• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag är inte alls lika övertygad. Äldre begagnat är nemas problemas, men jag tror mer att folk kommer göra en totalkalkyl mot lägre driftskostnader med andra drivmedel efter hand det kommer fler modeller på marknaden.

Det är helt sjukt hur mycket frågor jag får från folk. Hört fler elbilister säga detsamma.
Ja men ha i beräkning att det kommer jämnas ut med tiden. Skatter kommer, var så säker.
Men just nu är det förmånligt för vissa helt klart.
 
Nej men kalkylen håller bara i förmånsvärlden just nu.
Privat ingen höjdare med tanke på att rena elbilar motsvarande fossil kostar dubbelt.

Det är ju inte ens bara förmånsbilister i teslacommunityn, har svårt att tro att det är färre privatköpare om man tittar på Zoe eller dom där koreanerna vad dom nu heter. Det där med att göra sitt eget bränsle på taket kanske lockar?

Vi är ju långt förbi early adopters nu. Bränslepriserna lär inte bli lägre, även om coronan och what not ger en sänka nu. Miljön intresserar tydligen en och en annan.

Som sagt, äldre begagnat är inget problem. Man kan säkert hinna med ett par bra affärer än på nån nyare fossil, men jag skulle inte vara bergsäker i den kalkylen.

Folk kan ju omöjligen ha köpt 2-litersdieslar för att dom är så jäkla kul, så tydligen spelar ekonomin roll. När den slår över borde även efterfrågan göra det.
 
Det är ju inte ens bara förmånsbilister i teslacommunityn, har svårt att tro att det är färre privatköpare om man tittar på Zoe eller dom där koreanerna vad dom nu heter. Det där med att göra sitt eget bränsle på taket kanske lockar?

Vi är ju långt förbi early adopters nu. Bränslepriserna lär inte bli lägre, även om coronan och what not ger en sänka nu. Miljön intresserar tydligen en och en annan.

Som sagt, äldre begagnat är inget problem. Man kan säkert hinna med ett par bra affärer än på nån nyare fossil, men jag skulle inte vara bergsäker i den kalkylen.

Folk kan ju omöjligen ha köpt 2-litersdieslar för att dom är så jäkla kul, så tydligen spelar ekonomin roll. När den slår över borde även efterfrågan göra det.
Nej 2 liters dieslar kanske försvinner mer men resten stannar nog. Inkl amg. M modeller etc.
Jag har a
Du måste räkna igen, det är körsträckan som avgör ekonomin och det blir en höjdare för privatpersoner långt tidigare än gemene man tror.
Ja det är klart viktigt.
Många är tyvärr korkade och räknar inte med värdeminskningen utan endast förbrukning. Sett det många gånger bland bekanta.
 
Ja det är klart viktigt.
Många är tyvärr korkade och räknar inte med värdeminskningen utan endast förbrukning. Sett det många gånger bland bekanta.

Värdeminskningen är också en sak som är väldigt låg på en elbil motför en fossilbil så det är även det en post som sänker kostnaden för elalternativet. Men för den som kör 3-400 mil per år så är det inte försvarbart rent ekonomiskt såklart, det är som bensin v.s diesel för 15 år sedan där man räknade att man skulle köra minst 2500/år för att välja diesel osv.

När elbilar sedan skattas åt helvette och regeringen har förklarat dessa bilar som miljösvin så kanske HVO blir nästa drivmedel att subventioneras och då hoppar man på det tåget istället.

Jag har kört skattefria bruksbilar sedan diesel 120g co2/km var ett gränsvärde, och det är galet att våra bilars miljöpåverkan helt och hållet styrs utifrån vilket parti som sitter i vår regering. :D

Men det är ju bara att välja det skattefria och subventionerade alternativet (på bruksbilar alltså), och inte vara så förbannat långsam och motsträvig för förändringarna som den regering som råkar sitta just nu inför. Om tre år är elbilar garanterat åt helvette kostnads och miljömässigt så då kör man på vad den regeringen bestämmer är det bästa drivmedlet.

Man kan antingen gnälla och förlora pengar eller acceptera att man inget kan påverka och dra nytta av fördelarna som finns för stunden.
 
Jag är snart i ropet att byta bil, men jag har några undringar. Hur tror ni marknaden ser ut om ca 5 år? Tror ni att man ens kan byta in en bensinbil hos en handlare om några år eller är det privat försäljning som gäller. Hur resonerar ni om ni skulle köpa en bil idag? Bilen är endast en bruksbil och inte en entusiastbil!

Vad är det för biltyp du ska köpa, och vad får den kosta? Kör du mycket?

Spontant tror jag att det kommer vara ganska lugnt, jag hade själv satsat på bensin om jag skulle köpa en privatbil idag, baserat på att de vettiga elbilarna fortfarande är så dyra att kapitalkostnaden / värdeminskningen blir så oerhört tung. Dessutom känns det som att orosmolnen på elsidan är ganska stora, och visst har Teslan och E-golfen hållt värdet bra men många modeller har haft en urusel värdeutveckling eftersom de nya modellerna som kommit, och kommer, är så mycket bättre, och billigare.
 
