• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Skulle gärna motta lite råd och rön angående pendlarbil... velar alldeles för mycket fram och tillbaka känner jag så lite input vore uppskattat.

Jag kommer börja pendla 20 mil om dagen (ja, jag vet, det är skitlångt och tar massor av fritid, men nu blir det så). Nästan hela sträckan är E4.
Jag har tyvärr ingen möjlighet till eluttag när jag parkerar hemma utan det är parkering på gatan som gäller. Troligtvis finns det ingen möjlighet till laddning/eluttag på jobbet heller och jag har därför kollat en del på dieselbilar med värmare, typ Volvo V40, Golf etc, men har svårt att bestämma mig.

Budgetmässigt har jag tänkt mig (om det går), under 150k. Vad hade ni köpt? Både inom och utanför budget?

Tillfälligt eller stadigvarande? Tycker att 150k är en svår prisklass, potential för dyra reparationer och du kommer ändå ha en del värdeminskning med så mycket mil på en sådan. Hade hellre letat i 50k-klassen. Kommer vara svårare att hitta rätt bil där, men bättre ekonomi om du gör det. Lägre värdeminskning, och känns lättare att fixa småreparationer och service på verkstan på hörnet till lägre pris än märkesverkstan. Totalhavererar det är det mentalt mycket lättare att skrota bort.

Sen är det ju bara att börja jobba mot tjänstebil eller elbilsmöjligheter, kommer ju bli absurda resekostnader om det är stadigvarande!
 
Du har helt rätt och självklart så helförsäkrar man en bil för 100k om det är en vanlig premie som inte avser en svindyr sportbil där premien uppgår till bilens värde inom ett par år.

Jag skulle rekommendera en Volvo S/V60 alternativt en S80. D3 motor är rätt lagom, automat är inte särskilt nödvändigt då du spenderar all tid körande på E4:an i högsta växeln.
Där har du bra bilar som är säkra, bekväma, har bra stolar, låg ljudnivå. Dvs det viktigaste när man ska pendla långt. Att de sedan är driftsäkra, relativt billiga i drift och har relativt bra andrahandsvärde skadar ju inte.
Jag skulle undvika stora fälgar och köra med hög profil på däcken för bättre komfort.
Billig är väl ganska mycket personlig referens. Gör jag bort mig och skrotar en bil för 150.000 så gör det rätt stort avtryck i min ekonomi om den inte är helförsäkrad.
Matten är rätt enkel, vad täcker försäkringen och vad är bilen värd. Själv gillar jag inte att slänga mina pengar i sjön så kör oförsäkrat. För mig som bor i staden och gillar udda var et inte hållbart med försäkring.
 
Tillfälligt eller stadigvarande? Tycker att 150k är en svår prisklass, potential för dyra reparationer och du kommer ändå ha en del värdeminskning med så mycket mil på en sådan. Hade hellre letat i 50k-klassen. Kommer vara svårare att hitta rätt bil där, men bättre ekonomi om du gör det. Lägre värdeminskning, och känns lättare att fixa småreparationer och service på verkstan på hörnet till lägre pris än märkesverkstan. Totalhavererar det är det mentalt mycket lättare att skrota bort.

Sen är det ju bara att börja jobba mot tjänstebil eller elbilsmöjligheter, kommer ju bli absurda resekostnader om det är stadigvarande!
Det är väl en tolkningsfråga. Går det som det är tänkt så blir det nog flytt så småningom (troligtvis 1-2 år bort), annars blir det ju som du säger absurt, både kostnadsmässigt och tidsmässigt. Veckopendla kan nog också bli ett alternativ framöver.

Har tittat lite i 50k-klassen också, just för att det ekonomiskt skulle göra mycket mindre ont. Dock får man ju räkna med "större" reparationer möjligtvis, tänker koppling, AC, etc. Det tar ju också tid/energi/plånbok. Och sen blir ju komfort/ljudnivå som sagt en viktig punkt när man tillbringar så mycket tid där per dag också, vilket jag antar kan bli lidande om man köper en bil för 50k istället för 150k.

