BadkarsPiraten
Guld
Golfens utrymme inne är fan magiskt. De har lyckats få till så mycket plats i en liten bil.
Det var minst sagt imponerande kan jag säga.
nej förfan![]()
Äsh, tråkmåns!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Golfens utrymme inne är fan magiskt. De har lyckats få till så mycket plats i en liten bil.
nej förfan![]()
Svart med guld blir så jäkla bra.
En sån med manuell-låda och Ackra skulle jag kunnat övervärderad som entusiastBil för resten av livet.
Man vill ha den med automat, blir så mycket mer hanterbar i dagligt bruk.
Ja, tänkte dela mitt bilintresse med min son. Hade inte sådana möjligheter själv när jag växte upp, men när jag nu kan så är det roligt att få göra det. Vi var tillsammans och hämtade hem bilen och körde de drygt 60 milen och turades om att köra. Han har fått följa med när jag körde på Knutstorp Ring med en annan bil och bilklubb som en weekend-resa samtidigt. Min son är ganska lugn och ansvarsfull och kör förvånansvärt bra för att vara nybörjare. Förstås har han inte samma vana och omdöme, vilket kommer med åren. Jag tycker dock att jag vill ge honom ansvar att själv använda bilen. Alla växer om man får ansvar och kan hantera det bra - och det tror jag han kan!
Grattis,skynda dig till handlarn och hämta ut en innan nån på firman ändrar sig.
Förbrukningen beror på hur du kör. Stadskörning med lite rödljusrace på väg till kontoret, förmodligen runt 2liter milen. Långkörning på motorväg under litern. Men soppan är ju billig nu så tveka inte.
Vad snittar du per mil?
Har ett obotilgt sug efter en och fick (hör och häpna) ok att ta en som tjänstebil. Perfekt att frakta laptopen på flaket med!
Funkar jävligt bra!Någon som har erfarenhet av BMW med värmare och hur det funkar att starta via deras app?
Volvo funkade så där för några år sedan men felfritt senaste vintern.
Tack!Funkar jävligt bra!
Skön tyskNya 4 serie coupe. Frugans reaktion "Ser ut som våran honda accord"
De måste varit höga när de ritade den, varför förstör de märket för?Nya 4 serie coupe. Frugans reaktion "Ser ut som våran honda accord"
Vet inte vem som ritade denna bil... men sedan BMW blev av med Karim Habib så blir de bara fulare. Sedan tar de in tjecken Jozef som designat lupo, veyron och den fulaste faceliften på octavia. Men som tur är läser jag nu att VW tar tillbaka han.De måste varit höga när de ritade den, varför förstör de märket för?![]()
Själva appen är inte problemet utan att värmaren är fusk och värmer bara kupén. Den värmer inte motorns kylvatten utan bara en mindre slinga. Så bilen kallstartas likafullt. Efter start går den över till att stödvärma motorn också men inte innan.Någon som har erfarenhet av BMW med värmare och hur det funkar att starta via deras app?
Volvo funkade så där för några år sedan men felfritt senaste vintern.
Kallstarter med moderna bilar är ju inget problem så länge man inte har månader med -20C och har tänkt att ha bilen i 20år. Eller missar jag nåt?Själva appen är inte problemet utan att värmaren är fusk och värmer bara kupén. Den värmer inte motorns kylvatten utan bara en mindre slinga. Så bilen kallstartas likafullt. Efter start går den över till att stödvärma motorn också men inte innan.
Kallstarter är det sämsta du någonsin kan utsätta din bil för. Sen om bilen går sönder 5år tidigare eller 15 år tidigare på grund av det är svårt att säga men något sämre kan du inte utsätta den för. Poängen är att i princip alla andra bränslevärmare på marknaden löser problemet(-ish) men BMW har valt en enklare, billigare och sämre lösning som ändå kostar lika mycket ut mot kund.Kallstarter med moderna bilar är ju inget problem så länge man inte har månader med -20C och har tänkt att ha bilen i 20år. Eller missar jag nåt?
Förstår det om man bor i Kiruna men det kommer inte vara ett problem för 70% av Sveriges befolkning som kanske får någon enstaka minus ett par veckor om året.Kallstarter är det sämsta du någonsin kan utsätta din bil för. Sen om bilen går sönder 5år tidigare eller 15 år tidigare på grund av det är svårt att säga men något sämre kan du inte utsätta den för. Poängen är att i princip alla andra bränslevärmare på marknaden löser problemet(-ish) men BMW har valt en enklare, billigare och sämre lösning som ändå kostar lika mycket ut mot kund.
Det viktigaste och även det som skiljer premium och mittemellan segmentet är kupeljud och även komfort.Håller med.
