsområde. Med andra fjädrar på så ändras detta och det kan leda till att livslängden blir påverkad.

Men jag antar att du inte kommer ha bilen såpass länge så det spelar nog ingen roll.

Är ej insatt på någon specifik firma kan kolla om jag hittar någon. Själva jobbet är ganska straight forward antar jag kom ihåg att de även behöver släppa på alla bultar i hjulupphängningen som har gummibussningar. När bilen sänks så ändras geometrin och därmed så kan bussningarna vrida sig. Konsekvent kan bli, bilen beter sig nervöst, den sitter ojämnt, förkortad livslängd av bussningar. Jag vet inte vad det heter på svenska men sök på "clocking bushings/re-indexing bushings after lowering car".

Sen givetvis behöver du en 4-hjulsinställning

Spårat senaste tiden, för mycket känslor och för lite objektivitet. Låt oss återgå till ämnet.

Jag har en Abarth jag vill sänka med H&R fjädrar, 20mm fram & 35mm bak. Behöver man byta dämpare också tro?

Total novis inom detta. Har du något vettig i Sthlm att rekommendera @MaziK, m.fl?

Bild på nuvarande med OZ vinterdäck och målet med sänkning (har likadana fälgar sommartid).

143815836-origpic-57a56f.jpg
Fiat_500_Abarth_595_Federn_page.jpg
 
Well, det kvittar vad tillverkaren säger...
Farbror blå tycker troligtvis annat :)

I Vägtrafikregisterförordningen (2001:650), 7 kap, § 8 står det …"På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort ..." Alltså, det gamla skattekvittot får sitta kvar.

Med det sagt tror jag risken är minimal, men man bör ju ha det i åtanke.
Korrekt. Inte lagligt. 500kr böter att ha något otillåtet på reg-skylten. Kan vara en fotbollsklippa eller majblomma med. Ser detta dagligen men kunde inte bry mig mindre, än mindre lägga tid på att ge någon böter för det.
 
För att det inte skall bli ramaskri så den gamla hederliga M3an = riktiga M3an :p

Lite kul, kommenterade en på en video på YoutTube igår (en av de största tech-kanalerna) han har bland annat en E46 M3.
Skrev att det var kul att han skaffat med manuell och inte SMG, han svarade tillbaka att det var en SMG ifrån fabrik men han hade bytt ut mot manuell låda :)


M3 som i BMW eller Tesla? :D
 
För att det inte skall bli ramaskri så den gamla hederliga M3an = riktiga M3an :p

Lite kul, kommenterade en på en video på YoutTube igår (en av de största tech-kanalerna) han har bland annat en E46 M3.
Skrev att det var kul att han skaffat med manuell och inte SMG, han svarade tillbaka att det var en SMG ifrån fabrik men han hade bytt ut mot manuell låda :)

Ask and you shall recieve,
Här kommer alltså lite vintagematerial från back in the days. Osäker på när bilderna togs? Någon gång runt 2005 känns det som.
Det var mitt första lite mer omfattande bilprojekt och det är lite kul att jag sparade ett par av projektbilderna i Photobucket. Jag hade bara haft körtkortet i 2-3 år när jag höll på med den här bilen och jag hade flera andra projekt parallellt med denna minns jag. Det var på den tiden när man hade tid (och lust) att vara i garaget varenda dag och inte som nu när man ska vara glad om man kan lägga en timme i veckan på bilvård endast.

gammal2.jpg


kompressorabslolut.jpg


biljaeveln6stor.jpg


biljaeveln3.jpg


IMG079-1.jpg


6.jpg
 
Nu när jag grävde i gömmorna så hittade jag ett par bilder från ett annat projekt som jag hade typ samtidigt. Jag körde stelopererad fjädring på denna minns jag och uppträdandet på vägen var.....hmm.... spännande. Vid varje liten skarv i vägen så tog den ett random skutt till höger eller vänster. Det gällde att man var med på noterna. :D

