• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hade ju M2:a som 35-åring. Jag som 18-åring hade en 318is och jag kan ibland fundera på hur jag överlevde ens det, konsekvenstänk och riskanalys var klart eftersatt. Då var jag ändå en körvan 18-åring med CE-behörighet.

Mitt 18-åriga jag hade älskat att köra M2, men utan en förarutbildning där jag fått känna på gränserna under kontrollerade former är risken stor att det hade slutat långt ut i skogen. För jag hade definitivt testat gränserna, och antagligen upptäckt att jag hade nått dom för sent.
Jag hade en S60R på 300hk som första bil. Inga problem, har både körkort och livet i behåll :)
Vi är alla olika individer..
 
Ja, tänkte dela mitt bilintresse med min son. Hade inte sådana möjligheter själv när jag växte upp, men när jag nu kan så är det roligt att få göra det. Vi var tillsammans och hämtade hem bilen och körde de drygt 60 milen och turades om att köra. Han har fått följa med när jag körde på Knutstorp Ring med en annan bil och bilklubb som en weekend-resa samtidigt. Min son är ganska lugn och ansvarsfull och kör förvånansvärt bra för att vara nybörjare. Förstås har han inte samma vana och omdöme, vilket kommer med åren. Jag tycker dock att jag vill ge honom ansvar att själv använda bilen. Alla växer om man får ansvar och kan hantera det bra - och det tror jag han kan!

Har funderat på hur man skulle göra med en son som just fyllt 18 med nytaget körkort och en prestandabil i garaget. Någonstans vill man avdramatisera det hela. Vem som helst kan köra även en 25 år gammal prestandabil utan moderna hjälpmedel så länge man kör ansvarsfullt. Det som talar mot är att man i den åldern vill testa gränser. Bilens och sina egna vilket inte matchar varandra eller omständigheterna runt omkring.

Man ska kanske inte jämföra alla 18 åringar rakt av. Vissa är väldigt mogna och ansvarstagande för den åldern. En M2:a har moderna hjälpmedel men det är bland det första som kopplas bort när de är själva med en kompis i bilen. Med lite väta på vägbanan och lägre temperaturer så är bilen rätt svårhanterlig med vridet från turbomotorn.

Tyckte det lät som ett bra förslag med förareutbildning. T ex Scuderia Hanseat kurs på ringen över några dagar far och son tillsammans. Oförglömligt.
 
Hade ju M2:a som 35-åring. Jag som 18-åring hade en 318is och jag kan ibland fundera på hur jag överlevde ens det, konsekvenstänk och riskanalys var klart eftersatt. Då var jag ändå en körvan 18-åring med CE-behörighet.

Mitt 18-åriga jag hade älskat att köra M2, men utan en förarutbildning där jag fått känna på gränserna under kontrollerade former är risken stor att det hade slutat långt ut i skogen. För jag hade definitivt testat gränserna, och antagligen upptäckt att jag hade nått dom för sent.

Tror många kan berätta historier från sina tidiga år med färskt körkort oavsett om de hade en 5000:- skrotbil eller en vassare prestandabil. Bilen i sig är inte avgörande här egentligen. En prestandabil minskar bara marginalerna när det väl händer något.

Jag är glad att jag körde bil några år och fick erfarenhet från trafiken innan jag skaffade en motorcykel. Den kombinationen har sedan gjort att man har ett annat säkerhetstänk i trafiken och på bana.

Jag tror det kan vara bra att avdramatisera det hela. Kanske ta bort lite av udden att det är så speciellt. 99% av tiden på allmän väg är såväl sporthoj som prestandabilar rätt meningslösa. Man åker runt med strypkoppel på sig själv trots att man har blivit betydligt äldre. Den impulskontrollen är svårare att bemästra som ung. Däri ligger faran. Det och grupptryck från omgivning och vänner. Det är inte svårt att få någon att visa sig på styva linan. Bara köra upp jämsides med en annan potent bil. That’s it. Sedan kör man själv lugnt iväg eftersom man inte har någon prestige i det där. En ung förare kommer att gå på det varje gång. Om jag hade en son som var 18 hade jag noga begrundat impulskontrollen.

