• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Någon som vet på ett ungefär vad avställningsförsäkringen brukar ligga på i förhållande till trafikförsäkring? Något billigare? Mailade IF men de kunde först säga det när jag tecknat försäkring (?). Rätt viktigt att veta då jag mest lär ha bilen avställd..
Det ska vara extremt billigt. Min Z4 kostade 140kr/mån som exempel.

Fick feeling (OK - lite tisdagspackad...). Snart är det dags för en ny säsong. Tidig 71: a, orenoverad, svensksåld och dryga 9000 mil.

47627630132_40632538ec_b.jpg

33935254588_ddb8559181_b.jpg

47760216192_27aa479f20_b.jpg

48210712737_dfb0b2b1fa_b.jpg

Observera att det är tysk text på instrumentbrädan...

48025372951_e3efe082b4_b.jpg

Och i 1:43 kan man drömma om att ha en svart också. Så att man slipper fundera på om man ska ha hardtop: en på eller inte...

47113262184_859d07184c_b.jpg

Fick feeling (OK - lite tisdagspackad...). Snart är det dags för en ny säsong. Tidig 71: a, orenoverad, svensksåld och dryga 9000 mil.

Och i 1:43 kan man drömma om att ha en svart också. Så att man slipper fundera på om man ska ha hardtop: en på eller inte...

Jag är inget jättefan av MB, 70-talet är inte favoritperioden, jag är inte jättemycket för glidare och gillar tak. ÄNDÅ är det där bilen jag alltid återkommer till på blocket. En fin sån i originalutförande förutom liiite för stora BBS krysseker med lagom bred polerad kant.

Ruggigt fin, vilken motor?

Jag är inget jättefan av MB, 70-talet är inte favoritperioden, jag är inte jättemycket för glidare och gillar tak. ÄNDÅ är det där bilen jag alltid återkommer till på blocket. En fin sån i originalutförande förutom liiite för stora BBS krysseker med lagom bred polerad kant.
Ruggigt fin, vilken motor?

3,5 SOHC V8.

Det lustiga är att jag är precis likadan. MB - nä. 70-tal - näe. Glidare - nix. Cab - varför skulle man vilja ha det...!? ÄNDÅ hamnade jag med den här. Varför... jo - jag vill ha en klassiker/veteran som går att använda och som har en verkstads- och reservdelsorganisation över hela Europa. Jag och frun ska kunna åka tyst, bekvämt och med någorlunda värdighet fram och tillbaka över Alperna utan att få krupp. Bromsar och fjädring som matchar moderna bilar. 200 DIN och manuell låda. När man gjort kravspecifikationen blir det inte många val kvar...

Om jag bortser från kravspecen - en AAR Cuda. En landsvägspreppad tidig Mustang. En 67-68 Cougar. 67-68 Camaro (okejdå - Hugger - en -69 med ZL1 funkar också ;)). En Alfa "Bertone" pre 1970. En Porsche 356B. Osv. De är alla underbara men duger inte till det jag vill.

3,5 SOHC V8.

Det lustiga är att jag är precis likadan. MB - nä. 70-tal - näe. Glidare - nix. Cab - varför skulle man vilja ha det...!? ÄNDÅ hamnade jag med den här. Varför... jo - jag vill ha en klassiker/veteran som går att använda och som har en verkstads- och reservdelsorganisation över hela Europa. Jag och frun ska kunna åka tyst, bekvämt och med någorlunda värdighet fram och tillbaka över Alperna utan att få krupp. Bromsar och fjädring som matchar moderna bilar. 200 DIN och manuell låda. När man gjort kravspecifikationen blir det inte många val kvar...

Om jag bortser från kravspecen - en AAR Cuda. En landsvägspreppad tidig Mustang. En 67-68 Cougar. 67-68 Camaro (okejdå - Hugger - en -69 med ZL1 funkar också ;)). En Alfa "Bertone" pre 1970. En Porsche 356B. Osv. De är alla underbara men duger inte till det jag vill.