Jag funderar om jag kanske borde lacka om huv och front och sedan lägga på PPF.
Min har gått mer än dubbelt så långt och har hunnit få sig en del stenskott, och det syns väldigt väl på en mörk bil..

Men grejerna ska användas, idag var det en kall och fin dag i Norrland utan slask, salt och annat elände, så då passade jag på att lufta M3`an med sin helt magiska V8`a.
IMG_8686.jpeg

Trots 4 års ägande och flera tusen mil så ger den mig fortfarande en enorm tillfredställelse att köra, styrningen, ljudet, jag har vart såld sedan första provkörningen, och den går kanon att köra på vintern trots att de flesta hävdar motsatsen?? o_O

Precis en sån där skulle jag vilja ha som glassätar-bil. 4 dörrars, manuell, helst vit. Mums!
 
Vad har du för budget? Hur många mil per år? Hur ser din körning ut? Hur länge tänker du ha bilen? Hur bor du?
Nu har jag en gammal cittra som snart är uppe i 32.000 mi:cigar:. Den är lappad och lagad (tror jag har bytt allt i bilen snart) Jag räknar med att köra något år till, men har så smått tittat på en bättre begagnad. Nu pendlar jag ca 2 mil/dag så det rullar på. Tycker det är kul med bilar, men har ej ekonomi för en entusiastbil. Det skulle vara roligt såklart att äga en äldre klassisk bil som sommarbild, och en elbil/hybrid till vardags.
Mina funderingar är att köra cittran till skroten och lägga ca 100tkr på en begagnad!
Hur skulle du resonera? Min budget är alltså rätt begränsad!
 
Nu har jag en gammal cittra som snart är uppe i 32.000 mi:cigar:. Den är lappad och lagad (tror jag har bytt allt i bilen snart) Jag räknar med att köra något år till, men har så smått tittat på en bättre begagnad. Nu pendlar jag ca 2 mil/dag så det rullar på. Tycker det är kul med bilar, men har ej ekonomi för en entusiastbil. Det skulle vara roligt såklart att äga en äldre klassisk bil som sommarbild, och en elbil/hybrid till vardags.
Mina funderingar är att köra cittran till skroten och lägga ca 100tkr på en begagnad!
Hur skulle du resonera? Min budget är alltså rätt begränsad!

Skulle nog privatleasa en liten billig bil hellre än att köpa. Se bilen som en tjänst snarare än ägodel :)
Kör du mindre än 1000mil totalt per år alltså? Då finns massvis som kostar under 2500kr per månad för riktigt bra bilar.
 
Nu har jag en gammal cittra som snart är uppe i 32.000 mi:cigar:. Den är lappad och lagad (tror jag har bytt allt i bilen snart) Jag räknar med att köra något år till, men har så smått tittat på en bättre begagnad. Nu pendlar jag ca 2 mil/dag så det rullar på. Tycker det är kul med bilar, men har ej ekonomi för en entusiastbil. Det skulle vara roligt såklart att äga en äldre klassisk bil som sommarbild, och en elbil/hybrid till vardags.
Mina funderingar är att köra cittran till skroten och lägga ca 100tkr på en begagnad!
Hur skulle du resonera? Min budget är alltså rätt begränsad!
Kör du så lite så känns det som att en begagnad Toyota Auris eller Avensis skulle bli en bra ersättare, de är pålitliga och populära.

Lägger du 100.000 kommer den inte tappa SÅ fasligt på fem år.

Vill du lägga ännu mindre finns denna variant, mycket bil för pengarna;

https://www.blocket.se/vi/89524371.htm

Men leasing är också ett alternativ, antagligen lite dyrare men kanske lite trevligare med en ny-ny bil. I synnerhet om du vet med dig att du kan hålla bilen i bra skick.
 
Skulle nog privatleasa en liten billig bil hellre än att köpa. Se bilen som en tjänst snarare än ägodel :)
Kör du mindre än 1000mil totalt per år alltså? Då finns massvis som kostar under 2500kr per månad för riktigt bra bilar.
Tackar! En variant jag aldrig funderat över tidigare!
Kör du så lite så känns det som att en begagnad Toyota Auris eller Avensis skulle bli en bra ersättare, de är pålitliga och populära.

Lägger du 100.000 kommer den inte tappa SÅ fasligt på fem år.

Vill du lägga ännu mindre finns denna variant, mycket bil för pengarna;

https://www.blocket.se/vi/89524371.htm

Men leasing är också ett alternativ, antagligen lite dyrare men kanske lite trevligare med en ny-ny bil. I synnerhet om du vet med dig att du kan hålla bilen i bra skick.

Tackar! Jo det finns många rätt ok bilar nu för runt 100. Tackar för tipset! Toyota är inte fel!
 
Det är ju inte ens bara förmånsbilister i teslacommunityn, har svårt att tro att det är färre privatköpare om man tittar på Zoe eller dom där koreanerna vad dom nu heter. Det där med att göra sitt eget bränsle på taket kanske lockar?