När jag var yngre såg man inte lika många unga i prestandabilar som idag. Deras föräldrar hade inte råd med dem och inte de själva heller. De kunde köpa en begagnad sportmotorcykel för 35000 kr som blåste prestandabilar upp till 200 km/h innan luftmotståndet satte stopp. Det var många singelolyckor där de åkte rakt ut på åkern.

Dagens bilar har chassin som gör prestandan mer tillgänglig för fler dödliga. Invaggad i en falsk trygghet att det är de som är i kontroll. I själva verket har marginalerna minskat ytterligare när det väl händer något. Då är det försent.
 
Ja, tänkte dela mitt bilintresse med min son. Hade inte sådana möjligheter själv när jag växte upp, men när jag nu kan så är det roligt att få göra det. Vi var tillsammans och hämtade hem bilen och körde de drygt 60 milen och turades om att köra. Han har fått följa med när jag körde på Knutstorp Ring med en annan bil och bilklubb som en weekend-resa samtidigt. Min son är ganska lugn och ansvarsfull och kör förvånansvärt bra för att vara nybörjare. Förstås har han inte samma vana och omdöme, vilket kommer med åren. Jag tycker dock att jag vill ge honom ansvar att själv använda bilen. Alla växer om man får ansvar och kan hantera det bra - och det tror jag han kan!

Låter som ett vettigt resonemang från din sida. Ge förtroende, frihet och ansvar. Därigenom växa som människa.
 
Har inte BMW förarutbildningar? Tycker mig sett folk få erbjudande om dessa när man köpt just en "prestandabil".
Jodå, får dessa titt som tätt i brevlådan! Senast i fredags :)
Trots att jag inte har någon BMW..
79CC2942-E1DD-424B-A97B-A182E972A8F4.jpeg
4EB21A64-6B09-4A40-9F08-89704B4164B7.jpeg
 
Ja, tänkte dela mitt bilintresse med min son. Hade inte sådana möjligheter själv när jag växte upp, men när jag nu kan så är det roligt att få göra det. Vi var tillsammans och hämtade hem bilen och körde de drygt 60 milen och turades om att köra. Han har fått följa med när jag körde på Knutstorp Ring med en annan bil och bilklubb som en weekend-resa samtidigt. Min son är ganska lugn och ansvarsfull och kör förvånansvärt bra för att vara nybörjare. Förstås har han inte samma vana och omdöme, vilket kommer med åren. Jag tycker dock att jag vill ge honom ansvar att själv använda bilen. Alla växer om man får ansvar och kan hantera det bra - och det tror jag han kan!
Låter som ett trevligt upplägg som kommer kunna addera till ert far-son-motorintresse längre fram i tiden också. När jag tog körkort för några år sedan så fick jag låna farsans 997.2S en hel del och det har alltid gått bra. Frihet under ansvar. Kan nog påstå att det var en liten bidragande faktor som var med o odlade vårt fortsatta gemensamma intresse också
 
Senast ändrad:
Tack för svar! Vad får du för förbrukning? Hörde i en YT-video att se klagade på högljudd växellåda, något du märkt?
Växellådan är både tyst och steglös och det är som att köra på en enda växel, riktigt bra! Min drar 0,72 blandad körning men drar mindre om du kör tex i stan för då går den oftare med enbart eldrift. Jag kör oftast på 90 eller 110 vägar och då går den mestadels på bensin.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: kbw
Kanske inte tillhör "vad sportar ni för bil" men är sugen på att köpa en takbox till vår bil. Är det någonting speciellt jag behöver tänka på eller räcker det att köpa en storlek efter behov och snabbfästen?

Denna fångade mitt intresse, någon som har input på den? https://www.bilia.se/biltillbehor/p..._6317_b_bilia/black-glos--lo_th_6317_b_bilia/
Här kan man jämföra lite:
0F2BFDA5-E5EC-446D-AA7B-01E1DBFB6783.jpeg

https://www.testfakta.se/sv/motor/article/takboxar-klarar-inte-krock-i-lag-hastighet
Personligen föredrar jag en box i glasfiber även om de är tyngre framför en i plast som känns vekare.
 
