• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Trist historia. Jag är en petig jävel men jag hade definitivt börjat med att bara byta ut skylten för att sen se hur mycket jag störde mig på resten.

Edit: Möjligen hade jag bytt flickvän också ... :D
Jag hade antingen fixat det eller låtit det vara beroende på vilken trafikmiljö bilen körs i. Finns ingen anledning att fixa något som händer igen med stor sannolikhet.

Jag hade anmält det som en parkeringsskada och sedan tagit ställning till om du utnyttjar det. Kanske är det sådant du kan leva med. Alternativt kan du kolla direkt med berörda instanser som en lackfirma vad de tar för att reparera och lacka om.
Slantat upp självrisken och fått det lagat.
Byt skylt och hållare, eventuellt laga med spotpaint lackerare precis i skadan. Undvik omlack av stötis, det blir tamigfasen alltid nyansskillnad på ljusa lacker.
Tack för input.

Man var pedant i början men nu är det en bruksbil som används dagligen, 2k mil på snart 7 månader. Ny skylt & hållare beställt, bara plasten bakom som tagit skada. Låter det vara så, #beater.
 
Nytvättad ikväll ;)
939205B1-9916-42E6-A4D4-721761CA651C.jpeg
 
Ska få barn och behöver fixa bilparken. Bilen / bilarna leasas på egen firma. Tjejen och jag jobbar tillsammans.

Idag kör jag en Cayenne coupe bensin men verkar inte rimligt att jag ska köra runt i den ensam när tjejen är mammaledig och hon i typ en ny xc40.

Har fått inbytespris på cayenne som innebär undervärde på 90`.

Jag behöver ingen stor bil, men minst en måste ju vara det.
Helst vill jag behålla cayenne och leasa en panamera sport turismo hybrid till mig men det är väldigt mycket pengar. Eller byta cayenne mot en sport turismo och typ En xc90 men tror fan inte barnvagn går in i en panamera sport turismo. Samt mycket dyrt.

Macan och panamera?
BMW och merca samt Audi har tyvärr tappat charmen efter insteg i Porsche världen.

Input?
 
Ja ni storstadsbor, här ute på landet hanterar vi helt andra avstånd :)

I runda slängar så blir det drygt 4000 mil per år i fullsize jänkpickup med 5.7l Hemi och på det 1000 mil i M3 4,0l V8.
Det blir ett helt gäng kubikmetrar bensin per år :D:happyhappy:

Jag bor ju i småstad! Hade jag bott i storstad hade jag nog fimpat bil helt.
 
Ska få barn och behöver fixa bilparken. Bilen / bilarna leasas på egen firma. Tjejen och jag jobbar tillsammans.

Idag kör jag en Cayenne coupe bensin men verkar inte rimligt att jag ska köra runt i den ensam när tjejen är mammaledig och hon i typ en ny xc40.

Har fått inbytespris på cayenne som innebär undervärde på 90`.

Jag behöver ingen stor bil, men minst en måste ju vara det.
Helst vill jag behålla cayenne och leasa en panamera sport turismo hybrid till mig men det är väldigt mycket pengar. Eller byta cayenne mot en sport turismo och typ En xc90 men tror fan inte barnvagn går in i en panamera sport turismo. Samt mycket dyrt.

Macan och panamera?
BMW och merca samt Audi har tyvärr tappat charmen efter insteg i Porsche världen.

Input?
Extremt tråkigt svar men E-Tron + Cayman, den nya 4.0 något?
 
Har iofs 3 fas hemma. Men Cayman för mig är en frisörbil om uttrycket tillåts. Hade 911 gts tidigare. Måste kunna köras året runt och i alla förhållanden.
Jag förstår, det låter som att du helst kör Porsche så kanske förhandla där hemma att hon får åka lite billigare hybrid, GTE? och du Panamera hybrid? Barnvagn finns ju mer slimmade modeller för utflykter?
 
Ja ni storstadsbor, här ute på landet hanterar vi helt andra avstånd :)

I runda slängar så blir det drygt 4000 mil per år i fullsize jänkpickup med 5.7l Hemi och på det 1000 mil i M3 4,0l V8.
Det blir ett helt gäng kubikmetrar bensin per år :D:happyhappy:

Nyfiken om du har "nya" Ram eller gamla. Hursom ar bagge synnerligen trevliga.
 
Jag förstår, det låter som att du helst kör Porsche så kanske förhandla där hemma att hon får åka lite billigare hybrid, GTE? och du Panamera hybrid? Barnvagn finns ju mer slimmade modeller för utflykter?
Absolut. Det är inga problem. Men barnvagn när barnet är nyfött är ju en stor historia. Får åka och prova tror jag..
 
Absolut. Det är inga problem. Men barnvagn när barnet är nyfött är ju en stor historia. Får åka och prova tror jag..
Kan inget om olika bilstorlekar, men del om kids. Precis som du säger så tar nyfödda galet mycket plats. Packning får man alltid plats med, och barnvagnar går att pilla isär, om man inte åker varje dag med vagn. Köp det babyskydd du ska ha, och prova med det. Nästa bakåtvända stol tar ännu mer plats, så ta höjd eller var beredd att byta igen om...två år-ish.
 
