• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Här i Sverige är det mestadels kriminellt avskum som åker den modellen. Tvättade på 99 kr tvätten i orten med vinylglans på hela inredningen, svinstarka medel så lacken blir sjukt matt. Polerad lite snabbt för att få glans. Fuskservade etc.

Men visst finns det säkert secret meny gubbar med mintiga pärlor. Men då kör dom inte speciellt ofta. Jag har då aldrig sett någon.

Om jag ska vara lite trakig...
Du ror dig tydligen i fel kretsar/omraden nar du kan se var de tvattar sina bilar och hur mycket Cockpit-Shine det smetas.....
Krummelur med flaskbil ska man inte titta pa. Varken som bilspekulant eller forbipasserande om man laser svenska medier. Da kan det bli trakigt har jag hort.

Men mer seriost.
Det finns en hel del sadana vagnar agda av feta gubbar som mig sjalv. Men precis som du skriver sa star dessa i villagarage i valbargade omraden och kommer sallan ut.
Det intressanta ar vetskapen/kanslan att aga bilen. Inte att kora.Da kan den bli dammig och det ar sa mycket jobb att tvatta och torka
Nagon klubbtraff mojligen. Sedan tillbaka in i garaget,dar parlan kan beundras av andra feta gubbar medan man ater och dricker gott under samkvam.
Nasta vecka hemma hos en annan gubbe i klubben/bekantskap och beundra hans bilar.

Om det ar roligt eller skrattretande stofilaktigt ar val upp till var och en att avgora beroende pa var i livet man befinner sig.
For sadar 25ar sedan hade jag ocksa tyckt det var gubb-trakigt och aldrig i livet hade jag gjort sa med mina bilar. Idag ar den andra sidan dar det galler att visa upp sig sa mycket som mojligt bra barnsligt...
 
haha verkligen, det kan man se genom att titta på de som är ute och åker, katastrof :)
Samt att stöldrisken är extrem utan låst garage... Blev av med min 2018 C63S i Februari förra året, och en kollega blev av med sin för 3år sedan...

Gick inte att spåra trots gps-puck, och dök aldrig upp...
 
No comment mer än
Hybrid is dä way
Gemera_exterior_5_high.jpg


https://www.koenigsegg.com/gemera/

Tittade på deras reveal och nä, jag fick inte feeling för den.
Men å andra sidan, jag kommer inte ha råd med den ändå :D
 
Stämmer tyvärr väldigt bra.. En vän hade en med få ägare och i väldigt fint skick men det är en raritet nuförtiden och kostar därefter.

Här är ännu en som håller med.
Jag hittade en fin w205 åt min far för några år sedan med perfekt historik.
En superfin svensksåld kombi utan performance paket men med piffade bakaxeln, från 2010 med få ägare, låga mil, runt 3500 har jag för mig, och servad mer än boken kräver.

Det kryllade inte av sådana exemplar varken när den köptes eller sedan såldes.
Mycket trevlig bil.

Vänliga hälsningar
 
Klämde lite på Supran idag. Trevlig och så.. Men ger ju inte samma habegär som när förra generationen var ny. Och samarbetet (BMW) syns ju såklart på vissa delar, motor, bromsar osv.
Pris från 680.900 SEK.
C68A17E9-7A83-4BD5-A2B6-3BEA3FCDC40E.jpeg
790FC689-DA29-4AB1-BF1C-1C78AD31FE80.jpeg
B5EBE971-213E-4591-BB51-9BC91362ECB7.jpeg
61DA8F41-67E2-4172-A03D-86866875A98E.jpeg
2C1A4AB9-97D7-4E05-8E82-465D73A9EEFE.jpeg
677C4599-815A-4CF1-A6A7-5A2B9FA17ACB.jpeg
FEDAB240-1013-4250-A6BF-D8A5E87B2AF2.jpeg
7E4068F2-E686-4AD4-92C1-A05D1851FCDF.jpeg
 
Senast ändrad:
Klämde lite på Supran idag. Trevlig och så.. Men ger ju inte samma habegär som när förra generationen var ny. Och samarbetet (BMW) syns ju såklart på vissa delar, motor, bromsar osv.
Pris från 680.900 SEK.
C68A17E9-7A83-4BD5-A2B6-3BEA3FCDC40E.jpeg
790FC689-DA29-4AB1-BF1C-1C78AD31FE80.jpeg
B5EBE971-213E-4591-BB51-9BC91362ECB7.jpeg
61DA8F41-67E2-4172-A03D-86866875A98E.jpeg
2C1A4AB9-97D7-4E05-8E82-465D73A9EEFE.jpeg
677C4599-815A-4CF1-A6A7-5A2B9FA17ACB.jpeg
FEDAB240-1013-4250-A6BF-D8A5E87B2AF2.jpeg
7E4068F2-E686-4AD4-92C1-A05D1851FCDF.jpeg

Förstår inte vad som är värt 700k på den.
Det är ju M3 territorium, där Supra ej har en chans på egentligen alla plan....

