335i?Japp, en rak 6a som sig bör i en bmw. Turbomatad i detta fallet, 306 hk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
335i?Japp, en rak 6a som sig bör i en bmw. Turbomatad i detta fallet, 306 hk.
306hk? Kommer den ens framåt?![]()
Nej Det är knappt, men det duger att åka till glasskiosken med och kidsen gillar den.
Dem är fina, lägg gärna upp en bild.Nix, 135i cab.
2bar ladd. Då får du nog lite fart på skutan
originalturbon flödar upp till ca 380-390 hk, byter man ut den + större ic, tryckrör etc så är inte ~ 500hk omöjligt. Vxllådan är samma som M3 V8 så den håller. Men allt det där behövs ju inte för att köpa glass....![]()
Det låter ju som att elbil går bort med tanke på att det blir ett väldans krångel med laddningen.Skulle gärna motta lite råd och rön angående pendlarbil... velar alldeles för mycket fram och tillbaka känner jag så lite input vore uppskattat.
Jag kommer börja pendla 20 mil om dagen (ja, jag vet, det är skitlångt och tar massor av fritid, men nu blir det så). Nästan hela sträckan är E4.
Jag har tyvärr ingen möjlighet till eluttag när jag parkerar hemma utan det är parkering på gatan som gäller. Troligtvis finns det ingen möjlighet till laddning/eluttag på jobbet heller och jag har därför kollat en del på dieselbilar med värmare, typ Volvo V40, Golf etc, men har svårt att bestämma mig.
Budgetmässigt har jag tänkt mig (om det går), under 150k. Vad hade ni köpt? Både inom och utanför budget?
Komfort är verkligen prioriterat om du ska åka så mycket, samt tyst kupé.Skulle gärna motta lite råd och rön angående pendlarbil... velar alldeles för mycket fram och tillbaka känner jag så lite input vore uppskattat.
Jag kommer börja pendla 20 mil om dagen (ja, jag vet, det är skitlångt och tar massor av fritid, men nu blir det så). Nästan hela sträckan är E4.
Jag har tyvärr ingen möjlighet till eluttag när jag parkerar hemma utan det är parkering på gatan som gäller. Troligtvis finns det ingen möjlighet till laddning/eluttag på jobbet heller och jag har därför kollat en del på dieselbilar med värmare, typ Volvo V40, Golf etc, men har svårt att bestämma mig.
Budgetmässigt har jag tänkt mig (om det går), under 150k. Vad hade ni köpt? Både inom och utanför budget?
Mercan kan dock ha lite rostproblem.Det låter ju som att elbil går bort med tanke på att det blir ett väldans krångel med laddningen.
Jag hade nog köpt en gammal Mercedes-diesel med minsta motorn, exempelvis denna;
Bekväm, säker och pålitlig;
https://www.blocket.se/vi/85885405.htm
Alternativt denna Volvo, med samma motivering;
https://www.blocket.se/vi/89227239.htm
Kör man så mycket är det värt att köpa en något större bil för att få lite skönare stolar, stabilare gång osv.
Har faktiskt inte kollat alls på Mercedes, mest för att jag har så dålig koll på dom och minns alla gamla rostburkar från när dom hade lite problemDet låter ju som att elbil går bort med tanke på att det blir ett väldans krångel med laddningen.
Jag hade nog köpt en gammal Mercedes-diesel med minsta motorn, exempelvis denna;
Bekväm, säker och pålitlig;
https://www.blocket.se/vi/85885405.htm
Alternativt denna Volvo, med samma motivering;
https://www.blocket.se/vi/89227239.htm
Kör man så mycket är det värt att köpa en något större bil för att få lite skönare stolar, stabilare gång osv.
Ja absolut, en lyxkryssare är ju vad man skulle behöva ha. Samtidigt vill man ju så klart få ner pendlingskostnaden så mycket det bara går, så ekvationen blir ju knepig.Komfort är verkligen prioriterat om du ska åka så mycket, samt tyst kupé.
Jag skulle verkligen behöva en schysst bil för att pendla så mycket, lyxkryssare eller liknande.
Mercedes skulle jag satsa på iaf.
Jag hade köpt en BMW 530xD. Sannolikt bland det mest kompetenta man kan pendla i men som inte kostar en förmögenhet https://www.blocket.se/annons/kronoberg/bmw_530xd_235hk_lci/87987094Har faktiskt inte kollat alls på Mercedes, mest för att jag har så dålig koll på dom och minns alla gamla rostburkar från när dom hade lite problem
Ska absolut undersökas.
Ja absolut, en lyxkryssare är ju vad man skulle behöva ha. Samtidigt vill man ju så klart få ner pendlingskostnaden så mycket det bara går, så ekvationen blir ju knepig.