DSC_0009.jpg
DSC_0015.jpg
IMG_0180.jpg
DSC_0013-7.jpg
DSC_0017-5-1.jpg
 
Ask and you shall recieve,
Här kommer alltså lite vintagematerial från back in the days. Osäker på när bilderna togs? Någon gång runt 2005 känns det som.
Det var mitt första lite mer omfattande bilprojekt och det är lite kul att jag sparade ett par av projektbilderna i Photobucket. Jag hade bara haft körtkortet i 2-3 år när jag höll på med den här bilen och jag hade flera andra projekt parallellt med denna minns jag. Det var på den tiden när man hade tid (och lust) att vara i garaget varenda dag och inte som nu när man ska vara glad om man kan lägga en timme i veckan på bilvård endast.

gammal2.jpg


kompressorabslolut.jpg


biljaeveln6stor.jpg


biljaeveln3.jpg


IMG079-1.jpg


6.jpg

Den där kommer man ihåg sedan Back In The Days från Zatzy! :)
 
Kul med lite story bakom. Så jävla bra, den är fortfarande bra fet. Har du kvar bilden som var snett framifrån, den stod uppe på ett krön. Som du säger bra längesedan du blev klar med den men jag kommer ihåg att jag dregglade haha. Var det ESS-kit på den?

Nej jag köpte ett Active Autowerke från staterna. Jag tror att ägaren efter mig skrotade den, eller rättare sagt så vet jag att han gjorde det.
Nu orkar jag inte posta mer retro-material, men här är några skotrar som jag hade kort därefter och Yamahan monterade jag ett McX 290hk-kit på.
För er som aldrig testa snöskoter så kan jag säga att det är en mycket våldsam upplevelse med 300hk i en skoter. Köper man en riktig värsting idag så gissar jag att man får räkna med ca 160-170hk eller något liknande, så det var inte riktigt det dubbla men nästan.

Som sagt så hade man way mycket mer intresse för att meka då. Sannolikheten att jag skulle köpa en skoter idag och dessutom börja skruva i den är mindre än noll.

DSC_0352.jpg
DSC_0190-2.jpg
DSC_0236-1.jpg
DSC_0235-2.jpg
 
Då Servicelampan började lya ilsket rött i min bil i morse (och varna i tjejens bil i lördags) var det dags att beställa servicematerial från Mapodo. Spårade dock så nu ska alla oljor och kylarvätska bytas i min bil.. Men men, lika bra det så vet man det är gjort. Garaget är bokat till helgen/nästa beroende på när smörjmedlen kommer. :)

Well, det kvittar vad tillverkaren säger...
Farbror blå tycker troligtvis annat :)

I Vägtrafikregisterförordningen (2001:650), 7 kap, § 8 står det …"På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort ..." Alltså, det gamla skattekvittot får sitta kvar.

Med det sagt tror jag risken är minimal, men man bör ju ha det i åtanke.

Om vi spinner vidare på denna linje är det bättre att åka utan registreringsplåt fram (den från trafikverket) än att köra med en "fusk registreringsplåt" av valfri sort (klisterdekal, liten skylt utan EU märke osv) men som har rätt registreringsnummer. Detta då det KAN bli att man åker dit för märkesförfalskning då man inte kör med trafikverkets registreringsskyltar. Åker man däremot utan skylt helt är det enbart böter. Ev. eskort till polisstation för utställande av tillfällig registreringsskylt kan tillkomma..
 
Senast ändrad:
Då Servicelampan började lya ilsket rött i min bil i morse (och varna i tjejens bil i lördags) var det dags att beställa servicematerial från Mapodo. Spårade dock så nu ska alla oljor och kylarvätska bytas i min bil.. Men men, lika bra det så vet man det är gjort. Garaget är bokat till helgen/nästa beroende på när smörjmedlen kommer. :)



Om vi spinner vidare på denna linje är det bättre att åka utan registreringsplåt fram (den från trafikverket) än att köra med en "fusk registreringsplåt" av valfri sort (klisterdekal, liten skylt utan EU märke osv) men som har rätt registreringsnummer. Detta då det KAN bli att man åker dit för urkundsförfalskning då man inte kör med trafikverkets registreringsskyltar. Åker man däremot utan skylt helt är det enbart böter. Ev. eskort till polisstation för utställande av tillfällig registreringsskylt kan tillkomma..

Rullat klisterskylt på min Porsche i 2 säsonger. 1 fortkörning utan kommentar på skylten fram, svårt att se att jag kommit undan utan registreringsplåt. Men mycket möjligt att det är ett grövre brott än utan skylt.
 
