• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Går inte riktigt att säga så generellt. Det finns dåliga lösningar hos alla märken. Priset för sämst batterilösning går nog till TVR som har batteriet i vänster hjulhus monterat med polerna nedåt.

Man måste älska dessa speciallösningar.
Jakten på den perfekta bilen fortsätter.
Kia Niro är rätt ok, har inte gett mig några bekymmer än.
 
Jag ser att det finns några 911 fantaster här med bland annat stiliga 993. Måste posta min pärla, en 964 Jubileum från 1994.
911st numrerade bilar tillverkades med en del avvikande detaljer där turbokarossen är det mest utmärkande. Detta är en av två i Sverige.

Mvh John
Kul med en jubileum(även om jag föredrar smala karosser)! Har börjat så smått inse att en 964 är nog en inte helt dum kompromiss av en gammal 911 och hyfsat modern(ja alltså jämfört med en 65-73:)) bil att åka runt i...
 
Mazda har service varje år på sina bilar eller x antal mil.

Något att ha i åtanke. Bra för bilens livslängd men realtivt dyrt :)
Samma med Subaru. Min Outback kostade mig 3kr*/mil bara i service. Lätt att missa och har oerhört mycket större betydelse än några centiliter hit eller dit i bränsleförbrukning som folk hänger upp sig på.

*4500kr för 1500 mil/år
 
Jag avskyr den.
Är japanare service vänliga?
Mazda gör snygga modeller tycker jag.

Man ska inte generalisera. Japanare brukar vara driftsäkra, men mer benägna att rosta. Vi talar 80- 90 tal nu. Äldre bilar är ofta enklare än moderna bilar t ex. Enklare att komma åt saker och ting. Enklare konstruktioner. Större urval av verkstäder. Macken runt hörnet kan ofta serva och reparera bilen.

Om man inte har ett intresse för bilar där man kan kosta på sig att vara lite mer engagerad bör man nog bara köpa något som är enkelt att äga. Inte nödvändigtvis en äldre välskött simpel bil. Det kräver också lite mer engagemang givet dessa bilars ålder.

Hybrider och dylikt är mer komplicerade konstruktioner. Inget jag personligen hade velat äga utanför garanti eller leasing avtal. Men det är min personliga uppfattning.
 
Kul med en jubileum(även om jag föredrar smala karosser)! Har börjat så smått inse att en 964 är nog en inte helt dum kompromiss av en gammal 911 och hyfsat modern(ja alltså jämfört med en 65-73:)) bil att åka runt i...

964 & 993 är grymma kompromisser. Där går nog gränsen om man tänker använda dem till mer än att åka till glasskiosken idag. De är som att köra en gammal 911 men har moderna egenskaper som gör att man skulle kunna använda dem varje dag om man önskar. Även längre sträckor. Faktum är att det finns de som gör det världen över fortfarande. Respekt.
 
Det där så bra att man blir tårögd, inget krafs bara perfektion. Sälj den aldrig.

QUOTE="MrJohn, post: 3359779, member: 20160"]Jag ser att det finns några 911 fantaster här med bland annat stiliga 993. Måste posta min pärla, en 964 Jubileum från 1994.
911st numrerade bilar tillverkades med en del avvikande detaljer där turbokarossen är det mest utmärkande. Detta är en av två i Sverige.

Mvh John

20200527134300-192.121.192.22.jpg


20200527134353-192.121.192.22.jpg
[/QUOTE]
 
Man ska inte generalisera. Japanare brukar vara driftsäkra, men mer benägna att rosta. Vi talar 80- 90 tal nu. Äldre bilar är ofta enklare än moderna bilar t ex. Enklare att komma åt saker och ting. Enklare konstruktioner. Större urval av verkstäder. Macken runt hörnet kan ofta serva och reparera bilen.

Om man inte har ett intresse för bilar där man kan kosta på sig att vara lite mer engagerad bör man nog bara köpa något som är enkelt att äga. Inte nödvändigtvis en äldre välskött simpel bil. Det kräver också lite mer engagemang givet dessa bilars ålder.

Hybrider och dylikt är mer komplicerade konstruktioner. Inget jag personligen hade velat äga utanför garanti eller leasing avtal. Men det är min personliga uppfattning.

Det blir nog svårt att hitta en modern bil som inte är så himla avancerad. Dagens datoriserade bilar får sägas vara smidiga att ha göra med men krånglar de kan det bli jäkla dyrt.
Hybrider ; är de mer benägna att gå sönder? Läste nånstans att två drivlinor är en dyr lösning när krånglet väl inträffar.
 
Hade batteristrul på min E91, generatorn är bra men laddstyrningen på nyare BMW gör att det inte hinner ladda nog vid mycket kortare körning. I 235:an och M2:an körde jag med cteks snabbkoppling så att jag kunde underhållsladda ibland och bortprogrammerad start/stopp. Funkade bättre. Alla bensinare utan värmare.