Kan inget om olika bilstorlekar, men del om kids. Precis som du säger så tar nyfödda galet mycket plats. Packning får man alltid plats med, och barnvagnar går att pilla isär, om man inte åker varje dag med vagn. Köp det babyskydd du ska ha, och prova med det. Nästa bakåtvända stol tar ännu mer plats, så ta höjd eller var beredd att byta igen om...två år-ish.

Babyskydd var lugnt.
Barnstol var ju helt galet. Fick knappt ens plats i min 5 serie ju.
Men i en VW Golf fick det plats utan några som helst problem....
 
Kommer skifta tjänstebil vart det lider och funderar på något runt prisspannet 5-serie, A6, e klass.

har idag en e klass diesel som jag är mycket nöjd med men måste gå in i hybridsvängen.

Nya 5serie touring lockar. Någon med synpunkter på BMW med hybridteknik?
Funkat bra?
 
Grattis, :)skynda dig till handlarn och hämta ut en innan nån på firman ändrar sig.
Förbrukningen beror på hur du kör. Stadskörning med lite rödljusrace på väg till kontoret, förmodligen runt 2liter milen. Långkörning på motorväg under litern. Men soppan är ju billig nu så tveka inte.

Vad snittar du per mil?
Har ett obotilgt sug efter en och fick (hör och häpna) ok att ta en som tjänstebil. Perfekt att frakta laptopen på flaket med!
 
Nej, blev en svart igen.
Men guldfälgarna.
Funderar på att köra hel folie på den i canvasgrönt.

I den här stilen.

90446035_2653668598248278_2173936604979134464_n.jpg
90481740_2653668478248290_7985810762796892160_o.jpg

Svart med guld blir så jäkla bra.

En sån med manuell-låda och Ackra skulle jag kunnat överleva med som entusiastbil för resten av livet.
 
Senast ändrad:
Kommer skifta tjänstebil vart det lider och funderar på något runt prisspannet 5-serie, A6, e klass.

har idag en e klass diesel som jag är mycket nöjd med men måste gå in i hybridsvängen.

Nya 5serie touring lockar. Någon med synpunkter på BMW med hybridteknik?
Funkat bra?
De flesta verkar nöjda med sina 530e. Audi A6 har nu också kommit som plug-in hybrid. Färdigutrustad i princip och 367hk är ju inte dumt. https://www.audi.se/se/web/sv/models/a6/a6-avant-tfsi-e.html Snygg som satan med S-line
 
Golfens utrymme inne är fan magiskt. De har lyckats få till så mycket plats i en liten bil.

Håller med.

Om man skulle behöva en liten familjebil hade jag köpt en Golf. Praktiskt storlek att att parkera i storstäder, även i central och Sydeuropa. Man vill inte ha något större där än så på det vägnätet ändå. Det är den typen av bil de kör med där nere som familjebilar. Fullt förståeligt. Man sitter fyra vuxna i en Golf. Bagageutrymmet något begränsat så klart men det är tillräckligt. Man får köpa barnvagnar och packa därefter.

Stora SUV’s är just stora utvändigt och inte så stora invändigt. Man har inte utnyttjat storleken smart interiört. Fick en Cayenne Coupe Hybrid som lånebil för ett tag sedan. Den var inte bättre eller sämre än andra bilar i det segmentet i det spann man verkligen använder bilen i vardagen. Extra vikten från hybridlinan var påtaglig bakom ratten. Det hade varit intressant att prova en utan hybridlinan som jämförelse. Jag hade köpt en vanlig bensin version antagligen där för att skala av vikt om det bidrar till den totala körupplevelsen om jag var spekulant på en. Gäller troligtvis även Panamera. Sedan kan jag förstå att det finns andra aspekter som väger in. Hade hellre gått hela vägen till en elbil än något däremellan. På Taycan har man låg viktpunkt. Även om det också är en påtagligt tung bil är det en bättre körupplevelse. Den verkar dock rätt opraktiskt när allt kommer omkring. För min del ligger det långt borta med el eller hybrid.

En Panamera Sport Turismo borde ha rätt bra utrymmen inne i coupen med sin hjulbas. I hybrid utförande kanske drivlinan tar upp plats i bagageutrymmet jämfört med en utan hybridlinan.

Jag hade nog bara köpt en begagnad XC70 i bra skick som familjebil eller modernare Volvo XC60/XC90 om ny bil. Volvo har oftast tänkt till med praktiska lösningar interiört. Man har bra ergonomiska stolar. Kanske inte roliga att köra, men praktiska. SUV segmentet oavsett märke på huven är ändå inte särskilt roliga att köra. Det man möjligen skulle betala extra för där är interiör och kvalitetskänsla. Där närmar sig de flesta tillverkarna varandra idag.
 
Tillbaka
Topp