Vi är ju långt förbi early adopters nu. Bränslepriserna lär inte bli lägre, även om coronan och what not ger en sänka nu. Miljön intresserar tydligen en och en annan.

Som sagt, äldre begagnat är inget problem. Man kan säkert hinna med ett par bra affärer än på nån nyare fossil, men jag skulle inte vara bergsäker i den kalkylen.

Folk kan ju omöjligen ha köpt 2-litersdieslar för att dom är så jäkla kul, så tydligen spelar ekonomin roll. När den slår över borde även efterfrågan göra det.
Ja det är klart viktigt.
Många är tyvärr korkade och räknar inte med värdeminskningen utan endast förbrukning. Sett det många gånger bland bekanta.
Syns tydligt i den här tråden också att vissa inte ens klarar högstadiematten. Om värdeminskningen på elbilen är 500.000tkr under samma 36 mån period som motsvarande diesel tappar 200k så är det liksom bara fåntratteri att prata om det låga förmånsvärdet och de billiga milen. Totalekonomin blir sannerligen inte bättre ändå.
 
Syns tydligt i den här tråden också att vissa inte ens klarar högstadiematten. Om värdeminskningen på elbilen är 500.000tkr under samma 36 mån period som motsvarande diesel tappar 200k så är det liksom bara fåntratteri att prata om det låga förmånsvärdet och de billiga milen. Totalekonomin blir sannerligen inte bättre ändå.

Sylvass analys och kalkyl!
 
Syns tydligt i den här tråden också att vissa inte ens klarar högstadiematten. Om värdeminskningen på elbilen är 500.000tkr under samma 36 mån period som motsvarande diesel tappar 200k så är det liksom bara fåntratteri att prata om det låga förmånsvärdet och de billiga milen. Totalekonomin blir sannerligen inte bättre ändå.

Det scenario du målar upp existerar inte. Dock det motsatta där tex en Tesla Model S tappar ca 200tkr på 3 år och en Audi S7 tappar 500tkr på 3 år.

Lägg till drivmedelskostnader på 150tkr++, samt skatt/service för 60-70tkr sen ett avdrag på 60tkr på elbilen och ett lågt förmånsvärde så är den svinenkel att räkna hem.
 
Det scenario du målar upp existerar inte. Dock det motsatta där tex en Tesla Model S tappar ca 200tkr på 3 år och en Audi S7 tappar 500tkr på 3 år.

Lägg till drivmedelskostnader på 150tkr++, samt skatt/service för 60-70tkr sen ett avdrag på 60tkr på elbilen och ett lågt förmånsvärde så är den svinenkel att räkna hem.

Nu ska tom jag lägga mig i denna debatt (som borde fortgå i elbilstråden och inte här...) men att jämföra en Tesla med en A7 är i min värld som att jämföra en Volvo kombi med en Mercedes S-klass - det gör man inte. Alla vet att lyxigare bilmodeller tappar otroligt mycket i värde de första åren. Nog för att en Tesla model S i sig kan anses lyxig (det kan en ny V60 också göra) är den, i min värld, inte att jämställa med en S-klass eller i ditt fall en Audi A7 (som för övrigt är en totalt meningslös bilmodell likt A5, Bmws GT-linje, X4 och X6). Som du själv säger så väljer man Tesla till stor del utifrån dess påstådda goda ekonomi vilket man även gör när man väljer en "vanlig kombi som familjebil" vilket gör att värdetappet är att likställa mellan dessa typer av bilar. Alltså ska man inte jämföra en Tesla med en Audi A7 eller valfri flaggskepps modell från de stora (tyska) tillverkarna som är vanligt förekommande i denna kategori bilar.

Mina fem ören i denna otroligt tråkiga och oinspirerande debatt...
 
Börjar närma sig, bara däck kvar samt montering av säkerhetsbälten, sen tror jag nästan lille Austin är redo för sin första besiktning sedan 1992.
Bara surt att ens privatekonomi är lite dyster pga lite dyra impulsköp som också behöver däck bland annat samt mycket mer :D
20200303_062228.jpg
 
Jag är snart i ropet att byta bil, men jag har några undringar. Hur tror ni marknaden ser ut om ca 5 år? Tror ni att man ens kan byta in en bensinbil hos en handlare om några år eller är det privat försäljning som gäller. Hur resonerar ni om ni skulle köpa en bil idag? Bilen är endast en bruksbil och inte en entusiastbil!
Jag var själv i startgroparna att beställa nytt för några veckor sedan och gick åxå i valet o kvalet....bensin? diesel? el? laddhybrid?.....valet föll tillslut på diesel. Omställningen till andra drivmedel kommer att ta ett bra tag så hinner nog med ett byte till innan det "brinner i knutarna". Att byta in sin TÖRSTIGA bensinare var heller inga problem, fick till och med ett, vad jag tycker, bra pris på den trots allt.
 
Tillbaka
Topp