Skall undersöka det också, absolut. Är rätt ung dock så försäkringen har en tendens att kunna dra iväg till astronomiska summor vid "fel" bilval, tyvärr. Men ska kolla, tack!Jag hade köpt en BMW 530xD. Sannolikt bland det mest kompetenta man kan pendla i men som inte kostar en förmögenhet https://www.blocket.se/annons/kronoberg/bmw_530xd_235hk_lci/87987094
Klart du ska kolla det också innan köp. När det gäller BMW finns absolut modeller som är svindyra pga mycket stölder av delar, men det är framförallt de nyare modellerna. E61 som generationen här heter, är för gammal för att drabbas.Skall undersöka det också, absolut. Är rätt ung dock så försäkringen har en tendens att kunna dra iväg till astronomiska summor vid "fel" bilval, tyvärr. Men ska kolla, tack!
Har expertisen några tips på en sportig sommarbil med V8:a?
(Prisklass som en ny keramisk Daytona hos gråhandlarn)
Joho!
Tänk om ni kommer fram till favorit glasstället och glassen är slut bara för att @BadkarsPiraten och @MaziK redan hunnit kram och ätit upp all glass, hur förklarar du då det för kidsen? Nej trimma nu så inte grabbarna sätter i sig all glass innan ni hinner fram.
Åkte för övrigt 325an (e92) till Avesta idag och den rullar på fin fint! såpass bra att jag var framme 50 minuter innan avtalad mötestid så det vart ett besök i lokala GDS tvätten och spola av bilen för att döda tid. Kostade inte en spänn heler då man fick 50:- att tvätta för om man betala via appen (Glimra)! Bild på en snöig parkering kommer till lunch.
Har fluktat in på V60 när jag tittat på V40 också. Kan absolut vara ett alternativ. Jag har egentligen inget kombibehov heller så en V60 skulle säkert funka. Ska kika in dom mer noga!Klart du ska kolla det också innan köp. När det gäller BMW finns absolut modeller som är svindyra pga mycket stölder av delar, men det är framförallt de nyare modellerna. E61 som generationen här heter, är för gammal för att drabbas.
En annan bil i priklassen 150k som jag har bra erferenheter av är Volvo V60. Finns hur många som helst på marknaden, bilen är komfortabel och tyst, billig försäkring. Enda nackdelen är relativt trångt bagage för att vara kombi.
Har expertisen några tips på en sportig sommarbil med V8:a?
(Prisklass som en ny keramisk Daytona hos gråhandlarn)
En billig bil försäkrar man väl dock inte?Skall undersöka det också, absolut. Är rätt ung dock så försäkringen har en tendens att kunna dra iväg till astronomiska summor vid "fel" bilval, tyvärr. Men ska kolla, tack!
En bil för 150.000kr försäkrar man normalt åtminstone delkaskoEn billig bil försäkrar man väl dock inte?
jag kan rekommendera v40 iaf, skön o köra och tystHar fluktat in på V60 när jag tittat på V40 också. Kan absolut vara ett alternativ. Jag har egentligen inget kombibehov heller så en V60 skulle säkert funka. Ska kika in dom mer noga!
Runt 250K. Men 300 funkar också. Ska kolla upp E92. Tack för tipset!Nu vet jag inte dagskurs på en Daytona men jag hade gått på en E93 m3 dvs https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmw_m3_cab__frozen_white_metallic_/86522025
finns från ca 300k och uppåt.
Många förslag var under och taket var 150'.Vid 100' är det inte många som försäkrar om man har lite högre premie?En bil för 150.000kr försäkrar man normalt åtminstone delkasko
Billig är väl ganska mycket personlig referens. Gör jag bort mig och skrotar en bil för 150.000 så gör det rätt stort avtryck i min ekonomi om den inte är helförsäkrad.En billig bil försäkrar man väl dock inte?
Skulle säga att den absoluta majoriteten har sin bil minst halvförsäkrad om vi pratar bilar 50k och uppåt.Många förslag var under och taket var 150'.Vid 100' är det inte många som försäkrar om man har lite högre premie?
Du har helt rätt och självklart så helförsäkrar man en bil för 100k om det är en vanlig premie som inte avser en svindyr sportbil där premien uppgår till bilens värde inom ett par år.Billig är väl ganska mycket personlig referens. Gör jag bort mig och skrotar en bil för 150.000 så gör det rätt stort avtryck i min ekonomi om den inte är helförsäkrad.
+1 på den. S80 är riktigt bra.Du har helt rätt och självklart så helförsäkrar man en bil för 100k om det är en vanlig premie som inte avser en svindyr sportbil där premien uppgår till bilens värde inom ett par år.
Jag skulle rekommendera en Volvo S/V60 alternativt en S80. D3 motor är rätt lagom, automat är inte särskilt nödvändigt då du spenderar all tid körande på E4:an i högsta växeln.
Där har du bra bilar som är säkra, bekväma, har bra stolar, låg ljudnivå. Dvs det viktigaste när man ska pendla långt. Att de sedan är driftsäkra, relativt billiga i drift och har relativt bra andrahandsvärde skadar ju inte.
Jag skulle undvika stora fälgar och köra med hög profil på däcken för bättre komfort.