• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Allmänt så är dämparna byggda för ett visst arbetsområde. Med andra fjädrar på så ändras detta och det kan leda till att livslängden blir påverkad.

Men jag antar att du inte kommer ha bilen såpass länge så det spelar nog ingen roll.

Är ej insatt på någon specifik firma kan kolla om jag hittar någon. Själva jobbet är ganska straight forward antar jag kom ihåg att de även behöver släppa på alla bultar i hjulupphängningen som har gummibussningar. När bilen sänks så ändras geometrin och därmed så kan bussningarna vrida sig. Konsekvent kan bli, bilen beter sig nervöst, den sitter ojämnt, förkortad livslängd av bussningar. Jag vet inte vad det heter på svenska men sök på "clocking bushings/re-indexing bushings after lowering car".

Sen givetvis behöver du en 4-hjulsinställning
Tack för svar! Jag förstår, lite meck ändå. Lämnar du in eller brukar du byta själv?

Kikade på att byta själv med mekpolare, tar ca 3h. En firma ville ha 15k för jobbet (dyr timdebitering) där fjädrarna kostar 2,5k. Köpt fjädrar och annat roligt lull nu, återstår att hitta firma som gör jobbet.
 
Förra fixade jag innan jag ens fick bilen.
Mazdan tänkte jag slänga på coilisarna själv

15000 WTF? Det tar max 3-4h för verkstad att byta fjädrar. Bytet bör du kunna få för 4-5k.
Hjulinställning någonstans 1-1.5k.

Tack för svar! Jag förstår, lite meck ändå. Lämnar du in eller brukar du byta själv?

Kikade på att byta själv med mekpolare, tar ca 3h. En firma ville ha 15k för jobbet (dyr timdebitering) där fjädrarna kostar 2,5k. Köpt fjädrar och annat roligt lull nu, återstår att hitta firma som gör jobbet.
 
Jag vet att jag är sur gammal gubbe, men vi måste hitta nån annan förkortning än M3 när man pratar batteribilar, BMW har ensamrätt på den beteckningen på sina gamla bilar. I synnerhet M3 E30:
Screenshot_20200227-112920_Google.jpg
 
Well, man ska nog vara rätt nöjd om de bara plockat lite delar som går att lösa på 2-3mån.

Jag kom ut en morgon så var min 335i puts väck! plockad ifrån uppfarten...

Hittades efter 3 dagar i skogen, bara ett skal kvar i princip så det blev skroten för det som var kvar.

Jag hade iofs hellre sett att min bil försvann mot att få hålla på med försäkringsbolag, självrisker, hyrbil och flertalet verkstadsbesök för att lösa skiten.
Sålde bilen direkt när den var reparerad.

Så jäva trist att man ska behöva avstå att köpa en bil av viss fabrikat och typ för att det saknas förmåga att hantera brottslighet på ett vettigt sätt.
 
Jag hade iofs hellre sett att min bil försvann mot att få hålla på med försäkringsbolag, självrisker, hyrbil och flertalet verkstadsbesök för att lösa skiten.
Sålde bilen direkt när den var reparerad.

Så jäva trist att man ska behöva avstå att köpa en bil av viss fabrikat och typ för att det saknas förmåga att hantera brottslighet på ett vettigt sätt.
Läste nyligen om en inbrottstjuv i tidningen. Det verkar som att bara för att en person blir utvisad så kan dom inte komma tillbaka. Det gör dom hela tiden. Urklipp från tidningen nedan.

Mannen åtalas vid Uppsala tingsrätt tillsammans med två medmisstänkta. Alla tre åtalade kommer från Rumänien och samtliga förnekar brott.

29-åringen är bunden till brotten genom bland annat skospår, vittnesuppgifter och spårning av var hans mobiltelefon befunnit sig.

I december i fjol dömdes 29-åringen i ett annat mål till tio månaders fängelse och utvisning. Den gången handlade det om två inbrott i Håbo kommun.

Mannen förekommer under tio avsnitt i belastningsregister. Han har tidigare dömts till utvisning två gånger för bland annat grova stölder men har trots det återvänt till Sverige. Han har även straffats för brott i andra länder.
 
Nu svarade ju MaziK på en specifik kommentar där det är uppenbart vilken bil det gäller :) Finns värre saker i världen!

Ser bra ut!
Om du skall ha den till M3 LR så hade jag nog kanske funderar på en flow-form fälg i alla fall (vet ej just den fälgen du tänker är på är tillverkad enligt den processen)
Tänker på den extra vikt som bilen har om jag inte missminner mig så är vikten på 2.1ton?

Större risk med vanlig Alu-fälg att den kan bli böjd/spricka speciellt med tanke på vikten på bilen och dåliga vägar.
Vilken storlek tittar du på och hur mycket gummi

Jag vet att jag är sur gammal gubbe, men vi måste hitta nån annan förkortning än M3 när man pratar batteribilar, BMW har ensamrätt på den beteckningen på sina gamla bilar. I synnerhet M3 E30:
Screenshot_20200227-112920_Google.jpg

jag håller med,m blir besviken varje gång det pratas om en M3, och det dyker upp en bild på en tvål på hjul.

Är väl inte så krångligt.. M3 är BMW, modell 3 är Tesla.

jo, eftersom folk här i tråden refererar till teslan som M3...
 
Nu svarade ju MaziK på en specifik kommentar där det är uppenbart vilken bil det gäller :) Finns värre saker i världen!
Finns definitivt mycket värre saker i världen. Kan dock tyckas lite onödigt att ta en välkänd och inarbetad förkortning från en annan bil. Samma sak med klockor, men där blir det svårare. BB stals av Tudor, innan var det Rolex Bubbleback.
 
Om man inte vill prata bilar i allmänhet, vilket denna tråd är till för, så kan man skapa en tråd för fossil-bilar :)
36B61281-9D4F-4E23-8155-2BFCEDAE7BC3.jpeg
Prata bilar i allmänhet är väl acceptabelt men det tröttsamma upprepandet om att Tesla alltid är snabbare och bättre än alla andra blir bara uttjatat till slut...

Men det är inte dina inlägg jag reagerade på, de har nog alltid haft något form av relevans.
 
Tillbaka
Topp