Rullat klisterskylt på min Porsche i 2 säsonger. 1 fortkörning utan kommentar på skylten fram, svårt att se att jag kommit undan utan registreringsplåt. Men mycket möjligt att det är ett grövre brott än utan skylt.
Handlar (som vanligt) väldigt mycket hur du beter dig vid stopp samt hur du kört innan. Vissa har en osviklig förmåga att alltid träffa på "otrevliga" poliser utan att förstå hur mycket som beror på deras eget beteende. I sak stämmer det helt att det är ett grovt brott att använda klisterskylt som kallas märkesförfalskning och är bestraffat med dagsböter. Att åka utan skylt ger penningböter bara. Det spelar heller i sak ingen roll om det är "rätt" bokstäver eller inte på den falska skylten. (Men det tror jag det gör i verkligheten...)
 
Då Servicelampan började lya ilsket rött i min bil i morse (och varna i tjejens bil i lördags) var det dags att beställa servicematerial från Mapodo. Spårade dock så nu ska alla oljor och kylarvätska bytas i min bil.. Men men, lika bra det så vet man det är gjort. Garaget är bokat till helgen/nästa beroende på när smörjmedlen kommer. :)



Om vi spinner vidare på denna linje är det bättre att åka utan registreringsplåt fram (den från trafikverket) än att köra med en "fusk registreringsplåt" av valfri sort (klisterdekal, liten skylt utan EU märke osv) men som har rätt registreringsnummer. Detta då det KAN bli att man åker dit för märkesförfalskning då man inte kör med trafikverkets registreringsskyltar. Åker man däremot utan skylt helt är det enbart böter. Ev. eskort till polisstation för utställande av tillfällig registreringsskylt kan tillkomma..

Blivit stoppad 2 gånger för jag har klisterlapp fram och ingen skylt.
Varje gång har dom frågat om jag har skylten med mig, "Ja, varpå dom säger åt mig att sätta dit den.
Inget mer med det.
 
Blivit stoppad 2 gånger för jag har klisterlapp fram och ingen skylt.
Varje gång har dom frågat om jag har skylten med mig, "Ja, varpå dom säger åt mig att sätta dit den.
Inget mer med det.

Som sagt. Man KAN. Man åker inte dit varje gång. ;)

Har själv kört utan i en dryg två års period och legat bakom polisen utan framskylt vid några tillfällen och aldrig blivit stoppad ens.
 
Någon som kan ge tips om ett bra försäkringsbolag för AMG?
Har fått 2 priser på en Svensksåld S63 coupe.

Helförsäkring
Svensk stad med runt 100k innevånare
2015-2016
Bägge med 500-1000mil körsträcka per år
Bostadsrätt med låst flerbilsgarage
Förare 35-40år
6000kr självrisk
aldrig tagit en skada på försärking och haft bil sen jag var 18.
2500kr i månaden och 4900kr i månaden.

Bägge är ta mig fan skrattretande.
Hade en gång en C63 den betalade jag runt 1200:- i månaden på vilket jag anser mer acceptabelt.
 
Finns många anledningar men ingen är bra (i lagens namn). Jag gjorde det mestadels av estetiska skäl och för att slippa tänka på två fartkameror ute på landet. Vad är anledningen att köra med en klisterdekal skylt (som i lagens namn inte är laglig)?
Jaha, trodde fartkameror tog en bild bakifrån också men vet inte var jag fått det ifrån när jag tänker efter.
 
4900 i månaden wtf
Någon som kan ge tips om ett bra försäkringsbolag för AMG?
Har fått 2 priser på en Svensksåld S63 coupe.

Helförsäkring
2015-2016
Bägge med 500-1000mil körsträcka per år
Bostadsrätt med låst flerbilsgarage
Förare 35-40år
6000kr självrisk
aldrig tagit en skada på försärking och haft bil sen jag var 18.
2500kr i månaden och 4900kr i månaden.

Bägge är ta mig fan skrattretande.
Hade en gång en C63 den betalade jag runt 1200:- i månaden på vilket jag anser mer acceptabelt.
 
Tillbaka
Topp