Tjejen ordnade en dragkrok i fronten. Funderar på att bara beställa en ny regplåt, vet att vissa här i tråden har lite värre OCD.. Ny front lär kosta mer, bara plast i slutändan tänker jag. Vad hade ni gjort?

IMG_20200531_201906.jpg

IMG_20200531_202206.jpg
 
Tjejen ordnade en dragkrok i fronten. Funderar på att bara beställa en ny regplåt, vet att vissa här i tråden har lite värre OCD.. Ny front lär kosta mer, bara plast i slutändan tänker jag. Vad hade ni gjort?

IMG_20200531_201906.jpg

IMG_20200531_202206.jpg

Trist historia. Jag är en petig jävel men jag hade definitivt börjat med att bara byta ut skylten för att sen se hur mycket jag störde mig på resten.

Edit: Möjligen hade jag bytt flickvän också ... :D
 
Senast ändrad:
Tjejen ordnade en dragkrok i fronten. Funderar på att bara beställa en ny regplåt, vet att vissa här i tråden har lite värre OCD.. Ny front lär kosta mer, bara plast i slutändan tänker jag. Vad hade ni gjort?

IMG_20200531_201906.jpg

IMG_20200531_202206.jpg

Jag hade antingen fixat det eller låtit det vara beroende på vilken trafikmiljö bilen körs i. Finns ingen anledning att fixa något som händer igen med stor sannolikhet.

Jag hade anmält det som en parkeringsskada och sedan tagit ställning till om du utnyttjar det. Kanske är det sådant du kan leva med. Alternativt kan du kolla direkt med berörda instanser som en lackfirma vad de tar för att reparera och lacka om.
 
Tjejen ordnade en dragkrok i fronten. Funderar på att bara beställa en ny regplåt, vet att vissa här i tråden har lite värre OCD.. Ny front lär kosta mer, bara plast i slutändan tänker jag. Vad hade ni gjort?

IMG_20200531_201906.jpg

IMG_20200531_202206.jpg
Byt skylt och hållare, eventuellt laga med spotpaint lackerare precis i skadan. Undvik omlack av stötis, det blir tamigfasen alltid nyansskillnad på ljusa lacker.
 
Låter som ett trevligt upplägg som kommer kunna addera till ert far-son-motorintresse längre fram i tiden också. När jag tog körkort för några år sedan så fick jag låna farsans 997.2S en hel del och det har alltid gått bra. Frihet under ansvar. Kan nog påstå att det var en liten bidragande faktor som var med o odlade vårt fortsatta gemensamma intresse också
Jag och min son har även gjort weekend-resa ner till Stuttgart och besökt Mercedes och Porsches museer samt Porsches fabrik där nere. Jag har även en 911 turbo, men den lånar jag inte ut utan jag är med. Vi har även åkt på lite bilträffar tillsammans. När barnen blir större så får man göra nya aktiviteter tillsammans jämfört när de är små och som pappa är ju detta jättekul umgänge pappa-son!
 
Jag och min son har även gjort weekend-resa ner till Stuttgart och besökt Mercedes och Porsches museer samt Porsches fabrik där nere. Jag har även en 911 turbo, men den lånar jag inte ut utan jag är med. Vi har även åkt på lite bilträffar tillsammans. När barnen blir större så får man göra nya aktiviteter tillsammans jämfört när de är små och som pappa är ju detta jättekul umgänge pappa-son!
Superkul! Nästan exakt vad vi har gjort. Roliga resor som man minns..! :)
 
Låter riktigt roligt!
Hoppas jag får möjlighet att göra liknande när barnen är äldre

Jag och min son har även gjort weekend-resa ner till Stuttgart och besökt Mercedes och Porsches museer samt Porsches fabrik där nere. Jag har även en 911 turbo, men den lånar jag inte ut utan jag är med. Vi har även åkt på lite bilträffar tillsammans. När barnen blir större så får man göra nya aktiviteter tillsammans jämfört när de är små och som pappa är ju detta jättekul umgänge pappa-son!
 
Tillbaka
Topp