• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ja, tänkte dela mitt bilintresse med min son. Hade inte sådana möjligheter själv när jag växte upp, men när jag nu kan så är det roligt att få göra det. Vi var tillsammans och hämtade hem bilen och körde de drygt 60 milen och turades om att köra. Han har fått följa med när jag körde på Knutstorp Ring med en annan bil och bilklubb som en weekend-resa samtidigt. Min son är ganska lugn och ansvarsfull och kör förvånansvärt bra för att vara nybörjare. Förstås har han inte samma vana och omdöme, vilket kommer med åren. Jag tycker dock att jag vill ge honom ansvar att själv använda bilen. Alla växer om man får ansvar och kan hantera det bra - och det tror jag han kan!

Exakt sån relation har jag också med min pappa (är 25 idag) och hoppas att jag kommer ha med mina barn. Vi hämtade också m2 och turades om att köra. Värt att nämna är att han körde mycket hårdare än mig :D
 
Grattis, :)skynda dig till handlarn och hämta ut en innan nån på firman ändrar sig.
Förbrukningen beror på hur du kör. Stadskörning med lite rödljusrace på väg till kontoret, förmodligen runt 2liter milen. Långkörning på motorväg under litern. Men soppan är ju billig nu så tveka inte.

Under litern ar imponerande. Har du Hemi e-Torque?
Min ger 15MPG oavsett hur jag kor tycker jag. 80 pa motorvag eller 45 spelar ingen roll. Slap eller tom blir anda samma,och som du sager har bensin gatt ner rejalt. Men verkar vara pavag upp igen. Drygt 10% dyrare denna vecka an forra. A andra sidan finns det mer i varenda mack sa ingen risk det skulle ta slut....
 
Vad snittar du per mil?
Har ett obotilgt sug efter en och fick (hör och häpna) ok att ta en som tjänstebil. Perfekt att frakta laptopen på flaket med!

1,4 liter milen, rätt blandad körning med en del landsväg (110), med och utan släpvagn.
Du kommer aldrig ned under en liter på landsväg, inte om det är 110 väg och du håller skyltad hastighet.
Kör du i 90km/h så är det inga problem att komma en bit under litern.

Men förbrukningen är högre än en vanlig bil, det är en del av paketet så att säga, det är ändå en mindre lastbil det handlar om :)
Viktigare är då räckvidden vilken jag ändå tycker är hyfsad på landsväg, runt 80 mil brukar jag ta mig på full balja.
Mer blandad körning så är det drygt 65 mils räckvidd vilket ibland känns lite kort, jag har 98 liters tankvolym i min.
Jag hade inte haft något emot att ha den större tanken på 125 liter (33 gallon), det hade varit perfekt.
 
Någon som har erfarenhet av BMW med värmare och hur det funkar att starta via deras app?
Volvo funkade så där för några år sedan men felfritt senaste vintern.
 
Har en 540xd g31 - 2019 Och måste säga att appen lämnar rätt mycket att önska.
Kört v90cc innan och få som slår Volvo on Call appen, största problemet med BMWn är tiden varje aktivitet tar att genomföra. Kan stå och ladda i 45 sekunder medans Volvon gör det på 10-15sekunder.
 
De måste varit höga när de ritade den, varför förstör de märket för? :(
Vet inte vem som ritade denna bil... men sedan BMW blev av med Karim Habib så blir de bara fulare. Sedan tar de in tjecken Jozef som designat lupo, veyron och den fulaste faceliften på octavia. Men som tur är läser jag nu att VW tar tillbaka han.
 
Någon som har erfarenhet av BMW med värmare och hur det funkar att starta via deras app?
Volvo funkade så där för några år sedan men felfritt senaste vintern.
Själva appen är inte problemet utan att värmaren är fusk och värmer bara kupén. Den värmer inte motorns kylvatten utan bara en mindre slinga. Så bilen kallstartas likafullt. Efter start går den över till att stödvärma motorn också men inte innan.
 
Själva appen är inte problemet utan att värmaren är fusk och värmer bara kupén. Den värmer inte motorns kylvatten utan bara en mindre slinga. Så bilen kallstartas likafullt. Efter start går den över till att stödvärma motorn också men inte innan.
Kallstarter med moderna bilar är ju inget problem så länge man inte har månader med -20C och har tänkt att ha bilen i 20år. Eller missar jag nåt?
 
Kallstarter med moderna bilar är ju inget problem så länge man inte har månader med -20C och har tänkt att ha bilen i 20år. Eller missar jag nåt?
Kallstarter är det sämsta du någonsin kan utsätta din bil för. Sen om bilen går sönder 5år tidigare eller 15 år tidigare på grund av det är svårt att säga men något sämre kan du inte utsätta den för. Poängen är att i princip alla andra bränslevärmare på marknaden löser problemet(-ish) men BMW har valt en enklare, billigare och sämre lösning som ändå kostar lika mycket ut mot kund.
 
Kallstarter är det sämsta du någonsin kan utsätta din bil för. Sen om bilen går sönder 5år tidigare eller 15 år tidigare på grund av det är svårt att säga men något sämre kan du inte utsätta den för. Poängen är att i princip alla andra bränslevärmare på marknaden löser problemet(-ish) men BMW har valt en enklare, billigare och sämre lösning som ändå kostar lika mycket ut mot kund.
Förstår det om man bor i Kiruna men det kommer inte vara ett problem för 70% av Sveriges befolkning som kanske får någon enstaka minus ett par veckor om året.
 
Håller med.