Om man skulle behöva en liten familjebil hade jag köpt en Golf. Praktiskt storlek att att parkera i storstäder, även i central och Sydeuropa. Man vill inte ha något större där än så på det vägnätet ändå. Det är den typen av bil de kör med där nere som familjebilar. Fullt förståeligt. Man sitter fyra vuxna i en Golf. Bagageutrymmet något begränsat så klart men det är tillräckligt. Man får köpa barnvagnar och packa därefter.
Stora SUV’s är just stora utvändigt och inte så stora invändigt. Man har inte utnyttjat storleken smart interiört. Fick en Cayenne Coupe Hybrid som lånebil för ett tag sedan. Den var inte bättre eller sämre än andra bilar i det segmentet i det spann man verkligen använder bilen i vardagen. Extra vikten från hybridlinan var påtaglig bakom ratten. Det hade varit intressant att prova en utan hybridlinan som jämförelse. Jag hade köpt en vanlig bensin version antagligen där för att skala av vikt om det bidrar till den totala körupplevelsen om jag var spekulant på en. Gäller troligtvis även Panamera. Sedan kan jag förstå att det finns andra aspekter som väger in. Hade hellre gått hela vägen till en elbil än något däremellan. På Taycan har man låg viktpunkt. Även om det också är en påtagligt tung bil är det en bättre körupplevelse. Den verkar dock rätt opraktiskt när allt kommer omkring. För min del ligger det långt borta med el eller hybrid.
En Panamera Sport Turismo borde ha rätt bra utrymmen inne i coupen med sin hjulbas. I hybrid utförande kanske drivlinan tar upp plats i bagageutrymmet jämfört med en utan hybridlinan.
Jag hade nog bara köpt en begagnad XC70 i bra skick som familjebil eller modernare Volvo XC60/XC90 om ny bil. Volvo har oftast tänkt till med praktiska lösningar interiört. Man har bra ergonomiska stolar. Kanske inte roliga att köra, men praktiska. SUV segmentet oavsett märke på huven är ändå inte särskilt roliga att köra. Det man möjligen skulle betala extra för där är interiör och kvalitetskänsla. Där närmar sig de flesta tillverkarna varandra idag.
Kallstart definitionsmässigt är allt under +20 i kylvattentemp så lite mer än KirunaFörstår det om man bor i Kiruna men det kommer inte vara ett problem för 70% av Sveriges befolkning som kanske får någon enstaka minus ett par veckor om året.
Hoppas M4:an får samma grill. Då kan jag stryka den från framtida drömbilarNya 4 serie coupe. Frugans reaktion "Ser ut som våran honda accord"
Med tanke på att folk körde 740 utan värmare i 30år så ska nog en ny BMW hålla till nästa tjänstesläde plockas utKallstart definitionsmässigt är allt under +20 i kylvattentemp så lite mer än KirunaAllt handlar om hur mycket man bryr sig om sin bil. Ser man den som en 36mån förbrukningsvara så är BMWs fullösning inte ett problem.
Med tanke på att folk körde 740 utan värmare i 30år så ska nog en ny BMW hålla till nästa tjänstesläde plockas ut![]()
Förvisso men det har väl hänt en hel del med syntetisk olja de senaste 30 åren också?Fast det är inte samma sak.
Iochmed krav på lägre förbrukning blir därmed också alla lagerspel, kolvspel m.m mycket tightare för att klara tunnare olja som i sin tur hjälper till att få ned "parasitic loss".
Så det är ingen jämförelse som går att göra.
Förvisso men det har väl hänt en hel del med syntetisk olja de senaste 30 åren också?
Extremt långa serviceintervall också.Precis en sak jag kom på efteråt att jag borde ha skrivit men blev inte så
Givetvis har oljorna kommit extremt långt sedan dess, inte nog minst för att ens klara av sådana små toleranser det är i dagens motorer.
Vilket i sig betyder att det är av extrem vikt som du bör köra rätt olja i din motor.
Vilket tillverkare som BMW och VW inte specificerarenbart typ godkännande som finns i 20 olika viskositeter, ingen info om vilken viskositet.
Skön tysk![]()
Extremt långa serviceintervall också.
Vissa bilar liggee ju på 4 k mil. Men har iof mycket olja i systemet.
Grattis,skynda dig till handlarn och hämta ut en innan nån på firman ändrar sig.
Förbrukningen beror på hur du kör. Stadskörning med lite rödljusrace på väg till kontoret, förmodligen runt 2liter milen. Långkörning på motorväg under litern. Men soppan är ju billig nu så tveka inte.
ja självklart är det så, menar att det är för att hålla nere kostnader och stoltsera med låga servicekostnader.Fast dessa bilar brukar se hemska ut efter 20k mil. Som tjära i motorn...
Ush för "long life". Bara en bluff och det vet alla som håller på lite grann med bilar.