Edit; efter en snabb googling, finns inte M3 något mer ????
 
Förstår inte vad som är värt 700k på den.
Det är ju M3 territorium, där Supra ej har en chans på egentligen alla plan....

Edit; efter en snabb googling, finns inte M3 något mer ????
De som köper den där har ofta haft en M3/M4 innan och vill ha nåt annat. Jag tycker man ska se den som en kul avart och utan samarbetet BMW/Toyota så hade den nog inte existerat. Hade jag köpt en själv om jag haft 700k till bil? Aldrig i helsicke.
 
Haha det har jag med haft med röd plysch och så va den pippigul.
Min var mattsvart med whitespokefalgar. Gissar det satt en SR inredning i,men datidens Recaro och full instrumentering.
Motorbytet var gjort seriost,men ingen uppgradering av bromsar/bak/framvagn gjorde den helt livsfarlig.

Kan aldrig tro den var godkand med motorbytet,men det var inget jag ens tankte pa da...
 
Lite uppföljning av mitt renoveringsobjekt som nämns tidigare i tråden, en Jaguar XJR som stått övergiven utomhus i omkring 10 år;

Tanken var full av vatten/rost/snusk då den stått utan tanklock (dessa årsmodeller har liggande tanklock, det är alltså lätt hänt att det rinner in vatten i tanken om man inte har koll på dräneringen bakom tankluckan / kör utan tanklock). Jag sköljde igenom systemet med fuelrail och allt med frisk bensin ett antal gånger, och byggde även en liten pump som sköljde igenom tanken gång på gång genom ett filter, för att få bort allt gammalt snusk.

Efter byte / renovering av spridare och tre tändspolar gick bilen drömmen, så jag arbetade vidare med bromsarna. Skivor, belägg, renoveringssattser etc köptes in men när jag monterade isär bromsarna hejdade jag mig, de såg faktiskt förvånansvärt bra ut så jag smorde upp allt och skruvade ihop det igen.

Visst, de behöver nog en översyn trots allt men eftersom allt verkar fungera får det vänta tills efter jag provkört bilen, det är helt onödigt att renovera bromsarna om lådan eller någon annan vital del visar sig vara dålig.

Nästa steg var provkörning och då blev det problem, generatorn laddade inte så det blev helrenovering av den. Jag tror faktiskt att någon har kortslutit den i ett desperat försök att kabla igång bilen, men 3500kr senare hade jag en renoverad enhet i handen och med nya remmar på plats laddade bilen som den skulle.

Tyvärr började den då nästan omgående att gå dåligt. Jag rev isär spridarna igen i hopp om att dessa sats igen av gammalt guck från tanken men så var inte fallet, istället vändes blicken mot tändningen och se där; ettans och tvåans cylindrar tände inte. Jag bytte tändspolar mot begagnade jag hittat i ”bra-att-ha-högen” och bilen gick riktigt bra i tio sekunder, sen började den gå dåligt igen.

Strategin nu är att byta så att alla tändspolar är nya och av exakt samma typ/fabrikat. Upprepar den beteendet efter det så vet jag faktiskt inte...
71AE4F1F-BB53-42E1-8E29-767F2924FB10.jpeg
 
Det kommer en uppdaterad version senare i år om jag inte missminner mig med 380hk, de som bänkat sina nuvarande ligger runt dem siffrorna kanske lite över. Men det blir en officiell ökning tror även att lite andra delar är bytta på den uppdaterade.

Chassi-tuning etc är inte att jämföra med Z4 som den delar mycket med.

Klämde lite på Supran idag. Trevlig och så.. Men ger ju inte samma habegär som när förra generationen var ny. Och samarbetet (BMW) syns ju såklart på vissa delar, motor, bromsar osv.
Pris från 680.900 SEK.
C68A17E9-7A83-4BD5-A2B6-3BEA3FCDC40E.jpeg
790FC689-DA29-4AB1-BF1C-1C78AD31FE80.jpeg
B5EBE971-213E-4591-BB51-9BC91362ECB7.jpeg
61DA8F41-67E2-4172-A03D-86866875A98E.jpeg
2C1A4AB9-97D7-4E05-8E82-465D73A9EEFE.jpeg
677C4599-815A-4CF1-A6A7-5A2B9FA17ACB.jpeg
FEDAB240-1013-4250-A6BF-D8A5E87B2AF2.jpeg
7E4068F2-E686-4AD4-92C1-A05D1851FCDF.jpeg
 
Min var mattsvart med whitespokefalgar. Gissar det satt en SR inredning i,men datidens Recaro och full instrumentering.
Motorbytet var gjort seriost,men ingen uppgradering av bromsar/bak/framvagn gjorde den helt livsfarlig.