Matten är rätt enkel, vad täcker försäkringen och vad är bilen värd. Själv gillar jag inte att slänga mina pengar i sjön så kör oförsäkrat. För mig som bor i staden och gillar udda var et inte hållbart med försäkring.
Absolut, bilen jag har nu är t.ex. halvförsäkrad. Prisskillnaden på trafik/halv är så marginell så gör man ett byte av vindruta på en 10-års period så räknar man hem det. Lägger man 4-5000 mil per år ökar ju risken för att det händer något rätt markant också, vilket gör helförsäkring till det enda vettiga för min del (om bilen i fråga är "värd det", typ värde norr om 100k)
 
Det är väl en tolkningsfråga. Går det som det är tänkt så blir det nog flytt så småningom (troligtvis 1-2 år bort), annars blir det ju som du säger absurt, både kostnadsmässigt och tidsmässigt. Veckopendla kan nog också bli ett alternativ framöver.

Har tittat lite i 50k-klassen också, just för att det ekonomiskt skulle göra mycket mindre ont. Dock får man ju räkna med "större" reparationer möjligtvis, tänker koppling, AC, etc. Det tar ju också tid/energi/plånbok. Och sen blir ju komfort/ljudnivå som sagt en viktig punkt när man tillbringar så mycket tid där per dag också, vilket jag antar kan bli lidande om man köper en bil för 50k istället för 150k.


Absolut, bilen jag har nu är t.ex. halvförsäkrad. Prisskillnaden på trafik/halv är så marginell så gör man ett byte av vindruta på en 10-års period så räknar man hem det. Lägger man 4-5000 mil per år ökar ju risken för att det händer något rätt markant också, vilket gör helförsäkring till det enda vettiga för min del (om bilen i fråga är "värd det", typ värde norr om 100k)
Få som kan lura systemet, men gör man är det bara att glida med såklart.
 
Det är väl en tolkningsfråga. Går det som det är tänkt så blir det nog flytt så småningom (troligtvis 1-2 år bort), annars blir det ju som du säger absurt, både kostnadsmässigt och tidsmässigt. Veckopendla kan nog också bli ett alternativ framöver.

Har tittat lite i 50k-klassen också, just för att det ekonomiskt skulle göra mycket mindre ont. Dock får man ju räkna med "större" reparationer möjligtvis, tänker koppling, AC, etc. Det tar ju också tid/energi/plånbok. Och sen blir ju komfort/ljudnivå som sagt en viktig punkt när man tillbringar så mycket tid där per dag också, vilket jag antar kan bli lidande om man köper en bil för 50k istället för 150k.


Absolut, bilen jag har nu är t.ex. halvförsäkrad. Prisskillnaden på trafik/halv är så marginell så gör man ett byte av vindruta på en 10-års period så räknar man hem det. Lägger man 4-5000 mil per år ökar ju risken för att det händer något rätt markant också, vilket gör helförsäkring till det enda vettiga för min del (om bilen i fråga är "värd det", typ värde norr om 100k)

Det som kan tala för 150k och helförsäkring är ju maskinskadedelen. Med den milackumuleringen gäller det att hitta en bil med låga mil och ett försäkringsbolag med hög milgräns för maskinskada, i så fall.

Generellt gällande försäkringsdiskussionen trafik- kontra halvförsäkring kan det vara bra att tänka på bärgningsdelen i halvförsäkringen. En bekant fick sitt trafikförsäkrade 5000-kronorsvrak stulet. Inget som bekymrade honom, ända tills den återfanns totalt sönderslagen typ 3km från farbar väg ett halvår senare. Hans ansvar att få bort vraket. Det bärgningsfakturan kostade betydligt mycket mer än prisskillnaden mellan försäkringarna över många år.
 
CLK (W209) finns både som 55 och 63 AMG, i coupe och cab. Inte dum alls, lite daterad möjligen men det är ju en E9x också.
 
Det som kan tala för 150k och helförsäkring är ju maskinskadedelen. Med den milackumuleringen gäller det att hitta en bil med låga mil och ett försäkringsbolag med hög milgräns för maskinskada, i så fall.