Om man skulle behöva en liten familjebil hade jag köpt en Golf. Praktiskt storlek att att parkera i storstäder, även i central och Sydeuropa. Man vill inte ha något större där än så på det vägnätet ändå. Det är den typen av bil de kör med där nere som familjebilar. Fullt förståeligt. Man sitter fyra vuxna i en Golf. Bagageutrymmet något begränsat så klart men det är tillräckligt. Man får köpa barnvagnar och packa därefter.

Stora SUV’s är just stora utvändigt och inte så stora invändigt. Man har inte utnyttjat storleken smart interiört. Fick en Cayenne Coupe Hybrid som lånebil för ett tag sedan. Den var inte bättre eller sämre än andra bilar i det segmentet i det spann man verkligen använder bilen i vardagen. Extra vikten från hybridlinan var påtaglig bakom ratten. Det hade varit intressant att prova en utan hybridlinan som jämförelse. Jag hade köpt en vanlig bensin version antagligen där för att skala av vikt om det bidrar till den totala körupplevelsen om jag var spekulant på en. Gäller troligtvis även Panamera. Sedan kan jag förstå att det finns andra aspekter som väger in. Hade hellre gått hela vägen till en elbil än något däremellan. På Taycan har man låg viktpunkt. Även om det också är en påtagligt tung bil är det en bättre körupplevelse. Den verkar dock rätt opraktiskt när allt kommer omkring. För min del ligger det långt borta med el eller hybrid.

En Panamera Sport Turismo borde ha rätt bra utrymmen inne i coupen med sin hjulbas. I hybrid utförande kanske drivlinan tar upp plats i bagageutrymmet jämfört med en utan hybridlinan.

Jag hade nog bara köpt en begagnad XC70 i bra skick som familjebil eller modernare Volvo XC60/XC90 om ny bil. Volvo har oftast tänkt till med praktiska lösningar interiört. Man har bra ergonomiska stolar. Kanske inte roliga att köra, men praktiska. SUV segmentet oavsett märke på huven är ändå inte särskilt roliga att köra. Det man möjligen skulle betala extra för där är interiör och kvalitetskänsla. Där närmar sig de flesta tillverkarna varandra idag.
Det viktigaste och även det som skiljer premium och mittemellan segmentet är kupeljud och även komfort.
 
Förstår det om man bor i Kiruna men det kommer inte vara ett problem för 70% av Sveriges befolkning som kanske får någon enstaka minus ett par veckor om året.
Kallstart definitionsmässigt är allt under +20 i kylvattentemp så lite mer än Kiruna;) Allt handlar om hur mycket man bryr sig om sin bil. Ser man den som en 36mån förbrukningsvara så är BMWs fullösning inte ett problem.
 
Med tanke på att folk körde 740 utan värmare i 30år så ska nog en ny BMW hålla till nästa tjänstesläde plockas ut ;)

Fast det är inte samma sak.
Iochmed krav på lägre förbrukning blir därmed också alla lagerspel, kolvspel m.m mycket tightare för att klara tunnare olja som i sin tur hjälper till att få ned "parasitic loss".

Så det är ingen jämförelse som går att göra.
 
Fast det är inte samma sak.
Iochmed krav på lägre förbrukning blir därmed också alla lagerspel, kolvspel m.m mycket tightare för att klara tunnare olja som i sin tur hjälper till att få ned "parasitic loss".

Så det är ingen jämförelse som går att göra.
Förvisso men det har väl hänt en hel del med syntetisk olja de senaste 30 åren också?
 
Förvisso men det har väl hänt en hel del med syntetisk olja de senaste 30 åren också?

Precis en sak jag kom på efteråt att jag borde ha skrivit men blev inte så :D
Givetvis har oljorna kommit extremt långt sedan dess, inte nog minst för att ens klara av sådana små toleranser det är i dagens motorer.
Vilket i sig betyder att det är av extrem vikt som du bör köra rätt olja i din motor.
Vilket tillverkare som BMW och VW inte specificerar :D enbart typ godkännande som finns i 20 olika viskositeter, ingen info om vilken viskositet.
 
Precis en sak jag kom på efteråt att jag borde ha skrivit men blev inte så :D
Givetvis har oljorna kommit extremt långt sedan dess, inte nog minst för att ens klara av sådana små toleranser det är i dagens motorer.
Vilket i sig betyder att det är av extrem vikt som du bör köra rätt olja i din motor.
Vilket tillverkare som BMW och VW inte specificerar :D enbart typ godkännande som finns i 20 olika viskositeter, ingen info om vilken viskositet.
Extremt långa serviceintervall också.
Vissa bilar liggee ju på 4 k mil. Men har iof mycket olja i systemet.
 
Grattis, :)skynda dig till handlarn och hämta ut en innan nån på firman ändrar sig.
Förbrukningen beror på hur du kör. Stadskörning med lite rödljusrace på väg till kontoret, förmodligen runt 2liter milen. Långkörning på motorväg under litern. Men soppan är ju billig nu så tveka inte.

Var ju inte så farligt med tanke på vad det är för bil som Molgan säger. Ska nog åka förbi handlarn i veckan.
Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur vettigt det är. Lagt massor på nya fälgar till bilen som jag itne fått på än och tjejens bil är nog i större behov av att bytas. Hon kör mer än gärna familjebil med så då kan jag egentligen köra något sportigt opraktiskt istället för klumpigt opraktiskt. :)

Men vem fan orkar alltid vara "praktisk". :D
 
Fast dessa bilar brukar se hemska ut efter 20k mil. Som tjära i motorn...
Ush för "long life". Bara en bluff och det vet alla som håller på lite grann med bilar.
ja självklart är det så, menar att det är för att hålla nere kostnader och stoltsera med låga servicekostnader.
Dock spelar det inte så stor roll i början , då de flesta bilar säljs till företag , som ändå tecknar serviceavtal till bra pris.
 
Tillbaka
Topp