Kan aldrig tro den var godkand med motorbytet,men det var inget jag ens tankte pa da...
Ok :) coolt.
Minns jag sålde min för 5000kr och fick betalt i 50-lappar :hilarious:
 
Lite uppföljning av mitt renoveringsobjekt som nämns tidigare i tråden, en Jaguar XJR som stått övergiven utomhus i omkring 10 år;

Tanken var full av vatten/rost/snusk då den stått utan tanklock (dessa årsmodeller har liggande tanklock, det är alltså lätt hänt att det rinner in vatten i tanken om man inte har koll på dräneringen bakom tankluckan / kör utan tanklock). Jag sköljde igenom systemet med fuelrail och allt med frisk bensin ett antal gånger, och byggde även en liten pump som sköljde igenom tanken gång på gång genom ett filter, för att få bort allt gammalt snusk.

Efter byte / renovering av spridare och tre tändspolar gick bilen drömmen, så jag arbetade vidare med bromsarna. Skivor, belägg, renoveringssattser etc köptes in men när jag monterade isär bromsarna hejdade jag mig, de såg faktiskt förvånansvärt bra ut så jag smorde upp allt och skruvade ihop det igen.

Visst, de behöver nog en översyn trots allt men eftersom allt verkar fungera får det vänta tills efter jag provkört bilen, det är helt onödigt att renovera bromsarna om lådan eller någon annan vital del visar sig vara dålig.

Nästa steg var provkörning och då blev det problem, generatorn laddade inte så det blev helrenovering av den. Jag tror faktiskt att någon har kortslutit den i ett desperat försök att kabla igång bilen, men 3500kr senare hade jag en renoverad enhet i handen och med nya remmar på plats laddade bilen som den skulle.

Tyvärr började den då nästan omgående att gå dåligt. Jag rev isär spridarna igen i hopp om att dessa sats igen av gammalt guck från tanken men så var inte fallet, istället vändes blicken mot tändningen och se där; ettans och tvåans cylindrar tände inte. Jag bytte tändspolar mot begagnade jag hittat i ”bra-att-ha-högen” och bilen gick riktigt bra i tio sekunder, sen började den gå dåligt igen.

Strategin nu är att byta så att alla tändspolar är nya och av exakt samma typ/fabrikat. Upprepar den beteendet efter det så vet jag faktiskt inte...
71AE4F1F-BB53-42E1-8E29-767F2924FB10.jpeg

Kul med flera som mekar och härjar för att få igång gammalt gods.
Är det COP eller enkel tändspole och fördelare på den?

EDIT: Nu i efterhand när jag tittar på datorn så vet jag inte ens varför jag frågade. Skyller på att jag inte tittade orderntligt.
Triggar bilen på vev-axel eller kamaxel? Kan det vara något med triggern som skapar problemet? Kan du sätta oscilloskåp på dom för att se så trigg-signal kommer korrekt?
 
Senast ändrad:
Lite uppföljning av mitt renoveringsobjekt som nämns tidigare i tråden, en Jaguar XJR som stått övergiven utomhus i omkring 10 år;

Tanken var full av vatten/rost/snusk då den stått utan tanklock (dessa årsmodeller har liggande tanklock, det är alltså lätt hänt att det rinner in vatten i tanken om man inte har koll på dräneringen bakom tankluckan / kör utan tanklock). Jag sköljde igenom systemet med fuelrail och allt med frisk bensin ett antal gånger, och byggde även en liten pump som sköljde igenom tanken gång på gång genom ett filter, för att få bort allt gammalt snusk.

Efter byte / renovering av spridare och tre tändspolar gick bilen drömmen, så jag arbetade vidare med bromsarna. Skivor, belägg, renoveringssattser etc köptes in men när jag monterade isär bromsarna hejdade jag mig, de såg faktiskt förvånansvärt bra ut så jag smorde upp allt och skruvade ihop det igen.

Visst, de behöver nog en översyn trots allt men eftersom allt verkar fungera får det vänta tills efter jag provkört bilen, det är helt onödigt att renovera bromsarna om lådan eller någon annan vital del visar sig vara dålig.

Nästa steg var provkörning och då blev det problem, generatorn laddade inte så det blev helrenovering av den. Jag tror faktiskt att någon har kortslutit den i ett desperat försök att kabla igång bilen, men 3500kr senare hade jag en renoverad enhet i handen och med nya remmar på plats laddade bilen som den skulle.

Tyvärr började den då nästan omgående att gå dåligt. Jag rev isär spridarna igen i hopp om att dessa sats igen av gammalt guck från tanken men så var inte fallet, istället vändes blicken mot tändningen och se där; ettans och tvåans cylindrar tände inte. Jag bytte tändspolar mot begagnade jag hittat i ”bra-att-ha-högen” och bilen gick riktigt bra i tio sekunder, sen började den gå dåligt igen.

Strategin nu är att byta så att alla tändspolar är nya och av exakt samma typ/fabrikat. Upprepar den beteendet efter det så vet jag faktiskt inte...
71AE4F1F-BB53-42E1-8E29-767F2924FB10.jpeg
Kul att se uppdateringar, och det gör mig bara mer ”avis”. Har inte mental plats för en entusiastbil bland mc:na, men hade jag det så skulle en gammal Jaguar eller en ”tranny Porsche” stå i garaget.
 
Tillbaka
Topp