Tack för svar! Jag förstår, lite meck ändå. Lämnar du in eller brukar du byta själv?Allmänt så är dämparna byggda för ett visst arbetsområde. Med andra fjädrar på så ändras detta och det kan leda till att livslängden blir påverkad.
Men jag antar att du inte kommer ha bilen såpass länge så det spelar nog ingen roll.
Är ej insatt på någon specifik firma kan kolla om jag hittar någon. Själva jobbet är ganska straight forward antar jag kom ihåg att de även behöver släppa på alla bultar i hjulupphängningen som har gummibussningar. När bilen sänks så ändras geometrin och därmed så kan bussningarna vrida sig. Konsekvent kan bli, bilen beter sig nervöst, den sitter ojämnt, förkortad livslängd av bussningar. Jag vet inte vad det heter på svenska men sök på "clocking bushings/re-indexing bushings after lowering car".
Sen givetvis behöver du en 4-hjulsinställning
Kikade på att byta själv med mekpolare, tar ca 3h. En firma ville ha 15k för jobbet (dyr timdebitering) där fjädrarna kostar 2,5k. Köpt fjädrar och annat roligt lull nu, återstår att hitta firma som gör jobbet.