• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag ser att det finns några 911 fantaster här med bland annat stiliga 993. Måste posta min pärla, en 964 Jubileum från 1994.
911st numrerade bilar tillverkades med en del avvikande detaljer där turbokarossen är det mest utmärkande. Detta är en av två i Sverige.

Mvh John

20200527134300-192.121.192.22.jpg


20200527134353-192.121.192.22.jpg
Så läcker! Grattis till att äga den!
 
Tack! Tog nu några snabba bilder inuti men tyvärr hade jag redan kört in i garaget då. Bil utanför och iddes därför inte stöka med att ta ut Massen igen. I gengäld en till ute i solljuset.




Tack för att du tog dig tid med interiörbilderna. De där är så ruskigt fina invändigt (också), och jag är en sucker för trevliga inredningar!:) Den där "bulliga" läderinredningen går inte av för hackor. Snygg instrumentbräda (och riktigt trevlig ratt) också förstås. Och som kronan på verket, den där assnygga klockan! What's not to like liksom?:heart:
 
Jag skulle nog inte vara så orolig för körkort eller om bilen blir bucklad. Man vet ju själv hur man var när man var i den åldern. Målet var att komma så många gånger hastighetsbegränsningen som möjligt, speciellt när man lånat min farbrors Celica Supra. Skulle nog inte låna ut en M2 i första taget.
 
Har funderat på hur man skulle göra med en son som just fyllt 18 med nytaget körkort och en prestandabil i garaget. Någonstans vill man avdramatisera det hela. Vem som helst kan köra även en 25 år gammal prestandabil utan moderna hjälpmedel så länge man kör ansvarsfullt. Det som talar mot är att man i den åldern vill testa gränser. Bilens och sina egna vilket inte matchar varandra eller omständigheterna runt omkring.

Man ska kanske inte jämföra alla 18 åringar rakt av. Vissa är väldigt mogna och ansvarstagande för den åldern. En M2:a har moderna hjälpmedel men det är bland det första som kopplas bort när de är själva med en kompis i bilen. Med lite väta på vägbanan och lägre temperaturer så är bilen rätt svårhanterlig med vridet från turbomotorn.

Tyckte det lät som ett bra förslag med förareutbildning. T ex Scuderia Hanseat kurs på ringen över några dagar far och son tillsammans. Oförglömligt.
 
Har funderat på hur man skulle göra med en son som just fyllt 18 med nytaget körkort och en prestandabil i garaget. Någonstans vill man avdramatisera det hela. Vem som helst kan köra även en 25 år gammal prestandabil utan moderna hjälpmedel så länge man kör ansvarsfullt. Det som talar mot är att man i den åldern vill testa gränser. Bilens och sina egna vilket inte matchar varandra eller omständigheterna runt omkring.

Man ska kanske inte jämföra alla 18 åringar rakt av. Vissa är väldigt mogna och ansvarstagande för den åldern. En M2:a har moderna hjälpmedel men det är bland det första som kopplas bort när de är själva med en kompis i bilen. Med lite väta på vägbanan och lägre temperaturer så är bilen rätt svårhanterlig med vridet från turbomotorn.

Tyckte det lät som ett bra förslag med förareutbildning. T ex Scuderia Hanseat kurs på ringen över några dagar far och son tillsammans. Oförglömligt.

Hade ju M2:a som 35-åring. Jag som 18-åring hade en 318is och jag kan ibland fundera på hur jag överlevde ens det, konsekvenstänk och riskanalys var klart eftersatt. Då var jag ändå en körvan 18-åring med CE-behörighet.

Mitt 18-åriga jag hade älskat att köra M2, men utan en förarutbildning där jag fått känna på gränserna under kontrollerade former är risken stor att det hade slutat långt ut i skogen. För jag hade definitivt testat gränserna, och antagligen upptäckt att jag hade nått dom för sent.
 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/18-aringen-doms-for-dodsolyckan

Att man har försäkring på sin prestandabil är såklart en god ide när en 18 åring med färskt körkort skall köra den, men frågan är hur viktig bilen och dess perfekta lack är?
Ska en så ung person med rykande färskt körkort öht köra en prestandabil?
Jag är för liknande lagstiftning som finns för MC fast kanske tom något skarpare då en bil är ett klart större och farligare fordon än en MC.

Det är nog inte helt ovanligt att många föräldrar anser just sin 18-ing som väldigt mogen och ansvarfull..
 
Tillbaka
Topp