Generellt gällande försäkringsdiskussionen trafik- kontra halvförsäkring kan det vara bra att tänka på bärgningsdelen i halvförsäkringen. En bekant fick sitt trafikförsäkrade 5000-kronorsvrak stulet. Inget som bekymrade honom, ända tills den återfanns totalt sönderslagen typ 3km från farbar väg ett halvår senare. Hans ansvar att få bort vraket. Det bärgningsfakturan kostade betydligt mycket mer än prisskillnaden mellan försäkringarna över många år.
har inte volvo garanti upp till 15 000 mil eller 8 år om man köper på ÅF o försäkrar via Bilia ?
 
C63 AMG. Finns både som sedan & kombi. Bland de finare bilmodellerna någonsin (w204) i min bok och låter bäst utav tipsen du fått.

Det svåra med C63 är att hitta en bil som inte varit körd i diket 8ggr och varit med om två bankrån. Har varit intresserad men gett upp eftersom varenda bil jag undersökt haft helt vidrig historik. Det är verkligen en bil som har de sämsta ägare du kan hitta.
 
Det svåra med C63 är att hitta en bil som inte varit körd i diket 8ggr och varit med om två bankrån. Har varit intresserad men gett upp eftersom varenda bil jag undersökt haft helt vidrig historik. Det är verkligen en bil som har de sämsta ägare du kan hitta.
haha verkligen, det kan man se genom att titta på de som är ute och åker, katastrof :)
 
Jag hade köpt en BMW 530xD. Sannolikt bland det mest kompetenta man kan pendla i men som inte kostar en förmögenhet https://www.blocket.se/annons/kronoberg/bmw_530xd_235hk_lci/87987094

+1 på den! FredrikO
Skulle dock kolla på nyare modellen F10 från 2010 för det är svårt att åka bekvämare! Kan vara lite pilligt att hitta någon bra men ajg vet att man kan hitta 525d (de tidiga 2010-2011 har stora sexan, senare 2011 har fyrcylindriga motorn) och 530d inom en budget på 150. Missade själv en 525d med en massa lull-lull och är sur fortfarande för det..
 
Det svåra med C63 är att hitta en bil som inte varit körd i diket 8ggr och varit med om två bankrån. Har varit intresserad men gett upp eftersom varenda bil jag undersökt haft helt vidrig historik. Det är verkligen en bil som har de sämsta ägare du kan hitta.
Stämmer tyvärr väldigt bra.. En vän hade en med få ägare och i väldigt fint skick men det är en raritet nuförtiden och kostar därefter.
 
Det svåra med C63 är att hitta en bil som inte varit körd i diket 8ggr och varit med om två bankrån. Har varit intresserad men gett upp eftersom varenda bil jag undersökt haft helt vidrig historik. Det är verkligen en bil som har de sämsta ägare du kan hitta.

Helt fel.
Det ar en modell med med mest pedantiska anal-klubbgubbar till agare du kan hitta. Men dessa bilar ar inte tillsalu,eller sa saljs de utan att annonseras.
Daremot sa haller jag med dig om att det som behover annonseras for att saljas i princip alltid ar rent skrot som ska kosta darefter,men dar saljaren letar efter en lattlurad idiot
 
Det är väl en tolkningsfråga. Går det som det är tänkt så blir det nog flytt så småningom (troligtvis 1-2 år bort), annars blir det ju som du säger absurt, både kostnadsmässigt och tidsmässigt. Veckopendla kan nog också bli ett alternativ framöver.

Har tittat lite i 50k-klassen också, just för att det ekonomiskt skulle göra mycket mindre ont. Dock får man ju räkna med "större" reparationer möjligtvis, tänker koppling, AC, etc. Det tar ju också tid/energi/plånbok. Och sen blir ju komfort/ljudnivå som sagt en viktig punkt när man tillbringar så mycket tid där per dag också, vilket jag antar kan bli lidande om man köper en bil för 50k istället för 150k.


Absolut, bilen jag har nu är t.ex. halvförsäkrad. Prisskillnaden på trafik/halv är så marginell så gör man ett byte av vindruta på en 10-års period så räknar man hem det. Lägger man 4-5000 mil per år ökar ju risken för att det händer något rätt markant också, vilket gör helförsäkring till det enda vettiga för min del (om bilen i fråga är "värd det", typ värde norr om 100k)

En bil som faktiskt är väldigt trevlig och generellt sett mycket stabil är ju S60;
https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_s60_summum_2_4_d_taklucka_skinn_pdc/88679051

Dieselmotorn i de där är inte den absolut snålaste som finns men de är hyggligt snälla med soppan om man kör snällt.

