demondave
Silver
Skulle gärna motta lite råd och rön angående pendlarbil... velar alldeles för mycket fram och tillbaka känner jag så lite input vore uppskattat.
Jag kommer börja pendla 20 mil om dagen (ja, jag vet, det är skitlångt och tar massor av fritid, men nu blir det så). Nästan hela sträckan är E4.
Jag har tyvärr ingen möjlighet till eluttag när jag parkerar hemma utan det är parkering på gatan som gäller. Troligtvis finns det ingen möjlighet till laddning/eluttag på jobbet heller och jag har därför kollat en del på dieselbilar med värmare, typ Volvo V40, Golf etc, men har svårt att bestämma mig.
Budgetmässigt har jag tänkt mig (om det går), under 150k. Vad hade ni köpt? Både inom och utanför budget?
Tillfälligt eller stadigvarande? Tycker att 150k är en svår prisklass, potential för dyra reparationer och du kommer ändå ha en del värdeminskning med så mycket mil på en sådan. Hade hellre letat i 50k-klassen. Kommer vara svårare att hitta rätt bil där, men bättre ekonomi om du gör det. Lägre värdeminskning, och känns lättare att fixa småreparationer och service på verkstan på hörnet till lägre pris än märkesverkstan. Totalhavererar det är det mentalt mycket lättare att skrota bort.
Sen är det ju bara att börja jobba mot tjänstebil eller elbilsmöjligheter, kommer ju bli absurda resekostnader om det är stadigvarande!