Har jag inte fattat helt fel laddar nyare BMW helst bara vid gasuppsläpp för att spara bränsle. Blir ju tokigt när man gillar att gasa ;)
 
Det blir nog svårt att hitta en modern bil som inte är så himla avancerad. Dagens datoriserade bilar får sägas vara smidiga att ha göra med men krånglar de kan det bli jäkla dyrt.
Hybrider ; är de mer benägna att gå sönder? Läste nånstans att två drivlinor är en dyr lösning när krånglet väl inträffar.
Samtidigt som moderna bilar faktiskt ofta är lättare än äldre att felsöka, nu kan man ju få felkoder rakt ned i mobiltelefonen enligt ett standardiserat gränssnitt och även de "modellspecifika koderna" brukar gå att plocka fram ut en bil om man har ett lite dyrare (säg 1500kr) verktyg.

Vad gäller drivlinan så vill jag påstå att det varierar, det finns säkert de som är dyra och jobbiga att arbeta med men exempelvis Toyotas hybrider har ju funnits på marknaden i tiotals år och de verkar ju vara ungefär hur pålitliga som helst. En kollega fick haveri på batterierna på sin Prius men det var inte fasligt dyrt, han köpte batterier på skroten och bytte själv enligt instruktioner på Youtube.

Hade batteristrul på min E91, generatorn är bra men laddstyrningen på nyare BMW gör att det inte hinner ladda nog vid mycket kortare körning. I 235:an och M2:an körde jag med cteks snabbkoppling så att jag kunde underhållsladda ibland och bortprogrammerad start/stopp. Funkade bättre. Alla bensinare utan värmare.

Har jag inte fattat helt fel laddar nyare BMW helst bara vid gasuppsläpp för att spara bränsle. Blir ju tokigt när man gillar att gasa ;)

Ja, och när den laddar så lyser en symbol (typ ett grönt batteri och ett plustecken) på instrumentpanelen, jag åkte runt i en hel vecka som passagerare i en X5:a som gjorde detta och jag var helt övertygad om att den var en hybrid, men det var den alltså inte, symbolen var bara för att indikera "nu laddar jag startbatteriet" :)
 
Samtidigt som moderna bilar faktiskt ofta är lättare än äldre att felsöka, nu kan man ju få felkoder rakt ned i mobiltelefonen enligt ett standardiserat gränssnitt och även de "modellspecifika koderna" brukar gå att plocka fram ut en bil om man har ett lite dyrare (säg 1500kr) verktyg.

Vad gäller drivlinan så vill jag påstå att det varierar, det finns säkert de som är dyra och jobbiga att arbeta med men exempelvis Toyotas hybrider har ju funnits på marknaden i tiotals år och de verkar ju vara ungefär hur pålitliga som helst. En kollega fick haveri på batterierna på sin Prius men det var inte fasligt dyrt, han köpte batterier på skroten och bytte själv enligt instruktioner på Youtube.



Ja, och när den laddar så lyser en symbol (typ ett grönt batteri och ett plustecken) på instrumentpanelen, jag åkte runt i en hel vecka som passagerare i en X5:a som gjorde detta och jag var helt övertygad om att den var en hybrid, men det var den alltså inte, symbolen var bara för att indikera "nu laddar jag startbatteriet" :)

Vill minnas att jag hade ett blått fält på minussidan av förbrukningsmätaren. Där var nålen SÄLLAN :D
 
Den laddar FRÄMST när det bromsar. Inte bara. Laddstyrningen är rätt avancerad.

Resultatet blev i mitt fall inte att bilen gick tom för ström, men batterierna fick orimligt kort livslängd. Well, då blev jag ju utan ström.. :) Laddregleringen tog knäcken på batterierna med min körprofil, speciellt med start/stopp-systemet aktivt.

Lustigt nog funkar ren batteribil riktigt bra till min körprofil :D
 
Nu har startboostern lyckats starta det döda batteriet. :D
Först fungerade det inte men manualen beskrev det som att om batteriet är under 2v kommer den inte att hittas.
Troligen var batteriet helt tomt och dött.

En override-funktion på boostern fixade iaf det. Men nu blev jag lite osäker för i varningen står det ;

VARNING. ANVÄND DETTA LÄGE MED STOR
FÖRSIKTIGHET. DETTA LÄGE ÄR ENDAST FÖR
12-VOLTS BLYSYRABATTERIER. BÅDE FUNKTIONEN
FÖR GNISTSÄKRING OCH FUNKTIONEN FÖR OMVÄNT
POLARITETSSKYDD AVAKTIVERAS. VAR MYCKET
UPPMÄRKSAM PÅ BATTERIPOLERNA NÄR DETTA LÄGE
ANVÄNDS. LÅT INTE DEN POSITIVA OCH DEN NEGATIVA
BATTERIKLÄMMAN VIDRÖRA ELLER ANSLUTA TILL
VARANDRA EFTERSOM PRODUKTEN DÅ KOMMER ATT
GENERERA GNISTOR. DETTA LÄGE KRÄVER MYCKET
HÖG STRÖMSTYRKA (UPP TILL 1000 AMPERE) SOM
KAN ORSAKA GNISTOR OCH HÖG VÄRME OM DEN INTE
ANVÄNDS KORREKT. OM NI ÄR OSÄKRA PÅ HUR MAN
ANVÄNDER DETTA LÄGE, SÅ FÖRSÖK HELLER INTE
GÖRA DET UTAN SÖK PROFESSIONELL HJÄLP.