Helt rätt motor dessutom, du får nog skicka ett PM den dagen du ska sälja :)

Mercedes prickade VÄLDIGT rätt med den där modellen, ikonisk! Definitivt en användbar klassiker. Det är finroadtrippande, två personer, två väskor, diffus plan och oklart mål jag ser framför mig.

Kan ju inte finnas något ställe man inte är välkommen till med en sådan.

Lagom till våren:cool: Vad är det för nåt? Är så dålig på att identifiera Porschar.

Hade också tänkt köpa en sport-cab att ha under sommaren men efter att ca 770k av mina pengar på börsen gick upp i rök förra veckan så avvaktar jag lite...:(
Precis lagom :)

det är en 991 Carrera S.

(helvete, det var... en del...)

Helt rätt motor dessutom, du får nog skicka ett PM den dagen du ska sälja :)

Mercedes prickade VÄLDIGT rätt med den där modellen, ikonisk! Definitivt en användbar klassiker. Det är finroadtrippande, två personer, två väskor, diffus plan och oklart mål jag ser framför mig.

Kan ju inte finnas något ställe man inte är välkommen till med en sådan.

Ju tidigare årsmodell desto bättre bil - enligt mig. Vartefter åren gick blev de överlastade både utrustnings- och utseendemässigt. De blev tyngre, långsammare och stökigare i designen. Vilket många av någon underlig anledning vill ha. Det som är bra (om man håller med mig) är att som marknaden ser ut nu är prisbilden precis tvärt om. De tidiga är billigare än de senare (1971-1989). Skulle passa på och skaffa en (fin) nu om marknaden är lite svag ett tag i vår. De skrotas ut i mängder (dyra att renovera) och till slut blir det inte många kvar.

Senast ändrad:
Ju tidigare årsmodell desto bättre bil - enligt mig. Vartefter åren gick blev de överlastade både utrustnings- och utseendemässigt. Det som är bra är att som marknaden ser ut nu är prisbilden precis tvärt om. De tidiga är billigare än de senare (1971-1989). De blev tyngre, långsammare och stökigare i designen vartefter. Skulle passa på och skaffa en (fin) nu om marknaden är lite svag ett tag i vår. De skrotas ut i mängder (dyra att renovera) och till slut blir det inte många kvar.

Det är helt klart tidigare och europaspec som lockar mest. Känns som att man ska ducka dom billiga, som ofta bättre att hitta en riktigt fin än lägga pengar på renovering. Det som skrämmer lite är rostbenägenheten hos MB av dom årgångarna och svårigheterna att bedöma äldre karossjobb som kan gömma sig under ett fint lackjobb.

Just i vår är jag nog inte likvid, om det inte blir en riktig coronarush i företaget dopad av låga bränslepriser. På tok för tidigt att börja drömma än :)

Mycket fint bil, vad är det för modell?

Mycket fint bil, vad är det för modell?

Av din fråga sluter jag mig till att du är under... 30? Menar absolut inget illa utan är mest skräckblandat fascinerad över min egen övertro på att alla är som jag... (typiskt egocentrerad medelålders snubbe). Det fantastiska är att oavsett ålder etc. så fungerar uppenbarligen bilens design - i och med att du gillar den! Kul! Jag svarar med en bild som förklarar det mesta:

36911017954_cd5987ace4_b.jpg

De där gamla SL modellerna känns som kassaskåp i kvalitetskänslan. En vän hade en under några år. Fina minnen.

På min roadtrip i somras såg jag en tysk registrerad SL på Sardinien. Det är en sådan bil som man kan köra till världens ände med och hem igen.

Av din fråga sluter jag mig till att du är under... 30? Menar absolut inget illa utan är mest skräckblandat fascinerad över min egen övertro på att alla är som jag... (typiskt egocentrerad medelålders snubbe). Det fantastiska är att oavsett ålder etc. så fungerar uppenbarligen bilens design - i och med att du gillar den! Kul! Jag svarar med en bild som förklarar det mesta:

36911017954_cd5987ace4_b.jpg
Vilken gissning alltså, jag förstår och tar ej illa, jag kan ej så mycket om bilar dessutom äldre, så därför tänkte jag fråga då bilen var verkligen fint, en sådan man borde ha i garaget:rolleyes::angel:

Tillbaka
Topp