Väldigt, väldigt bekväma och ungefär så krocksäkert det kan bli i den prisklassen. Den är ju väldigt lik V70N-modellen och den är väl också ett alternativ om du behöver utrymmet.

Jag pendlade med min XC70 -07 och hade då en förbrukning på 0.65, den var förvisso manuell men fyrhjulsdriften påverkade förstås förbrukningen den också.
 
Jag var själv i startgroparna att beställa nytt för några veckor sedan och gick åxå i valet o kvalet....bensin? diesel? el? laddhybrid?.....valet föll tillslut på diesel. Omställningen till andra drivmedel kommer att ta ett bra tag så hinner nog med ett byte till innan det "brinner i knutarna". Att byta in sin TÖRSTIGA bensinare var heller inga problem, fick till och med ett, vad jag tycker, bra pris på den trots allt.

Stod även själv i valet och kvalet för en månad sedan och köpte även jag diesel. Budget var 150 000 så hybrid var inte på tal, men resonerade likadant.
 
En bil som faktiskt är väldigt trevlig och generellt sett mycket stabil är ju S60;
https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_s60_summum_2_4_d_taklucka_skinn_pdc/88679051

Dieselmotorn i de där är inte den absolut snålaste som finns men de är hyggligt snälla med soppan om man kör snällt.

Väldigt, väldigt bekväma och ungefär så krocksäkert det kan bli i den prisklassen. Den är ju väldigt lik V70N-modellen och den är väl också ett alternativ om du behöver utrymmet.

Jag pendlade med min XC70 -07 och hade då en förbrukning på 0.65, den var förvisso manuell men fyrhjulsdriften påverkade förstås förbrukningen den också.
Hoppar man över automatlådan i den generationen så är motorn helt okay snål. Relativt problemfri och "billiga" fel när de väl händer. Främst är det hjulupphängningsdelar som har lite kort livslängd. De dyra sakerna som motor, växellåda mm är tämligen hållbart.
 
Helt fel.
Det ar en modell med med mest pedantiska anal-klubbgubbar till agare du kan hitta. Men dessa bilar ar inte tillsalu,eller sa saljs de utan att annonseras.
Daremot sa haller jag med dig om att det som behover annonseras for att saljas i princip alltid ar rent skrot som ska kosta darefter,men dar saljaren letar efter en lattlurad idiot
Möjligt att det nånstans finns en uppsättning bilar som ägs av en klubb för inbördes beundran men det tröstar föga. De officiella kanalerna är ju de man letar i som spekulant. Skulle jag ha letat vidare hade jag sökt mig till märkeshandlarna i tyskland och Italien men jag kom inte så långt innan valutan tog ett jättekliv nedåt och tog bort det roliga.
 
Möjligt att det nånstans finns en uppsättning bilar som ägs av en klubb för inbördes beundran men det tröstar föga. De officiella kanalerna är ju de man letar i som spekulant. Skulle jag ha letat vidare hade jag sökt mig till märkeshandlarna i tyskland och Italien men jag kom inte så långt innan valutan tog ett jättekliv nedåt och tog bort det roliga.

Sa i princip klagar du over att du inte har rad att kopa det du vill ha?
 
No comment mer än
Hybrid is dä way
Gemera_exterior_5_high.jpg


https://www.koenigsegg.com/gemera/
 
Jag laser och laser....Verkar ha missat att det var en allman diskussion om C63/RS och inte ett direkt "Jag hittar ingen bra bil att kopa for vad jag har rad med ".
Ber da om ursakt for mitt svar
Här i Sverige är det mestadels kriminellt avskum som åker den modellen. Tvättade på 99 kr tvätten i orten med vinylglans på hela inredningen, svinstarka medel så lacken blir sjukt matt. Polerad lite snabbt för att få glans. Fuskservade etc.

Men visst finns det säkert secret meny gubbar med mintiga pärlor. Men då kör dom inte speciellt ofta. Jag har då aldrig sett någon.
 
Tillbaka
Topp