Jag tittade givetvis inte efter om bilbatteriet är baserad på blysyra.
Vad skulle kunna hända om batteriet inte är av blysyratyp?
 
Nu har startboostern lyckats starta det döda batteriet. :D
Först fungerade det inte men manualen beskrev det som att om batteriet är under 2v kommer den inte att hittas.
Troligen var batteriet helt tomt och dött.

En override-funktion på boostern fixade iaf det. Men nu blev jag lite osäker för i varningen står det ;

VARNING. ANVÄND DETTA LÄGE MED STOR
FÖRSIKTIGHET. DETTA LÄGE ÄR ENDAST FÖR
12-VOLTS BLYSYRABATTERIER. BÅDE FUNKTIONEN
FÖR GNISTSÄKRING OCH FUNKTIONEN FÖR OMVÄNT
POLARITETSSKYDD AVAKTIVERAS. VAR MYCKET
UPPMÄRKSAM PÅ BATTERIPOLERNA NÄR DETTA LÄGE
ANVÄNDS. LÅT INTE DEN POSITIVA OCH DEN NEGATIVA
BATTERIKLÄMMAN VIDRÖRA ELLER ANSLUTA TILL
VARANDRA EFTERSOM PRODUKTEN DÅ KOMMER ATT
GENERERA GNISTOR. DETTA LÄGE KRÄVER MYCKET
HÖG STRÖMSTYRKA (UPP TILL 1000 AMPERE) SOM
KAN ORSAKA GNISTOR OCH HÖG VÄRME OM DEN INTE
ANVÄNDS KORREKT. OM NI ÄR OSÄKRA PÅ HUR MAN
ANVÄNDER DETTA LÄGE, SÅ FÖRSÖK HELLER INTE
GÖRA DET UTAN SÖK PROFESSIONELL HJÄLP.

Jag tittade givetvis inte efter om bilbatteriet är baserad på blysyra.
Vad skulle kunna hända om batteriet inte är av blysyratyp?
Det är en smart booster som inte kopplar in sin spänning till bilen förrän den upptäcker att den är inkopplad. Blysyrabstterier är lite mer kortslutningssäkra än vissa andra typer. Lithiumbaserade kan ex börja brinna om de kortas (om man kopplar polerna fel).
 
Nu har startboostern lyckats starta det döda batteriet. :D
Först fungerade det inte men manualen beskrev det som att om batteriet är under 2v kommer den inte att hittas.
Troligen var batteriet helt tomt och dött.

En override-funktion på boostern fixade iaf det. Men nu blev jag lite osäker för i varningen står det ;

VARNING. ANVÄND DETTA LÄGE MED STOR
FÖRSIKTIGHET. DETTA LÄGE ÄR ENDAST FÖR
12-VOLTS BLYSYRABATTERIER. BÅDE FUNKTIONEN
FÖR GNISTSÄKRING OCH FUNKTIONEN FÖR OMVÄNT
POLARITETSSKYDD AVAKTIVERAS. VAR MYCKET
UPPMÄRKSAM PÅ BATTERIPOLERNA NÄR DETTA LÄGE
ANVÄNDS. LÅT INTE DEN POSITIVA OCH DEN NEGATIVA
BATTERIKLÄMMAN VIDRÖRA ELLER ANSLUTA TILL
VARANDRA EFTERSOM PRODUKTEN DÅ KOMMER ATT
GENERERA GNISTOR. DETTA LÄGE KRÄVER MYCKET
HÖG STRÖMSTYRKA (UPP TILL 1000 AMPERE) SOM
KAN ORSAKA GNISTOR OCH HÖG VÄRME OM DEN INTE
ANVÄNDS KORREKT. OM NI ÄR OSÄKRA PÅ HUR MAN
ANVÄNDER DETTA LÄGE, SÅ FÖRSÖK HELLER INTE
GÖRA DET UTAN SÖK PROFESSIONELL HJÄLP.

Jag tittade givetvis inte efter om bilbatteriet är baserad på blysyra.
Vad skulle kunna hända om batteriet inte är av blysyratyp?
Trams! Så länge du ser skillnad på plus och minus så lär det vara lugnt. Kör!
 
Det är en smart booster som inte kopplar in sin spänning till bilen förrän den upptäcker att den är inkopplad. Blysyrabstterier är lite mer kortslutningssäkra än vissa andra typer. Lithiumbaserade kan ex börja brinna om de kortas (om man kopplar polerna fel).

Trams! Så länge du ser skillnad på plus och minus så lär det vara lugnt. Kör!

Haha jag blir alltid lite nojig när jag läser varningar i manualer, bipacksedel för mediciner och dylikt.
Tack för input.
 
Tillbaka
Topp